صنایع دستی در سرای مشیر شیراز سرای مشیر شیراز سرای مشیر در شیراز بازار مشیر شیراز سرای مشیر
آثار ملی ثبت شده در ایران شیراز فارس

سرای مشیر (کاروانسرای مشیر یا سرای گلشن) در بافت تاریخی شیراز

چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
3,858 بازدید بدون دیدگاه

سرای مشیر که به کاروانسرای مشیر و سرای گلشن نیز معروف است، یکی از مراکز خرید شهر شیراز است که در محدوده شهرداری منطقه ۸ جای دارد. این بازار، علاوه بر خرید، جذابیت‌های تاریخی نیز دارد و این ۲ مورد باعث می‌شود همه‌روزه افراد زیادی برای خرید و بازدید به آن مراجعه می‌کنند.

معرفی و تاریخچه سرای مشیر شیراز

سرای مشیر در دوره قاجاریه توسط میرزا ابوالحسن‌خان مشیرالملک بناگذاری شده‌است و بنابر چیزی که بر کتیبه آن درج‌شده توسط ابوالحسن‌خان مشیرالملک وقف امام پنجم شیعیان شده است و به همین دلیل از پیش از انقلاب تاکنون مدیریت و امتیاز بهره‌برداری از آن در دست سازمان حج و اوقاف بوده است. سازمان اوقاف که مالکیت بنا را بر عهده دارد حجره‌ها را به شکل سرقفلی به مالکان فعلی تحویل داده است و ماهیانه از آن‌ها اجاره‌بهای ملک را دریافت می‌کند. گفتنی است که این محل هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین مراکز عرضه صنایع‌دستی در کلان‌شهر شیراز است.

این بازار در جنوب‌شرقی بازار وکیل و در مجاورت خروجی آن قرار دارد و از سمت جنوب به اردو بازار متصل می‌شود. به دلیل نزدیکی آن به بازار وکیل و همچنین شباهت‌های معماری، ممکن است این دو بازار با هم اشتباه گرفته شوند. این بازار یک بنای هشتی دارد که بازار مشیر را به بازار نو مشیر متصل می‌کند.

معماری و مشخصات سرای مشیر شیراز

بنای هشتی، در ورودی چوبی بزرگ، کفی پوشیده از قلوه‌سنگ و حیاطی بزرگی در وسط دارد که درختان نارنج و حوضی بزرگ در وسط آن به‌چشم می‌خورد. هشتی، سقفی مرتفع دارد که بر فراز آن گنبد کم‌خیز نسبتاً بزرگی وجود دارد و روی آن‌یک بادگیر چندوجهی مشاهده می‌شود. در این هشتی چهار حجره وجود دارد که به فاصله دو پله از سطح زمین قرارگرفته است. این هشتی را در اصطلاح چهار سوق یا چهار سو می‌نامند. علت این نام‌گذاری این است که چهار وجه از این هشتی را حجره‌ها اشغال نموده‌اند و چهار وجه دیگر محل عبور بازدیدکنندگان و رهگذران است. بر فراز این حجره منبت‌کاری دیده می‌شود.

هم‌اکنون بالای سر در ورودی اصلی سرای مشیر یا سرای گلشن سنگی نصب شده‌است که متن وقف‌نامه را بر روی آن نوشته‌اند و تاریخ آن رمضان سال ۱۲۸۸ هجری قمری را نشان می‌دهد. سردر ورودی سرا با مقرنس و کاشی تزئین یافته‌است و در سقف دالان هشتی آن نیز مقداری کاشی معرق به‌کار رفته‌است. در محوطه سرای مشیر در چهار ضلع، حجره‌هایی در دو طبقه ساخته‌شده است. در این بنا کلیه سقف‌ها به شکل طاق ضربی و بدون به‌کار بردن الوار ساخته‌شده‌اند که در نوع خود جالب‌توجه است.

سایر ویژگی‌های سرای مشیر

سردر ورودی ضلع جنوبی بازار پس از اردو بازار کاشی‌کاری شده‌است. در آنجا کتیبه‌ای وجود دارد که بر روی آن نوشته:

«این بازار نو مشیر در سال ۱۳۷۱ هجری قمری تکمیل و افتتاح شد. موقوفه مرحومه سلطان الحاجیه و معدل‌الملک».

این ضلع دارای دالانی است که سنگ‌فرش شده‌است. سقف دالان نیز دارای عرقچین ساده‌ای است که در چهارگوش آن ترنج‌هایی آجرکاری شده‌است. در پیشانی سر در نیز دو لچکی از کاشی هفت‌رنگ وجود دارد. همچنین تصویری از خسرو و شیرین و تصویر دیگر یوسف و زلیخا در این ضلع یافت می‌شود. در این راسته ۱۰ طاق‌نما وجود دارد. بر سردر راسته شمالی بازار نیز کتیبه‌ای است که در آن نوشته‌شده است. ضلع شرقی بازار شمالی دارای شش حجره و ضلع غربی دارای پنج حجره است.

در میان جرز مغازه‌ها طاقچه‌ای کوچک برجسته برای چراغ‌های پیه‌سوز وجود دارد. در ابتدای بازار یک آب‌نمای کوچک هشت‌ضلعی دیده می‌شود. در این بازار انواع صنایع‌دستی و هنری یافت می‌شود. این بازار با دری به سبک قدیم از هشتی مذکور جدا می‌شود.

حجره‌های بازار سرای مشیر

در این بازار دو طبقه در چهار ضلع وجود دارد که حجره‌ها در طبقات آن قرار گرفته‌اند. جالب است بدانید که سقف تمامی حجره‌ها طاق ضربی بوده و بدون استفاده از الوار ساخته‌شده‌اند. در حجره‌های بازار مشیر انواع صنایع‌دستی استان فارس تولید و به فروش می‌رسند که مسافران نیز می‌توانند برای خرید سوغات شیراز به این مکان مراجعه نمایند. ازجمله صنایع‌دستی ارزشمندی که در این بازار عرضه می‌شوند می‌توان به محصولات معرق‌کاری، خاتم‌سازی، قلم‌زنی، گبه‌بافی و حکاکی روی برنج و مس، ساخت زیورآلات سنتی طلا و نقره و غیره اشاره کرد.

مرمت بنا

این بنا در سال ۱۳۴۸ هجری خورشیدی و به دلیل اینکه کاشی‌کاری‌های زیبا و ریزه‌کاری‌های چوبی و شیشه‌های الوان درک‌های آن رو به انهدام بود، تحت تعمیر و مرمت قرار گرفت. درک‌های فرسوده و شکسته آن نوسازی شد و حوض‌خانه آن‌هم که از حیث کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری بی‌نظیر است به شکل چایخانه درآمد و اتاق‌های آن برای نمایش هنرهای دستی و محلی فارس اختصاص یافت و به «سرای هنر» معروف شد.

اطلاعات بازدید

اگر قصد دارید از سرای تاریخی مشیر شیراز دیدن فرمایید، اطلاعات زیر را بخوانید:

ساعات بازدید از سرای مشیر

ساعات بازدید از سرای مشیر شیراز همه‌روزه از ساعت ۸ الی ۲۲ می‌باشد.

البته این بازار در تعطیلات رسمی، بسته است.

بهای بلیط سرای مشیر

بازدید از سرای مشیر شیراز برای تمامی افراد رایگان می‌باشد.

ثبت در آثار ملی ایران

سرای تاریخی و زیبای مشیر شیراز در تاریخ ۲۸ مهرماه سال ۱۳۴۵ هجری شمسی با شماره ثبت ۴۲۴ در ردیف آثار ملی قرار گرفت.

آدرس سرای مشیر

شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، خیابان طالقانی

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
دوره اثر
حکومت قاجاریه
سال ساخت
سال ۱۳۷۱ هجری قمری
ساعات بازدید
همه‌روزه از ساعت ۸ الی 22
بهای بلیط
رایگان
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
28 مهر 1345
شماره ثبت در آثار ملی ایران
424
آدرس
خیابان لطفعلی‌خان زند، خیابان طالقانی
موقعیت مکانی
نام استان
فارس
مرکز استان
شیراز
جمعیت
5 میلیون نفر
تعداد شهرستان
36
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
071
مساحت استان
122,608 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
اردکان
0 مکان ثبت شده
سعادت شهر
1 مکان ثبت شده
شیراز
16 مکان ثبت شده
مرودشت
4 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها