مهم ترین موزه تبریز موزه آذربایجان موزه آذربایجان کجاست موزه آذربایجان در تبریز سالن های موزه آذربایجان تبریز موزه آذربایجان تبریز دیدنی های تبریز آثار تاریخی موزه آذربایجان تبریز ورودی موزه آذربایجان تبریز
آذربایجان شرقی تبریز

موزه آذربایجان در مرکز تبریز

یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
3,447 بازدید بدون دیدگاه

موزه آذربایجان یکی از موزه‌های تبریز است که در نزدیکی مسجد کبود این شهر واقع‌شده است. این موزه یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران است و گردشگران بسیاری همه‌روزه از آن بازدید می‌کنند.

معرفی موزه آذربایجان

موزه آذربایجان در شهر تبریز یکی از مهم‌ترین موزه‌ها و جاذبه‌های این شهر تاریخی و دیدنی است و آثار بسیار مهمی از پیشینه و تمدن باستانی کشورمان را در خود جای‌داده است.

قدمت و غنای این آثار، موزه آذربایجان را به یکی از مهم‌ترین موزه‌های کشور تبدیل و آن را به‌عنوان دومین موزه باستان‌شناسی کشورمان پس از موزه ملی ایران مطرح کرده است.

در کنار اهمیت علمی و پژوهشی که موزه آذربایجان برای پژوهشگران و باستان شناسان دارد، گردشگران داخلی و خارجی نیز از این موزه به‌عنوان یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری تبریز یاد کرده‌اند. این موزه با داشتن آثاری منحصربه‌فرد و خاص از دوران بسیار کهن و تاریخی ایران، مجموعه‌ای جذاب و به نسبت کامل از سکه‌های قدیمی، کتابخانه‌ای سه هزار جلدی و مجسمه‌هایی مفهومی و هنری، می‌تواند بسیاری از سلیقه‌ها را راضی و شما را به سفری در تاریخ مهمان کند.

تاریخچه موزه آذربایجان

در سال‌های ۱۳۰۶ و ۱۳۰۷ هجری خورشیدی، نمایشگاه بزرگی از سکه‌های تاریخی در مکان قبلی کتابخانه تربیت تبریز برگزار شد. پس از برگزاری این نمایشگاه بود که نخستین جرقه‌ها برای ایجاد موزه‌ای در تبریز زده شد. گفته‌شده است سکه‌های به نمایش درآمده در این نمایشگاه همان سکه‌هایی ست که شهرداری تبریز در جریان کشف گورستانی تاریخی در گَجیل (یکی از محله‌های تاریخی و کهن شهر تبریز) پیدا کرده بود. پس از کشف ۵۷ سکه نقره و ۲۶ سکه طلا از این محل، مسئولان تبریزی به فکر تأسیس موزه‌ای برای نمایش و نگهداری آنها افتادند.

تقریباً ۲۰ سال بعد از این اتفاق و حدود دو سال بعد از تأسیس دانشگاه تبریز، روز دوشنبه ۱۳ تیرماه سال ۱۳۲۸، موزه دانشکده ادبیات به‌عنوان نخستین موزه شهر ایجاد شد. پس از افتتاح این موزه، اولین کارها برای تشکیل موزه‌ای مستقل برای تبریز در سال ۱۳۳۵ کلید خورد. در ۱۷ آذرماه ۱۳۳۵ علی دهقان، مدیرکل وقت فرهنگ آذربایجان شرقی، انجمنی را در اداره فرهنگ آذربایجان پی‌ریزی کرد و هدف آن را پیگیری کارهای تأسیس موزه آذربایجان قرار داد. این انجمن مسئولیت یافتن مکانی برای احداث ساختمان موزه آذربایجان، جمع‌آوری اشیای تاریخی، تصمیم‌گیری در خصوص محتوای موزه و تأمین بخشی از هزینه‌های احداث بنای موزه را برعهده داشت.

اما پیدا کردن مکانی مناسب به یکی از دغدغه‌ها و مشکل‌های اصلی بر سر راه تأسیس موزه تبدیل‌شده بود. بالاخره با تلاش‌های فراوان، قطعه زمینی در ضلع غربی محوطه مسجد کبود در اختیار اداره فرهنگ شهر تبریز قرار گرفت.

در تیرماه سال ۱۳۳۶ دهقان از آندره گدار معمار و باستان‌شناس شهیر و ماهر فرانسوی درخواست کرد تا همراه با سید محمدتقی مصطفوی، مدیرکل وقت باستان‌شناسی کشور راهی تبریز شوند تا موضوع ایجاد موزه و محل ساخت آن را مورد بررسی قرار دهند.

روز شنبه پانزدهم تیرماه سال ۱۳۳۶ در حضور آندره گدار و برخی از مسئولان شهری کلنگ ساخت موزه بر زمین زده شد و کارهای ابتدایی ماده سازی زمین و پی‌کنی شروع شد. آن‌گونه که در سندهای موجود آمده است نقشه ساختمان موزه آذربایجان، طرح اولیه آندره گدار بود. این طرح به‌وسیله اسماعیل دیباج، نماینده اداره کل باستان‌شناسی، ترسیم شد و به تأیید نهایی گدار رسید.

همزمان با انجام این کارها، علی دهقان در تیرماه سال ۱۳۳۶ از موزه ایران باستان و سید محمدتقی مصطفوی، وزیر فرهنگ و هنر درخواست کرد تا تعدادی از آثار از موزه ایران باستان به موزه آذربایجان فرستاده شود. با این درخواست موافقت شد و به دستور وی ۲۰۲ قطعه از اشیای تاریخی موزه ایران باستان برای نمایش در موزه آذربایجان به تبریز انتقال داده شد. این آثار را اسماعیل دیباج، رییس وقت اداره هنرهای زیبای آذربایجان از موزه ایران باستان دریافت کرد، به تبریز آورد و در تالار بالایی کتابخانه ملی تبریز به همراه تعدادی از آثار اهدایی مردم به نمایش گذاشت. به این شکل پایه‌های موزه آذربایجان در روز دوازدهم مردادماه سال ۱۳۳۶ در تبریز گذاشته شد.

احداث ساختمان اصلی نیز چهار سال طول کشید و انتظارها برای افتتاح آن در یازدهم مهر سال ۱۳۴۱ هجری شمسی به‌پایان رسید. این بنای تماشایی با هنر و کار حاجی ابوالقاسم معمار، یکی از معماران شهیر تبریز به سرانجام رسید.

چه اشیایی در موزه آذربایجان نگهداری می‌شوند؟

موزه آذربایجان دارای آثار تاریخی و هنری متعلق به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی است. در حال حاضر، موزه آذربایجان دارای گنجینه‌ای مهم و با ارزش حاوی دوازده هزار قطعه اشیای عتیقه و هنری است که ۲۳۰۰ قطعه از این اشیای عتیقه و هنری به ثبت رسیده و به دلیل کمبود فضا بخش محدودی از این آثار در بخش‌های مختلف موزه در معرض نمایش برای دوستداران تاریخ، فرهنگ و هنر قرار دارد.

همچنین ساختمان موزه بخش‌های مختلفی مانند چهار تالار نمایش اشیای تاریخی، بخش‌های اداری و فنی (آزمایشگاه و مخازن) و کتابخانه تخصصی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته خواهد شد.

طبقه همکف

در طبقه همکف موزه آذربایجان، آثار و اشیای تاریخی مربوط به دوران پیش‌ازتاریخ و دوران پیش از اسلام گردآوری شده‌اند که سفالینه‌های تپه اسماعیل‌آباد با قدمت هفت هزار ساله از تاریخی‌ترین آثار این بخش به شمار می‌روند. قدمت سنگ‌های معدنی «سرپانتین» که در جیرفت کرمان یافته شده‌اند نیز به دوران پیش‌ازتاریخ می‌رسد؛ بر روی این سنگ‌ها تصاویری از گیاهان و حیوانات گوناگون نقش بسته است. همچنین مجسمه الهه زن که در رستم‌آباد گیلان یافته شده است، سه هزار سال قدمت دارد؛ این مجسمه ارزش زن را در دوران ایران باستان به تصویر کشیده است. ریتون‌های با قدمت دو تا سه هزار سال متعلق به دوران هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان نیز در این موزه نگهداری می‌شوند.

از دیگر آثار برجسته طبقه همکف، ویترین مربوط به اجساد مرد و زن مدفون مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است. این اجساد در جریان کاوش‌های علمی سال ۱۳۷۸ در محوطه مسجد کبود کشف‌شده‌اند و در واقع، بخشی از بقایای قبرستانی سه هزار ساله به شمار می‌روند. این اجساد به دلیل قرارگیری توأمان در یک گور به موزه انتقال داده شده‌اند. همچنین برای درک بیشتر از سیر تاریخی شکل‌گیری و گسترش شهر تبریز، لایه‌های کشف‌شده در جریان کاوش به‌صورت مجازی بازسازی‌شده‌اند.

در منتهی‌الیه سالن و روی دیوار ضلع شمالی سنگ بسم‌الله قرار دارد که از نادرترین آثار هنری ایران محسوب می‌شود. این سنگ عظیم از پنج قسمت تشکیل‌شده است که چهار قسمت آن قاب و قسمت دیگر متن اثر است. تمام کار حجاری سطح این سنگ زیبا و منحصربه‌فرد توسط هنرمند ایرانی «محمدعلی قوچانی» انجام‌شده است.

طبقه اول

طبقه اول موزه خود از سه بخش تشکیل‌شده است که عبارتنداز:

۱– تالار دوره اسلامی

۲– بخش سکه و مهر

۳– کتابخانه موزه

قدیمی‌ترین آثار طبقه اول موزه آذربایجان مربوط به سده چهارم هجری قمری و شهر نیشابور است که از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها می‌توان به استفاده از خط کوفی، استفاده نقش‌های اسلیمی و استفاده از لعاب سفید در این آثار اشاره کرد. ظروف سفالی مربوط به دوره ایلخانان و قفل رمزی مربوط به سده ششم هجری نیز از دیگر آثار تاریخی این بخش محسوب می‌گردند.

در سالن سکه‌ها و مهرهای تاریخی ایران نیز قدیمی‌ترین سکه‌های ضرب‌شده در ایران از دوره هخامنشیان تا دوره قاجاریان به نمایش درآمده‌اند. همچنین نمونه‌هایی از مهرهای تاریخی ایران در این بخش قرار گرفته‌اند.

کتابخانه تخصصی موزه آذربایجان تبریز بخش مهم دیگر این مجموعه است. این کتابخانه با دارا بودن بیش از سه هزار جلد کتاب یکی از مهم‌ترین مراجع و منبع پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی به شمار می‌رود.

طبقه زیرزمین

مجسمه‌های ساخته‌شده توسط احد حسینی در طبقه زیرزمین موزه آذربایجان نگهداری می‌شوند. این مجسمه‌ها دید عمیقی نسبت به سرگذشت و اخلاق انسان در طول سده‌های گذشته (به‌خصوص سده بیستم) دارند.

بخش سنگ‌نگاره‌های تاریخی، جدیدترین بخش موزه آذربایجان است که در طبقه زیرزمین این موزه قرارگرفته است. در این بخش مجموعه‌ای از پیکره‌های انسانی، سنگ گورها، سنگ‌های کتیبه‌دار، قوچ‌های سنگی و مجسمه‌های سنگی به نمایش گذاشته‌شده‌اند.

اطلاعات بازدید

اگر قصد دارید از موزه آذربایجان دیدن فرمایید، اطلاعات زیر را بخوانید:

ساعات بازدید از موزه آذربایجان

ساعات بازدید از موزه آذربایجان تبریز همه‌روزه در نیمه اول سال از ساعت ۹ الی ۱۸:۳۰ و در نیمه دوم سال ۹ الی ۱۷:۳۰ می‌باشد.

همچنین این موزه در روزهای تاسوعا، عاشورا، رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام جعفرصادق (ع) و ۲۲ بهمن تعطیل است.

شماره تماس موزه آذربایجان

شماره تماس مجموعه جهت کسب اطلاعات بیشتر: ۳۵۲۶۱۶۹۶-۰۴۱

بهای بلیط موزه آذربایجان

هزینه بازدید از موزه آذربایجات تبریز در ابتدای سال ۱۳۹۹، برای هر فرد ایرانی برابر با ۵,۰۰۰ تومان و برای هر فرد خارجی برابر با ۵۰,۰۰۰ تومان می‌باشد.

آدرس موزه آذربایجان

تبریز، خیابان امام خمینی (ره)، جنب مسجد کبود

جهت رزرو هتل در تبریز کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا تبریز
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد تبریز
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
سال ساخت
1341 هجری شمسی
ساعات بازدید در نیمه اول سال
همه‌روزه 9 الی 18:30
ساعات بازدید در نیمه دوم سال
همه‌روزه 9 الی 17:30
شماره تماس
041-35261696
بهای بلیط افراد ایرانی
5 هزار تومان
بهای بلیط افراد خارجی
50 هزار تومان
آدرس
خیابان امام خمینی (ره)، جنب مسجد کبود
موقعیت مکانی
نام استان
آذربایجان شرقی
مرکز استان
تبریز
جمعیت
3.9 میلیون نفر
تعداد شهرستان
21
آب و هوا
سرد و کوهستانی
پیش شماره
041
مساحت استان
۴۵٬۴۹۱ کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تبریز
9 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها