معماری کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین معماری سعدالسلطنه قزوین کاروانسرای سعدالسلطنه کاروانسرای سعدالسلطنه کجاست کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین حیاط کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین بازار کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین حیاط سعدالسلطنه قزوین ورودی کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین
آثار ملی ثبت شده در ایران قزوین قزوین

کاروانسرای سعدالسلطنه در بافت تاریخی شهر قزوین

سه شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰
3,482 بازدید بدون دیدگاه

کاروانسرای سعدالسلطنه یکی از جاذبه‌های معروف و تاریخی قزوین است که در بافت تاریخی این شهر جای دارد. این اثر تاریخی و زیبا، همه‌روزه پذیرای علاقه‌مندان بسیاری است و تقریباً هرکسی که به قزوین سفر کند، از این کاروانسرای زیبا دیدن می‌کند.

معرفی و تاریخچه کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

کاروانسرای سعدالسطنه در زمان حکومت قاجاریه ساخته‌شده است و به سرای سعدالسلطنه، سرای سعدیه، سرای سعادت و بازارچه سعدالسلطنه معروف است. این کاروانسرا در مرکز شهر قزوین در خیابان امام خمینی (رشت سابق و پهلوی سابق‌تر) قرار دارد.

محمد باقرخان سعدالسلطنه اصفهانی حاکم وقت شهر قزوین در اواخر دوران سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار (سال ۱۳۱۰ هجری قمری) با توجه به مراودات اقتصادی فراوان ایران با روسیه و ترکیه، دستور داد کاروانسرایی در زمینی به مساحت ۲٫۷ هکتار با حدود ۴۰۰ حجره در شهر قزوین بنا کنند و لقب خویش را بر روی آن نهاد و کاروانسرای سعدالسلطنه بعد از حدود دو سال با همت دو معمار اصفهانی و دو معمار قزوینی یعنی در سال ۱۳۱۲ هجری قمری به بهره‌برداری رسید.

کاروانسرای سعدالسلطنه بزرگ‌ترین کاروانسرای سرپوشیده جهان و بزرگ‌ترین کاروانسرای درون‌شهری ایران و یکی از معدود کاروانسراهای ایران است که دارای چندین حمام، سرا، تیمچه، شترخان، راسته، چهارسوق، مسجد، چایخانه و … می‌باشد.

نقش این کاروانسرا درگذشته به‌عنوان یک سرای بازرگانی بوده است و برخی می‌گویند چون مجموعه کاروانسرا در محل میدان چوگان دوران صفویه (کاخ باغ سعادت، میدان سعادت) بنا شده بود به آن سرای سعادت می‌گفتند.

کاروانسرای سعدالسلطنه تا قبل از جنگ جهانی اول، مرکز تجارت و فعالیت بازرگانی شهر محسوب می‌شد که بعد از تغییرات سیاسی حکومت روسیه، موقعیت خود را به‌عنوان پل ارتباطی، بازرگانی بین اروپا و آسیا از دست داد و حیات اقتصادی خود را به‌صورت نیمه فعال ادامه داد. برخی از حجره‌های کاروانسرای سعدالسلطنه به‌صورت غرفه‌های تجاری مستقل اداره می‌شد و برخی نیز به‌صورت انبار و قسمتی از کاروانسرای سعدالسلطنه تبدیل به کارخانه آرد سلامت و کارخانه تولید کشمش شد و قسمت‌های دیگر تبدیل به کارگاه‌های تولیدی کفش، فرش‌بافی، چوب‌بری و … مورد استفاده قرار گرفت و این باعث شد این اواخر مردم آنجا را «بازار چوب» بنامند.

معماری کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

این کاروانسرا به‌صورت چهار ضلعی ساخته‌شده و چهار ایوان در چهار ضلع حیاط‌دار دارد که طاق‌نمای ایوان‌ها دارای آجرکاری و سقف داخلی ایوان‌ها دارای تزیین و مقرنس‌کاری است.

ارزشمندترین قسمت این بنا، چهار سوق آن است که از تقاطع قائم دو راسته ایجاد شده و بر فراز آن گنبد بزرگ کاشی‌کاری شده‌ای قرار دارد. سقف آن نورگیر ندارد و به‌صورت عرقچین ساخته‌شده است و خیابان را به حیاط اصلی سرای سعدالسلطنه متصل می‌سازد. چهار طرف گنبد را، چهار نیم‌گنبد با رسمی‌بندی و نورگیر فراگرفته‌اند که فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. هشتی بنا که پس از درب ورودی قرار دارد، با آجر و کاشی تزئین شده و سقف یزدی‌بندی شده دارد.

بخش های مختلف کاروانسرا

سرای سعدالسلطنه در حال حاضر با وسعت ۶٫۲ هکتار دارای ۷ حیاط می‌باشد که عبارت‌انداز حیاط بزرگی به نام حیاط سعدالسلطنه با وسعت ۳۰۷۳ مترمربع که ۱۵۹۳ مترمربع آن فضای باز و باقی، فضای بسته و نیمه‌باز است و در چهار جانب آن حجرات قرار گرفته است. حیاط دیگری در سمت غربی این حیاط با نام نگارالسلطنه واقع است و دارای دو حجره و دو انبار بسیار بزرگ است و در آن از سمت غرب به راسته وزیر باز می‌شود. حیاط دیگر با نام سعدیه از شرق به حیاط سعدالسلطنه متصل است که دارای ۱۰ باب حجره و یک گرمابه می‌باشد.

از بخش‌های دیگر این مجموعه می‌توان به غرفه‌های فروش صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایرانی، رستوران سنتی، کافه‌های سنتی، شیرینی‌جات سنتی قزوین و … اشاره کرد.

مرمت بنا

عملیات مرمت این مجموعه در قالب تفاهم‌نامه از طریق صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری قزوین (به مدت بیست سال) واگذار شد و عملیات اجرایی مرمت به‌پایان رسیده است و این بنا روند مطلوبی را در حوزه مرمت و بازسازی طی کرده است. عملیات مرمت با استفاده از منابع مالی سازمان بهسازی و نوسازی و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری انجام‌شده است.

در حال حاضر بسیاری از قسمت‌ها بنا مرمت‌شده‌اند و قسمت‌های مرمت‌شده به کاربرهایی چون هنرمندان و تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایرانی، رستوران سنتی، کافه‌های سنتی مناطق مختلف ایران، تولید و فروشگاه لباس‌های سنتی و شیرینی‌جات سنتی و … اجاره داده‌شده است.

اماکن تاریخی اطراف

در نزدیکی این کاروانسرا که در بافت تاریخی قزوین جای دارد، اماکن زیادی مانند کاخ چهل ستون، سبزه‌میدان، حمام و موزه مردم‌شناسی قجر، موزه قزوین، آرامگاه چهار انبیاء، مسجدالنبی، موزه شاهنامه و اساطیر قزوین و … قرار دارد و در صورت تمایل می‌توانید از آنها بازدید کنید و لذت ببرید.

اطلاعات بازدید از کاروانسرای سعدالسلطنه

درصورتی‌که قصد داشته باشید از این مکان زیبا و تاریخی دیدن کنید، اطلاعات زیر برای شما مفید خواهد بود.

ساعات بازدید

این مجموعه همه‌روزه از ساعت ۸ الی ۲۱ پذیرای مراجعه‌کنندگان است.

بهای بلیط

بازدید از این مجموعه رایگان است.

ثبت در آثار ملی ایران

این اثر تاریخی ابتدا در تاریخ ۱۷ آذرماه سال ۱۳۱۶ هجری شمسی به شماره ثبت ۱۰۲۱ در زیرمجموعه بازار قزوین ثبت شد. سپس در تاریخ ۱۱ مردادماه سال ۱۳۷۷ هجری شمسی به شماره ۲۰۸۹ به‌صورت مجزا به نام کاروانسرای سعدالسلطنه ثبت و بعدها گرمابه سعدیه به شماره ۱۲۵۹۸ در تاریخ ۱۱ مردادماه ۱۳۸۴ هجری شمسی از کاروانسرا منفک گردید.

آدرس کاروانسرای سعدالسلطنه

قزوین، خیابان امام خمینی (ره)، روبروی خیابان عبید زاکانی

جهت رزرو هتل در قزوین کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا قزوین
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد قزوین
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
دوره اثر
حکومت قاجاریه
سال ساخت
۱۳۱۲ هجری قمری
ساعات بازدید
همه‌روزه از ساعت 8 الی 21
بهای بلیط
رایگان
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
11 مردادماه سال 1377
شماره ثبت در آثار ملی ایران
2089
آدرس
خیابان امام خمینی (ره)، روبروی خیابان عبید زاکانی
موقعیت مکانی
نام استان
قزوین
مرکز استان
قزوین
جمعیت
1.3 میلیون نفر
تعداد شهرستان
6
آب و هوا
معتدل و کوهستانی
پیش شماره
028
مساحت استان
۱۵٬۸۲۰ کیلومترمربع
شهر های نزدیک
قزوین
12 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها