مقبره الشعرا کجاست مقبره الشعرا تبریز موزه مقبره الشعرا تبریز شاعران دفن شده در مقبره الشعرا تبریز مقبره الشعرا در تبریز
آثار ملی ثبت شده در ایران آذربایجان شرقی تبریز

مقبره الشعرا (آرامگاه شاعران) در خیابان عارف تبریز

جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۹
3,833 بازدید بدون دیدگاه

مقبره الشعرا که به آرامگاه شاعران نیز معروف است، یکی از آرامگاه‌های شهر تبریز است که در مرکز این شهر و در محله سرخاب جای دارد. این آرامگاه همه‌روزه پذیرای علاقه‌مندان بسیاری است و تقریباً هرکسی که به شهر و ادب علاقه داشته باشد، از این مکان دیدن می‌کند.

معرفی و تاریخچه مقبره الشعرا تبریز

مقبره الشعرا یا همان آرامگاه شاعران تبریز، مکانی است که تعداد کثیری از مشاهیر علم و فرهنگ و ادب ایران‌زمین مدفون می‌باشند و درگذشته با اسامی حظیره الشعرا، حظیره القضاه و قبرستان سرخاب نیز نامیده می‌شد.

این بنا پس از زمین لرزه‌های سال‌های ۱۱۹۳ و ۱۱۹۴ هجری قمری متروکه شد اما در شهریور سال ۱۳۵۰ هجری شمسی و به دلیل اهمیت آن به‌واسطه مدفون شدن بسیاری از شاعران و عارفان بزرگ، مسابقه‌ای برای طرح یک بنای یادبود توسط روزنامه‌های اطلاعات و کیهان و مجله یغما برگزار گردید و پس از چندی پیشنهاد «غلامرضا فرزان‌مهر» برگزیده شد و عملیات احداث بنای یادبود آغاز گردید. هم اکنون این بنای یادبود نماد مقبره الشعرا و یکی از نمادهای شهر تبریز محسوب می‌شود.

نام این گورستان در آثار مکتوب پیش از سده هشتم هجری به چشم نمی‌خورد. کتاب لباب الالباب تألیف محمد عوفی در سال ۶۱۸ هجری قمری که در آن شرح‌حالی از شاعران سده هشتم هجری (همانند خاقانی و فارابی که در مقبره الشعرا مدفون‌اند) گنجانده شده است، نامی از این مکان به میان آورده نشده است. قدیمی‌ترین اشاره به این گورستان در کتاب نزهه القلوب تألیف حمدالله مستوفی در سال ۷۴۰ هجری قمری می‌باشد، همچنین در «تاریخ گزیده مستوفی» تألیف ۷۳۰ هجری قمری نیز به مقبره الشعرا اشاره شده است.

در واقع از قرن شش هجری قمری و بعد از آنکه شاعران معروف قرن ششم مانند خاقانی و ظهیر در این مقبره دفن شده‌اند در کتاب‌های تاریخ و تذکره با نام مقبره الشعرا برمی‌خوریم. در این قرن تبریز مرکز حکومت اتابکان آذربایجان و پناهگاه شاعرانی شد که زندگی آرام و آسوده‌ای را دور از جنگ و نزاع جست‌وجو کردند. خاقانی و ابوالعلا و فلکی از شروان و گنجه، ظهیر فاریابی و شاهپور نیشابوری از خراسان به تبریز آمدند و در این شهر ساکن شدند و پس از مرگ نیز در حظیره مخصوصی دفن شدند که از این حظیره در تاریخ و تذکره‌ها به‌عنوان مقبره الشعرا یاد کرده‌اند. شاعران دیگری نیز از عهد ایلخانیان تا ایلکانیان و دوره آق قویونلو در تبریز بودند یا از نقاط دیگر به تبریز آمده و در این شهر درگذشته‌اند که غالباً در همین حظیره و در جوار خاقانی مدفون هستند.

معماری بنا

یکی از مواردی که در مورد مقبره الشعرا تبریز حائز اهمیت بسیار است، سبک معماری آن است. هرچند که در این مورد پژوهش‌های زیادی انجام نپذیرفته است، اما با توجه به صحبت‌های معمار این اثر تاریخی می‌توان به درک هر چه بیشتر طراحی و معماری آن پی برد. مقبره الشعرا به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که  می‌توان مجموعه‌ای از معماری مدرن و سنتی را در آن مشاهده کرد. همچنین ارتباط حسی بین بیننده و بنایی که کماکان تازه و نو به نظر می‌رسد، یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آرامگاه شاعران تبریز است.

فرزان مهر معمار این بنا این‌گونه می‌گوید: برای آنکه بتوانیم مقاومت این بنا را تضمین کنیم، باید ۵ لایه از زمین را می‌کوبیدیم تا بتواند مقاومتی در حدود ۲ کیلوگرم به ازای هر سانتی‌متر مربع به‌دست آوریم. پایه و اساس این بنا از جنس فلز می‌باشد که با قطعه‌های بتونی پوشانده شده است. ارتفاع این بنا ۳۰ متر است که در طول سالیان مختلف یکی از نمادهای هویتی و فرهنگی شهر تبریز محسوب می‌شود. این معمار در ادامه صحبت‌هایش این‌گونه توضیح داد: اگر در همان زمان تمام نکات ساخت‌وساز این بنا به‌درستی اجرا می‌شد، می‌توانست تا ۵۰۰ سال دوام و ماندگاری داشته باشد.

بخش های مختلف مقبره الشعرا

هنگامی‌که شما وارد مقبره الشعرا می‌شوید و از پله‌های آن بالا می‌روید، با یک بنای عظیم روبه‌رو می‌شوید که با دقت و هنرمندی تمام ساخته‌شده است و با طاق‌هایی در هم فرورفته شما را مبهوت خود می‌کند.

برای آنکه به درب ورودی برسید باید از پله‌ها پایین آمده تا به فضای اصلی قسمت پایین نماد یادبود مقبره الشعرا برسید. وقتی به قسمت اصلی این بنا رسیدید، درون اتاق بزرگی قرار دارید که چند اتاق کوچک‌تر در کنار آن است. در میان تمام مقبره‌ها، قبری در گوشه اتاق توجه شما را به خود جلب می‌کند. این آرامگاه، قبر محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، شاعر نامدار ایرانی است که اشعارش به زبان فارسی و ترکی برای ادب دوستان فارسی بسیار آشناست. این اتاق بسیار جذاب و زیباست؛ زیرا دورتادور آن پر است از اشعار شاعرانی که در مقبره الشعرا دفن شده‌اند.

بخش‌های جانبی مختلفی هم در این مکان به چشم می‌خورد که از آن جمله می‌توان به‌کارهای اداری، فروش کتاب، صنایع‌دستی، مجسمه‌های کوچک، سرویس بهداشتی، آبخوری، نیمکت و … اشاره کرد. همچنین در این مکان افرادی به‌عنوان راهنمای گردشگری وجود دارند که می‌توانید سؤالات خود را از آن‌ها بپرسید.

معروف‌ترین شاعران دفن شده در این مکان

بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران و کشورهای منطقه از ۸۰۰ سال پیش به ترتیب از حکیم اسدی طوسی تا استاد شهریار، یکی پس از دیگری در اینجا به خاک سپرده‌شده‌اند. از معروف‌ترین آرمیدگان در مقبره الشعرا می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

۱– اسدی طوسی

۲– خاقانی شروانی

۳– ذوالفقار شروانی

۴– سید محمدحسین شهریار

۵– عزیز خان مکری

۶– شاهپور نیشابوری

۷– شکیبی تبریزی

۸– شمس‌الدین سجاسی

۹ظهیر فاریابی

۱۰– قطران تبریزی

۱۱– سلمان ساوجی

۱۲– لسانی شیرازی

۱۳– مانی شیرازی

۱۴مجیرالدین بیلقانی

۱۵– مغربی تبریزی

۱۶همام تبریزی

۱۷– انوری ابیوردی

۱۸ثقهالاسلام تبریزی

۱۹– نصرالله طبیب

۲۰– مهدی روشن‌ضمیر

۲۱– میرزا طاهر خوشنویس تبریزی

۲۲– محمود ملماسی

جاذبه های گردشگری اطراف مقبره الشعرا

بناها و دیدنی‌هایی هم در نزدیکی آرامگاه شاعران تبریز قرار دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ربع رشیدی، بقعه سید حمزه، مسجد صاحب‌الامر، خانه و موزه قاجار و … اشاره کرد.

اطلاعات بازدید

اگر قصد دارید از این مکان زیبا دیدن فرمایید، اطلاعات زیر را بخوانید:

ساعات بازدید از مقبره الشعرا

ساعات بازدید از این مکان همه‌روزه از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۹ می‌باشد.

لازم به ذکر است این مجموعه زیبا در تعطیلات رسمی، بسته است.

بهای بلیط مقبره الشعرا

قیمت بلیط بازدید از مقبره الشعرا تبریز در ابتدای سال ۱۳۹۹، به ازای هر فرد ۴,۰۰۰ تومان می‌باشد.

ثبت در آثار ملی ایران

این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۵۱۹۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس مقبره الشعرا

تبریز، بلوار علامه تبری، خیابان ثقه‌الاسلام، خیابان عارف

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
سال ساخت بنای اولیه
۷۳۰ هجری قمری
ساعات بازدید
همه‌روزه 8:30 الی 17 به‌جز روزهای تعطیل
بهای بلیط
4 هزار تومان
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
۱۸ اسفند ۱۳۸۷
شماره ثبت در آثار ملی ایران
25191
آدرس
بلوار علامه تبری، خیابان ثقه‌الاسلام، خیابان عارف
موقعیت مکانی
نام استان
آذربایجان شرقی
مرکز استان
تبریز
جمعیت
3.9 میلیون نفر
تعداد شهرستان
21
آب و هوا
سرد و کوهستانی
پیش شماره
041
مساحت استان
۴۵٬۴۹۱ کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تبریز
9 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها