معماری یخدان مؤیدی یخدان مؤیدی کرمان یخدان مؤیدی یخدان مؤیدی در کرمان
آثار ملی ثبت شده در ایران کرمان کرمان

یخدان مؤیدی در خیابان کامیاب کرمان

چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
3,102 بازدید بدون دیدگاه

یخدان مؤیدی که بزرگ‌ترین یخچال خشتی ایران و جهان است، یکی از جاذبه‌های دیدنی کرمان محسوب می‌شود که در خیابان کامیاب این شهر جای دارد. این مکان تاریخی در زمان‌های گذشته بخشی از یخ موردنیاز اهالی کرمان در فصل تابستان را تأمین می‌کرد. پس اگر به این شهر رفتید، حتماً از این مکان دیدن کنید تا با سختی‌های جمع‌آوری یخ در شهرهای کویری آشنا شوید.

معرفی یخدان مؤیدی کرمان

زمانی که هنوز برق اختراع نشده بود، کرمانی‌ها یخچال‌ها را با استفاده از خشت و گل، احداث کردند؛ بناهای بزرگی که همچنان بسیاری از آن‌ها پابرجا هستند و از جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شوند. این سازه‌ها یخ را در اوج گرمای طاقت‌فرسای تابستان کویر نیز در خود نگاه می‌داشتند.

معروف‌ترین یخدان‌های کرمان عبارت‌اند از یخدان چوب مفیدی، یخدان‌های زریسف، یخدان رحیم‌آباد و یخدان مؤیدی. بقیه یخدان‌ها تماماً از بین رفته‌اند و اثری از آن‌ها باقی نیست. آب این یخدان‌ها از قنوات تأمین می‌شد و غالباً فالوده‌فروشان صاحب یخدان‌ها بودند. البته در بعضی موارد یخدان‌ها را وقف عام می‌کردند.

ما در این مقاله به معرفی یخدان مؤیدی می‌پردازیم. این بنای تاریخی با ویژگی‌های معماری خود سال‌های سال، به خانواده‌های کرمانی خدمت‌رسانی کرده و هم‌اکنون نیز به تفرجگاه تبدیل‌شده است.

تاریخچه یخدان مؤیدی

یخدان مؤیدی از یادگارهای اواخر دوره صفویه است و نظیر دیگر یخچال‌های تاریخی، از آن به‌منظور نگهداری یخ برای روزهای تابستان استفاده می‌کردند. نام مؤیدی به قنات مشهور مؤیدی بازمی‌گردد که آب یخچال از آن تأمین می‌شد. البته برخی می‌گویند صاحب یخدان، فردی به نام مؤیدالدین ریحان، یکی از کارگزاران حکومت کرمان بوده است.

اگر پای صحبت قدیمی‌های کرمان بنشینید، می‌گویند در ساعات ابتدای صبح‌های تابستان، فالوده‌فروش‌ها فالوده کرمانی را در سایه یخچال‌ها درست می‌کردند و به مردم می‌فروختند. بدین‌ترتیب به‌نظر می‌رسد یخدان‌ها به مکانی برای تفریح و استراحت مردم نیز تبدیل‌شده بودند.

با اختراع برق و نصب کارخانه‌های یخ‌سازی، یخدان مؤیدی در کنار دیگر یخدان‌های شهر، به‌صورت متروکه درآمد. این بنا تا دهه ۱۳۸۰ محل تجمع زباله بود تا آن‌که سازمان میراث فرهنگی با مرمت آن، زمینه نگهداری یخدان را مانند صدها اثر تاریخی دیگر استان فراهم کرد.

معماری بنا

عناصر تشکیل‌دهنده یخدان مؤیدی نظیر دیگر یخدان‌ها عبارت‌اند از مخزن، حصار، استخر و چاله یخ.

مصالح بنا را خشت خام و ملات گل تشکیل می‌دهند. خشت خام عایق حرارتی است و گرما را به داخل یخچال عبور نمی‌دهد. پله‌های یخدان نیز برای دسترسی و نگهداری مطلوب و تعمیر خشت‌ها بنا نهاده شده بود و در حقیقت هرسال یک لایه جدید خشت و گل  روی گنبد می‌کشیدند.

پلان مخزن دایره‌ای شکل است که گنبدی از نوع «بستو» (نوعی قوس بیضی‌شکل) روی آن احداث کرده‌اند. نوک این ساختار مخروطی شکل به‌گونه‌ای ساخته‌شده است که حداقل میزان تابش آفتاب را جذب کند و در اطراف این مخروط دیوارهای بلندی احداث می‌کردند که با وزش باد و استفاده از سایه، دمای هوا را به‌صورت محسوس کاهش دهد. این دیوارها سایه‌انداز نام دارند.

طرز کار یخدان مؤیدی کرمان

در ادامه با طرز کار این اثر زیبا و شگفت‌انگیز آشنا می‌شویم:

یخ‌سازی

برای تأمین آب یخچال‌های خشت و گلی عظیم، آب به‌وسیله قنات‌ها به انتهای یخدان هدایت می‌شد و همیشه چند نفر کارگر در این یخچال‌ها در حال فعالیت بودند. مقداری آب از طریق تعدادی حفره، هر شب روی توده‌های یخ‌های قبلی هدایت می‌شد. این میزان چنان بود که سرمای یک شب بتواند آن را منجمد سازد؛ به‌عبارت‌دیگر ارتفاع آب روی سطوح یخ‌گیر از چند سانتی‌متر تجاوز نمی‌کرد. این شرط فنی به‌خوبی می‌رساند که یخچال‌سازان مجبور بودند با کمال دقت سطوح یخ‌گیری را طراز کنند.

انتقال یخ به انبار

پس از آن‌که تقریباً قطر یخ به ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر می‌رسید، یخ‌ها را قطعه‌قطعه می‌کردند و داخل منابع یخ می‌ریختند و انبار می‌کردند. انبارهای یخ مانند آب‌انبارهای مدور ساخته‌شده بود و در مجاورت سطوح یخ‌گیری قرار داشت. روی هر طبقه از یخ‌ها مقداری کاه می‌ریختند تا از چسبیدن آن‌ها به یک‌دیگر جلوگیری شود. در برخی موارد، یخ‌سازان خوش‌ذوق دانه‌های یاقوتی‌رنگ انار را روی یخ‌های پاک می‌ریختند و در تابستان یخی زیبا و دل‌فریب زینت‌بخش سفره ثروتمندان می‌شد.

انبار

این انبارهای یخ دارای دو راهرو بودند که یکی برای انباشتن یخ‌ها پس از تهیه به‌کار می‌رفت و دیگری برای بیرون آوردن آن‌ها در فصل تابستان استفاده می‌شد. همچنین در کف انبار یخ، یک یا چند چاه مخروطی شکل پیش‌بینی‌شده بود تا آب‌های حاصله از ذوب یخ‌ها در فصل گرما، به‌وسیله آبراهی در کف یخدان به آن منتقل می‌شد.

اطلاعات بازدید

در حال حاضر یخدان مؤیدی در میان فضایی سبز واقع‌شده و بازدید از ساختمان آن در سراسر روز ممکن است. البته توصیه می‌کنیم برای بررسی دقیق‌تر، ساعات روشنایی به آن مراجعه کنید. لازم به ذکر است فضای درونی یخدان در حال حاضر قابل بازدید نیست.

ثبت در آثار ملی ایران

یخدان مؤیدی در تاریخ ۲ آبانماه ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۴۳۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس یخدان مؤیدی

کرمان، خیابان شهید رجایی، خیابان کامیاب

جهت رزرو هتل در کرمان کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا کرمان
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد کرمان
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
دوره اثر
حکومت صفویه
ساعات بازدید
همه‌روزه فقط بازدید از محوطه بیرونی
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
۲ آبان‌ماه ۱۳۷۸
شماره ثبت در آثار ملی ایران
2437
آدرس
خیابان شهید رجایی، خیابان کامیاب
موقعیت مکانی
نام استان
کرمان
مرکز استان
کرمان
جمعیت
3.1 میلیون نفر
تعداد شهرستان
23
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
034
مساحت استان
۱۸۳,۱۹۳ کیلومترمربع
شهر های نزدیک
کرمان
6 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها