چشمه آب کرم گنو کجاست چشمه آب کرم گنو بندرعباس چشمه آب کرم گنو بندرعباس
بندرعباس هرمزگان

چشمه آب گرم گنو در شمال شهر بندرعباس

جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
3,051 بازدید بدون دیدگاه

چشمه آب گرم گنو یکی از چشمه‌های معروف جنوب کشور است که آب گرم آن خاصیت درمانی دارد. این چشمه در ۳۴ کیلومتری شمال شرقی شهر بندرعباس قرار دارد و همه‌روزه افراد زیادی برای تفریح و استفاده از خواص درمانی به این مکان مراجعه می‌کنند.

معرفی چشمه آب گرم گنو بندرعباس

چشمه آب‌معدنی گنو در دره‌ای قرار دارد که کوه گنو و ارتفاعات سخت آهکی‌اش از شمال و جنوب آن را در برگرفته است. آب چشمه گنو از دسته آب‌های گوگردی خیلی گرم، کلر و سولفات، کلسیک گوگردی محسوب می‌شود.

البته در این منطقه چشمه‌های دیگری نظیر انارون، تنگ باغ، کهنو، چاهو، پشتنگ، هوبیر، پشت بنگرو، رمر، سرچربه، پرکوه، مردو و خرگو قرار دارند.

آب‌وهوای منطقه گنو بندرعباس

با توجه به اینکه آب‌وهوای استان هرمزگان در اغلب اوقات سال گرم و شرجی است اما در منطقه‌ای که کوه گنو و چشمه‌های آبگرم آن قرار گرفته‌اند و با توجه به ارتفاع زیاد آن، آب‌وهوای معتدلی در محدوده برقرار است و همین خود دلیلی است که شهروندان بندرعباسی برای گذراندن اوقات فراغت آخر هفته به این منطقه مراجعه کنند.

جالب است بدانید که کوه گنو با ارتفاع ۲۳۴۷ متر ششمین کوه بلند این استان به شمار می‌رود و همین خود دلیلی است تا مانع از عبور بخارات آب دریا بشود و درنتیجه هوای این منطقه شرجی است. معتدل بودن آب‌وهوای این کوه باعث می‌شود که گردشگران زیادی به این منطقه سفر کرده و ساعاتی را در آنجا سپری کنند. لازم به ذکر است که گنو به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده شناخته می‌شود.

در فصل زمستان صبح‌ها دمای آب چشمه‌های آبگرم گنو در بندرعباس حدود ۴۱ درجه سانتی‌گراد است و تا ارتفاع یک متری بخار آب محدود را فرامی‌گیرد که جلوه زیبایی به محیط می‌بخشد.

پوشش جانوری چشمه آب گرم گنو بندرعباس

در آب چشمه‌های آبگرم گنو در بندرعباس ترکیباتی نظیر هیدروژن سلفوره و کلر وجود دارد که این مواد به همراه دمای بالای آب محیط نیز ایجاد می‌شود که در آن تنها گیاهان و حیوانات اندکی قادر به زندگی هستند.

در چنین شرایطی، نوعی ماهی به نام آوینیوس در این آب گرم زیست می‌کند که نمونه‌ای بی‌نظیر در کل دنیا می‌باشد. البته با نگاه گذرا نمی‌توانید ماهی‌هایی را که در آب این چشمه زندگی می‌کنند مشاهده کنید چرا که این ماهی‌های بسیار کوچک و سریع هستند و به همین دلیل در جریانات تند آبگرم قابل‌مشاهده نیستند. اما اگر مدتی در آب‌های نهر این چشمه تمرکز کنید، می‌توان ماهی مذکور را مشاهده کرد.

پوشش گیاهی و جانوری منطقه گنو بندرعباس

منطقه حفاظت‌شده گنو مکانی بکر و کوهستانی واقع در ۲۹ کیلومتری شمال غربی بندرعباس است که از مساحتی بیش از ۴۰ هزار هکتار برخوردار بوده و گستره وسیعی از گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب کشورمان را در خود جای‌داده است.  این منطقه خوش آب‌وهوا که وسعت زیادی از طبیعت شگفت‌انگیز ایران را در برگرفته، به دلیل داشتن چشم‌اندازهایی بسیار تماشایی و مناظری شگفت‌انگیز و رؤیایی، دیر زمانی است که مورد توجه بسیاری از دوستداران طبیعت و خریداران بلیط هواپیما بندرعباس قرار گرفته است.

گفتنی است که تنوع پوشش گیاهی غنی منطقه حفاظت شده گنو موجب شده که این مکان دیدنی به زیستگاه طبیعی حیوانات علف خوار و گوشت‌خوار فراوانی از قبیل خرگوش، بز کوهی، آهو، روباه، کفتار و شغال تبدیل شود و از جنبه زیست‌محیطی از چنان اهمیت شگرفی برخوردار گردد که به یکی از معدود ذخیره‌گاه زیست‌کره کشورمان مبدل شود. در حال حاضر این منطقه به دلیل داشتن مواهب طبیعی فراوانی از قبیل چشمه‌های آب گرم، کوه‌های باشکوه و دشت‌هایی سرسبز، از مقاصد پرطرفدار و اماکن دیدنی جنوب کشورمان به‌حساب می‌آید و هرسال مورد بازدید بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد.

پوشش گیاهی منطقه گنو بسیار متنوع است و بین درختان گرمسیر، استپ‌های بیابانی، استپ کوهپایه‌ای و گونه‌های گیاهی در نواحی سردسیر نیز وجود دارد. گیاهانی که در این منطقه روییده می‌شود نیز شامل پرسیاوش، سرخس معطر، گون گاوی، زیره، آویشن بومادران، پونه، اورس، استبرق، مسواک، کنار، پرخ، ناترک، آکاسیا، بنه و رزوک می‌شود و گفته می‌شود که در منطقه مذکور ۳۶۰ گونه از گیاه آوندی نیز یافت می‌شود. مهرخوش، بادام وندلیو و پامچال صخره‌ای از گیاهانی هستند که به‌طور اختصاصی در این منطقه از ایران رشد می‌کنند.

امکانات موجود در چشمه آب گرم گنو بندرعباس

دو استخر زنانه و مردانه در منطقه چشمه‌های آبگرم بندرعباس وجود دارد که گردشگران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. همچنین چندین مجتمع برای استراحت و اقامت مسافران در این محل نیز تعبیه‌شده است و فروشگاه‌هایی هم برای خرید وسایل موردنیاز در این منطقه وجود دارد. آلاچیق‌هایی در محیط اطراف این بخش وجود دارند که گردشگران می‌توانند ساعاتی را به استراحت بنشینند و از مناظر و هوای خوب منطقه استفاده کنند.

آب این استخرها از چشمه‌های آبگرم گنو در بندرعباس تأمین می‌شود و پساب آن از استخر خارج‌شده و سپس به شکل آبشاری کوچک به پایین می‌ریزد و از آن برای آبیاری نخلستان‌های موجود در اطراف این منطقه استفاده می‌شود.

هرچه به بخش‌های بالاتر کوه گنو بروید، هوای خنک‌تری را تجربه خواهید کرد و البته باید بدین نکته نیز توجه داشته باشید که جاده‌ای آسفالته و پیچ‌درپیچ تا بالای این ارتفاعات کشیده شده است.

اطلاعات بازدید چشمه آب گرم گنو بندرعباس

همان‌طور که گفته شد، منطقه تفریحی گنو در مکانی خوش آب‌وهوا واقع‌شده و این امر بازدید از آن را حتی در گرم‌ترین ماه‌های سال نیز ممکن ساخته است. اما اگر قصد دارید در بهترین شرایط آب و هوایی به بندرعباس سفر و از این مکان دل‌انگیز دیدن کنید، فصل زمستان را برای سفر به این مکان انتخاب کنید.

لازم است این نکته را یادآور شویم که برای استفاده از پارکینگ و استخر مجموعه آب‌درمانی گنو، باید هزینه‌ای بپردازید. متأسفانه منبع دقیقی برای کسب اطلاعات در دسترس نیست.

آدرس چشمه آب گرم گنو

جاده بندرعباس به سیرجان، منطقه تفریحی گنو

جهت رزرو هتل در بندرعباس کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا بندرعباس
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد بندرعباس
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
مساحت محدوده
۴۰ هزار هکتار
بهترین زمان بازدید
زمستان
آدرس
جاده بندرعباس به سیرجان، منطقه تفریحی گنو
موقعیت مکانی
نام استان
هرمزگان
مرکز استان
بندرعباس
جمعیت
2 میلیون نفر
تعداد شهرستان
13
آب و هوا
گرم و مرطوب
پیش شماره
076
مساحت استان
70,697 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
بندرعباس
6 مکان ثبت شده
قشم
10 مکان ثبت شده
کیش
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها