باغ عفیفآباد که به باغ گلشن نیز معروف است، یکی از باغهای تاریخی شیراز است که در محلهای به همین نام جای دارد. این باغ زیبا همهروزه پذیرای علاقهمندان بسیاری است و معمولاً مسافرینی که به شیراز سفر میکنند.، از این مکان دیدن میکنند.
فهرست مطالب
باغ عفیفآباد یا گلشن از آثار تاریخی شهر شیراز است و هماکنون در اختیار ارتش قرار دارد و یکی از بزرگترین موزههای سلاح خاورمیانه در آن وجود دارد. این باغ نمونه کاملی از هنر گلکاری ایرانی است.
در دوره قاجار و سال ۱۲۸۴ هجری قمری بود که میرزاعلی محمدخان قوامالملک دوم بنایی را در یکی از محلههای اعیاننشین شیراز ساخت. علی محمدخان پسر حاج علیاکبرخان قوام بود و به قوامالملک شهرت داشت. خاندان قوام شیرازی از خاندانهای قدرتمند و با نفوذ شیراز در دوره قاجار بودند و تسلط زیادی بر این منطقه داشتند. میرزاعلی محمدخان برای احداث بنای شاهانهاش باغی را در خیابان عفیفآباد کنونی خرید که به دوره صفویان تعلق داشت. یعقوبخان ذوالقدر (حکمران فارس در زمان شاهعباس) قلعهای محکم از سنگهای گورستان جعفرآباد و مصلی در باغ ساخت و نامش را گلشن نهاد. ساختمان بهمرور زمان تخریبشده بود و حال نوبت قوامالملک دوم بود تا به آن سروسامانی دهد. او به نوسازی باغ و درختانش همت گماشت و عمارتی زیبا و چشمنواز را در میان آن ساخت. قوامالملک دوم برای آبیاری درختان باغ قنات «لیمک» را در همان حوالی خرید و بهاینترتیب مجموعهای کامل را برای خود بنا کرد.
در اواخر دوران قاجار، عفیفه خانم، خواهرزاده بانی باغ، آن را بهدست آورد و ساختار آن را متحول ساخت. این تغییرات به حدی بود که کمکم نام باغ به عفیفآباد مشهور شد. در زمان پهلوی، وارثان باغ، این بنای شاهانه را به فرح پهلوی همسر محمدرضا شاه هدیه دادند و در سال ۱۳۴۰ هجری خورشیدی نیز ارتش آن را در مزایده بهدست آورد. ارتش، حدود ۷ سال از ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۹ هجری خورشیدی برای مرمت قسمتهای مختلف این باغ زمان گذاشت. آنها از الگوی کاخ ورسای فرانسه برای محوطهسازی باغ استفاده کردند. این مکان در آن زمان تفرجگاهی برای امرای ارتش به شمار میرفت و طبقه دوم آن نیز برای استقرار فرح دیبا و خاندان پهلوی آمادهشده بود. پس از انقلاب اسلامی این مجموعه همچنان به ارتش تعلق داشت و همزمان با روز ارتش در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۷۰ هجری خورشیدی، به موزه نظامی شماره ۲ کشور تبدیل شد. از آن زمان تاکنون این اثر بهعنوان موزه نظامی تحت اختیار سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و دارای دو بخش اصلی موزه اسلحه و موزه عبرت است.
از نظر معماری دیواری آجری دورتادور باغ کشیده شده و آن را از مناطق اطراف جدا کرده است. ورودی باغ، یک در چوبی است که در ضلع شمالی آن قرار دارد و در پیشانی سردر، نقش دو شیر به چشم میخورد که گویی در را میان پنجههای خود دارند. از در که بگذرید وارد دالانی میشوید که شما را به فضای اصلی باغ هدایت میکند. در دو سوی این دالان دو اتاقک با سقف چوبی قرار دارد که اتاق نگهبانی هستند.
حوضی مستطیلشکل و بزرگ فوارهدار و درختان اطراف آن اولین چیزی است که در بدو ورود به باغ به چشمتان میآید. این حوض علاوه بر زیبا کردن مجموعه، فضای باغ را در فصول گرم نیز خنک میکند. باغآرایی و گلآرایی بسیار زیبایی در این باغ به چشم میخورد که نمونه ارزشمندی از گلآرایی ایرانی بهشمار میرود. وجه تمایز این باغ از سایر باغها حفظ کامل شیوه باغآرایی سنتی ایرانی در آن است و اثری از باغآرایی نوین در آن به چشم نمیخورد. گذرگاه اصلی باغ از جلوی حوض مستطیلی شروع میشود و در امتداد آن، ساختمانی چشمنواز خودنمایی میکند. ابعاد باغ حدود ۵۰۰ در ۲۵۰ متر است که در تمام گذرگاههای آن، درختان سرو و کاج و چنار، بید، عرعر و غیره و درختان میوه همچون انار و نارنج قد علم کردهاند و در باغچهها نیز آبنما وجود دارد.
ورودی اصلی باغ در زمان قوامالملک، سردری با ستونهای مزین به تزیینات تختجمشید داشت؛ اما بهمرور دستخوش تغییراتی شد. قوامالملک دوم در ورودی این باغ یک مسیر بیضی ایجاد کرده بود که اتومبیلها در آن تردد میکردند و میتوانستند تا جلوی پله ورودی ساختمان بیایند. گذرگاه اصلی باغ در طول بزرگتر آن قرار دارد و برای همین، کارشناسان تغییر ورودی اصلی باغ را به زمان بازسازی آن در زمان قوامالملک نسبت میدهند. آنها بر این باورند که در طرح قرن هشتمی باغ، ورودی شرقی، ورودی اصلی به شمار میآمده است. شاهد دیگر بر این ادعا ساختمان کوشک است که در جهت شمالی – جنوبی کشیده شده و به همین دلیل نمای اصلی آن در ضلع شرقی دیده میشود.
طرح کاشت درختان همیشهسبز سرو و کاج در محور شرقی – غربی، طرح کاشت متداول در گذرگاه اصلی باغ ایرانی است و وجود جریان آب و مکث آن در قسمتهای مختلف نیز ساختار باغ ایرانی را تداعی میکند. بر اساس ساختار باغ میتوان محور شرقی – غربی را بهعنوان محور اصلی آن در نظر گرفت که محورهای فرعی عمود بر آن شکلگرفتهاند. عمارت کوشک درست در یک نقطه تلاقی خاص قرار دارد و گویی در میان بهشت واقعشده است.
گذرگاه اصلی، حکم ستون فقرات باغ را دارد؛ عناصر مهم کارکردی در ارتباط با همین محور شکلگرفته و منظر اصلی نیز در آن به وجود آمده است. این محور چشماندازی بیانتها را بهوجود آورده که در باغهای ایرانی بهوفور دیده میشود. محور اصلی در شکلدهی هندسه و معنای باغ ایرانی اهمیت زیادی دارد و نقش آن در تعیین چگونگی ساختار باغ و فضای حاصل از آن کاملاً بدیهی است. این گذرگاه در باغهای مختلف شکل گوناگونی به خود میگیرد و در باغ عفیفآباد نیز چهره خاص خود را دارد.
انشعاب گذرگاه اصلی به دو خیابان کوچکتر باعث شده تا فضایی در میان آنها شکل بگیرد. محور اصلی در امتداد خود به فضایی باز میرسد که همان چمن مقابل کوشک است. همین مسئله تنوع در دید و منظره را پدید میآورد و باغ را از یکنواختی درمیآورد. گویی این ساختار میخواهد نظر انسان را به فراسوی فضای محدود و انسانساخت جلب کند و او را به فکر وا دارد. در اینجا چمن، عنصری واسطه میان دو حوض آب میشود و پیشفضایی را برای ورود به کوشک برای مهمانان فراهم میسازد. جالب اینجاست که مانند هر باغ ایرانی دیگری، دو فضای مشابه را، جز در مواردی معدود نمیتوان در باغ یافت و همین است که میل قدم زدن و کشف جلوههای تازه را در انسان پدید میآورد. در فضاهایی چون گذرگاه اصلی، گذرگاه دور باغ، حیاط کوشک، ورودی باغ و حیاط خلوت و غیره تنوع به خوبی دیده میشود و این امر در چشمانداز محور اصلی نیز مشهود است. در اینجا از گذرگاه اصلی عبور میکنید که درختان آن را از دو سو احاطه کردهاند و دیدی محدود را پیشرویتان میگذارند. سپس فضایی وسیع و باز را میبینید و ردیف درختان، چمن، عمارت کوشک و حوض مقابل آن جانتان را تازه میکنند.
باغ تاریخی و زیبای گلشن (عفیفآباد) شیراز از بخشهای مختلفی تشکیلشده است که در ادامه به بررسی کامل هریک از آنها پرداخته خواهد شد.
این ساختمان دو طبقه دارد که دارای شباهتهایی به باغ ارم شیراز است و حدود ۳۰ اتاق و تالار را در آن میتوان یافت. تمامی اتاقها سقف و درهای چوبی دارند که همگی دارای تزییناتی قابلتوجه هستند. نمای اصلی عمارت باغ مانند باغ ارم شیراز، به سمت شرق است و حوض بسیار وسیع باغ درست در جلوی آن قرار دارد. دورادور طبقه دوم عمارت، ایوانی با ستونهای زیبا دارد و همه اتاقهای این طبقه دارای دسترسی به این ایوان وسیع هستند. در اینجا نقشی از تاجگذاری یکی از پادشاهان ساسانی را میتوان دید که آن را به زیبایی با کاشی پیادهسازی کردهاند. در این نقش موبدی، تاج سلطنتی را به شاه تقدیم میکند.
درِ اصلی ساختمان در سمت شمال آن قرار دارد و مسیر پلکان سنگی از آنجا به سمت تالار کشیده شده است. در سردر عمارت باغ، چهار ستون گچی ساده را میتوان دید که دو به دو در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند و دارای سرستونهایی الهام گرفته از سرستونهای تختجمشید هستند. در اینجا به ایوانی زیبا برمیخورید که سقف چوبیاش هر چشمی را به خود خیره میکند. در این سقف، قطعات چوبی به شکل چهار و شش گوش به کار رفته و نقاشی رنگ و روغن جلوهای خاص به آنها بخشیده است. دو بهارخواب (تراس) در دو طرف ساختمان قرار دارد که دارای ۸ ستون باشکوه هستند.
ایوانی بزرگ و زیبا، بخش اصلی نمای شرقی عمارت را تشکیل میدهد که تمام طول بنا را به خود اختصاص داده است و نمای غربی بسیار ساده به نظر میرسد. در جنوب ساختمان نیز ایوانی دیده میشود که از حیث تزیینات به ایوان شمالی شباهت بسیاری دارد. در ایوان جنوبی دو رشته پلکان شرقی – غربی وجود دارد که حیاط را به طبقه دوم وصل میکند.
پس از ورود به ساختمان، قدم به طبقه اول میگذارید که به موزه نظامی تبدیلشده است و یکی از بزرگترین موزههای سلاح در خاورمیانه بهشمار میرود. مجموعهای از سلاحهای سرد و گرم، خودکار و نیمهخودکار، انواع شمشیر، زره، نیزه، کلاهخود، سپر، انواع تفنگهای سرپر، سنگ چخماق، تفنگهای شکاری، تپانچه و انواع مسلسل را در این موزه میتوان دید. از اشیای قابلتوجه این موزه میتوان به این موارد اشاره کرد: تفنگهای متعلق به فتحعلی شاه، مظفرالدین شاه، میرزاکوچکخان جنگلی و رزمندگان نهضت جنگل، رضاشاه و پسرش محمدرضا شاه، مسلسل رییس علی دلواری و توپ فتح علی شاه قاجار و ارابه حمل جنازه رضاشاه پهلوی. یک آبنمای زیبا در میان این طبقه قرار دارد و پنجرههای شرقی آن، مشبک و رنگین هستند. در فواصل میان پنجرهها سنگهایی موسوم به سنگ گندمک به چشم میخورد که با حجاری نقوشی از گلوبته تزیینشدهاند. زمینه این سنگها به رنگ کرم و گندمی است و بهواسطه وجود طرح و رنگی شبیه خوشههای گندم، به آن گندمک میگویند.
سه پلکان برای رسیدن به طبقه دوم وجود دارد؛ طبقهای با راهروی بلند که اتاقهای تودرتو در دو سوی آن شکلگرفتهاند. در مرکز این طبقه تالاری بزرگ و مجلل با سقف چوبی به چشم میخورد. باکمی دقت میتوان نقشهای گلوبوته، شکارگاه و بزم و شادی را در این سقف دید و ظرافت هنر ایرانی را تحسین کرد. در شمال و جنوب تالار ساختمان دو بخاری از سنگ مرمر به چشم میخورند که به ظرافت تراشیده شدهاند. همه دیوارها مزین به هنر گچبری هستند و به زیبایی مقرنسکاری شدهاند. درها و پنجرههای شیشهای جلوهای دیگر به این فضا داده و زیباییاش را دو چندان کردهاند. در این طبقه موزه عبرت برپاست و بخشهای مختلف آن عبارتانداز: اتاقهای همایش، نشیمن، رختکن، مطالعه، پذیرایی و قمارخانه. در این بخش وسایل مورد استفاده خاندان پهلوی در زمان اقامت در شیراز را میتوان دید. فرشهای قیمتی کف اتاقها و پیانوی شخصی فرح پهلوی که در جشن ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی با آن نواختهاند، از اشیای مهم این موزه هستند.
در بخش غربی ورودی باغ و پشت دیوار اصلی، میتوان به حمام باغ رسید. ساختمان حمام نشانههای شیوه سنتی حمامهای قدیمی ایران را دارد و نمونهای از حمامهای قدیمی شیراز بهشمار میرود. دو خزینه آب سرد و گرم در این مکان ساختهشده است که آب گرم آن را از جاسازی دیگ مسی در کف خزینه، فراهم میکردهاند. بر فراز پشتبام حمام، مناره و قبه (گنبد کوچک) دیده میشود و در دیوارهای آن نقشهای برحستهای شامل «فرهاد در کوه بیستون»، «دیدار مردم با خسرو پرویز ساسانی»، «صحنه ورود یوسف به جمع زنان مصری» به چشم میخورد.
در کنار این حمام یک قهوهخانه سنتی قرار دارد که به شیوه معماری ایرانی ساختهشده است. این قهوهخانه شش حجره دارد که بر دیوارهای آنها داستانهای شاهنامه فردوسی، بهصورت کاشیکاری دیده میشود؛ داستانهایی مثل «داستان ضحاک و کاوه آهنگر»، «داستان زال و سیمرغ»، «نبرد رستم و سهراب»، «نبرد تهمتن و دیو سفید» و «نبرد رستم و اسفندیار». علاوه بر این نقوش، حوض کوچکی نیز در میان فضا خودنمایی میکند.
در باغ عفیفآباد امکانات خوبی وجود دارد که هم گردشگران و هم عموم مردم میتوانند از آنها استفاده کنند. این امکانات عبارتنداز:
سرویس بهداشتی، اجاره لباسهای سنتی و عکاسی، قهوهخانه سنتی، کتابفروشی و فروشگاه صنایعدستی، تالار عروسی و مهمانسرا، استخر، زمین تنیس، زمین والیبال و …
اگر قصد دارید از باغ تاریخی گلشن (عفیفآباد) شیراز دیدن فرمایید، اطلاعات زیر را بخوانید:
ساعات بازدید از باغ گلشن (عفیفآباد) شیراز همهروزه از ساعت ۸ الی ۱۷ میباشد.
لازم به ذکر است این مجموعه زیبا در تعطیلات رسمی، بسته است.
شماره تماس مجموعه جهت کسب اطلاعات بیشتر: ۳۶۲۶۷۳۴۳-۰۷۱
بهای بلیط بازدید از باغ تاریخی گلشن (عفیفآباد) شیراز در ابتدای سال ۱۳۹۹، به ازای هر فرد ایرانی ۵,۰۰۰ تومان و برای هر فرد خارجی معادل ۵۰,۰۰۰ تومان میباشد.
باغ گلشن (عفیفآباد) شیراز در تاریخ ۱۰ خردادماه سال ۱۳۵۱ هجری شمسی با شماره ثبت ۹۱۳ در ردیف آثار ملی قرار گرفت.
شیراز، بلوار ستارخان، بلوار مصلی نژاد