لیست استان ها
کشک و کدو کرمان

کشک و کدو از غذاهای محلی کرمان به همراه طرز تهیه

یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
2,686 بازدید بدون دیدگاه

کشک و کدو یکی از غذاهای خوشمزه و محلی کرمان است که تقریباً در تمامی نقاط این استان طبخ می‌شود. این غذا طرفداران بسیاری دارد و در برخی استان‌های دیگر نیز با شیوه‌ای متفاوت سرو می‌شود

طرز تهیه کشک و کدو کرمان

در ادامه باهم مراحل پخت این غذای خوشمزه را مرور می‌کنیم.

مواد لازم برای هفت نفر

کدو سبز پوست‌کنده: ۱۰ عدد

مغز گردو خرد شده: یک پیمانه

کشک: ۲ پیمانه

پیاز پوست‌کنده و نگینی خرد شده: ۲ عدد

سیر داغ و نعنا داغ: به مقدار لازم

زردچوبه، نمک و فلفل: به مقدار لازم

روغن سرخ‌کردنی: به مقدار لازم

نان تازه، سبزیجات و آب‌لیمو برای سرو: به مقدار لازم

مراحل تهیه کشک و کدو کرمان

این غذای خوشمزه در ۳ مرحله آماده می‌شود که به توضیح آن می‌پردازیم:

۱- مرحله اول:

کدو سبز پوست‌کنده را در آب و نمک بخوابانید تا برای دو ساعت خیس بخورند و در حین سرخ کردن، روغن کمتری به خود جذب کنند. سپس کدوها را آبکش کرده و خشک کنید. یک قاشق غذاخوری روغن در یک تابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس کدوها را در تابه بریزید و آن‌ها را سرخ کنید. کدوهای سرخ‌شده را از تابه بیرون بیاورید و کنار بگذارید. گردوی خرد شده را در یک تابه جداگانه با کمی روغن تفت دهید و آن را نیز کنار بگذارید.

۲– مرحله دوم:

پیاز خرد شده را در یک تابه تمیز با روغن سرخ کنید تا طلایی و سبک شود. سپس به آن زردچوبه بزنید و تفت دادن را ادامه دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود. در ادامه کدوهای سرخ‌شده را با نصف پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ و نمک، فلفل و ادویه دلخواه و یک پیمانه آب در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا کشک و کدو نرم شود و بپزد. پس از نرم شدن مواد، آن‌ها را به کمک گوشت‌کوب برقی در قابلمه بکوبید تا کاملاً له و یکدست شوند. سپس قابلمه را دوباره روی حرارت بگذارید و نصف مقدار کشک را به غذا اضافه کنید. اجازه دهید تا غذا روی حرارت ملایم گاز بپزد و غلیظ شود.

۳– مرحله سوم:

کشک و کدو را در ظرف سرو بکشید و روی آن را با بقیه کشک، گردوی سرخ‌شده، پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ تزئین کنید. این غذای خوشمزه و مقوی را با نان تازه، سبزیجات و آب‌لیمو سرو کنید. نوش جان!

نکات مهم

۱– برخی افراد، کشک و کدو را با گوجه‌فرنگی می‌پزند. برای این کار، پوست گوجه‌فرنگی‌ها را بگیرید و آن‌ها را به‌همراه پیاز داغ و کدوی سرخ‌شده در قابلمه بریزید تا بپزند.

۲– برخی افراد، کشک کدو را با گوشت‌کوب له نمی‌کنند.

۳– این غذا به‌دلیل کالری پایین، برای رژیم بسیار مناسب است و می‌توان کدوی آن را به‌جای سرخ کرد، بخارپز کرد.

۴کدو سبز، سرشار از ویتامین C و لوتئین است و به محافظت از چشم، پیشگیری از سرطان ریه و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند.

غذاهای مرتبط

مشخصات استان
نام استان
کرمان
مرکز استان
کرمان
جمعیت
3.1 میلیون نفر
تعداد شهرستان
23
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
034
مساحت استان
۱۸۳,۱۹۳ کیلومترمربع
تبلیغات
نمایش نقشه
لیست استان ها