لیست استان ها
فالوده کرمان

فالوده از خوراکی‌های محلی استان کرمان به همراه طرز تهیه

سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
2,846 بازدید بدون دیدگاه

فالوده که به پالوده نیز معروف است، از خوردنی‌های خوشمزه ایرانی و از نوع دسر است که در کرمان و بیشتر شهرهای ایران تهیه می‌شود. این دسر بیشتر در فصل تابستان و در کنار بستنی سنتی سرو می‌شود و اگر به کرمان سفر کردید، حتماً از فالوده کرمانی نوش‌جان کنید.

طرز تهیه فالوده استان کرمان

در ادامه باهم مراحل تهیه این دسر خوشمزه را مرور می‌کنیم.

مواد لازم (برای ۳ نفر)

گلاب یا عرق نعنا: ۱ پیمانه

نشاسته: ۱ پیمانه

تخم شربتی: ۱ پیمانه

آب: ۶ پیمانه

شکر: ۱ پیمانه

مراحل تهیه فالوده استان کرمان

این دسر خوشمزه در سه مرحله آماده می‌شود که به توضیح آن می‌پردازیم:

۱- مرحله اول:

برای تهیه فالوده خوشمزه به روش کرمانی در ابتدای کار، شربت را تهیه می‌کنیم. برای این کار، شکر را با یک پیمانه آب مخلوط کرده و روی حرارت قرار می‌دهیم تا بجوشد و به قوام آید. سپس گلاب را اضافه کرده و از روی حرارت برمی‌داریم تا سرد شود.

۲– مرحله دوم:

نشاسته را با یک پیمانه آب سرد مخلوط می‌کنیم. سپس یک قابلمه برداشته و ۴ پیمانه دیگر آب را داخل آن می‌ریزیم و می‌گذاریم روی حرارت تا بجوشد. وقتی‌که آب جوشید، مخلوط آب و نشاسته را به آن اضافه می‌کنیم.

۳– مرحله سوم:

در این مرحله می‌گذاریم به مدت یک ربع تا ۲۰ دقیقه روی حرارت کم بپزد. در این مدت باید به‌صورت مرتب مواد را هم بزنیم تا ته نگیرد. وقتی‌که نشاسته پخته شد، یک ظرف دیگر برداشته و آب سرد و کمی یخ را درون آن می‌ریزیم.

۴- مرحله چهارم:

حالا یک سبد دارای سوراخ‌های ریز را از فاصله ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متری نگه می‌داریم و مواد نشاسته‌ای را درون آن ریخته و با لیسک از سبد رد می‌کنیم تا داخل آب سرد ریخته شود. سپس فالوده‌ها را از آب جدا کرده و درون یک کاسه می‌ریزیم.

۵– مرحله پنجم:

در مرحله پایانی تخم شربتی را که دو ساعت قبل باکمی آب گرم خیسانده‌ایم و شربتی که تهیه‌کرده‌ایم را به آن اضافه کرده و باهم مخلوط می‌کنیم. سپس حدود ۴ الی ۵ ساعت داخل یخچال گذاشته و سپس سرو می‌کنیم. نوش جان!

نکات مهم

۱- این دسر در عصر یک روز داغ تابستانی بسیار می چسبد.

۲- می توانید از شربت آلبالو و آب لیمو برای طعم‌دار کردن فالوده استفاده نمایید.

غذاهای مرتبط

مشخصات استان
نام استان
کرمان
مرکز استان
کرمان
جمعیت
3.1 میلیون نفر
تعداد شهرستان
23
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
034
مساحت استان
۱۸۳,۱۹۳ کیلومترمربع
تبلیغات
نمایش نقشه
لیست استان ها