دروازه قرآن شیراز دروازه قرآن کجای شیراز است دروازه قرآن شیراز دروازه قرآن دروازه قرآن در شیراز
آثار ملی ثبت شده در ایران شیراز فارس

دروازه قرآن در شمال شیراز

دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹
4,019 بازدید بدون دیدگاه

دروازه قرآن یکی از جاذبه‌های تاریخی شیراز است که در شمال این شهر جای دارد. این مکان در ورودی شهر شیراز قرار دارد و هر مسافری که از سمت شهرهای تهران، یزد، اصفهان و … وارد شیراز می‌شود، از کنار این دروازه گذر می‌کند.

معرفی دروازه قرآن شیراز

شهر زیبای شیراز در میانه دشتی پهناور و در محاصره کوه‌ها بنا شده و گسترش‌یافته است. شیراز چند ورودی دارد که بر سر راه یکی از ورودی‌های آن، راهی که اصفهان را به مرودشت و فیروزآباد متصل می‌کند، دروازه‌ای به نام دروازه قرآن قرار دارد.

این دروازه در میانه کوه‌های باباکوهی و چهل مقام و روی تنگه‌ای به نام تنگه الله‌اکبر ساخته‌شده است و به دلیل قرآنی که بر بالای آن وجود دارد، به نام دروازه قرآن خوانده می‌شود. البته از آن درگذشته به نام طاق قرآن نیز یاد می‌کردند.

تاریخچه دروازه قرآن شیراز

نخستین باری که بنای دروازه قرآن روی تنگه الله‌اکبر، در ابتدای راه ورودی اصفهان به شیراز ساخته شد سلسله آل‌بویه بر ایران و عراق حکمرانی می‌کردند. از میان امرای آل‌بویه، عضدالدوله دیلمی مشهورترین و بزرگ‌ترین امیر بود که در سال ۳۶۹ هجری قمری پادشاه ایران شد و در شیراز، پایتخت آن روزهای کشور، بر تخت نشست. به دستور او بناهای متعددی در شیراز ایجاد و آبادانی‌های فراوانی برقرار شد. یکی از این بناهای زیبا، سازه دروازه قرآن بود که به دستور عضدالدوله ساخته شد و جلوه خاصی به ورودی شهر داد. به‌فرمان او بالای این دروازه، قرآنی قرار دادند تا مردم از زیر آن رفت‌وآمد کرده و به‌حکم برکت قرآن، مسافرت خود را به‌سلامت و امنیت به اتمام برسانند.

عدم توجه و رسیدگی به آن در سال‌های بعد، موجب تخریب و شکسته شدن دروازه قرآن شد تا اینکه کریم‌خان زند، مؤسس سلسله زندیه و حاکم ایران، دستور به بازسازی آن داد و شکل جدیدی از دروازه قرآن را ایجاد کرد. معماران برای قرار دادن قرآن‌ها روی دروازه، در بالای آن اتاقکی ایجاد کردند و دو جلد قرآن نفیس نوشته‌شده به خط ثلث را در آن جای دادند. بعد از این بازسازی تا مدتی دروازه قرآن به شکوه و زیبایی خود بازگشت؛ اما چند زلزله که در زمان حکومت قاجارها اتفاق افتاد آسیب‌هایی بر بنا وارد کرد که توسط محمد زکی خان نوری  بازسازی و مرمت شد. او برای راحتی مسافران در دو سمت بنا، اتاق‌هایی ساخت که به‌عنوان پاسگاه و راهداری مورد استفاده قرار می‌گرفت. علاوه بر اینها، آب‌انباری نیز در کنار این دروازه به وجود آمد که آب آن از رکن‌آباد، چشمه معروف شیراز تأمین می‌شد و جان مسافران را تازه می‌کرد.

تا سال ۱۳۱۵ شمسی دروازه قرآن برپا ماند و مسافران به‌سلامت از زیر طاق‌های آن عبور می‌کردند؛ اما این موضوع دوام چندانی نیاورد. مسئولان شهرداری، این بنا را در مسیر طرح توسعه راه شمال شرقی شیراز می‌دیدند. آنها کل سازه را با دینامیت و به‌سختی، تخریب و قرآن‌های موجود در آن را به موزه پارس شیراز منتقل کردند. در سال ۱۳۲۷ هجری شمسی، یکی از بازرگانان مشهور و خوشنام شیرازی، حاج حسین ایگار که به نام اعتمادالتجار معروف بود، دروازه قرآن کنونی را با فاصله کمی از محل دروازه قبلی بنا کرد و بنا به وصیتش اتاق کوچک سمت چپ دروازه که مشرف به دره کنار بود، به‌عنوان آرامگاه او مورد استفاده قرار گرفت.

تاریخچه قرآن‌های دروازه

از نخستین قرآنی که به دستور عضدالدوله دیلمی روی دروازه قرآن گذاشته‌شده بود، اطلاعاتی در دست نیست که متعلق به چه دوره‌ای و به دستخط چه کسی نوشته‌شده است.

اما قرآن‌هایی که به دستور کریم‌خان زند درون اتاقک بالای دروازه گذاشته‌شده است، داستان‌های متفاوتی دارند و از شهرت بسیار برخوردارند. این قرآن‌ها به دلیل وزن زیادی که داشتند به “قرآن هفده من” مشهور شده و مورد احترام مردم بودند. قرآن‌های هفده من امروزه در موزه پارس نگه‌داری می‌شوند.

داستان‌های زیادی در مورد نویسندگان این قرآن وجود دارد. برخی معتقدند این قرآن نفیسِ خطی، نوشته امام حسین (ع) است و برخی دیگر نگارش آن را به امام سجاد نسبت می‌دهند. ولی بیشتر مردم اعتقاد دارند قرآن هفده من به خط سلطان ابراهیم، فرزند شاهرخ گورکانی در دو جلد و به خط ثلث نگاشته شده است؛ اما محمدمهدی نجفی، رئیس موزه پارس، اعتقاد دارد که شیوه نگارش این قرآن نه با خط ثلث که با خط محقق قوی و با قلم سه دانگ نوشته‌شده است. نگارش ساده این قرآن‌ها و اینکه بدون تذهیب بوده‌اند، نشان می‌دهد که این قرآن حاصل کار خود شاهرخ گورکانی ست.

هرکدام از این قرآن‌ها ۱۵ جزء داشتند و مردم بر این باور بودند که هر صفحه هفده من و کل قرآن نیز هفده من است و این از معجزات این قرآن به‌حساب می‌آید. اما آنچه که در واقعیت وجود دارد این است که هر جلد این قرآن‌ها بیش از ۵۱ کیلوگرم وزن داشتند؛ اما به‌مرور زمان و با آسیب‌هایی که به جسم آن‌ها وارد آمده، از وزنشان کاسته شده است. اکنون هرکدام از آنها بیش از ۲۱ کیلوگرم وزن دارند. هر صفحه از این قرآن‌ها ۱۱ سطر و در حواشی و اطراف برخی از برگ‌های آن مهر و یادگارهایی از افراد و شخصیت‌ها در دوره‌های مختلف وجود دارد.

مردم شیراز اعتقاد عجیبی به این قرآن‌ها داشتند، به همین دلیل اول ماه قمری به این دروازه می‌آمدند و از زیر آن رد می‌شدند و خود را تا پایان ماه در برابر بلایا بیمه می‌کردند. این رسم تا ۴۰ سال پیش نیز در این شهر انجام می‌شد. در برخی روایات نیز چنین گفته‌شده که این کار، رسم هر جمعه مردم بوده است. در حکایت‌ها و روایت‌های متعدد آمده که نادرشاه افشار، مؤسس سلسله افشاریه، قرآن‌های هفده من و دیگر قرآن‌های تاریخی و باارزشی که تا آن زمان وجود داشته را در جنگ‌ها همراه خود می‌برده است. قصد او از این کار این بود تا در جنگ و سفر در پناه آنها قرار بگیرد و قرآن‌ها پشتوانه معنوی کاروان جنگی‌اش شود. علاوه بر او حاکمان و فرمانروایان بسیاری از کشورهای همسایه این قرآن‌ها را برای دوری از بلا، جنگ و آسیب به امانت می‌گرفتند و پس از مدتی آنها را بازمی‌گرداندند. اثر این قرآن‌ها را می‌شد حتی تا گفته‌ها، ضرب‌المثل و واگویه‌های اهالی شیراز ردیابی کرد. به‌طوری‌که اگر کسی کار کوچکی انجام داده و در مورد آن زیاد صحبت کند گفته می‌شود، مگر «قرآن هفده من تمام کرده‌ای» که این‌همه در مورد کارت صحبت می‌کنی. این عبارت اشاره به بزرگی و کار سخت نوشتن قرآن هفده من اشاره دارد.

در بنای امروزی دروازه قرآن، آیاتی از قرآن به خط ثلث و نسخ دورتادور دروازه را مزین کرده است. در پیشانی شمالی طاق آن، آیه ۹ سوره اسراء نوشته‌شده است:

“إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا

قطعاً این قرآن به [آیینی] که خود پایدارتر است راه می‌نماید و به آن مؤمنانی که کارهای شایسته می‌کنند، مژده می‌دهد که پاداشی بزرگ برایشان خواهد بود”

بر پیشانی جنوبی و سمتی که رو به شهر شیراز قرار دارد آیه ۸۸ سوره اسراء به چشم می‌خورد:

“قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَن یَأْتُواْ بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لاَ یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ کَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیرًا

بگو اگر انس و جن گرد آیند تا نظیر این قرآن را بیاورند مانند آن را نخواهند آورد هرچند برخی از آنها پشتیبان برخی [دیگر] باشند”

گوشه غربی طاق نیز آیه ۹ سوره حجر نقش بسته است:

“إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ…؛ بى‌‏تردید ما این قرآن را به تدریج نازل کرده‌‏ایم … و ادامه این آیه در گوشه شرقی … وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ … و قطعاً نگهبان آن خواهیم بود”

معماری دروازه قرآن شیراز

سازه دروازه قرآن به‌مانند اکثر دروازه‌های ایران، طاقی شکل و با آیاتی از قرآن کریم تزیین‌شده است. بر اساس توصیفاتی که از دروازه قرآن ساخت کریم‌خان زند وجود دارد و تصاویری که از مرمت آن توسط زکی‌خان به‌دست‌آمده، به نظر می‌آید درگذشته و در قسمت بالایی دروازه، اتاقی وجود داشته که مزین به پنجره‌های مشبک بوده است.

دروازه کنونی اندازه‌ای بزرگ‌تر از دروازه قبلی دارد و دهانه آن به‌صورت قوسی تیزه دار ساخته‌شده است. دو ورودی کوچک در جرزهای دو طرف آن ایجادشده و اتاق مستطیل شکل بالای آن، جایگاه قرآن است.

فضاهای اطراف دروازه قرآن

دروازه قرآن یکی از محبوب‌ترین نقاط شیراز برای تفریح و خوشگذرانی در این شهر است. در اینجا می‌توان از تفریحاتی مانند عکاسی، پیک‌نیک و رستوران‌گردی در اطراف دروازه قرآن لذت برد یا اینکه شب‌ها به آن سری زد و غرق در زیبایی‌های شبانه دروازه با نورپردازی‌های رنگارنگ آن شد. در ادامه به معرفی فضاهای اطراف دروازه قرآن پرداخته می‌شود.

بوستان خواجوی کرمانی

مقابل دروازه شیراز، مجموعه‌ای تفریحی وجود دارد که به دلیل وجود آرامگاه خواجوی کرمانی (شاعر پرآوازه ایران)، به آن بوستان خواجوی کرمانی می‌گویند. پس از بازدید از دروازه قرآن می‌توان سری نیز به این بوستان زد و عبور و مرور مردم را تماشا نمود. آب‌نمای موزیکال، مقبره خواجوی کرمانی و ساختار پله‌ای شکل پارک که امکان تماشای قسمتی از شهر شیراز از بلندی کوه را می‌دهد از جذابیت‌های بوستان خواجوی کرمانی است.

مقبره خواجوی کرمانی

خواجوی کرمانی معروف به خواجه شارع، از شاعران نامدار و بزرگ ایران است. او در کرمان متولد شد و در شیراز به زندگی خود ادامه داد. مقبره او در شمال شیراز، در دامنه کوه صبوی، مشرف بر دروازه قرآن قرار دارد و آب چشمه رکن‌آباد نیز از کنار مقبره او می‌گذرد. آرامگاه او، مقبره‌ای ساخته‌شده در فضای باز است و با سقف یا دیوار محافظت نمی‌شود. جالب اینکه بدانید وی از شاعران مشهور قرن هشتم به شمار می‌رود و غالب شعرهایش حال و هوایی عرفانی دارد و غزلیات، قصیده و مثنوی‌های او معروف هستند.

غارهای بوستان خواجوی کرمانی

کمی که از مقبره خواجو بالاتر روید، به سه غار برمی‌خورید. یکی از این غارها، محلی برای عبادت و خلوت کردن عرفا و زاهدان با خدای خود بود که برای مدت‌زمانی خواجوی کرمانی نیز در آن به تزکیه روح و پرستش خدای خود می‌پرداخت. کمی نزدیک‌تر غار دیگری با دهانه‌ای بلند قرار دارد که قبر خواجه عمادالدین محمود، وزیر معروف شاه شیخ ابواسحاق اینجو در آن به چشم می‌خورد. به دستور حسنعلی میرزا، حاکم فارس در سال ۱۲۱۸ هجری قمری، در کنار این غار نقش برجسته‌ای از جنگ رستم و شیر (یکی از جنگ‌های هفت‌خوان رستم در شاهنامه) حکاکی شده است. علاوه بر آن تصویر برجسته ناتمامی از فتحعلی شاه قاجار و دو تن از پسرانش در کنار نقش جنگ رستم و شیر دیده می‌شود.

ثبت در آثار ملی ایران

دروازه زیبای قرآن شیراز در تاریخ ۱۹ آذرماه سال ۱۳۷۵ هجری شمسی با شماره ثبت ۱۸۰۰ در ردیف آثار ملی قرار گرفت.

آدرس دروازه قرآن

شیراز، جاده شیراز به مرودشت، ابتدای بلوار امام رضا (ع)

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
دوره اثر
سلسله آل‌بویه
ساعات بازدید
همه‌روزه و در تمام 24 ساعت شبانه‌روز
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
19 آذر 1375
شماره ثبت در آثار ملی ایران
1800
آدرس
جاده شیراز به مرودشت، ابتدای بلوار امام رضا (ع)
موقعیت مکانی
نام استان
فارس
مرکز استان
شیراز
جمعیت
5 میلیون نفر
تعداد شهرستان
36
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
071
مساحت استان
122,608 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
اردکان
0 مکان ثبت شده
سعادت شهر
1 مکان ثبت شده
شیراز
16 مکان ثبت شده
مرودشت
4 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها