باغ دولت آباد در یزد باغ تاریخی دولت آباد معماری باغ دولت آباد باغ دولت آباد یزد باغ دولت آباد دیواره باغ دولت آباد یزد شب در باغ دولت آباد یزد بادگیر باغ دولت آباد یزد
آثار ملی ثبت شده در ایران آثار میراث جهانی یونسکو برتر در ایران یزد

باغ دولت آباد در محله چهارمنار یزد

چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
3,276 بازدید بدون دیدگاه

باغ دولت آباد یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی ایران است که در شهر کویری یزد به‌مانند نگینی می‌درخشد. این باغ بسیار زیبا همه‌روزه پذیرای تعداد زیادی گردشگر ایرانی و خارجی است و تقریباً هرکسی که به این شهر سفر کند، از این باغ زیبا دیدن می‌کند.

معرفی باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد یکی از باغ‌های تاریخی معروف ایران است که در محله چهارمنار شهر یزد قرار دارد. این باغ با مساحتی در حدود ۷۰/۰۰۰ مترمربع شامل ساختمان‌ها، حوض‌ها و آب‌نماهای بسیاری بوده که در فضای بین آن‌ها باغ‌های با درختان انار و انگور و … با گل‌های فراوانی زینت‌بخش محیط بوده‌اند. در ادامه به معرفی این مکان زیبا می‌پردازیم.

تاریخچه باغ دولت آباد یزد

در زمان افشاریه، محمدتقی خان بافقی ملقب به خان بزرگ، عنوان حاکم و والی یزد را در دست داشت. وی سرسلسله خاندان خوانین یزد به شمار می‌رفت و پدر عبدالرضا خان یزدی (حاکم بعدی یزد) و جد سلطانعلی خان وزیر افخم (وزیر دوره قاجار) و خانواده‌های افخم ابراهیمی و افخمی بود. او در سال ۱۱۶۰ هجری قمری همزمان با اواخر دوره افشاریه باغی را بنا نهاد. البته ایشان ابتدا قناتی به طول ۶۵ کیلومتر را احداث نمود و آب را از مهریز به یزد و محل کنونی باغ دولت آباد رساند و سپس مجموعه حکومتی (دارالحکومه) خود را بنا کرد. این باغ در دوره بعد به‌عنوان محل اقامت حاکم وقت و معاصر با شاهرخ میرزا و کریم‌خان زند مورداستفاده قرار گرفت. طولی نکشید که در دوره زندیه این بنا به‌عنوان مجموعه‌ای چشم‌نواز به هشت باغ دولت آباد مشهور شد و نامش بر سر زبان‌ها افتاد.

باغ دولت آباد در زمان محمدتقی خان، خارج از حصار شهر یزد قرار داشت و سمت شمالی باغ به خیابانی پردرخت منتهی می‌شد. تعداد این درختان به حدی بود که مانع دید از خارج به داخل باغ می‌شدند و فضایی دور از چشم همگان را در باغ ایجاد می‌کردند. این خیابان به هزار درخت شهرت داشت و با عرض ۴ تا ۵ متر و طولی بیش از ۲۰ کیلومتر تا رحیم‌آباد ادامه می‌یافت. ضلع شرقی باغ نیز به خیابانی به طول ۸ کیلومتر محدود می‌شد و از سمت غرب، باغ به مسیل رودخانه‌ای خشک می‌رسید.

با گسترش شهر در دوران قاجاریه، این باغ به دروازه چهارمنار (یکی از دروازه‌های شهر یزد) متصل شد اما همچنان خارج از محدوده شهر قرار داشت. با گذشت زمان، شهر بزرگ و بزرگ‌تر شد و بافت شهری اطراف باغ را پر کرد. در دوران پهلوی با گسترش ساخت‌وساز در حومه شهر، ساختمان‌ها پیرامون باغ را فراگرفتند و به‌تدریج باغ به‌جایی در مرکز شهر یزد تبدیل شد.

مرحوم محمدتقی خان در اواخر حیات خود مجموعه باغ دولت آباد، قنات دولت آباد و بخشی از زمین‌هایی را که به‌وسیله این قنات آبیاری می‌شد، وقف چهارده معصوم کرد. وی همچنین بخشی از این اراضی را به فرزند خود بخشید تا آنها را اداره کند.

قنات دولت آباد وقف نامه مفصلی دارد که در بخشی از آن چنین نوشته‌شده است:

“بر هیچ احدی مباح و روا نیست که پیش از گذشتن آب از باغ مذکور در آن تصرف نماید، اگرچه فی‌المثل، همه آب دادن یک وجب زمین باشد. مگر درصورتی‌که به جهت آفات سماوی، کمی آب به‌جایی برسد که گذشتن آب از باغ ممکن نباشد که در این صورت متولی را جایز است که در هر موضع که صلاح باشد آب را به مصرف برساند.

خدا لعنت کند آن‌کسی را که قبل از بیرون آمدن آب از این باغ، حتی به‌اندازه سیراب کردن گنجشکی از آن استفاده کند. محصول اینجا وقف بارگاه مولا در نجف است.”

این باغ برای مدت‌ها محل اقامت کریم‌خان زند بود و مدتی نیز در دوره قاجاریه عبدالرضا خان یزدی، که با شاهزادگان قاجاری به مبارزه برخاسته بود، در آن زندگی می‌کرد. پس از قاجار این باغ برای مدتی متروکه شد تا آنکه از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۶۴ وزارت فرهنگ و هنر این باغ را از اداره اوقاف اجاره کرد و به دفتر حفاظت آثار باستانی کشور سپرد.

در سال ۱۳۴۸، عملیات مرمت و بازسازی باغ دولت آباد توسط این دفتر آغاز شد و بخش‌هایی از مجموعه شامل عمارت تالار آیینه، عمارت مستخدمین، آشپزخانه‌ها، عمارت تهران، قسمت ساباط (کوچه سرپوشیده) و آب‌انبار عمارت حرم‌خانه، عمارت بادگیر و عمارت سرو و عمارت بهشت‌آیین مورد مرمت قرار گرفت. بار دیگر در فاصله سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۱ عملیات باغ سازی و محوطه‌سازی در این باغ تاریخی صورت گرفت اما هیچ‌وقت رونق زمان محمدتقی خان به آن بازنگشت. امروزه باغ دولت آباد یزد به‌عنوان یادگاری ارزشمند از دوره‌های افشاریه و زندیه به شمار می‌رود و به‌عنوان جاذبه‌ای تماشایی مورد بازدید قرار می‌گیرد.

معماری بنا

باغ دولت آباد در اواخر دوره افشاریه ساخته‌شده، ولی معماری‌اش با معماری دوره زندیه نسبت زیادی دارد.

معمار بنای عمارت باغ دولت آباد استاد علی‌اکبر آخوند (خرمی) می‌باشد که کارش را درنهایت زیبایی و استادی به انجام رسانده است.

طرح باغ دولت آباد یکی از اصیل‌ترین و بدیع‌ترین طرح‌های باغ ایرانی را به نمایش می‌گذارد. ازنظر ساختار می‌توان باغ دولت آباد را از نوع باغ – حیاط در نظر گرفت و آن را در زمره نارنجستان قوام و باغ هفت‌تنان در شیراز به شمار آورد چراکه فضای باغ در وسط قرار دارد و ساختمان‌ها و عمارات در اطراف آن شکل‌گرفته‌اند. درواقع این باغ چهار بنای اصلی را دربر می‌گرفته که سه مورد از آنها به نام هشتی، تالار طنبی و سردر هنوز هم وجود دارند و قسمتی از اتاق‌های زمستانی نیز به چشم می‌خورند؛ اما باقی ساختمان‌ها و حتی محوطه آنها از بین رفته و تنها ۴۰۰۰۰ مترمربع از کل باغ باقی‌مانده است.

سطح باغ دو بخش مستطیل شکل را دربر می‌گیرد که ابعاد یکی از آنها ۱۱۶ در ۲۷۴ متر و دیگری ۱۰۴ در ۲۷۸ متر است و به‌صورت عمود بر روی یکدیگر قرار دارند. این دو مستطیل دو بخش مختلف باغ و به‌عبارت‌دیگر اندرونی و بیرونی آن را تشکیل می‌دهند که در معرفی بخش‌های مختلف باغ به آنها می‌پردازیم.

اگر شب‌ها به تماشای باغ برویم، می‌توانیم با منظره فانوس‌هایی مواجه شویم که در امتدادش روشن‌شده‌اند و جذابیتش را بیشتر کرده‌اند. البته آنهایی که به این باغ رفته‌اند می‌گویند در طول روز هم تماشای شیشه‌های رنگی داخل عمارت و هیبت درخت‌های توت صدساله باغ را نباید از دست داد. در طول روز، می‌توانیم در گوشه‌ای از عمارت بنشینیم و غرق بازی آب و نورهای رنگی شویم و برای چند لحظه هم که شده مشغله‌هایمان را از یاد ببریم.

در خصوص مصالح استفاده شد در باغ نیز باید گفت که سنگ‌های مرمر شاخص‌ترین مصالحی هستند که در ساخت باغ به‌کار رفته‌اند. این سنگ‌ها از شهر مراغه به اینجا آورده شده‌اند که بسیار بحث‌برانگیز است چراکه سنگ مرمر یزد همیشه در مرغوبیت و کیفیت شهرتی خاص داشته و زبانزد خاص و عام بوده است اما اثری از آن در باغ دولت آباد دیده نمی‌شود.

بخش‌های مختلف باغ دولت آباد

این باغ از دو بخش کلی اندرونی و بیرونی (جلوخان) تشکیل می‌شود.

دولت آباد از دیدگاه گونه شناسی عملکردی، باغ «سکونتگاهی – حکومتی» است. به‌نحوی‌که باغ بیرونی محل انجام تشریفات حکومتی، مراسم ورزشی و اداره امور شهر بوده است و باغ اندرونی، بخش خصوصی و اقامتگاهی مجموعه به شمار می‌رفته است. در باغ‌های سکونتگاهی-حکومتی، عرصه اندرونی را از سایر عرصه‌ها کاملاً متمایز می‌کردند و حتی دربان یا حاجبی را برای نظارت بر آن تعیین می‌کردند.

بخش اندرونی

مستطیل بزرگ‌تر همان قسمتی است که توسط عموم مردم به‌عنوان باغ دولت آباد شناخته می‌شود و در کل مجموعه، نقش باغ اندرونی را بازی می‌کند که درگذشته به‌عنوان باغ خصوصی و اقامتگاه خانواده کاربرد داشته است. در این قسمت با گذرگاه یا محوری روبه‌رو هستیم که درواقع خط تقارن بخش اندرونی است و عناصر مختلف ازجمله درختان به زیبایی در دو سوی آن تکرار شده‌اند. یک سر این گذرگاه به عمارت سردر و سرِ دیگر به عمارت هشتی می‌رسد. آب‌نما (استخر) باغ در میان این گذرگاه (منطبق بر محور اصلی) ساخته‌شده و ۱۹۴ در ۱۲ متر است. با این جایگذاری هوشمندانه و ابعاد حساب‌شده، آب‌نما دقیقاً در وسط فضای اندرونی قرار دارد و باغ را در این قسمت به دو کرت (باغچه) مستطیلی متقارن تقسیم می‌کند. این کرت بندی بسیار منظم و دقیق است و تبعیت از تناسبات معماری به خوبی در آن دیده می‌شود. اگر با نگاهی تخصصی‌تر به این گذرگاه نگاه کنیم، این محور، در راستای شمال غربی – جنوب غربی کشیده شده است و نسبت به محور غربی – شرقی زاویه‌ای ۳۰ درجه دارد.

درواقع عمارات باغ در ابتدا و انتهای این محور اصلی قرار دارند و در دو طرف آن درختانی کاشته شده‌اند. دلایل این ساختار عبارت‌انداز:

ایجاد تمرکز دید به سمت عمارت اصلی و بادگیر، دسترسی به چشم‌انداز باغ برای عمارات در ابتدا و انتهای محور و اتصال بصری آنها و طولانی‌تر جلوه دادن باغ

این بخش از قسمت‌های زیر تشکیل شده است:

۱– ساختمان هشتی (بادگیر تابستانه)

مهم‌ترین ساختمان باغ، عمارت هشتی است که در انتهای محور اصلی باغ و متصل به دیوار جنوبی قرار دارد. این عمارت، ساختمان اصلی باغ را تشکیل داده است و تلفیق جریان هوا و آب را به زیباترین شکل مورداستفاده قرار می‌دهد. در این ساختمان باد و آب داخل حوض‌ها تلفیق می‌شوند و هوای خنک را از زیر بادگیر به قسمت شاه‌نشین و تالارها انتقال می‌دهند. به دلیل همین خنکای هوا به این بنا، ساختمان تابستانه یا بادگیر تابستانه نیز گفته می‌شود.

هشتی، ساختمانی دوطبقه است که شکلی شبیه به یک هشت ضلعی دارد. هشتی باغ دولت آباد ۳ شاه‌نشین با درهای مشبک و حوضخانه ای با حوض مرمری، اتاقک بادگیر، هشتی و دو اتاق پستو را در خود جای‌داده است. به سقف این قسمت که نگاه کنید جلوه‌ای از هنر کاربندی را در زیباترین شکل ممکن می‌بینید که هنر دست استاد حاجی علی‌اکبر آخوند است. زیبایی این کاربندی با سیم‌گل و دم‌گیری گچی ماهرانه بیشتر خودش را نشان می‌دهد. این دو از روش‌های مرسوم در معماری یزد هستند که در ساختمان‌های متعددی در این شهر به چشم می‌خورند. سیم‌گل ملاطی از ماسه، خاک رس، کاه خردشده بسیار نرم و کمی گچ نیم کوب است که آن را برای اندود نهایی در سطوح مورداستفاده قرار می‌دهند. دم‌گیری گچی هم همان‌طور که از نامش پیداست با دَم یا لبه کار سروکار دارد و برای بخش نهایی تزیینات به‌کار می‌رود.

در کنار تزیینات و ظریف‌کاری‌ها، استفاده از درِ ارسی، شیشه‌های رنگی و رقص نور آفتاب و مهتاب در آنها زیبایی بیشتری به این عمارت می‌دهد. در طبقه بالایی عمارت هم، یک تالار و ایوان وجود دارد و امکان تماشای منظره زیبای باغ را فراهم می‌سازد.

۲- بادگیر باغ

بادگیر باغ دولت آباد بر روی هشتی قرار دارد و شاخص‌ترین نماد این باغ محسوب می‌شود. این بادگیر با ارتفاع ۳۳.۸ متر عنوان بلندترین بادگیر خشتی جهان را به خود اختصاص داده است.

بادگیر باغ، از نوع هشت‌ضلعی و به شکل منشوری است و یک حوض در زیر آن قرار دارد. این ساختار باعث می‌شود که به هنگام وزش باد در هر جهت، بادگیر بتواند به‌راحتی و به‌سرعت، آن را به قسمت زیرین هدایت کند. باد به سطح آب حوض می‌رسد و هوای خنکی را داخل بنا به جریان می‌اندازد. این تلفیق باد و آب هوای خنک زیر بادگیر با به قسمت شاه‌نشین و تالارها می‌رساند و همچون کولرهای امروزی داخل بنا را خنک نگاه می‌دارد.

۳– تالار طنبی

در سمت غرب عمارت هشتی، ساختمان بزرگ و مجللی به نام عمارت یا تالار طَنَبی قرار دارد که بادگیری مربع شکل بر فراز آن دیده می‌شود. در دو طرف تالار طنبی، تالارها، صفه ها و شبستان‌هایی در یک طبقه جای گرفته‌اند که از طریق درها و روزنه‌ها به طنبی راه می‌یابند. در زیر این تالار، زیرزمینی عمیق وجود دارد که به‌وسیله دو پله به باغ راه پیدا می‌کند و از طرف جنوب توسط یک راهرو به محوطه زیر بادگیر می‌رسد.

۴- بهشت آیین (مجموعه زمستانه)

بهشت آیین اقامتگاه زمستانی خانواده در باغ بوده و رو به تابش جنوب احداث‌شده است. این ساختمان دقیقاً در روبه‌روی هشتی قرار دارد و مرز بین بیرونی و اندرونی نیز به شمار می‌رود. یعنی یک‌سوی آن در اندرونی و سوی دیگر ساختمان در بیرونی مجموعه قرار دارد. نواری میان دو ساختمان هشتی و این اقامتگاه (که عمارت سردر هم محسوب می‌شود) شکل‌گرفته است که در راستای محور مرکز قرار دارد. در این محور گیاه شبدر کاشته شده است و در دو طرف این محدوده درختان گیلاس و انار به چشم می‌خورند.

۵– سایر بخش‌ها

به‌جز بخش‌های یادشده، فضاهای دیگری همچون حرم‌خانه (حرم‌سرا)، مطبخ (آشپزخانه)، اتاق‌های خدمه، اسطبل های تابستانه و زمستانه، درشکه خانه و یک برج دیده‌بانی و آب‌انبار خصوصی نیز در این بخش وجود دارد.

بخش بیرونی

فضای مستطیل کوچک‌تر در سمت شمال واقع است و محدوده باغ بیرونی موسوم به جلوخان را تشکیل می‌دهد. این باغ به نام بهشت آیین شهرت دارد و زمانی محلی برای استقرار کاروان‌ها، برگزاری تشریفات حکومتی و مراسم ورزشی بود.

این بخش به‌گونه‌ای ساخته‌شده که محور تقارن آن عمود بر محور اصلی باغ باشد و یک حوض مستطیلی بزرگ، نیز عمود بر آن ساخته‌شده است. این حوض، بهشت آیین را به دو قسمت مربع شکل تقسیم می‌کند که کرت‌های باغ را تشکیل می‌دهند.

عمارت سردر، اصلی‌ترین عمارت باغ بهشت آیین به شمار می‌رود که دقیقاً در مرز مشترک دو باغ اندرونی و بیرونی و به‌صورت دوطبقه ساخته‌شده است. در طبقه همکف این بنا، یک سردر، هشتی و یک اتاق بزرگ (رو به شرق) و چند اتاق کوچک (رو به شمال و جنوب) و چند راهرو به چشم می‌خورد.

به‌جز عمارت سردر، ساختمان‌های تالار آیینه، تهرانی، دو بازارچه، دو برج دیدبانی، آب‌انبار عمومی و دیوان‌خانه دیگر ساختمان‌های این باغ را تشکیل می‌دهند.

بازی با آب در باغ‌های ایرانی

آب در باغ دولت آباد بیش از هر باغ ایرانی دیگری به نمایش گذاشته‌شده است و در تمام سطوح آن جریان دارد. در این باغ شاهد فرورفتن آب و فوران مجدد آن در قسمت‌های مختلف هستیم که با استفاده از قوانین معماری میسر شده است.

به‌طور کلی می‌توان بخش‌های زیر را برای جریان آب در باغ دولت آباد در نظر گرفت:

مسیر نمایان حرکت آب، مسیر پنهان حرکت آب و حوض و آب‌نما

زیر بادگیرِ عمارت هشتی، نخستین جایی است که آب دیده می‌شود و در یک حوض مرمری می‌جوشد و بالا می‌آید. سپس با طی مسیری به حوضی در میان عمارت می‌رسد و ازآنجا راهش را به‌سوی سه حوض مستطیل شکل در سه شاه‌نشین باغ ادامه می‌دهد.

آب برای طی کردن ادامه مسیرش به مقابل ارسی اتاق‌ها می‌رسد و در سه سینه کبکی جریان می‌یابد. سینه کبکی یکی از فنون هوشمندانه معماری ایرانی در باغ‌هاست و به استفاده از سنگ‌های تراش‌دار در کف جوی برای نمایان شدن موج آب گفته می‌شود. سینه کبکی‌های باغ دولت آباد از سنگ مرمر هستند و به شکلی تراشیده شده‌اند که موج ایجاد کنند و حجم آب را بیش از واقعیت آن نشان دهند.

آب از هر سینه کبکی، به یک حوض کوچک موسوم به حوض کلگی وارد می‌شود و از آنجا خودش را به آب‌نمای بزرگ باغ می‌رساند تا نمایشی شکوهمند را به راه بیاندازد. نکته مهم درباره این آب‌نما این است که دقیقاً بر محور اصلی باغ قرارگرفته و ابعاد آن متناسب با ارتفاع بادگیر عمارت هشتی در نظر گرفته‌شده است. این جایگذاری درست و به‌جا باعث می‌شود تا تصویر این عمارت به‌طور کامل در آب انعکاس یابد و بر زیبایی باغ بیفزاید.

درگذشته پس از آب‌نما، آب به درون یک آبگردان (محلی گود) می‌ریخته است که متأسفانه امروزه اثری از آن دیده نمی‌شود. بنابراین پس از آب‌نما، آب از زیر عمارت سردر گذر کرده و وارد باغ بهشت آیین می‌شود تا خودش را به یک استخر ۱۲ ضلعی بزرگ، در شمال عمارت برساند. پس‌ازاین استخر بزرگ، آب به سمت سه استخر مستطیل شکل در سه سمت دیگر جاری می‌شود و سپس به‌سوی خیابان‌ها و آبادی‌ها می‌رود تا نیازهای کشاورزی را برطرف کند.

این نمایش آب تنها نشان از خلاقیت ذهن معمار دارد. سازنده به جریان آب در لایه‌های زیر زمین و سیراب کردن درختان اکتفا نکرده و آب را روی زمین به راه انداخته است تا چشم و جان ساکنان کویر نیز از آن بی‌نصیب نماند.

قنات تاریخی دولت آباد و آبیاری باغ

آب مهم‌ترین عنصر برای احداث چنین باغی بود و به همین دلیل خان بزرگ در ابتدای کار و پیش از احداث بنا، قناتی به طول ۶۵ کیلومتر را احداث کرد تا آب را از مهریز به یزد و محل کنونی باغ دولت‌آباد انتقال دهد. قنات تاریخی دولت آباد یکی از مهم‌ترین و طولانی‌ترین قنات‌های شهر یزد به شمار می‌رود که دارای پنج رشته بوده و از ارتفاعات مهریز سرچشمه می‌گرفته است. پس از حفر قنات و رساندن آب به محل باغ، مجموعه حکومتی یا دارالحکومه حاکم در آن بنا شد. ساختمان‌ها، حوض‌ها، آب‌نماها و درختان انار و انگور و … یکی‌یکی به این فضا اضافه شدند تا در کنار یکدیگر یکی از چشم‌نوازترین آثار را در وسعت ۷۰,۰۰۰ مترمربع به وجود بیاورند. البته در دهه ۱۳۷۰ با ساخت خیابان بزرگی در شمال باغ، قسمت بزرگی از آن به‌منظور ساخت بلوار تخریب شد.

قنات دولت آباد منبع اصلی تأمین آب باغ بود که نقشی اساسی را در سرسبزی و طراوت آن بازی می‌کرد. در مواقع خشکسالی و برای سیراب کردن باغ و پر کردن حوض‌های متعدد آن نیز یک چاه و منبع آب با گورو یا گاورو (معبری گشاد برای دسترسی به آب در زیر زمین) قرار داشت که در ضلع شرقی باغ و در کنار ابنیه خدماتی تعبیه‌شده بود. در کنار این منابع، یک آب‌انبار نیز برای ذخیره آب و مصرف آن در مواقع اضطراری در باغ قرار داشت.

جریان آب این قنات پس از سیراب کردن بخشی از زمین‌های مهریز و به‌کار انداختن چندین آسیاب آبی، به‌سوی باغ دولت آباد می‌رفت و درختان این باغ را سیراب می‌کرد. سپس راه خودش را به‌قصد سیراب کردن زمین‌های کشاورزی به‌طرف اراضی اطراف باغ ادامه می‌داد. امروزه اثری از آب این قنات‌ها نیست و آب موردنیاز باغ تنها توسط چند چاه نیمه عمیق تأمین می‌شود.

امکانات باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد دارای امکانات رفاهی برای بازدیدکنندگان عزیز می‌باشد.

این باغ یک کافه‌رستوران دارد که می‌توان روی تخت‌هایش نشست، خستگی در کرد و از خوراکی‌های سنتی یزدی مثل آش شولی نوش جان کرد و یا طعم دم نوش‌ها و چای با نبات یزدی را چشید.

همچنین اگر در تعطیلات عید و فصول پرمسافر به این مکان بروید، غرفه‌هایی در محوطه باغ قرار دارند که می‌توانید سوغات و صنایع‌دستی یزد را خریداری کنید.

نمازخانه، سرویس بهداشتی، نیمکت جهت استراحت، بوفه و … نیز از دیگر امکانات باغ دولت آباد هستند.

اطلاعات بازدید

اگر علاقه دارید از باغ دولت آباد دیدن فرمایید، اطلاعات زیر برای شما مفید خواهد بود:

ساعات بازدید از باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد همه‌روزه پذیرای گردشگران است. ساعات بازدید نیز در شش ماه اول سال از ۰۸:۰۰ الی ۲۱:۰۰ و شش ماه دوم سال از ۰۷:۰۰ الی ۲۲:۰۰ می‌باشد.

شماره تماس باغ دولت آباد یزد

شماره تماس مجموعه در صورت نیاز: ۳۶۲۷۰۷۸۱۰۳۵

بهای بلیط باغ دولت آباد یزد

قیمت بلیط بازدید از باغ دولت آباد یزد به ازای هر فرد ایرانی و برای بازدید تمامی قسمت‌ها در ابتدای سال ۱۳۹۹، ۳,۰۰۰ تومان بوده و برای افراد خارجی، مبلغ ۲۰,۰۰۰ تومان می‌باشد.

ثبت در آثار ملی ایران

این باغ در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۴۶ به شماره ۷۷۴ در ردیف آثار ملی ایران قرارگرفته است.

ثبت در میراث جهانی یونسکو

همچنین این باغ در سال ۲۰۱۱  و در سی و پنجمین نشست به شماره ۱۳۷۲ در فهرست میراث جهانی توسط یونسکو ثبت‌شده است.

آدرس باغ دولت آباد یزد

یزد، بلوار دولت آباد، خیابان شهید رجایی

لازم به ذکر است درب اصلی این مجموعه در خیابان شهید رجایی قرارگرفته است و درب دیگری که در بلوار دولت آباد قرار دارد، ورودی نداشته و در دست مرمت و بازسازی است. به همین علت تردد از درب اصلی انجام می‌گیرد.

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
دوره اثر
حکومت افشاریه
سال ساخت
1160 هجری قمری
مساحت مجموعه
۷۰/۰۰۰ مترمربع
ساعات بازدید در شش ماهه اول سال
08:00 الی 21:00
ساعات بازدید در شش ماهه دوم سال
07:00 الی 22:00
شماره تماس
035-36270781
بهای بلیط برای افراد ایرانی
3 هزار تومان
بهای بلیط برای افراد خارجی
20 هزار تومان
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
۲۳ اسفند ۱۳۴۶
شماره ثبت در آثار ملی ایران
774
تاریخ ثبت در میراث جهانی یونسکو
سال 2011 و سی و پنجمین نشست
شماره ثبت در میراث جهانی یونسکو
۱۳۷۲
آدرس
بلوار دولت آباد، خیابان شهید رجایی
موقعیت مکانی
نام استان
یزد
مرکز استان
یزد
جمعیت
1.1 میلیون نفر
تعداد شهرستان
10
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
035
مساحت استان
۷۶٬۴۶۹ کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
مهریز
2 مکان ثبت شده
یزد
16 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها