باغ پهلوان پور در مهریز معماری باغ پهلوان پور مهریز محوطه باغ پهولان پور مهریز قنات آب باغ پهلوان پور مهریز حمام باغ پهلوان پور مهریز بهار در باغ پهوان پور مهریز باغ های مهریز باغ های ایرانی باغ پهلوان پور باغ پهلوان پور مهریز
آثار ملی ثبت شده در ایران آثار میراث جهانی یونسکو برتر در ایران مهریز

باغ پهلوان پور مهریز

پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹
3,922 بازدید یک دیدگاه

باغ پهلوان پور یکی از باغ‌های زیبا و تاریخی شهر مهریز و استان یزد است که در محله مزویر آباد این شهر واقع‌شده است و سالانه گردشگران زیادی به دلیل طبیعت زیبا و معماری خاص این باغ از آن بازدید می‌کنند.

معرفی باغ پهلوان پور مهریز

این باغ در اصل متعلق به شخصی به نام «حسن ملارضا» بوده، ولی بعد از او، مالکیت باغ در اختیار داماد ایشان یعنی آقای «علی پهلوان پور» قرار می‌گیرد. علی پهلوان پور یکی از تاجران یزدی در آن زمان بود که نام باغ نیز از نام ایشان گرفته‌شده است. قدمت باغ نیز دوره زندیه و قاجاریه بازمی‌گردد و مساحت آن در حدود ۵ هکتار است.

معماری باغ پهلوان پور مهریز

باغ پهلوان پور از لحاظ معماری نمایانگر تغییرات سبک باغ سازی کهن ایرانی به سمت‌وسوی باغ سازی رایج امروزی است و سبک معماری آن ترکیبی از معماری کوشکی و حیاط مرکزی است که کوشک اصلی در مرکز آکس اصلی باغ قرار دارد و مسیر عبوری آب در باغ نیز از این محور است. علاوه بر این محور اصلی آب در دو محور دیگر نیز جریان دارد که باغ آرایی حول این دو محور به وجهی زیبا صورت گرفته است، به این معنا که درختان نظام ساز باغ در حاشیه این دو خیابان کاشته شده‌اند.

بخش‌های مختلف باغ پهلوان پور و معماری آن‌ها

این باغ شامل بخش‌های مختلفی است که در ادامه معرفی خواهد شد:

۱– مجموعه ورودی: مجموعه ورودی باغ شامل برج، اصطبل و کاهدان است. تزیینات برج همانند تزیینات دوره زندیه است و از مصالح بومی همچون خشت در ساخت آن استفاده کرده‌اند. یکی از نکات جالب‌توجه سه بنای ذکرشده این است که تزیینات روی آن با تزیینات بناهای دوره زندیه تطابق دارد درحالی‌که برج در دوره قاجاریه ساخته‌شده است.

۲– ساختمان کوشک یا شربتخانه: کوشک (شربتخانه) زیباترین بنای موجود در باغ است که در زمان قاجار و در دو نیم‌طبقه ساخته شد و دارای بخش‌های مختلفی نظیر حوض‌خانه و تالار اصلی است. آب جاری در باغ از زیر این بنا گذر می‌کند و سپس به سایر بخش‌های باغ می‌رسد. در بالای کوشک نیز مانند سایر بناهای ساخته‌شده در این مناطق، بادگیری قرار دارد که نشان می‌دهد به‌احتمال زیاد این بخش از باغ، تابستان‌نشین بوده است. در کنار کوشک، بناهای دیگری نظیر مطبخ، حمام و انباری قرار دارد که گفته می‌شود با حفاری‌های انجام‌شده در سال‌های اخیر به‌دست آمده‌اند.

۳– بنای زمستانخانه: دومین ساختمان اصلی باغ، زمستانخانه واقع در بخش غربی است که در دوره پهلوی به مجموعه اضافه شد. همان‌طور که از نام بنا پیداست، از این مکان جهت اقامت در روزهای سرد سال استفاده می‌کردند. زمستانخانه در یک طبقه ساخته‌شده و بخش‌هایی مثل اتاق نشیمن، انباری، تنبی و مطبخ را دارد.

۴کارگاه‌های قالی‌بافی، ریسندگی، اصطبل و انبار: این بخش‌ها نیز همگی در دوره قاجار ساخته‌شده‌اند و همان‌طور که از نامشان پیداست به فعالیت‌های مختلف کارگران باغ تعلق داشته‌اند. گفته می‌شود که علاوه بر مکان‌های یادشده در جبهه شمالی باغ نیز، محل سکونتی برای خدمه و کارگران وجود داشته است.

۵– موزه مردم‌شناسی: این موزه پیش ازآن‌که در باغ پهلوان پور باشد در یکی از حمام‌های تاریخی شهر مهریز با نام حمام استهریج برپا بود و سپس به این مکان منتقل شد. در این مجموعه بیش از ۴۰۰ اثر شامل انواع ابزارآلات مشاغل بومی، ظروف پخت غذا، کتیبه‌های قدیمی، پوشاک سنتی و هر آنچه که بیانگر فرهنگ مردم این دیار است را می‌توان دید.

شیوه آبیاری در این باغ

باغ پهلوان پور مهریز به دلیل روان بودن آب از داخل آن از گذشته دارای جاذبه خاصی بوده است. این آب از قنات مشهور به “حسن‌آباد” سرچشمه می‌گیرد و به‌جز باغ پهلوان پور، به‌طور مستقیم از هیچ یک از باغ‌های منطقه عبور نمی‌کند. آب این قنات درختان چناری را که در حاشیه آن روییده‌اند، سیراب می‌کند. همچنین علاوه بر قنات ذکرشده، این باغ از طریق دو رشته آب دیگر به نام “قنات شاه‌حسینی” و “قنات مزویر آباد” آبیاری می‌شود.

این باغ دارای ۱۶ حقابه است که هر ۱۲ روز یک‌بار به آن تعلق می‌گیرد و زمان کدام از این حقابه ها نیز حدود ۱۰ دقیقه است.

پوشش گیاهی

دو طرف جوی اصلی این باغ درختان تنومند و سالخورده چنار قرار دارند. درختان مثمر باغ نیز شامل انار، بادام و خرمالو است و کاشت این درختان با توجه به گرمای زیاد استان یزد نمایانگر آب‌وهوای متفاوت نسبتاً خنک این منطقه است.

امکانات مجموعه

این باغ زیبا امکاناتی برای استفاده توریست‌ها و حتی شب ماندن دارد. از این امکانات می‌توان به امکانات ورزشی و وسایل سرگرم‌کننده از قبیل زمین فوتبال ساحلی، زمین والیبال ساحلی، میز تنیس و فوتبال دستی در محیط باغ اشاره کرد. همچنین تخت‌های متعددی در محوطه باغ تدارک دیده‌شده تا بتوان از طبیعت بکر باغ نهایت لذت را برد. جهت شبمانی نیز سوییت‌های باغ در قالب هتل با ساختار سنتی به همراه امکانات به‌روز آماده پذیرایی از گردشگران می‌باشد. سوییت‌ها ۲، ۳ و ۴ نفره بوده و دارای تخت‌های سینگل می‌باشد.

اطلاعات بازدید

اگر علاقه دارید از باغ پهلوان پور مهریز دیدن فرمایید، اطلاعات زیر برای شما مفید خواهد بود:

ساعات بازدید از باغ پهلوان پور مهریز

باغ پهلوان پور همه‌روزه پذیرای گردشگران است. ساعات بازدید از ۸ الی ۲۰ می باشد.

شماره تماس باغ دولت آباد یزد

شماره تماس مجموعه در صورت نیاز: ۰۹۱۳۸۵۵۱۰۳۵

بهای بلیط باغ دولت آباد یزد

قیمت بلیط بازدید از باغ پهلوان پور مهریز به ازای هر فرد ایرانی و برای بازدید تمامی قسمت‌ها در ابتدای سال ۱۳۹۹، ۵,۰۰۰ تومان بوده و برای افراد خارجی، مبلغ ۵۰,۰۰۰ تومان می‌باشد.

ثبت در آثار ملی ایران

باغ پهلوان پور مهریز در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۳۳۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ثبت در میراث جهانی یونسکو

همچنین این باغ در سال ۲۰۱۱  و در سی و پنجمین نشست به شماره ۱۳۷۲ در فهرست میراث جهانی توسط یونسکو ثبت‌ شده است.

آدرس باغ پهلوان پور

مهریز، میدان مطهری، خیابان توحید.

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !
  1. رضا میگه:
    ۱۰:۵۶ مورخه ۲۱ آذر ۹۹

    فوق العاده زیبا

مشخصات مکان
دوره اثر
زندیه و قاجاریه
مساحت
حدود 5 هکتار
ساعات بازدید
همه‌روزه از 8 الی 20
شماره تماس
09138551035
بهای بلیط برای افراد ایرانی
5 هزار تومان
بهای بلیط برای افراد خارجی
50 هزار تومان
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
۷ مهر ۱۳۸۱
شماره ثبت در آثار ملی ایران
6334
تاریخ ثبت در میراث جهانی یونسکو
سال 2011 و سی و پنجمین نشست
شماره ثبت در میراث جهانی یونسکو
1372
آدرس
میدان مطهری، خیابان توحید.
موقعیت مکانی
نام استان
یزد
مرکز استان
یزد
جمعیت
1.1 میلیون نفر
تعداد شهرستان
10
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
035
مساحت استان
۷۶٬۴۶۹ کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
مهریز
2 مکان ثبت شده
یزد
16 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !
  1. رضا میگه:
    ۱۰:۵۶ مورخه ۲۱ آذر ۹۹

    فوق العاده زیبا

نمایش نقشه
لیست استان ها