نقش رجب یکی از جاذبههای تاریخی و معروف مرودشت است که در نزدیکی شمال این شهر جای دارد. این نقش برجسته، به همراه دیگر جاذبههای مرودشت، همهروزه پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری است.
فهرست مطالب
نقش رجب، جایگاه یکی از آثار ارزشمند حجاری باستانی ایران است. این محل در ۱۳ کیلومتری شهر مرودشت و در فاصله ۳ کیلومتری شمال تخت جمشید و سمت راست جاده شاهی واقع است. جاده شاهی شاهراهی بوده که در بیستوپنج قرن پیش، شوش یکی از پایتختهای شاهنشاهی ایران را به شهر سارد پایتخت لیدی در منتهیالیه غربی شبهجزیره آناتولی فعلی مربوط میساخته است. در این محل، در دامنه کوه، محوطه روباز غار مانندی است که بر سه بدنه شمالی شرقی و جنوبیاش سه مجلس از مراسم تاجگذاری شاهان ساسانی حجاریشده است.
رو به روی نقش رجب میدان گاه بزرگی قرار دارد که گفته میشود در زمانهای گذشته مکانی آباد و تفرجگاه مانند بوده و چون نزدیک شهر باستانی اصطخر بوده است، شاهان ساسانی مراسم بزم و تاج گذاریهای خود را در آن انجام میدادهاند. این گفته را میتوان از روی حجاری نقش آب روان در کوه رحمت هم ثابت کرد. همچنین گفته میشود که بهاحتمال خیلی زیاد اردشیر بابکان در حوالی شهر اصطخر به دنیا آمده و تاجگذاری خود را در حوالی همین مکان انجام داده است. به همین خاطر نقش برجستههای مجلس تاجگذاری وی و شاهان بعدی در این مکان قرار گرفتهاند.
کتیبهها و سنگنگارههای ساسانی بهقصد جاودان ماندن تاریخ ساسانی و اطلاعرسانی برای آیندگان به نگارش درآمدهاند و معمولاً مضمون مشترک همه آنها، نشان دادن تبار شاهی و منشأ سلطنتی پادشاهان و حق الهی در دستیابی بهقدرت و فره ایزدی است که خود ریشه در اعتقادات باستانی و اندیشه سیاسی دوره ساسانی دارد.
اطلاعات دقیقی از اینکه چرا به این اثر نقش رجب میگویند در دست نیست؛ اما گفته میشود که اولین بار، کاستن نیبور، جهانگرد دانمارکی از این اثر با نام نقش رجب یاد کرده است، وی در سال ۱۱۷۶ هجری قمری به ایران سفر کرد. همچنین گفته میشود که در زمانهای قدیم قهوهخانهای در نزدیکی این مکان قرار داشته که صاحب آن فردی به نام رجب بوده و به همین خاطر مردم که اطلاعاتی از این نقوش نداشتند آن را نقش رجب نامیدند.
نقوش نقش رجب در فضایی به شکل نیم دایره حجاریشدهاند که به ترتیب از چپ به راست عبارتانداز: مجلس اول، کتیبه کرتیر، مجلس دوم و مجلس سوم. در ادامه به بررسی و معرفی هر یک از آنها پرداخته خواهد شد:
این نقش برجسته در مستطیلی به طول ۶ متر و عرض ۴ متر در ارتفاع ۱.۵ متری از سطح زمین حجاریشده و در جبهه شمالی نقش رجب قرار دارد. در این نقش برجسته شاپور اول، دومین پادشاه ساسانی، درحالیکه لباسی بلند و چیندار و چکمههایی به پا و موهایی مجعد دارد، سوار بر اسبی آراسته و تنومند به همراه ۹ نفر از بزرگان کشور که او را همراهی میکنند در حال حرکت است. گویا همه آنها برای شرکت در مراسم شادی یا یک رویداد مهم آمادهشدهاند. روی سینه اسب شاپور چهار سطر متن به خط پهلوی ساسانی کندهشده و در کنارش کتیبهای با همین مضمون به خط یونانی و در شش سطر دیده میشود.
در کتیبه چهار سطری اینچنین آمده است که:
“اهورامزدا پرست، خداوندگار شاپور، شاهنشاه ایران و انیران، فرستاده از طرف خدا، پسر اهورامزدا پرست خداوندگار اردشیر شاهنشاه ایران و انیران، فرستاده از سوی خدا، پسر خداوند بابک شاه”
این کتیبه سالها بعد از حجاری مجلس دوم، در زمان پادشاهی بهرام دوم در سمت چپ آن کنده شد. این سنگنگاره به کرتیر، یکی از موبدان زرتشتی بانفوذ دوره ساسانی تعلق دارد و تنها سنگنگاره ست که هیچ شاهی در آن دیده نمیشود. جالب است بدانید که در آن زمان هیچکس بهجز پادشاه حق ایجاد سنگنبشته را نداشت و وجود این کتیبه نشان از نفوذ و قدرت این موبد زرتشتی است.
در این سنگنگاره، کرتیر با دست راست خود در حال اشاره کردن به کتیبه و ادای احترام به مجلس تاج گذرای اردشیر بابکان است. وی دارای موهای مجعد بلندی است که تا گردنش پایین آمده و کلاهی بر سر و گردنبندی مروارید شکل بر گردن دارد.
کتیبه کرتیر به خط پهلوی ساسانی و در ۳۱ سطر نوشتهشده که اکنون ۲۰ سطر آن سالم مانده و قابلخواندن است. کرتیر در این کتیبه به معرفی خود و خدمات دینیاش در دوره پادشاهان ساسانی و معراج خویش در مراسم کردگان (kirdagān) اشاره میکند. (توضیحات مراسم معراج کردگان در سنگنبشتههای نقش رستم و سرمشهد بهطور کامل آمدهاند؛ اما در نقش رجب تنها اشاره مختصری به آن شده است).
کرتیر در این نقش برجسته از خدمات مربوط به آتشکدهها و موقوفاتی که به آنها تخصیص داده سخن میگوید. سپس در مورد نامهای مختلف خود در دوره شاهان ساسانی مثل موبد و هیربد در زمان شاپور اول، کرتیر موبد هرمز در زمان هرمز و بهرام اول، کرتیر موبد در زمان بهرام دوم سخن میگوید. در آخر کتیبه نام دبیر کرتیر (بوختگ) آمده است. نکته جالب درباره این کتیبه این است که نام موبدِ موبدان با سنگ فرز (سنگی تیز برای برش دادن) بریدهشده است.
بخشی از کتیبه به شرح زیر است:
“من از ایزدان این را درخواست کردم که اگر یک بار ایزدان من کرتیر را در این جهان زندگان جایدادهاند پس من را به آنسوی (دنیای مردگان) نیز عبور دهند و چهره بهشت و دوزخ را نمایند … ”
این نقش برجسته در زمینهای مستطیل شکل به طول ۴.۵ متر و عرض ۲.۵ متر حجاریشده و مراسم تاجگذاری اردشیر بابکان (بنیانگذار شاهنشاهی ساسانی) را با ۸ مرد در کنار بانوان و کودکان نشان میدهد.
این نقش برجسته صحنه تاجگذاری اردشیر بابکان را به نمایش گذاشته که در حال دریافت دیهیم (تاج یا حلقه پادشاهی) از اهورامزداست. در این نقش برجسته، اردشیر بابکان در سمت چپ قرار گرفته و با مویی کوتاه و لباسی بلند و شمشیری بهدست، کلاه مخصوص شاهان ساسانی (کریمبوس) را بر سر دارد. وی بهمنظور احترام به اهورامزدا انگشت سبابهاش را بلند کرده و با دست راست در حال دریافت تاج پادشاهی است. پشت سر شاه دو مرد دیده میشوند که یکی از آنها مگسپرانی را بالای سر شاه نگهداشته و در تمامی نقش برجستهها کنار شاه دیده میشود. او را از روی نقش کلاهش که دو برگ بههمپیوسته دارد تشخیص دادهاند چرا که در همه نقش برجستهها این نشانهروی کلاه وی دیده میشود. فرد دیگر بهاحتمالزیاد شاپور، پسر اردشیر است که دست راستش را برای ادای احترام به شاه و اهورامزدا بلند کرده و دست چپش روی غلاف شمشیر است.
اهورامزدا در این نقش برجسته با یک بالاپوش بلند شبیه به اردشیر اول، تاجی کنگرهدار و موهای بلند که رو شانههایش افتاده در حال دادن تاج پادشاهی با دست راست و شاخه برسم (شاخهای مقدس که معمولاً گیاههای رستنی مثل گندم هستند) با دست چپ به شاه است. پشت سر او دو بانو حجاریشده که بهاحتمالزیاد مادر و همسر اردشیر بابکان هستند. در کنار این دو بانو متنی وجود دارد که مضمون آن چنین است:
“دین زرتشت در حال انقراض بود که من، اردشیر شاه آن را زنده کردم.”
دو نقش برجسته کوچک نیز بین شاه و اهورامزدا قرار دارند که بهاحتمالزیاد فردی که کنار پای اردشیر دیده میشود، پسرش شاپور یا بهرام پسر شاپور (نوه اردشیر یکم) است. فرد سمت راست نیز کنار پای اهورامزدا قرار دارد و یک شاخه برسم در دستش است؛ اما هویت او مشخص نیست.
آخرین مجلس به تاجگذاری شاپور اول پسر اردشیر بابکان در سمت راست تعلق دارد که در قابی به طول تقریبی ۴.۵ متر و عرض ۳ متر حجاریشده است. گفته میشود که این نقش برجسته حدود ۲ سال پس از تاجگذاری شاپور قبل از پیروزی او بر امپراطوری روم (شاه گاردین سوم) نقش شده و از سنگنگاره اردشیر در نقش رستم الهام گرفته است.
از آنجا که این نقش برجسته بسیار تمیز و با رعایت تناسب، کندهکاریشده بهعنوان یکی از شاهکارهای حجاری در دوره ساسانیان قلمداد میشود. در این نقش، شاپور اسبی قویهیکل و تزیینشده را سوار شده و در مقابلش اهورامزدا هم سوار بر یک اسب در حال دادن تاج شاهی به شاپور است. اهورامزدا و شاپور لباسهای مشابه به تن دارند و اسبهای شان نیز به هم شباهت دارد. پشت سر شاپور ۹ نفر از درباریان نزدیک به وی قرار دارند که فرد اول بهاحتمال خیلی زیاد پسرش هرمز، ولیعهد اوست. روی سینه اسب شاه کتیبهای نوشتهشده که بخشی از متن آن از این قرار است:
“این پیکری است از بغ مزدا پرست، خدایگان شاپور شاهان شاه ایران و انیران که چهره از یزدان دارد، نواده خدایگان بابک شاه.”
اگر قصد دارید از نقش رجب مرودشت دیدن فرمایید، اطلاعات زیر را بخوانید:
ساعات بازدید از نقش رجب مرودشت در نیمه اول سال همهروزه از ساعت ۸.۳۰ الی ۱۹.۳۰ و در نیمه دوم سال همهروزه از ساعت ۸ الی ۱۷.۳۰ میباشد.
البته این مجموعه در تعطیلات رسمی، بسته است.
هزینه بازدید از نقش رجب مرودشت در ابتدای سال ۱۳۹۹، برای هر فرد ایرانی برابر با ۴,۰۰۰ تومان و برای هر فرد خارجی برابر با ۳۰,۰۰۰ تومان میباشد.
نقش تاریخی و زیبای رجب مرودشت در تاریخ ۲۴ شهریورماه سال ۱۳۱۰ هجری شمسی با شماره ثبت ۲۲ در ردیف آثار ملی قرار گرفت.
جاده قدیم شیراز به اصفهان، بعد از تخت جمشید