بخش های مختلف مسجد کبود تبریز فضای داخلی مسجد کبود تبریز کاشیکاری مسجد کبود تبریز مسجد کبود تبریز مسجد کبود در تبریز مسجد کبود کجاست مسجد کبود معماری مسجد کبود تبریز معماری مسجد کبود تبریز مسجد کبود تبریز
آثار ملی ثبت شده در ایران آذربایجان شرقی برتر در ایران تبریز

مسجد کبود (عمارت مظفریه) در خیابان امام خمینی تبریز

یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹
3,817 بازدید بدون دیدگاه

مسجد کبود که به عمارت مظفریه، مسجد آبی و مسجد جهانشاه نیز معروف است، یکی از جاذبه‌های تاریخی و معروف شهر تبریز است که به دلیل کاشی کاری‌های زیبایش زبانزد خاص و عام است و همه‌روزه علاقه‌مندان بسیاری را به‌سوی خود جذب می‌کند.

معرفی و تاریخچه مسجد کبود تبریز

در دوره ترکمانان قراقویونلو و قرن نهم هجری قمری بود که یکی از امرا به نام ابوالمظفر سلطان جهان شاه، دستور ساخت مسجدی را در شهر تبریز داد. این مسجد بعدها به مسجد کبود معروف شد و میان هم‌وطنان آذری‌زبان با نام گوی مچید شناخته می‌شود.

این مسجد تنها بخشی از مجموعه‌ای با نام مظفریه بود که شامل بناهای دیگری مانند مدرسه، خانقاه، کتابخانه، قرائت‌خانه، حوضخانه و … می‌شد؛ اما امروزه از این مجموعه به غیر از مسجد کبود سازه دیگری باقی نمانده است. قرار گرفتن این مسجد در قلب شهر تبریز و هم‌جواری آن با جاده ابریشم نیز بر اهمیت آن می‌افزود. در نهایت بعد از روزهای بسیار از دوران شکوه این بنای تاریخی و ارزشمند، امروزه تنها بخش‌هایی از آن برجای‌مانده است.

در باب اهمیت این بنا همین بس که بدانید نادرمیرزا قاجار، از نویسندگان و تاریخ‌نگاران نامدار دوره قاجار درباره آن نوشته است: «روزگار بگذرد که چشم روزگار چنین بنایی را نخواهد دید»

معماری مسجد کبود تبریز

مسجد کبود یکی از نمونه‌های برجسته معماری اسلامی تبریز است و به دلیل کاشی کاری‌های لاجوردی در داخل و خارج بنا به‌عنوان “فیروزه جهان اسلام” شهرت دارد. در این میان چون اروپایی‌ها آبی لاجوردی را با نام آبی ایرانی می‌شناسند، عنوان مسجد آبی را به این بنا داده‌اند. به‌جز ایران، ترکیه، افغانستان و ارمنستان هم مساجد آبی دارند؛ اما در مسجد کبود بیش از هر مسجد دیگری کاشی لاجوردی به کار رفته است. معماری آجری، وجود خطوط اسلیمی، کاشی‌های مزین به طلا، نقوش و تزئینات برجسته و کتیبه‌هایی به خط کوفی و ثلث در سردر بنا از دیگر زیبایی‌های این بنای دیدنی به شمار می‌روند.

مسجد کبود بنایی چندمنظوره محسوب می‌شود که با شیوه معماری آذری ساخته‌شده است؛ سبکی در معماری ایرانی پس از اسلام که منسوب به آذربایجان است و کاشی‌کاری، گره‌سازی درهم، گچ‌بری و مقرنس‌کاری از ویژگی‌های آن به شمار می‌روند. این بنا به‌عنوان مسجد – مقبره یا مسجد – بقعه کاربرد دارد چرا که هم مسجد است و هم در بخش جنوبی آن مقبره‌هایی وجود دارند. از سوی دیگر باید به نام دیگر این بنا نیز توجه داشت؛ نام مظفریه که مؤنث است برای مساجد به‌کار نمی‌رفته است و این نام‌گذاری می‌تواند حکایت از چند کاربردی بودن این بنا داشته باشد.

این مسجد برخلاف سایر مساجد هم دوران خودش، فاقد میانسرا بوده و برای سازگاری با آب‌وهوای تبریز به‌صورت برونگرا و تمام مسقف ساخته‌شده است. این سازگاری باعث شده تا همه فضاها در تمام فصول سال قابل‌استفاده باشند. در حدود ۳۰ سال طول کشیده تا این مسجد بنا شود و مهندسان و معماران برای ساخت آن همکاری کرده‌اند. محاسبات دقیق، عظمت گنبد، طرح شبستان و … نشان از این دارند که سازندگان به علوم مختلف از جمله هندسه و ریاضی به خوبی اشراف داشته‌اند.

سردر، مناره، گنبد، شبستان و آرامگاه خانوادگی در قسمت جنوبی مسجد، بخش‌های اصلی این مجموعه را تشکیل می‌دهند که در اثر تخریب‌ها، تغییراتی نیز داشته‌اند. بنای این مسجد از آجر است و در ساخت بعضی قسمت‌ها از سنگ‌های کمیابی استفاده کرده‌اند. بد نیست بدانید در مرمت مسجد سعی شده تا از آجر و کاشی و سنگ‌های مرمر باقی‌مانده، در جاهای اصلی خود استفاده شود.

تزئینات مسجد کبود

در ادامه به معرفی تزیینات خیره‌کننده این مسجد می‌پردازیم:

۱– سقفی از طلا و لاجورد:

در مسجد کبود تبریز باید سربه‌هوا باشید تا یکی از جذاب‌ترین و چشمگیرترین قسمت‌ها را ببینید؛ بخشی از سقف بنا با طلا و لاجورد تزیین‌شده و جلوه‌ای حیرت‌انگیز به مسجد داده است.

کاشی کاری‌های بی‌نظیر:

کاشی‌های معرق در دیواره‌های بیرونی و درونی مسجد چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند. برخی کاشی‌کاری دیدنی این مسجد را  تداعی‌کننده کاشی کاری‌های ایوان جنوب غربی مسجد جامع اصفهان می‌دانند و آن را کم‌نظیر می‌پندارند. مسجد کبود تنوع و ظرافت کاشی کاری را به اوج رسانده و به خاطر رنگ لاجوردی کاشی‌ها و گنبد فیروزه گونش درگذشته لقب فیروزه جهان اسلام را به خود اختصاص داده است.

کاربندی‌های تماشایی این مسجد در محل اتصال گنبد و یا طاق به پایه‌های گنبد هر چشمی را به خود خیره می‌کنند و از زیبایی‌های مسجد به شمار می‌روند.

۳کتیبه‌های مسجد

الف: کتیبه سردر بنا به خط کوفی و ثلث نگاشته شده است. اسامی عمارت مظفریه و نام نعمت الله بن محمد البواب، هنرمند برجسته آذربایجانی که خطاط و طراح نقوش مسجد بوده، نیز در این کتیبه دیده می‌شود.

ب: کتیبه‌ای به خط رقاع در کاشی کاری‌های ایوان ورودی مسجد که از تاریخ ساخت بنا در سال ۸۷۰ هجری قمری سخن می‌گوید.

ج: کتیبه‌ای برجسته با مضمون سوره فتح که دورتادور شبستان اصلی با ظرافت و بسیار زیبا کارشده و نشان می‌دهد این بنا محلی بوده است برای یادبود پیروزی‌های جهانشاه.

د: سنگ‌های مرمر مزین به آیه‌های قرآن در شبستان کوچک

ه: کتیبه‌ای با نام جهانشاه در بالای در ورودی مسجد که درگذشته روکش طلایی داشته است.

و: کتیبه‌ای از اشعار فارسی در پشت درب ورودی به شبستان بزرگ با مضمون:

کردار به یار و گرد گفتار مگرد     چون کرده شود، کار بگوید که کرد

۴– تزئینات نابودشده

گفته می‌شود در دو سوی در مسجد، نگاره‌های چهارباهو (صلیبی‌شکل) و چهار پیلی (صلیبی شکسته) وجود داشته که در حمله روس‌ها به تبریز کنده‌شده‌اند. این نگاره‌ها از قدیمی‌ترین نگاره‌های ایرانی به شمار می‌روند.

بخش‌های دیدنی مسجد کبود

این مسجد زیبا و تاریخی از بخش‌های مختلفی تشکیل‌شده است که در ادامه به معرفی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

سردر

اولین چیزی که در مسجد کبود توجه را به خود جلب می‌کند، بزرگی و بلندی سردر آن است. ارتفاع سردر فقط دو برابر پهنای آن است؛ اما خطای چشمی در اینجا به وجود می‌آید که باعث شده بیننده ارتفاع سردر را چیزی بیش از اینها تصور کند. می‌توان سه بخش را برای سردر در نظر گرفت؛ دو پایه بزرگ و طاق ضربی روی آنها و دو پایه در وسط که محل استقرار در ورودی است. سردر مسجد، کتیبه‌هایی به خط ثلث و تابلوهایی با خط کوفی نیز دارد و ستون مارپیچی، حاشیه طاق سردر را زینت داده است.

در دو طرف ورودی مسجد، ظریف‌ترین و پرکارترین نوع کاشی معرق را می‌بینید که هنوز هم به‌عنوان یکی از کامل‌ترین نمونه‌های معرقِ دوران اسلامی محسوب می‌شود. در این کاشی‌کاری عرض خطوط سفیدِ گل‌ها از ۲ میلی‌متر تا  ۳ میلی‌متر است و نوشته‌ها نیز با همین ظرافت و دقت معرق‌کاری شده‌اند. همان‌طور که در بخش تاریخچه اشاره کردیم، کاتب چلبی در کتاب تاریخ جهان‌نما، این سردر را بلندتر از طاق کسری توصیف کرده است.

گنبد و گنبدخانه

مسجد کبود دو گنبد قابل‌توجه دارد که دو گنبدخانه را شکل می‌دهند. گنبد بزرگ با قطر ۱۷ متر بر روی صحن بزرگ و اصلی قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین گنبدهای ساخته‌شده در ایران به شمار می‌آید و تقسیم وزن سنگین آن روی پایه‌های متعدد، اشراف سازندگان به علم هندسه را اثبات می‌کند. در اطراف گنبدخانه بزرگ، رواق‌هایی به‌هم‌پیوسته وجود دارد که از سه طرف با طاق‌نما، به رواق‌های اطراف خود مرتبط می‌شود.

گنبد دیگر بر روی صحن کوچک و جنوبی واقع‌شده و متعلق به بنای آرامگاه خانوادگی جهانشاه است. ایوان ورودی مسجد در ضلع شمالی تنها راه ورود به هر دو گنبدخانه است و دو مناره مسجد با فاصله تقریباً زیادی در دو طرف این ایوان قرارگرفته‌اند.

۷ گنبد کوچک‌تر نیز بر روی سقف شبستان‌های شرقی و غربی و ورودی مسجد قرار دارند. ویژگی قابل‌توجه گنبدهای مسجد کبود این است که هیچ سازه‌ای در ساخت آنها به‌کار نبرده‌اند؛ مسئله‌ای که در بازسازی گنبدها نیز مشکل‌ساز شد و مدتی طول کشید تا مرمتگران بتوانند راه ساخت آن را بیابند. گنبد ابتدایی این مسجد، یکی از بزرگ‌ترین گنبدهای آجری قرن نهم هجری قمری بود که ۱۷ متر دهنه و ۲۰ متر ارتفاع داشت و به خوبی وزن آن بر روی پایه‌ها تقسیم‌شده بود. زلزله بزرگ تبریز به این گنبد مهلت نداد و آن را تقریباً از میان برد. اطلاعاتی که از فرم و مشخصات گنبد کبود در حال حاضر وجود دارد برگرفته از نوشته‌های افرادی است که گنبد اصلی آن را دیده‌اند چرا که گنبد فعلی مسجد، گنبد اصلی آن نیست و درنتیجه مرمت شکل‌گرفته است. شناخت فرم اصیل گنبد، مسجد قبل از تخریب کاری نشدنی است و مدارک کافی در مورد آن وجود ندارد؛ اما دو سند تصویری شامل مینیاتور مطراقچی و کروکی شاردن فرانسوی تا حدی به این شناخت کمک کرده‌اند. نمای داخلی گنبد بزرگ مسجد، از آجرهای کوچک و کاشی‌های الوان است و نقش گل‌وبته و جملات و کلمات عربی در آن دیده می‌شود.

سردابه (مقبره جهانشاه)

بنابر نظر پژوهشگران و روایت‌های تاریخی، جسد جهانشاه پس از کشته شدنش به این مسجد انتقال داده‌شده است. در پشت محراب قدیمی مسجد کبود اتاقی بزرگ با کف‌پوش و دیوارهای مرمرین است که در انتها به سردابی کوچک می‌رسد و در آن دو مقبره کشف‌شده است. کارشناسان، این دو مقبره در سرداب بخش جنوبی مسجد را محل دفن جهانشاه و همسرش می‌دانند که چند سال بعد از اتمام ساخت مسجد از دنیا رفته‌اند. البته باید بدانید که قبرها خالی هستند و نمی‌توان نظر قطعی درباره آنها داد. این بخش به‌صورت خاکی باقی‌مانده و خالی است؛ بر اساس گفته‌ها، بعد از زمین‌لرزه مهیب تبریز، تمام چیزهای این بخش حتی بخش‌هایی از مرمر تزئینی آن سرقت شده است. بنابر توصیف تارونیه (سیاح فرانسوی) در محل اتصال این بخش به گنبدخانه، پوششی از سنگ مرمر و محراب وجود داشته که امروزه اثری از آن نیست. تا قبل از ویرانی مسجد در دو طرف محراب رفت‌وآمد صورت می‌گرفته اما امروزه آن را تبدیل به درگاه کرده‌اند.

گفته می‌شود این بخش درگذشته مزین به کاشی‌های شش ضلعی لاجوردی، ازاره های مرمری و کتیبه‌های با نقوش اسلیمی حجاری‌شده، بوده و کف‌پوش مرمرین و سقف مزین با نقاشی طلایی داشته است. امروزه سنگ‌های بزرگ مرمر به ارتفاع ۱۶۰ سانتیمتر در این محل دیده می‌شود که کتیبه‌های حجاری‌شده هستند. این کتیبه‌ها آیاتی از قرآن را شامل می‌شوند که با خط ثلث در زمینه اسلیمی با ظرافت و هنرمندانه نگاشته شده‌اند. کاشی‌های شش ضلعی لاجوردی نیز تا حدی مرمت‌شده‌اند و زیبایی آنها چشم بینندگان را خیره می‌سازد.

کارشناسان بر این باورند که این آرامگاه از نظر بافت ساختمانی، بنایی الحاقی به مجموعه مسجد محسوب می‌شود؛ اما پیوندی ناگسستنی هم با آن دارد. به این صورت که افراد ابتدا وارد مسجد شده و با بهره‌گیری از فضای آرام و ملکوتی آن، با آرامش باطنی وارد آرامگاه شده و طلب آمرزش برای رفتگان مدفون در آنجا می‌کنند.

صحن‌ها و رواق‌ها

مسجد کبود یک صحن اصلی و بزرگ به شکل مربع دارد که حوضی برای وضو در آن وجود داشت و شبستان‌هایی نیز به‌عنوان پناهگاه مستمندان، و درس خواندن در اطراف آن شکل‌گرفته بودند. یک صحن کوچک نیز در قسمت جنوبی مسجد قرار گرفته است که شبستان کوچک را هم در بر می‌گیرد.

در شمال و شرق حیاط مسجد، رواق‌هایی دیده می‌شوند که مربوط به زمان حال هستند و اخیراً به مجموعه اضافه‌شده‌اند.

ستون‌ها

در صحن اصلی مسجد به ستون‌هایی بر می‌خوریم که از آنها، راه‌پله‌هایی برای دسترسی به ایوان‌های مشرف‌به صحن وجود دارد. در پایه این ستون‌ها محفظه‌های کوچکی دیده می‌شوند که به‌احتمال زیاد به‌عنوان جاکفشی استفاده می‌شده و امروزه تغییر یافته‌اند.

محوطه باستانی مسجد کبود

محوطه باستانی مسجد کبود در شمال شرق بنای مسجد قرار دارد و مساحت آن به حدود ۳ هکتار می‌رسد. این محوطه طی خاک‌برداری های سال ۱۳۷۶ هجری شمسی کشف شد و در شهریورماه ۱۳۷۷ هجری شمسی آثار گورستان هزاره اول قبل از میلاد در آن به‌دست آمد. پس از کشف آثار، این محل به‌عنوان یک محوطه باستانی شناخته شد که آثار دوره آهن، اسکلت‌هایی مدفون همراه با سفال و اشیای فلزی در آن مشاهده‌شده است.

در کاوش‌های مربوط به اردیبهشت و خرداد ۱۳۷۸ هجری شمسی، ۳۸ گور در این محوطه موردبررسی قرار گرفت که در یکی از آنها ۲ اسکلت زن و مرد به همراه اشیای تدفینی کشف و به موزه ملی آذربایجان فرستاده شد. از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ هجری شمسی نیز کاوش‌هایی در این محوطه صورت گرفت و آثاری مربوط به گورستان عصر آهن، رسوبات طبیعی و آثار دوره اسلامی و … به‌دست آمد.

تخریب و مرمت مسجد

در سال ۱۱۵۸ هجری خورشیدی زلزله‌ای رخ داد و همه بناهای مجموعه سلطنتی مظفریه از میان رفت و چیزی کمتر از ۲۰ درصد مسجد باقی ماند. بر اثر این زلزله، گنبدهای مسجد فروریخت و ساختمان آن دچار آسیب جدی شد. با وجود ثبت ملی بنا در ۱۵ دی ۱۳۱۰، این مسجد تا بیش از ۱۵۰ سال پس از زلزله، ویرانه‌ای بیش نبود تا اینکه در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی در دوره پهلوی اول و همزمان با تشکیل انجمن حفاظت از آثار تاریخی ایران، قدم‌هایی برای مرمت آن برداشته شد و حفاظت و بازسازی بخش‌های سالم‌تر، شامل طاق‌ها و پایه‌ها موردتوجه قرار گرفت. دیواری که امروزه در مسجد می‌بینید، بین سال‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۳ ساخته‌شده و گنبد اصلی و گنبد کوچک نیز با طرح و نظارت استاد رضا معماران، بین سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۴ هجری شمسی بازسازی‌شده است.

اطلاعات بازدید

درصورتی‌که دوست دارید از این مکان زیبا دیدن کنید، اطلاعات زیر برای شما مفید خواهد بود:

ساعات بازدید از مسجد کبود

این بنای تاریخی و زیبا همه‌روزه از ساعت ٨ الی ١٧:٣۰ پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

شماره تماس مسجد کبود

شماره تماس مسجد کبود تبریز جهت دریافت اطلاعات بیشتر: ٣۵٢۴۵٢۰٢-۰۴۱

قیمت بلیط مسجد کبود

بهای بلیط به منظور بازدید از مسجد کبود تبریز مربوط ابتدای سال ۱۳۹۹ به ازای هر فرد ایرانی مبلغ ۵,۰۰۰ تومان و به ازای هر فرد خارجی مبلغ ۵۰,۰۰۰ تومان می‌باشد.

تارنمای رسمی

جهت ورود به تارنمای رسمی مسجد کبود تبریز و دریافت جدیدترین اخبار و اطلاعیه‌ها، اینجا را کلیک نمایید.

ثبت در آثار ملی ایران

این اثر ارزشمند در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ به شماره ۱۶۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس مسجد کبود

تبریز، میدان ساعت، خیابان امام خمینی (ره)

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
دوره اثر
حکومت قراقویونلو
سال ساخت
قرن 9 هجری قمری
ساعات بازدید
همه‌روزه از ساعت ٨ الی ١٧:٣۰
شماره تماس
٣۵٢۴۵٢۰٢-041
بهای بلیط برای افراد ایرانی
5 هزار تومان
بهای بلیط برای افراد خارجی
50 هزار تومان
تارنمای رسمی
www.mozafariyeh.ir
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
15 دی ماه 1310
شماره ثبت در آثار ملی ایران
169
آدرس
میدان ساعت، خیابان امام خمینی (ره)
موقعیت مکانی
نام استان
آذربایجان شرقی
مرکز استان
تبریز
جمعیت
3.9 میلیون نفر
تعداد شهرستان
21
آب و هوا
سرد و کوهستانی
پیش شماره
041
مساحت استان
۴۵٬۴۹۱ کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تبریز
9 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها