حمام قجر قزوین حمام قجر موزه مردم شناسی حمام قجر فضای داخلی حمام قجر معماری حمام قجر موزه حمام قجر در قزوین موزه حمام قجر قزوین موزه مردم شناسی حمام قجر قزوین موزه مردم شناسی قزوین حمام قجر در قزوین
آثار ملی ثبت شده در ایران برتر در ایران قزوین قزوین

موزه مردم شناسی حمام قجر در بافت مرکزی قزوین

جمعه ۱ مرداد ۱۴۰۰
3,652 بازدید بدون دیدگاه

موزه مردم‌شناسی حمام قجر یکی از جاذبه‌های زیبا و تاریخی شهر قزوین است که در بافت تاریخی این شهر و در خیابان عبید زاکانی جای دارد. این موزه حمام همه‌روزه پذیرای گردشگران بسیاری است و کسانی که به قزوین سفر می‌کنند، از این مکان زیبا نیز دیدن می‌کنند.

معرفی و تاریخچه موزه مردم شناسی حمام قجر قزوین

حمام قجر یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه‌های قزوین است که در سال ۱۰۵۷ هجری قمری به‌وسیله امیر گونه خان قاجار قزوینی از سرداران شاه‌عباس صفوی ساخته‌شده و نخست «حمام شاهی» نام داشته است.

معماری بنا

مساحت حمام قجر در حدود ۱,۰۴۵ مترمربع است و از دو قسمت جداگانه زنانه و مردانه و سه بخش اصلی سربینه، میاندر و گرمخانه تشکیل‌شده است.

درب اصلی حمام رو به جنوب باز می‌شود و با راه‌پله مارپیچی به سربینه منتهی می‌شود. سربینه بزرگ گرمابه که حوض زیبایی در وسط آن قرار دارد، شش شاه نشین و طاق‌نما را در پلانی هشت ضلعی با راهرویی به گرمخانه پیوند می‌دهد. سربینه مکانی جهت تعویض لباس و آماده شدن مراجعین جهت استحمام بوده است. درب دیگری نیز از جانب غربی به حمام راه داشته که احتمالاً مخصوص بانوان بوده است. پشت‌بام این حمام نیز هم‌سطح خیابان است.

سربینه که طرحی مستطیل شکل دارد و از دو طاق جناغی در شرق و غرب آن تشکیل‌شده، توسط راهرویی که دارای طاق جناغی بسیار باریک است که به گرمخانه راه می‌یابد. گرمخانه زنانه و مردانه به شکل چلیپاست و اتاقک‌هایی برای شستشو در شرق و غرب آن تعبیه‌شده است. پوشش بنا گنبدی است و در هر گنبد جام‌خانه ای عمل نورگیری را انجام می‌دهد. ازاره گرمخانه‌ها تا ارتفاع ۱٫۵ متر کاشی‌کاری شده و رسمی بندی و یزدی بندی سقف‌ها به تزیین آن افزوده است. سنگ‌های بزرگ و یک تکه‌ای که سکوها را فرش کرده، از ویژگی‌های این بنا محسوب می‌شود.

بخش‌های مختلف موزه حمام قجر قزوین

این موزه از سه بخش تالار اقوام، مشاغل و آئین‌ها تشکیل‌شده است که در قسمت سربینه زندگی اقوام غالب ساکن قزوین مانند تات، مراغی، کرد، لر و ترک به معرض نمایش گذاشته و در تالار میاندر، آیین‌های سیزده بدر، پنجاه بدر و مراسم سوگواری امام حسین (ع) و در قسمت آخر نیز شش شغل حجامت، مکتبخانه داری، بارفروشی، آهنگری، تعزیه‌خوانی، دعانویسی و حلاجی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

تبدیل حمام به موزه

این اثر تاریخی در سال ۱۳۷۹ هجری شمسی توسط میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین خریداری و با سرمایه‌گذاری شهرداری قزوین و مدیریت سازمان نوسازی و بهسازی مرمت شد و هم‌اکنون به‌عنوان موزه مردم‌شناسی در ۳ بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

اطلاعات بازدید

در صورتی که علاقه دارید از حمام قجر دیدن کنید، اطلاعات زیر برای شما مفید خواهد بود:

ساعات بازدید حمام قجر

ساعات بازدید از حمام قجر قزوین همه‌روزه ۹ الی ۱۸:۴۵ و روزهای جمعه ۱۰ الی ۱۸:۴۵ می‌باشد. روز دوشنبه تعطیل نیز موزه حمام تعطیل است. البته بهتر است قبل از مراجعه، با شماره مجموعه تماس گرفته شود.

شماره تماس حمام قجر قزوین

شماره تماس نیز جهت کسب اطلاعات بیشتر: ۳۳۲۳۳۱۵۵-۰۲۸

بهای بلیط

قیمت بلیط بازدید از موزه حمام قجر قزوین در ابتدای سال ۱۴۰۰، ۳,۰۰۰ می باشد. همچنین می توانید بلیط خود را به صورت آنلاین و از اینجا خرید نمایید.

جاذبه‌های گردشگری اطراف

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، حمام قجر در بافت مرکزی و تاریخی قزوین جای دارد و به همین دلیل اطرافش پر از جاذبه‌های تاریخی است. پس اگر برای دیدن حمام قجر به این منطقه رفتید، حتماً از جاذبه‌های اطراف مانند سرای سعدالسلطنه، بازار قزوین، کاخ چهل‌ستون و … دیدن فرمایید.

تارنمای رسمی

جهت ورود به تارنمای رسمی حمام قجر و دریافت جدیدترین اخبار و اطلاعیه‌ها و خرید بلیط آنلاین، اینجا را کلیک نمایید.

ثبت در آثار ملی ایران

این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۶۰۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس حمام قجر قزوین

بلوار نادری، خیابان عبید زاکانی، نبش کوچه درگاهی

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
دوره اثر
حکومت صفویه
سال ساخت
۱۰۵۷ هجری قمری
ساعات بازدید
همه‌روزه از ساعت 9 الی 18:45 و جمعه 10 الی 18:45
روز تعطیلی موزه
دوشنبه
شماره تماس
028-33233155
بهای بلیط
3 هزار تومان
تمارنمای رسمی
https://qajarmuseum.com
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
۱۱ مرداد ۱۳۸۴
شماره ثبت در آثار ملی ایران
12601
آدرس
بلوار نادری، خیابان عبید زاکانی، نبش کوچه درگاهی
موقعیت مکانی
نام استان
قزوین
مرکز استان
قزوین
جمعیت
1.3 میلیون نفر
تعداد شهرستان
6
آب و هوا
معتدل و کوهستانی
پیش شماره
028
مساحت استان
۱۵٬۸۲۰ کیلومترمربع
شهر های نزدیک
قزوین
12 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها