باغ شازده ماهان کرمان بالاخانه باغ شاهزاده ماهان کرمان طبیعت زمستانی باغ شاهزاده ماهان کرمان عکس هوایی باغ شاهزاده ماهان کرمان عمارت ورودی باغ شاهزاده ماهان کرمان نمای شب باغ شاهزاده ماهان کرمان ورودی باغ شاهزاده ماهان در کرمان ورودی باغ شاهزاده ماهان کرمان باغ شاهزاده ماهان کرمان
آثار ملی ثبت شده در ایران آثار میراث جهانی یونسکو برتر در ایران کرمان

باغ شاهزاده ماهان در نزدیکی کرمان

جمعه ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
3,177 بازدید بدون دیدگاه

باغ شاهزاده ماهان که به شازده ماهان نیز معروف است، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری کرمان می‌باشد که در ۳۵ کیلومتری کرمان و ۶ کیلومتری ماهان جای دارد. این باغ آوازه‌ای جهانی دارد و در تمامی ایام سال پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری است.

معرفی باغ شاهزاده ماهان کرمان

شاهزاده ماهان باغی سرسبز و دل‌نواز در دل کویر و از جاهای دیدنی کرمان است و یکی از ۹ باغ ایرانی و مشهور جهان به شمار می‌رود که در سال ۱۳۹۰ به‌همراه باغ پاسارگاد شیراز به‌عنوان مادر باغ‌های ایرانی، باغ ارم شیراز، باغ چهل ستون اصفهان، باغ فین کاشان، باغ ماهان کرمان، باغ اکبریه بیرجند، باغ دولت‌آباد یزد، باغ پهلوان پور مهریز یزد و باغ عباس‌آباد بهشهر در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

این باغ تاریخی و سرسبز از دوره قاجار به یادگار باقی‌مانده و فرمان ساخت آن توسط محمدحسن خان، سردار ایروانی و حاکم وقت کرمان صادرشده و سپس در زمان حاکم بعدی، عبدالحمید میزرا ناصرالدوله، بین سال‌های ۱۲۹۸ الی ۱۳۰۹ هجری قمری بناهایی به آن اضافه و تکمیل‌شده است.

لازم به ذکر است واقع‌شدن منطقه ماهان در مسیر عبوری کرمان به بم و در مسیر جاده کهن ابریشم از عواملی است که این محل را برای احداث یک باغ اشرافی مناسب می‌ساخته است.

شاهزاده ماهان کیست؟

این شاهزاده همان عبدالحمید میزرا ناصرالدوله فرمانفرمایان، نوه دختری ناصرالدین‌شاه و حاکم کرمان است که به تکمیل و ساخت‌وساز در این باغ اقدام کرد. داستان جالبی نیز در مورد ناصرالدوله و این باغ وجود دارد و گفته‌شده است که وقتی خبر مرگ وی به گوش بنّای باغ رسید، از فرط خوشحالی تغار گچی را که در دست داشت محکم به دیوار کوبید و کار را رها کرد. اگر در بازدیدتان به‌خوبی دقت کنید، متوجه می‌شوید برخی از بخش‌های آن فاقد تزیینات و ظریف‌کاری‌ها است که نشان از نیمه‌کاره رها شدن ساخت آن‌ها است؛ مانند جای خالی کاشی‌ها که همچنان بر سر در ورودی خودنمایی می‌کند.

معماری باغ شاهزاده ماهان کرمان

باغ شاهزاده ماهان از باغ‌های تمام‌عیار ایرانی و یکی از بهترین باغ‌های شیب‌دار یا باغ – تخت به شمار می‌رود. از ویژگی‌های این‌گونه باغ‌های مطبق، نمایش بی‌نظیر و تماشایی آب به‌صورت پلکانی و در سطح‌های افقی و عمودی است.

وسعت این باغ مستطیل شکل حدود ۵/۵ هکتار است که دارای ۴۰۷ متر طول و ۱۲۲ متر عرض و شامل سردر ورودی، حمام، عمارت، شبکه آب‌رسانی و حوض است که در میان حصاری بلند از درختان محصورشده‌اند و همچون نگینی سرسبز در دل کویر می‌درخشد و چشم‌نوازی می‌کند.

این باغ رو به قله کوه جوپار در جنوب محصور است و بنابراین دنیای درونی و بیرونی باغ بسیار متفاوت از یکدیگر می‌باشند. درون باغ بسیار سرسبز و پر از درختان میوه و جوی‌های پر آب است اما بیرون باغ کویر می‌باشد.

زمانی که به این باغ برسید سردری زیبا و دو طبقه را خواهید دید که از میان آن فضای درونی و سرسبز باغ را می‌بینید. طبقه بالای این سردر اتاق‌هایی برای زندگی و پذیرایی وجود دارد. در راستای طولی باغ نیز ورودی‌های فرعی تعبیه‌شده است. این بنا واسطه‌ای میان واقعیت بیرونی و واقعیت درونی است. تجربه فضای نسبتاً باریک خیابان پیش ورودی و مکث درون هشتی کوچک و نسبتاً بسته سردرخانه در طبقه هم‌سطح، شرایط حسی تلقین کننده پیشین را در نسبتی اعجازانگیز در برابر تجربه فضای بسیار گشوده باغ قرار می‌دهد. بعد از عبور از این قسمت وارد فضای داخلی باغ می‌شوید.

در بدو ورود در سطح نسبتاً وسیع و مسطحی که در فضای جلوی سردرخانه به سمت باغ قرار دارد، فرصت مشاهده مهم‌ترین عنصر شکل‌دهنده باغ تخت ماهان به‌دست می‌آید.

۱۲ سطح پلکانی به‌همراه آبشارها، فواره‌ها و دو حوضچه پر آب که از دو سمت با درختان بلندقامت باغ احاطه‌شده‌اند در برابر دیدگانتان ظاهر می‌شوند. نهر آبی که در این مکان جریان دارد از بالای باغ وارد می‌شود. منبع این نهر، قنات تیگران است که از ارتفاعات جوپار سرچشمه می‌گیرد و بعد از آبیاری کرت‌ها و مسیرها به‌صورت آبشارهایی در سطح پلکانی و سطح شیب‌دار جاری می‌شود و تا بیرون باغ ادامه دارد و به‌سمت ماهان می‌رود.

در دو طرف مسیر، آبشارها، دو پیاده راه و دو ردیف درختان سایه‌افکن در دو طرف پیاده راه‌ها اهمیت محور مرکزی را از بالا تا پایین تشدید می‌کند و به روی بستر آن از بالاخانه تا سردرخانه سایه می‌افکند.

در انتهای باغ، نمای سفید و دل‌انگیز بالاخانه که محل پذیرایی و سکونت صاحب اصلی باغ بوده است، باظرافتی هرچه تمام‌تر خودنمایی می‌کند. این عمارت ۴۸۷ مترمربع مساحت دارد و با هندسه‌ای نسبتاً باریک و کشیده قسمت قابل ملاحظه‌ای از عرض باغ را در دو طبقه به خود اختصاص می‌دهد و در ایوان مرکزی روبروی محور اصلی تا سه طبقه ارتفاع می‌یابد. این بخش در حال حاضر توسط بخش خصوصی به رستوران تبدیل‌شده است. در پشت این ساختمان باغ خلوتی با کرت‌های میوه و محورهایی با درخت‌های سایه‌افکن و پیاده راه‌های شرقی – غربی موازی با بنای بالاخانه وجود دارد. نهر باغ ابتدا از آبراهه‌های این قسمت عبور می‌کند و سپس وارد مجراهای اصلی می‌شود.

بناهای خدماتی باغ ماهان نیز مماس با دیوار اصلی باغ و خارج از آن قرار دارند. در شرق کوشک، حمام و در قسمت بالایی حمام نیز ساختمان مسکونی نگهبان یا زعیم‌باشی جای گرفته است. بخشی از این ساختمان روبه فضای پشت بالاخانه است و به‌علت داشتن عمق زیاد، این بنا نسبت به سایر اتاق‌های اطراف باغ بیشترین بیرون‌زدگی را از دیوار مجموعه دارد. در ضلع مقابل نیز اتاق‌هایی دیده می‌شود که نیمه‌کاره رهاشده‌اند.

مصالح استفاده شده در باغ

در ساخت بناهای باغ شاهزاده ماهان از آجر به‌همراه اندود کاهگل استفاده‌شده است. در برخی قسمت‌ها مانند سردر ورودی کاشی‌های زیبا و چشم‌نوازی دیده می‌شود. دیوار باغ نیز با اندود گل پوشیده شده و در جاهایی که به بالاخانه و سردر می‌رسد با اندود گچی مزین شده است.

برای کف‌سازی باغ ماهان قلوه‌سنگ و ملات به‌کاررفته که در بخش‌های پیرامون عمارت و سردر با نقش‌های هندسی تزیین‌شده‌اند. در پله‌ها و حاشیه باغچه‌ها آجر و در درز میان کرت‌ها و پیاده‌روها سنگ کارشده است.

امکانات باغ شاهزاده ماهان کرمان

در این باغ امکانات مناسبی برای گردشگران فراهم‌شده است که در ادامه، مهم‌ترین آنها را معرفی خواهیم کرد.

رستوران

بدون شک نشستن در فضای دل‌نشین باغ و میل کردن غذایی خوشمزه بسیار می‌چسبد. در این باغ، رستورانی واقع در عمارت شاه‌نشین و گاهی نیز در فضای باز باغ، پذیرای مهمانان است. در ضمن در این رستوران می‌توانید از اینترنت رایگان استفاده کنید.

مهمان‌سرا

گردش در باغ شاهزاده ماهان را با خیال راحت انجام بدهید و نگرانی اقامت شبانه را نداشته باشید؛ چراکه در مهمان‌سرای این باغ امکان شب‌مانی فراهم است.

اسب‌سواری

امکان اسب‌سواری در اطراف این باغ برای علاقه‌مندان فراهم‌شده است که خود لذتی فراوان دارد.

خرید صنایع‌دستی

در عمارت باغ برخی از اتاق‌ها به فروش سوغاتی و انواع گلیم و فرش اختصاص داده‌شده است که بی‌شک دیدن آن‌ها جذابیت خاص خود را دارد و می‌توانید به‌عنوان سوغاتی برای خانواده و دوستان خرید کنید.

اطلاعات بازدید از باغ شاهزاده ماهان کرمان

در صورتی که قصد دارید از این باغ زیبا دیدن کنید، اطلاعات زیر برای شما مفید خواهد بود:

ساعات بازدید از باغ شاهزاده ماهان کرمان

ساعت بازدید باغ همه روزه از ساعت ۹ الی ۱۹ می‌باشد. البته این مکان زیبا در تعطیلات رسمی کشور، بسته است.

شماره تماس باغ شاهزاده ماهان کرمان

شماره تماس مجموعه جهت کسب اطلاعات بیشتر: ۲۱۰۳۳۳۷۷-۰۳۴

بهای بلیط باغ شاهزاده ماهان کرمان

قیمت بلیط بازدید از این باغ در ابتدای سال ۱۴۰۰ و برای گردشگران ایرانی ۵,۰۰۰ و برای گردشگران خارجی ۳۰,۰۰۰ می‌باشد.

بهترین زمان بازدید

این باغ زیبا در هر فصل زیبایی‌های خاص خودش را دارد. پس هر موقع از سال که به کرمان سفر کردید، حتماً از باغ شاهزاده ماهان دیدن کنید.

جاذبه‌های گردشگری اطراف

اگر به شهر ماهان سفر کردید، از دیدن مقبره شاه‌ نعمت‌الله‌ ولی و عمارت تاریخی شترگلو غافل نشوید.

ثبت در آثار ملی ایران

این اثر در تاریخ ۱۴ آبان ماه ۱۳۵۳ هجری شمسی با شماره ثبت ۱۰۱۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

ثبت در میراث جهانی یونسکو

همچنین این باغ در سال ۲۰۱۱  و در سی و پنجمین نشست به شماره ۱۳۷۲ در فهرست میراث جهانی توسط یونسکو ثبت‌ شده است.

آدرس باغ شاهزاده ماهان

کرمان، بزرگراه هفت باغ، نرسیده به بزرگراه کرمان – بم

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
دوره اثر
حکومت قاجاریه
ساعات بازدید
همه‌روزه از ساعت ۹ الی 19 به‌جز تعطیلات رسمی
شماره تماس
034-۲۱۰۳۳۳۷۷
بهای بلیط افراد ایرانی
5 هزار تومان
بهای بلیط افراد خارجی
30 هزار تومان
بهترین زمان بازدید
تمامی فصول
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
۱۴ آبان ماه ۱۳۵۳
شماره ثبت در آثار ملی ایران
1012
تاریخ ثبت در میراث جهانی یونسکو
سال 2011 و سی و پنجمین نشست
شماره ثبت در میراث جهانی یونسکو
1372
آدرس
بزرگراه هفت باغ، نرسیده به بزرگراه کرمان - بم
موقعیت مکانی
نام استان
کرمان
مرکز استان
کرمان
جمعیت
3.1 میلیون نفر
تعداد شهرستان
23
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
034
مساحت استان
۱۸۳,۱۹۳ کیلومترمربع
شهر های نزدیک
کرمان
6 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها