برترین جاذبه های استان را شاهد باشید

مشاهده زیبایی های شهر اردکان

صفحه اختصاصی شهر اردکان

اردکان مرکز شهرستان سپیدان در استان فارس در جنوب ایران است که با مساحتی حدود ۳۷۵ هکتار در 70 کیلومتری شمال غرب شیراز در مسیر شیراز به یاسوج واقع‌شده است.

این شهر که با ارتفاع ۲۲۰۰ تا ۲۳۰۰ متری از سطح دریا در دره‌ای میان کوه‌های زاگرس مرکزی واقع‌شده، به دلیل دریافت بارش سالانه زیاد، در زمستان پربرف و در تابستان پرآب است؛ بنابراین در زمستان به خاطر ورزش‌های زمستانی و در تابستان به دلیل وجود آبشارها و رودخانه‌های مفرح موردتوجه اهالی جنوب کشور به‌خصوص مردم شیراز قرار می‌گیرد.

زبان و گویش در شهرستان سپیدان عمدتاً اردکانی است. شهر اردکان و تعدادی از روستاهای قدیمی این شهرستان دارای گویش کهنی از زبان فارسی به نام «اردکانی» هستند که این گویش در بخشی گسترده‌ای از فارس در زمان ساسانیان رایج بوده است. مردم این شهر گویش خاص و منحصربه‌فردی دارند که مشابه آن در کشور به‌سختی یافت می‌شود و برگرفته از فارسی پهلوی است.

شهر اردکان، چه در تابستان و چه در زمستان، دارای جاذبه‌های فراوان توریستی و گردشگری است. در تابستان با آب‌وهوای خنک و باغ‌ها و رود و چشمه‌های فراوان و در زمستان با سپیدی زیبای برف و پیست اسکی، از جمله پیست پولاد کف که رتبه دوم را در میان پیست‌های ایران داراست، پذیرای گردشگران است.

از سوغات این شهر نیز می‌توان به حلوای سوهان (حلوایی خاص اردکان)، آش کارده، گردو و سیب اشاره کرد.

مساحت شهر ۳۷۵ هکتار
جمعیت ۱۴،۶۳۳ نفر
نوع آب و هوا سرد و کوهستانی
ارتفاع از دریا 2200 تا 2300 متر
هدف از سفر طبیعی
مشاهیر سید ابوفاضل رضوی اردکانی و ...

زیبایی های شهر اردکان

مقصد همیشه مهمه !
نمایش نقشه
لیست استان ها