برترین جاذبه های استان را شاهد باشید

مشاهده زیبایی های شهر تبریز

صفحه اختصاصی شهر تبریز

تبریز کلانشهری در منطقه آذربایجان ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهر، بزرگ‌ترین قطب اقتصادی منطقه آذربایجان ایران و مرکز اداری، ارتباطی، بازرگانی، سیاسی، صنعتی، فرهنگی و نظامی این منطقه شناخته می‌شود.

کلانشهر تبریز حدود 244 کیلومتر مربع وسعت دارد و بر همین اساس، سومین شهر بزرگ ایران پس از تهران و مشهد محسوب می‌شود. جمعیت آن نیز در سال ۱۳۹۵ خورشیدی بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران، بالغ بر ۱٬۵۹۳٬۳۷۳ نفر بوده‌ است.

اکثریت ساکنان تبریز آذری هستند و به زبان ترکی آذربایجانی با لهجه تبریزی سخن می‌گویند. دین اکثریت ساکنان نیز اسلام شیعه است.

تبریز در طول تاریخ خود با فراز و فرودهای بسیاری روبه‌رو بوده‌ است. تاریخ این شهر، اشغال توسط بیگانگان و حوادث جانکاه طبیعی (مانند زمین‌لرزه‌های مهلک) را تجربه کرده‌ است.

سنگ بنای تبریز کنونی به دوران اشکانی و ساسانی برمی‌گردد. این شهر یکی از طولانی‌ترین پایتخت‌های ایران بوده‌است؛ این شهر پایتخت سیاسی ایران در زمان روادیان، اتابکان، خوارزمشاهیان، ایلخانان، چوپانیان، جلایریان، قراقویونلوها، آق‌قویونلوها، صفویان و ولیعهدنشین ایران در دوره قاجاریان بوده‌ است به گونه‌ای که تبریز در طول حکومت ۴۰۰ ساله خاندان «رَوّادی» و اسکان قبیله عرب «اَزْد» به شکوفایی رسید و اوج شکوفایی این شهر مربوط به دوره ایلخانان است که در این زمان، پایتخت قلمرویی پهناور از نیل تا آسیای مرکزی بود.

این شهر در سال ۱۵۰۰ میلادی و در زمان پایتختی صفویان به‌عنوان پنجمین شهر پرجمعیت جهان شناخته می‌شد و جمعیتش با استانبول (پایتخت امپراتوری عثمانی) برابری می‌کرد.

تبریز مجددا در دوره قاجار به شکوفایی رسید؛ به‌طوری‌که در این دوره به‌عنوان مهم‌ترین و پیشروترین شهر ایران شناخته می‌شد. در دوران معاصر نیز این شهر یکی از مراکز مهم اقتصادی و صنعتی در سطح کشور محسوب می‌شود.

مساحت شهر ۲۵۰٫۵۹۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۱٬۵۹۳٬۳۷۳ نفر
نوع آب و هوا سرد و کوهستانی
ارتفاع از دریا ۱۳۴۸ تا ۱۵۶۱ متر
هدف از سفر تاریخی و طبیعی
مشاهیر پروین اعتصامی، ستارخان و ...

زیبایی های شهر تبریز

مقصد همیشه مهمه !
مسجد صاحب‌الامر در مرکز تبریز

بیشتر بخوانید
بازار تبریز در بافت مرکزی این شهر

بیشتر بخوانید
مقبره الشعرا (آرامگاه شاعران) در خیابان عارف تبریز

بیشتر بخوانید
مسجد کبود (عمارت مظفریه) در خیابان امام خمینی تبریز

بیشتر بخوانید
برج آتش‌نشانی (برج یانقین) در مرکز شهر تبریز

بیشتر بخوانید
مسجد جامع تبریز در مرکز این شهر

بیشتر بخوانید
باغ ایل گلی (استخر شاه) در جنوب شرقی تبریز

بیشتر بخوانید
موزه آذربایجان در مرکز تبریز

بیشتر بخوانید
ارگ علیشاه (مسجد علیشاه) در مرکز تبریز

بیشتر بخوانید
نمایش نقشه
لیست استان ها