رقص نورها در مسجد نصیرالملک شیراز فضای بیرونی مسجد نصیرالملک مسجد نصیرالملک شیراز مساجد تاریخی شیراز معماری مسجد صورتی شیراز معماری مسجد نصیرالملک شیراز نورپردازی مسجد نصیرالملک شیراز مسجد نصیرالملک
آثار ملی ثبت شده در ایران برتر در ایران شیراز فارس

مسجد نصیرالملک در مرکز شهر شیراز

جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
3,983 بازدید بدون دیدگاه

مسجد نصیرالملک که به مسجد صورتی نیز معروف است، یکی از جاذبه‌های مذهبی و تاریخی معروف شیراز است که در محدوده منطقه ۸ شهرداری این شهر جای دارد. این مسجد به دلیل زیبایی و معروفیت، همه‌روزه پذیرای گردشگران بسیاری است و تقریباً هرکسی که به شیراز سفر کند، از این مکان زیبا دیدن می‌کند.

معرفی و تاریخچه مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک یکی از مساجد قدیمی شیراز است که در محله گود عربان که در قدیم به محله اسحق بیگ معروف بوده، واقع در جنوب خیابان لطفعلی‌خان زند و در نزدیکی شاه‌چراغ قرار دارد. ساخت این مسجد در تاریخ ۱۲۹۴ هجری قمری آغاز شد و در تاریخ ۱۳۰۵ هجری قمری به‌پایان رسید.

از نظر بررسی تاریخچه مسجد نصیرالملک می‌توان گفت که در سال ۱۲۹۳ هجری قمری حاکم فارس، میرزا حسن علی‌خان، ملقب به نصیرالملک تصمیم گرفت مسجدی از خود به یادگار بگذارد، به همین جهت دستور ساخت مسجد نصیرالملک را صادر کرد. میرزا حسنعلی خان نصیرالملک از خانواده مشهور قوام شیرازی و پسر قوام‌الملک بود و از اعیان و اشراف دوره قاجاریه به شمار می‌رفت. وی در زمان سلطنت ناصرالدین‌شاه، حکومت شیراز و فارس را برعهده داشت و به‌عنوان حاکمی عادل و با انصاف شهرت داشت. مرحوم نصیرالملک املاک فراوانی داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به قسمتی عمده از شهرک سعدی در شیراز، مزرعه‌ای بزرگ در اطراف شیراز، چندین روستا در شهرستان بیضا، و چند روستا در اطراف فسا و سروستان و غیره اشاره کرد. او همه دارایی خود را وقف امور خیریه کرد و امروزه نوادگان وی تولیت موقوفه نصیرالملک را بر عهده‌دارند و درآمد حاصل از اموالش را صرف امور خیریه می‌کنند.

بر پایه کتیبه سردر این بنا، حاج محمدحسن معمار و میرزا رضا کاشی‌گر ساخت مسجد را برعهده داشته‌اند. هزینه ساخت این مسجد نیز از محل خمس و زکات مردم تأمین شد که روحانیان آن دوران از دریافت نقدی آن سرباز زده بودند. پس از گذشت ۱۲ سال از شروع ساخت، در سال ۱۳۰۴ هجری قمری ساخت مسجد نصیرالملک به‌پایان رسید؛ اما خبری از شیشه‌های رنگی در آن نبود و در و پنجره‌های رنگین شبستان در سال ۱۳۴۸ هجری قمری توسط استاد حاج میرزا آیت ساخته شدند. این مسجد در ابتدا مجموعه‌ای شامل یک مسجد، یک خانه، یک گرمابه و یک انبار بود؛ اما قسمت بزرگی از آن شامل اندرونی و ورودی خانه، گرمابه، آب‌انبار و فضای بین خانه و مسجد در جریان ساخت خیابان جدید لطفعلی‌خان زند از بین رفت و امروزه اثری از آن دیده نمی‌شود.

معماری مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک در زمینی به وسعت ۲,۸۹۰ مترمربع بنا شده و زیربنای آن ۲,۲۱۶ مترمربع است. یکی از ویژگی‌های بارز مسجد نصیرالملک کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری چشم‌نواز آن است و از این حیث به‌عنوان ارزنده‌ترین مسجد ایران شناخته می‌شود. نکته جالب‌توجه، نبود گنبد در این مسجد است که نشان می‌دهد این بنای مذهبی، کاملاً شخصی بوده و عموم مردم از آن استفاده نمی‌کردند.

کاشی‌کاری این مسجد بسیار تماشایی است و نمونه آن در جای دیگری دیده نمی‌شود. یکی از ویژگی‌های این کاشی‌کاری استفاده از رنگ صورتی به‌عنوان رنگ غالب است که در هیچ مسجد ایرانی دیگری به چشم نمی‌خورد. مقرنس‌کاری مسجد نصیرالملک نیز در نوع خود بی‌نظیر و ظرافت آن مثال‌زدنی است. ساختار شبستان و استفاده از شیشه‌های رنگی در آن نیز از جمله جلوه‌های افسونگر این مسجد به شمار می‌رود.

بخش‌های مختلف مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد تاریخی و زیبای نصیرالملک شیراز از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به بررسی کامل هریک از آن‌ها پرداخته خواهد شد.

ورودی

مسجد نصیرالملک دارای دو ورودی است که به کوچه جنوبی و امامزاده مجاور آن مرتبط می‌شوند. ورودی اصلی دارای در بزرگ چوبی است که قابی سنگی با تزیینات اسلیمی و سنگ یک پارچه بزرگی دارد و روی آن یک قوس پنج اُو هفت (نوعی قوس تیز) ایجادشده است. بالای قابِ دَر، شعری از شوریده شیرازی به چشم می‌خورد که بر روی سنگ مرمر نقش بسته و نام سازنده مسجد و سال اتمام آن را نیز نشان می‌دهد. این ورودی طاق نمای بزرگی دارد که سقف آن با مقرنس‌کاری و کاشی‌های هفت‌رنگ تزیین‌شده و ازاره آن از سنگ گندمک است. این کاشی‌ها بیشتر به رنگ آبی و صورتی هستند و در کنار هم نقوش گل سرخ و زنبق شیراز را ایجاد کرده‌اند. این سردر دارای دو جرز یا دیوار است که هر یک به سه قسمت تقسیم‌شده‌اند و در بالای آنها یک تابلو با کاشی هفت‌رنگ قرار دارد.

 هشتی

پس از عبور از ورودی اصلی مسجد به هشتی می‌رسیم؛ فضایی نیمه‌تاریک که نور محدود آن از طریق درگاه یا پنجره مشبک تأمین می‌شود. این قسمت در معماری ایرانی جایگاه خاصی دارد و در بیشتر بناها اعم از مذهبی و غیرمذهبی به چشم می‌خورد. دید مبهم در هشتی باعث حفظ فضای درونی ساختمان از دید غریبه‌ها می‌شود؛ اما در بناهایی همچون مسجد بیننده را تحریک و کنجکاوی او را برمی‌انگیزد. هشتی مسجد نصیرالملک با آجر ساخته‌شده و درست همانند در ورودی، تابلویی از کاشی در آن وجود دارد که در پایین آن شعر معروف سعدی و نام معمار نقش بسته است.

 دالان

یکی دیگر از عناصر شاخص معماری ایرانی وجود دالان یا راهرو است که در مسجد نصیرالملک هم به چشم می‌خورد. هشتی این مسجد با یک پیچ ۹۰ درجه در سمت چپ به راهرویی منتهی می‌شود که تقریباً فاقد نور است. راز استفاده از دالان در سازه‌های قدیمی این است که فرد از هشتی به فضایی تاریک هدایت شود و در گذر از آن چشمانش به نبود نور عادت کنند و سپس در نهایت حیاطی چشم‌نواز پیش رویش قرار گیرد. رسیدن به حیاط پرنور پس از یک دالان تاریک مفهوم غرق شدن در نور را تداعی می‌کند و پایانی برای سیاهی‌ها به شمار می‌رود.

حیاط و نمای مسجد

حیاط مسجد نصیرالملک به شکل یک چهارگوش طراحی‌شده و در سمت شمال ساختمان مسجد واقع‌شده است. در میان حیاط حوضی به چشم می‌خورد که درست در مقابل ایوان مسجد قرار دارد. در فصول گرم‌تر سال مثل بهار و تابستان گلدان‌های شمعدانی در پیرامون این حوض قرار می‌دهند که طراوتی خاص به حیاط می‌بخشد. دورتادور ساختمان مسجد با کاشی‌های هفت‌رنگ پوشیده شده و جلوه‌ای چشم‌نواز را ایجاد کرده است.

طاق‌نماها

این مسجد دو ایوان کم‌عرض یا طاق‌نما دارد که در بسیاری منابع با نام ایوان از آنها یادشده است. این دو بخش روبه‌روی هم قرار دارند اما شبیه هم نیستند و عبارت‌انداز:

۱– طاق‌نمای شمالی:

طاق‌نمای شمالی با نام طاق مروارید یا شاه‌نشین شناخته می‌شود و با ۸ متر ارتفاع به‌صورت کانه‌پوش ساخته‌شده است. همه تصور می‌کنند که زیباترین قسمت این مسجد، شبستان آن است که شیشه‌های رنگی دارد؛ اما درواقع این ایوان مروارید است که از نظر معماری و طرح‌های به‌کاررفته به‌عنوان تماشایی‌ترین بخش مسجد نصیرالملک شناخته می‌شود.

داخل و بیرون این طاق‌نما با کاشی هفت‌رنگ تزیین‌شده و بر جای‌جای آن آیات قرآنی به چشم می‌خورد. ورودی این ایوان از دو طاق‌نمای کوچک میسر است که در سمت چپ و راست قرار دارد. سه نیم‌طاق در سه طرف این قسمت وجود دارد و از سمت چهارم به صحن راه پیدا می‌کند. این ایوان دارای ۴ غرفه است که در سمت چپ و راست و در طبقه دوم قرار دارند و در سمت چپ تاریخ ۱۲۹۹ هجری قمری حک‌شده است. در لابه‌لای آجرهای بدنه این طاق چوب‌هایی به‌کار گذاشته‌اند تا از آسیب به بنا در هنگام زلزله جلوگیری کنند.

سقف طاق نمای مروارید مقرنس‌کاری شده است و نمونه‌ای از سقف‌های پنج کاسه‌ای به شمار می‌رود. در سال‌های دور به این ایوان «پن کاسه» نیز می‌گفتند اما به‌تدریج نام مروارید را بر آن نهادند. دلیل این نام‌گذاری تورفتگی ایجادشده در طاق‌های آن است؛ بد نیست بدانید به حالت تورفتگی صدف که مروارید درون آن قرار می‌گیرد پن کاسه گفته می‌شود.

۲– طاق‌نمای جنوبی:

طاق‌نمای جنوبی دارای کاربری خاصی نیست و تنها به‌منظور قرینه‌سازی با ایوان شمالی ایجادشده است. این طاق‌نما ارتفاعی کمتر از طاق مروارید دارد و تمام سطح بیرونی و داخلی آن به کاشی‌کاری و سقف آن نیز مانند طاق شمالی به مقرنس‌کاری مزین است. دو گلدسته بر فراز این طاق‌نما دیده می‌شود که باعث شده تا طاق‌نمای جنوبی و شمالی با هم تقارن نداشته باشند.

در دو طرف طاق‌نمای اصلی، دو طاق نمای کوچک‌تر به چشم می‌خورد که در هر یک از آنها یک در وجود دارد که هم‌اندازه نیستند و یکی از این آنها به داخل اتاق کوچک و دیگری به گلدسته‌ها راه پیدا می‌کند. همین مسئله تقارن در طاق‌نمای جنوبی را برهم زده است.

شبستان‌ها

شبستان به فضایی مسقف در مساجد گفته می‌شود که ستون‌های یک‌شکل و موازی دارد و از یک طرف به صحن یا حیاط مرکزی مسجد پیدا می‌کند. مسجد نصیرالملک دو شبستان دارد که برخلاف بیشتر مساجد به خاطر جهت‌گیری ساختمان، در امتداد محور قبله قرارگرفته‌اند. در ادامه به معرفی این شبستان‌ها می‌پردازیم:

۱– شبستان شرقی، موزه اوقاف

شبستان شرقی یک شبستان زمستانه محسوب می‌شود که از ایوان جلوی آن قابل‌دسترسی است. این ایوان با ۸ طاق‌نما از حیاط مسجد جداشده و موزه اوقاف در آن برپاست. آیات قرآنی و کاشی‌کاری‌هایی با نقش گل‌وبوته بر دیوار و پیشانی طاق‌نما جلوه خاصی به این ایوان بخشیده و آن را آراسته کرده‌اند.

هفت ستون بدون طرح و ساده در شبستان شرقی دیده می‌شود که در وسط فضا و در یک ردیف قرار دارند و سقف نیز با کاشی‌کاری معقلی مزین شده است. در کاشی‌کاری معقلی، کاشی‌های کوچک را در کنار هم می‌چینند تا نقش موردنظر به‌دست آید.

در پشت شبستان شرقی، دری وجود دارد که به چاه بزرگی موسوم به گاو چاه یا گاورو باز می‌شود. گاو چاه به چاه‌هایی گفته می‌شود که با استفاده از حیوانات از آن آب می‌کشیدند. در تابستان‌ها، گاوها را به چاه می‌بستند و آب موردنیاز برای آبیاری و شرب را از آن به‌دست می‌آوردند. این قسمت در مسجد نصیرالملک محل نگهداری و هدایت حیوان آبکش بوده است. حیوان سطل آب را از چاه می‌کشیده و در یک حوضچه خالی می‌کرده تا از فواره حیاط بیرون بزند.

یک دالان از دیگر عناصری است که در این فضا به چشم می‌خورد. نام محمدحسن معمار و محمدرضا کاشی‌پز که از معماران و سازندگان مسجد بوده‌اند در این قسمت و بر روی یک تابلو دیده می‌شود و از سال ۱۲۹۳ هجری قمری به‌عنوان تاریخ شروع و ۱۳۰۵ هجری قمری به‌عنوان تاریخ پایان یادشده است. شعر زیر از سعدی در پایین این تابلو نقش بسته است:

غرض نقشی است کز ما بازماند که هستی را نمی‌بینم بقایی

مگر صاحبدلی روزی به رحمت کند در حق استادان دعایی

۲– شبستان غربی، تماشایی‌ترین قسمت مسجد

تماشایی‌ترین قسمت مسجد نصیرالملک، شبستان غربی یا شبستان تابستانه آن است که یکی از زیباترین شبستان‌های مساجد ایران به شمار می‌رود. در این قسمت از سنگ گندمک استفاده‌شده و در سنگ‌تراشی و تزیین آن الگوبرداری از مسجد وکیل شیراز به چشم می‌خورد. پوشش‌های مدور یا عرقچینها در بین تویزههای این شبستان ارتفاع کمی دارند اما بسیار زیبا به نظر می‌رسند.

طاق و دیوارهای شبستان غربی با کاشی‌کاری‌های زیبا مزین شده و کف مسجد پوشیده از کاشی‌های فیروزه‌ای و نمای آن نیز آجری است. در سقف نیز نقش گل‌وبوته و نقوش اسلیمی و آیات قرآنی به خط ثلث عالی به چشم می‌خورد. درگذشته نقاشی‌هایی از گل سرخ نیز در این شبستان دیده می‌شد؛ اما در تعمیرات حدود ۷۰ سال پیش، با کاشی فیروزه‌ای روی آن را پوشاندند.

از تزیینات چشم‌نواز که بگذریم، اولین نکته در مورد این شبستان ستون‌های سنگی آن است که در دو ردیف ۶ تایی قرارگرفته‌اند و تعداد آنها به نیت دوازده امام به ۱۲ عدد می‌رسد. این ستون‌های قطور، طرحی مارپیچ دارند و یکی از زیباترین ستون‌های اماکن تاریخی شیراز به شمار می‌روند. هفت طاقِ چشمه‌ای در بین هر دو ستون قرارگرفته و در انتها محراب زیبایی وجود دارد که با ایجاد یک فرورفتگی در بدنه چوبی شبستان ایجاد شده است. جنس کف محراب از مرمر است و سطح آن پایین‌تر از کف شبستان قرار دارد.

این شبستان، هفت در چوبی با شیشه‌های رنگارنگ دارد که رو به صحن باز می‌شوند. مسجد نصیرالملک شهرتش را مدیون همین شیشه‌های رنگی است که به هنگام تابش آفتاب نمایشی بی‌نظیر به راه می‌اندازند. این جلوه رنگین‌کمانی، کاری از استاد حاج میرزا آیت است و هر چشمی را به خود خیره می‌کند.

مرمت و بازسازی مسجد

مرمت و نگهداری این مسجد باشکوه از سال‌ها پیش آغاز شده و تا به امروز دو دوره تعمیرات را پشت سر گذاشته است: دوره اول حدود ۷۰ سال قبل برای تعمیر پوشش کف و دوره دوم از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۵ هجری قمری بوده است. امروزه نیز این بازسازی‌ها کم‌وبیش ادامه دارد و هزینه آن از درآمد موقوفات مسجد و موقوفه شخص نصیرالملک تأمین می‌شود.

اطلاعات بازدید

اگر قصد دارید از مسجد تاریخی و زیبای نصیرالملک شیراز دیدن فرمایید، اطلاعات زیر را بخوانید:

ساعات بازدید از مسجد نصیرالملک

ساعات بازدید از مسجد نصیرالملک شیراز همه‌روزه از ساعت ۷ الی ۱۷ می‌باشد.

شماره تماس مسجد نصیرالملک

شماره تماس مجموعه جهت کسب اطلاعات بیشتر: ۳۲۲۴۱۶۶۱-۰۷۱

بهای بلیط مسجد نصیرالملک

بازدید از مسجد نصیرالملک شیراز در ابتدای سال ۱۳۹۹، به ازای هر فرد ایرانی ۵,۰۰۰ تومان و برای هر فرد خارجی معادل ۵۰,۰۰۰ تومان می‌باشد.

تارنمای رسمی

جهت ورود به تارنمای رسمی مسجد نصیرالملک و دریافت جدیدترین اخبار و اطلاعیه‌ها، اینجا را کلیک نمایید.

ثبت در آثار ملی ایران

مسجد تاریخی و زیبای نصیرالملک شیراز در تاریخ ۳۰ خردادماه ۱۳۵۸ هجری شمسی با شماره ثبت ۳۹۶ در ردیف آثار ملی قرار گرفت.

آدرس مسجد نصیرالملک شیراز

شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، انتهای کوچه نصیرالملک

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
دوره اثر
حکومت قاجاریه
سال ساخت بنا
1294 الی 1305 هجری قمری
ساعات بازدید
همه‌روزه از ساعت 7 الی 17
شماره تماس
071-32241661
بهای بلیط برای افراد ایرانی
5 هزار تومان
بهای بلیط برای افراد خارجی
50 هزار تومان
تارنمای رسمی
www.nasiralmulk.ir
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
30 خردادماه 1358
شماره ثبت در آثار ملی ایران
396
آدرس
خیابان لطفعلی‌خان زند، انتهای کوچه نصیرالملک
موقعیت مکانی
نام استان
فارس
مرکز استان
شیراز
جمعیت
5 میلیون نفر
تعداد شهرستان
36
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
071
مساحت استان
122,608 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
اردکان
0 مکان ثبت شده
سعادت شهر
1 مکان ثبت شده
شیراز
16 مکان ثبت شده
مرودشت
4 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها