باغ دلگشا در شیراز باغ دلگشا طبیعت باغ دلگشای شیراز موزه باغ دلگشا باغ دلگشا شیراز
آثار ملی ثبت شده در ایران شیراز فارس

باغ دلگشا در بلوار بوستان شیراز

چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹
3,675 بازدید بدون دیدگاه

باغ دلگشا یکی از باغ‌های زیبا و تاریخی شیراز است که در شمال این شهر و در بلوار بوستان جای دارد. این باغ به دلیل زیبایی‌های بسیار، همه‌روزه پذیرای گردشگران بسیاری است و تقریباً هرکسی که به شیراز سفر کند، از این باغ زیبا دیدن می‌کند.

معرفی و تاریخچه باغ دلگشا

باغ دلگشا یکی از باغ‌های تاریخی شیراز بوده و در ناحیه آرامگاه سعدی قرار دارد. این باغ حدود ۶ هکتار وسعت دارد و سراسر آن را درختان نارنج و اندکی هم پرتقال فراگرفته است، درختانی که از اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت به بار می‌نشینند و شکوفه‌های سفید و زیبای آن‌ها، چنان عطر روح‌انگیزی را در فضا می‌پراکند که از صدها متر دورتر، می‌توان شمیم مسخ‌کننده آن را استشمام کرد و لذت برد.

پیشینه آبادانی و دیرینگی باغ دلگشا به دوران پیش از اسلام و زمان فرمانروایی ساسانیان می‌رسد. این باغ در دوره تیمور گورکانی در اوج آبادانی بوده تا جایی که گفته‌شده تیمور پس از دیدن آن، در سمرقند باغی را به همین نام بنا کرد. در دوره صفویه نیز بسیار نامور بوده و در نوشته‌ها و نقاشی‌های به‌جامانده از جهانگردان اروپایی در آن دوران از نام باغ هم فراوان یادشده است به‌گونه‌ای که سبب شد تا سیاحان اروپایی در سفرشان به شیراز از این باغ دیدن می‌کردند. این شهرت در دوره افشاریه نیز ادامه داشت و باغ در تملک میرزا محمد کلانتر بوده و آن را یکی از باغ‌های آباد این دوره می‌داند. اما این آبادانی در حمله طغیان محمدتقی‌خان شیرازی در سال ۱۱۵۰ هجری قمری علیه نادرشاه مانند دیگر باغ‌های شیراز از میان رفت و باقی‌مانده باغ نیز در دوره فترت پس از مرگ نادرشاه به‌کلی ویران شد به‌طوری‌که در فاصله دوره نادرشاه تا دودمان زندیه آسیب‌های فراوانی به خود دید. اما در زمان کریمخان‌زند باز آباد شد و درختانی را در آن کاشتند. در این باغ عمارت‌هایی مربوط به دوره قاجاریه نیز دیده می‌شود. درواقع در دوره قاجار باری دیگر مرحوم حاجی ابراهیم اعتمادالدوله شیرازی باغ را برپا کرد اما این آبادانی طولی نکشید و پس از مرگ وی دوباره باغ رو به ویرانی رفت.

سال‌ها بعد باغ توسط مرحوم نواب رضا قلی میرزا در سال ۱۳۳۶ هجری شمسی خریداری و باری دیگر مرمت شد. وی عمارت کلاه‌فرنگی (بنایی معمولاً گرد یا شش لوزی یا هشت گوش که گرداگرد آن دارای درها یا پنجره‌هایی به‌سوی فضای آزاد می‌باشد) در وسط باغ بنا کرد و پس از وی دوباره باغ متروک شد تا سال ۱۳۶۷ هجری شمسی که مرحوم حاجی میرزا علی اکبر قوام الملک دور آن را حصار کشیده و عمارت را مرمت کرد و ایوان و ستون‌های فعلی را وی به بنا افزود. پس از او پسرش میرزا فتحعلی خان حمامی را در ضلع شرقی باغ احداث کرد.

معماری باغ دلگشا

عمارت باغ به شیوه معماری کاخ‌های ساسانی بیشاپور ساخته‌شده است که از یک تالار با چهار شاه‌نشین شکل گرفته است. این عمارت دارای سه طبقه و یک ایوان با دو ستون است. ساخت این عمارت در دوره زندیه انجام گرفته است. این عمارت دارای آینه‌کاری‌هایی به همراه نقاشی‌های رنگ‌روغن با سقف‌هایی از چوب و گچ‌بری‌هایی آراسته به نقش گل‌وبته است. این عمارت دو در ورودی در دو سوی ساختمان و ایوانی در طبقه میانی و رو به استخر روبروی ساختمان دارد، ایوان و بارگاهی که نشانگر روزگار شکوه باغ است.

در پیرامون ایوان نیز بر روی گچ، شعرهایی از شوریده به خط نستعلیق نگاشته شده است، نخستین کلاه‌فرنگی در ایران نیز در این باغ به ثبت رسیده است. روبروی ساختمان نیز حوض سنگی بزرگی جای گرفته است. آبی که از چشمه قنات آرامگاه سعدی جاری است از این باغ می‌گذرد. این باغ هم‌اکنون در مالکیت شهرداری شیراز می‌باشد.

بخش‌های مختلف باغ دلگشا

باغ زیبای دلگشا شیراز از بخش‌های مختلفی تشکیل‌شده است که در ادامه به بررسی کامل هر یک از آن‌ها پرداخته خواهد شد.

کوشک

یکی از مهم‌ترین ارکان باغ ایرانی، مرکز آن است که می‌تواند یک کاخ، بنایی زیبا، حوض یا استخر آب و یا ترکیبی از این‌ها باشد. در داخل باغ دلگشا یک کوشک در مرکز قرار گرفته است. در باغ‌های ایرانی ساختمان، معمولاً در جایی با بهترین چشم‌انداز ساخته می‌شود و این‌گونه ساختمان‌ها مرتفع و برونگرا هستند. عمارت کلاه‌فرنگی باغ دلگشای شیراز، یک تالار بزرگ با چهار شاه‌نشین دارد و معماری آن یادآور کاخ ساسانی بیشاپور است. این بنای زیبای سه طبقه در دوره‌های مختلف به سفارش ساکنانش با آیینه‌کاری، گچ‌بری و نقاشی‌هایی از نقوش گل‌وبته آراسته‌شده است.

کلاه فرنگی دلگشا محل زندگی نسل پشت نسل آدم‌هایی بوده است که روح شاعرانه شیراز و صفای بهارانه این باغ در جانشان جریان داشته است. هر نسل به سهم خود تلاش کرده‌اند باغ را زنده نگه‌دارند و یادگاری زیبا بر در و دیوار عمارت از خود به‌جا بگذارند. عمارت امروزی باغ را نواب رضا قلی میرزا در سال ۱۳۳۶ هجری شمسی ساخت و ساختن کلاه فرنگی در باغ‌های شیراز پس از او رواج بیشتری یافت. دختر قوام‌الملک و همسرش ناظم‌الملک حدود نیم قرن پیش، واپسین ساکنان این عمارت زیبا بودند که در بخش پیشینه باغ درباره آنها بیشتر خواهیم گفت.

 کلاه‌فرنگی دلگشا

همان‌طور که در بالا نیز توضیح داده شد در لحظه ورود به کوشک، یک تالار بزرگ در روبرو قرار دارد که چهار شاه‌نشین دارد. ایوان‌ها، سقف‌ها و دیوارهای مختلف بنا با آیینه‌کاری، گچ‌بری و نقاشی‌هایی از گل‌وبته آراسته‌شده است. دو طرف کلاه‌فرنگی دو در ورودی قرار دارد. درهای بیرونی و درونی ساختمان همگی از چوب ساج هستند و بر روی آنها منبت‌کاری‌هایی بسیار ظریف ایجاد شده است. طبقه همکف یک هشتی وسیع است که چهار شاه‌نشین در اطراف آن ساخته‌اند. در میانه شاه‌نشین، حوض هشت ضلعی با کاشی‌های آبی‌رنگ به چشم می‌خورد که با فواره آبش منظره‌ای رؤیایی به ساختمان می‌بخشد. در طبقه دوم، تالار بزرگی وجود دارد که پنجره‌های چوبی مشبک دارد و به حوض پیش روی ساختمان و نمای جلوی باغ مشرف است. سقف اصلی ساختمان، گنبد مانند است و هواکش و نورگیری در میان آن قرار دارد. در قسمت‌هایی از سقف نقاشی‌هایی از رنگ و روغن ترسیم شده‌اند. قسمت شمالی ساختمان از دو ایوان کوچک ساخته‌شده و جلوی هر یک از این ایوان‌ها دو ستون قرار گرفته است؛ اما جلوی عمارت یعنی در سمت جنوب، ایوانی با دو ستون سنگی قرار دارد. حجاری ستون‌ها ساده و  فقط سرستون‌ها دارای مقرنس‌هایی زیبا است. در قسمت بالای ایوان، شاه‌نشین و تالار طبقه دوم قرار دارد. سقف قسمت شاه‌نشین این ایوان به‌صورت شیروانی است.

ایوان طبقه دوم را ۳۰ سال بعد از ساخته‌شدن بنای اصلی، به قسمت جنوبی اضافه کرده‌اند. سقف ایوان چوبی  و بر روی آن با رنگ و روغن نقاشی شده است. ترنج‌های زیبایی، نقاشی‌های سقف را تشکیل می‌دهد. حاشیه دور سقف کم‌وبیش سالم‌تر است و مناظری از طبیعت دارد. دیواره این ایوان، با سنگ‌های مرمر لیمویی رنگ و لبه‌اش با سنگ‌های سرخ‌فامی نما شده است که به سنگ کریم‌خانی معروف‌اند. در سه سمت ایوان ۱۶ کتیبه به خط نستعلیق دیده می‌شود که بر روی آنها اشعاری در توصیف باغ به خط میرزا علی‌نقی شریف شیرازی نوشته‌اند. نوشته‌ها به خط نستعلیق سیاه رنگ هستند و زمینه آنها زرد رنگ است و داخل آنها با گل‌وبوته نقاشی شده است. پنج در، در ایوان نصب‌شده که پیش‌تر در بالای آنها عکس اجداد خاندان قوام نصب‌شده بود.

محوطه داخلی

از نظر بررسی محوطه داخلی باغ می‌توان گفت که طول این باغ مستطیل‌شکل، در حال حاضر ۳۶۰ و عرض آن ۱۶۰ متر است و مساحتی در حدود ۵۷,۰۰۰ مترمربع دارد و ظاهر آن آمیزه‌ای از باغ جهان‌نما و باغ ارم را در ذهن تداعی می‌کند. این باغ به سبک باغ‌های ایرانی ساخته‌شده است؛ شکل مستطیل، قرار گرفتن بنای اصلی در وسط باغ و محل تقاطع دو خیابان شمالی- جنوبی و شرقی- غربی باغ، همچنین جریان داشتن عنصر آب جزو ویژگی‌های معماری باغ ایرانی است که در دلگشا به چشم می‌خورد.

ورودی اصلی باغ از سمت جنوب است. هنگامی‌که پا به درون دلگشا گذاشته می‌شود، با حوض هشت ضلعی و فواره زیبایی روبرو است که آب‌های جاری در جوی‌های اصلی و فرعی باغ، در نهایت به آن می‌ریزد. در ادامه، خیابان اصلی باغ شما را به مرکز راهنمایی می‌کند. در باغ‌های ایرانی معمولاً چهار نهر به مرکز باغ متصل می‌شوند و باغ را به چهار قسمت تقسیم می‌کنند و به این ترتیب الگوی چهارباغ شکل می‌گیرد. در وسط چهار خیابان اصلی، نهر آب دل‌انگیزی جریان دارد. آب زلال و خنک قنات گازاران سعدی که از روزگار گذشته تاکنون، باغ دلگشا و کشتزارهای اطراف را آبیاری کرده، در این جوی‌ها جاری است. دو طرف خیابان شمالی- جنوبی، درختان نخل و میوه به‌ویژه نارنج بر مسیر سایه انداخته‌اند که راه بازدیدکنندگان را به عمارت کلاه فرنگی می‌رساند. عمارتی که زمانی مکان زندگی ساکنان باغ بوده و امروز موزه در آن برپاست. مسیر تا دیوار شمال باغ ادامه دارد و درگذشته به باغچه‌ای منتهی می‌شده که امروز آن را بوستان طاووس می‌نامند و به دلیل خیابان‌کشی از بقیه باغ جدا افتاده است. دو سوی پیاده‌روی شرقی- غربی ردیفی از کاج‌های زیبا و بلند را خواهید دید. درهای فرعی دیگری نیز درگذر زمان برای باغ ساخته‌شده‌اند.

 موزه

در ساختمان کلاه‌فرنگی موزه‌ای برپاست و به بازدیدکنندگان این فرصت را می‌دهد که همزمان با لذت بردن از زیبایی‌های معماری این ساختمان، از اشیای تاریخی نیز دیدن کنید. در طبقه اول موزه، مجموعه‌ای از سکه‌های باستانی مانند سکه ۲ دریکی هخامنشی تا اسکناس دوره پهلوی به نمایش درآمده است. یک قرآن ارزشمند نوشته‌شده بر پوست آهو متعلق به دوره سلجوقی، لباس، تابلو فرش، ظروف، تمبر، کبریت، دوچرخه‌های قدیمی و نقشه‌های ایران متعلق به دوره‌های مختلف تاریخ، دیگر اشیای به نمایش درآمده هستند. برای موزه‌گردها بخش جذاب و کمی عجیب این موزه مجموعه رادیوهاست. در طبقه دیگر موزه از مجموعه باارزش ۵۰ تایی رادیوها می‌توان بازدید کرد  که هرکدام متعلق به نسلی از فناوری ساخت این نخستین رسانه ارتباط‌جمعی بشر هستند. یکی از رادیوهای منحصربه‌فرد این موزه رادیوی نفتی است که با نفت کار می‌کند و ساختار مهندسی جالبی دارد.

اطلاعات بازدید

اگر قصد دارید از باغ زیبای دلگشا شیراز دیدن فرمایید، اطلاعات زیر را بخوانید:

ساعات بازدید از باغ دلگشا

ساعات بازدید از باغ زیبای دلگشا شیراز همه‌روزه از ساعت ۸ الی ۲۲ می‌باشد.

البته این باغ در تعطیلات رسمی بسته است.

شماره تماس باغ دلگشا

شماره تماس مجموعه جهت کسب اطلاعات بیشتر: ۳۷۳۰۹۸۹۹-۰۷۱

بهای بلیط باغ دلگشا

بهای بلیط بازدید از باغ زیبای دلگشا شیراز در ابتدای سال ۱۳۹۹، به ازای هر فرد ایرانی ۳,۰۰۰ تومان و برای هر فرد خارجی معادل ۱۳,۰۰۰ تومان می‌باشد.

ثبت در آثار ملی ایران

باغ زیبای دلگشا شیراز در تاریخ ۷ مهرماه سال ۱۳۸۱ هجری شمسی با شماره ثبت ۹۱۲ در ردیف آثار ملی قرار گرفت.

آدرس باغ دلگشا

شیراز، بلوار سرداران، بلوار بوستان

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
دوره اثر
حکومت ساسانیان
ساعات بازدید
همه‌روزه 8 الی 22 به‌جز روزهای تعطیل
شماره تماس
071-37309899
بهای بلیط برای افراد ایرانی
3 هزار تومان
بهای بلیط برای افراد خارجی
13 هزار تومان
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
7 مهر 1381
شماره ثبت در آثار ملی ایران
912
آدرس
بلوار سرداران، بلوار بوستان
موقعیت مکانی
نام استان
فارس
مرکز استان
شیراز
جمعیت
5 میلیون نفر
تعداد شهرستان
36
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
071
مساحت استان
122,608 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
اردکان
0 مکان ثبت شده
سعادت شهر
1 مکان ثبت شده
شیراز
16 مکان ثبت شده
مرودشت
4 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها