دره تندیس‌ها در قشم دره تندیس‌ها دره تندیس‌ها قشم دره های معروف جزیره قشم دیدنی های قشم دره تندیس‌ها کجاست
قشم هرمزگان

دره تندیس‌ها (دره مجسمه) در مرکز جزیره قشم

پنجشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰
3,199 بازدید بدون دیدگاه

دره تندیس‌ها که به دره مجسمه نیز مشهور است، یکی از جاذبه‌های طبیعی قشم است که تقریباً در مرکز این جزیره جای دارد. این دره همه‌روزه به‌خصوص در فصل پاییز و زمستان علاقه‌مندان زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند.

معرفی دره تندیس‌ها

جزیره قشم، جدای از تمام زیبایی‌های شگفت انگیزش با روایت‌ها و حکایت‌های مردم بومی آن منطقه، قصه‌هایی دارد که جذابیت بسیاری از این جاذبه‌ها را دو چندان می‌کند. یکی از آن‌ها «دره تندیس‌های قشم» است. دره تندیس‌ها یا دره مجسمه طراحی طبیعی از ظرافت و شگفتی در جزیره زیبای قشم است. این دره یکی از شگفت‌انگیزترین دیدنی‌های های جزیره قشم است که در پنج کیلومتری ساحل جنوبی قشم و بعد از روستای «برکه خلف» (تمیزترین روستای جهان) قرار دارد.

دره تندیس‌ها قدمتی بیش از دو میلیون سال دارد و بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه در دوره زمین‌شناسی سنوزوئیک (حدود ۲ میلیون سال) به وجود آمده است. تأثیر فرسایش مکانیکی آب جاری ناشی از بارندگی، تأثیرگذارترین عامل در شکل‌گیری این پدیده بوده و عواملی همچون اختلاف جنس و مقاومت لایه‌های مختلف، وجود رگه‌ها و میان لایه‌های ژیپس یا گچ و حرکات و فشارهای درونی زمین نیز در آن تأثیر داشته‌اند.

ظاهر این دره به‌نوعی یادآور کلوت‌های کویر لوت است و گوشه‌ای دیگر از سرزمینمان را در ذهن تداعی می‌کند و درست مانند کویر که به هنگام شب در آن می‌توان ستاره‌ها را از آسمان چید، اینجا نیز به هنگام شب ستاره‌ها نزدیک‌تر به نظر می‌رسند و جلوه‌ای خاص دارند. این دره دارای چندین شاخه مرتبط به هم است که مجموعه‌ای از عوارض و پدیده‌های مختلف را در خود جای‌داده است.

ویژگی‌های دره تندیس‌های قشم

آنچه که در منطقه دره تندیس‌ها دیده می‌شود، بازمانده دشت مرتفعی است که زمانی به بام قشم متصل بوده است. بالاآمدگی تدریجی جزیره موجب عقب رفتن ساحل و گسترش مساحت خشکی شده است. این بخش که اکنون دره تندیس‌ها نام دارد، یکی از بخش‌هایی است که پس از بیرون آمدن از زیر آب، متحمل فرسایش ساحلی و تخریب گسترده و چشمگیر شده است. این دره زمانی بستر دریا بوده و انواع ماهی‌ها، نرم‌تنان و آبزیان در لابه‌لای این شکاف‌ها مخفی بودند و به زندگی خود در لابه‌لای شکاف‌ها می‌پرداختند. همچنین سرتاسر خاک دره پر از صدف‌های زیبا و دوکفه‌ای است که از زمان‌های دور در این مکان باقی‌مانده‌اند.

دره تندیس‌ها از لحاظ ساختاری نسبتاً شبیه به دره ستارگان است با این تفاوت که وسعت بیشتری داشته و تراکم پدیده در آنجا کمتر ولی فراوانی بیشتری دارد. در این دره از سنگ، به‌وسیله فرسایش تندیس‌هایی تراشیده شده که چشم‌اندازی بسیار زیبا را در منطقه ایجاد کرده است.

در دره تندیس‌ها نیز همانند بسیاری از مناطق دیگر جزیره، تخریب و از بین رفتن لایه آهکی سخت، موجب پیشرفت عمل فرسایش و تخریب‌شده و هرکجا که لایه پوششی باقیمانده باشد، سازندهای نرم نیز در زیر آن حفظ‌شده‌اند و به همین دلیل در اینجا می‌توان بلندی‌های جزیره مانندی را در میان زمین‌های پست و فرسوده مشاهده کرد. در این منطقه انواع احجام و اشکال جالب و شگفت‌انگیز دیده می‌شوند که به‌دست توانای طبیعت پدید آمده‌اند و گویی یک هنرمند چیره‌دست، سال‌ها به تراش و شکل دادن سنگ و خاک مشغول بوده است. در انتهای دره مجسمه‌ها به پرتگاهی می‌رسید که زیباترین مناظر خلیج‌فارس در اینجا انتظارتان را می‌کشد. در بخش‌هایی از این دره می‌توان سنگواره‌های فراوانی را یافت که بیشتر مربوط به دوکفه‌ای‌ها هستند و در برخی نقاط به‌صورت توده‌ای تجمع پیداکرده‌اند.

دیدنی‌های منطقه

همان‌طور که پیشتر اشاره شد، این دره پز از زیبایی‌های شگفت‌انگیز است و بازدیدکنندگان را محصور خود می‌کند.

یکی از دیدنی‌های منطقه نیز وجود پدیده‌های رسوبی جالب مانند ترک‌های گِلی است که منظره بسیار زیبایی در پیش‌زمینه چشم‌اندازهای دره پدید می‌آورد. در هنگام بارندگی یا پس‌ازآن باید دقت کرد که زمین در این نقاط بسیار چسبنده و باتلاق گونه است و ممکن است مشکلاتی را برای بازدیدکنندگان به وجود آورد.

همچنین غار نمکی (نمکدان) قشم که به‌عنوان دومین غار نمکی بزرگ جهان شناخته‌شده است، در این دره زیبا قرار دارد.

جاذبه‌ها و گشت‌وگذار در دره تندیس‌ها

در دره تندیس‌ها به‌جز پیاده‌روی و تماشای مناظر زیبای آن، می‌توان به تفریحات متعددی نیز پرداخت که در ادامه به معرفی هر یک پرداخته خواهد شد:

عکاسی

با چند صد متر پیاده‌روی به سمت ساحل، در راهی که ماسه‌های نقره‌ای در آن جلب‌توجه می‌کنند، سنگ‌هایی در اشکال مختلف وجود دارد. هر یک از این سنگ‌های شگفت‌انگیز با قدرت تخیل بینندگان به حیوانی تشبیه می‌شوند؛ یکی سر گوسفند، دیگری مرغ و خروس و تا دلتان بخواهد سنگ‌هایی شبیه اژدها در حالت‌های مختلف. از شکل سنگ‌ها می‌توان دریافت که در طول هزاران سال که جزیره هرمز به‌تدریج از آب بیرون آمده، روند فرسایش روی آن‌ها نقش و نگار زده است. هر یک از مناظر پیش روی، بهانه خوبی برای ثبت تماشایی تصاویر است، پس دوربینتان را آماده کنید و به شکار زیبایی‌هایی شگفت‌انگیز بپردازید.

خرید صنایع دستی

صدف‌ها و گوش‌ماهی‌ها، سوغاتی‌های خلیج‌فارس هستند که سوار بر امواج یا توسط غواصان به ساحل می‌آیند و با رسیدن به‌دست هنرمندان جزیره به لوازم تزیینی و غیره تبدیل می‌شوند. گاهی اوقات ساکنین محلی در دره تندیس‌ها صنایع‌دستی زیبای خود را به همراه می‌آوردند تا از این سوغاتی‌های زیبا و چشم‌نواز برای عزیزانتان بخرید و یادگاری ارزشمندی برای آنها ببرید.

نگات مهم در بازدید

در زمان بازدید از دره تندیس‌ها بهتر است چند نکته مهم را به خاطر داشته باشید:

۱اول از همه اینکه پیاده‌روی طولانی پیش‌رو خواهید داشت، بنابراین باید از کفش و لباس مناسب استفاده کنید.

۲– آب آشامیدنی به همراه داشته باشید و از کلاه و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

۳– برای اعجاز بیشتر و درک شگفتی دره تندیس‌ها از قدرت تخیل خود استفاده کنید و از تندیس‌ها لذت ببرید.

۴همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، در هنگام بارندگی یا پس‌ازآن باید دقت کرد که زمین در این نقاط بسیار چسبنده و باتلاق گونه است و ممکن است مشکلاتی را برای بازدیدکنندگان به وجود آورد.

۵- بهترین زمان بازدید از این منطقه در فصل پاییز و زمستان است.

آدرس و نحوه دسترسی

دره تندیس‌ها در بخش جنوبی جنگل حرا واقع‌شده است.

برای دسترسی به این دره زیبا می‌بایست به سمت غرب جزیره حرکت کنید و پس از آنکه از روستای طبل گذشتید، جاده رسیدن به دره تندیس‌ها مشخص است.

آدرس: جاده شمالی جزیره، پس از روستای طبل

جهت رزرو هتل در قشم کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا قشم
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد قشم
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
بهترین زمان بازدید
پاییز و زمستان
آدرس
جاده شمالی جزیره، پس از روستای طبل
موقعیت مکانی
نام استان
هرمزگان
مرکز استان
بندرعباس
جمعیت
2 میلیون نفر
تعداد شهرستان
13
آب و هوا
گرم و مرطوب
پیش شماره
076
مساحت استان
70,697 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
بندرعباس
6 مکان ثبت شده
قشم
10 مکان ثبت شده
کیش
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها