تنگه چاهکوه کجاست تنگه چاهکوه جزیره قشم تنگه چاهکوه شب در تنگه چاهکوه قشم دیدنی های جزیره قشم تنگه زیبای چاهکوه در قشم تنگه چاهکوه قشم
قشم هرمزگان

تنگه چاهکوه در غرب جزیره قشم

شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
3,106 بازدید بدون دیدگاه

تنگه چاهکوه یکی از جاذبه‌های معروف و دیدنی قشم است که در غرب این جزیره جای دارد. این دره بسیار زیبا و خارق‌العاده است و علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی را به‌سوی خود جلب می‌کند.

معرفی تنگه چاهکوه جزیره قشم

قسمت شرقی جزیره قشم میزبان دره‌ای شگفت‌انگیز است که به تنگه چاهکوه شهرت دارد و با جلوه‌های خاص خود موجب حیرت بسیاری از بازدیدکنندگان خود می‌شود. همه عناصر طبیعی از جمله باد و آب دست‌به‌دست هم داده‌اند تا هزاران سال این پدیده را شکل دهند. دره‌ای به عمق ۱۰۰ متر پر از اشکال و نقش و نگارهای متنوع که دنیایی متفاوت را پیش روی‌تان می‌گذارد.

در تابلوی اطلاعات سازمان منطقه آزاد قشم از این تنگه با عنوان دره مقدس چاهکوه یادشده است چرا که آب در گذشته‌های دور تقدس خاصی برای پیشینیان ما داشته و این دره محلی برای ذخیره آب بوده است.

به‌محض قرار گرفتن در ورودی دره، تندیسی طبیعی دیده می‌شود که به «سه سر نگهبان» شهرت دارد. سپس چهار چاه که توسط ساکنان در میان دره حفر شده‌اند تا ذخیره‌گاهی برای آب شیرین باشند، دیده خواهد شد. پس از گذر از کنار آنها، تندیس‌ها، حجم‌ها، کاسه‌ها و طاقچه‌ها بر دیواره دره به چشم می‌خورند. کم کم دره‌ای عریض و دیواره‌های بلند آنکه تنها بخش کوچکی از آسمان را نشان می‌دهند، دیده خواهد شد.

علت نام‌گذاری تنگه چاهکوه جزیره قشم

وجود حفره‌های متعدد در دل صخره‌های این دره باعث شده تا هنگام بارندگی آب جمع شود. اهمیت آب برای مردمان منطقه و کمبود آن نیز موجب شده تا به با استفاده از این حفره‌ها و ساخت کانالی باریک در طول دره اصلی و دره عمود آب را انتقال دهند. به همین دلیل، این مکان شگفت‌انگیز نام چاهکوه را به خود گرفته است و برای مردمان محلی منطقه از تقدس بالایی برخوردار است. این حفره‌ها با نظم بسیار خاصی در کنار هم قرار گرفته‌اند و تصویر بسیار زیبایی را به ارمغان آورده است. این کانال‌ها و چاه‌ها، از قدمت زیادی برخوردار هستند و از ۴۰۰ سال پیش در این مکان قرا دارند.

علت شکل‌گیری تنگه چاهکوه جزیره قشم

دلیل اصلی به وجود آمدن این دره و دره‌های مشابه اطراف آن شکستگی‌های ایجاد شده در یک طاقدیس بزرگ است. طاقدیس‌ها چین‌خوردگی‌های طاق‌مانند زمین هستند که در ایجاد جاذبه دیگری در قشم به نام گنبد نمکی نمکدان (طولانی‌ترین غار نمکی جهان) نیز تأثیر داشته‌اند. نیروهای طبیعی باعث شده‌اند تا یک گسل، یک کوه سنگی یکپارچه را به‌صورت ضربدری برش دهد و چهار تنگه را ایجاد کند که در یک نقطه به هم برخورد می‌کنند.

آنچه که در تنگه چاهکوه مشاهده می‌شود در نتیجه سال‌ها فرسایش سنگ‌های رسوبی به‌وسیله باد، آب باران، بارش‌های سیل‌آسا و شدید و نور آفتاب شکل‌گرفته است. آهک یا بی‌کربنات کلسیم موجود در دیواره تنگه، نسبت به اسید آب باران واکنش نشان می‌دهد و در آن حل می‌شود و در نتیجه شکاف‌ها و حفره‌های کوچکی به وجود می‌آید. آب به این سنگ‌ها نفوذ نمی‌کند و به همین دلیل، فرسایش به‌صورت لایه‌لایه رخ می‌دهد و آب پس از چرخیدن در حفره‌ها دوباره به بیرون می‌ریزد و یا تبخیر می‌شود. درنتیجه این عمل، باگذشت زمان، این حفره‌ها، روزبه‌روز بزرگ‌تر شده و در طی میلیون‌ها سال، شیارهای عمیق و طویل و انواع حفره‌های عدسی، قاشقی و کروی شکل در دل دیواره دره شکل می‌گیرند.

ویژگی‌های تنگه چاهکوه جزیره قشم

چاهکوه دره‌ای به عمق ۱۰۰ متر است که نمایشی از فرسایش سنگ‌های رسوبی است. این دره با حفره‌ها و دالان‌ها و اشکال اعجاب‌آور در دیواره‌های خود گردشگران را مبهوت می‌کند. نظیر این پدیده زمین‌شناسی در آلمان، انگلیس، چین، آمریکا و چند کشور دیگر وجود دارد. دره چاه

کوه، در دل یک کوه سنگی یکپارچه قرار گرفته که به شکل ضربدر برش خورده است. چاهکوه در ابتدا عریض و با دیواره‌های بلند در برابر دیدگان مخاطب ظاهر می‌شود، ولی به‌تدریج از عرض آن کاسته تا جایی که عبور از میان آن دشوار می‌شود این در حالی است که ارتفاع دیواره‌ها همچنان زیاد است.

وجود شیارها و خطوط فرسایش موازی و همچنین حفره و طاقچه‌ای بدنه این دره و نیز وجود جوی‌های سنگی در کف دره، موجب شده تا تنگه چاهکوه هر بیننده‌ای را تحت تأثیر قرار دهد. چاهکوه دره‌ای است با احجام و تندیس‌ها و پوشیده از صدها حفره و کاسه و طاقچه بر بدنه عمومی آن با جوی‌های سنگی و چاه‌های آب که از یورش باد، بارش باران‌های تند و تابش آفتاب داغ پدید آمده است.

باد، آب باران و بارش‌های سیل‌آسا و شدید از مهم‌ترین دلایل وجود این حفره‌های زیاد در میان دیواره چاهکوه است. سنگ‌های چاهکوه دارای آهک یا بی‌کربنات کلسیم است که اسید آب باران دلیل حل شدن آنها و ایجاد شکاف‌ها و حفره‌های کوچکی در میان آنها شده و این حفره‌ها در طول چند میلیون سال بزرگ‌تر شده و تبدیل به دالانه‌هایی شده‌اند.

این دره از چهارسو، چهارتنگه دارد که درجاهایی دیواره‌ها به هم می‌رسند و فاصله ۲ دیواره از هم شاید به حدود نیم متر برسد.

به نظر می‌رسد این دره و دره‌های مشابه اطراف آن مربوط به شکستگی‌های طاقدیس بزرگی باشند که بر ایجاد گنبد نمکی نمکدان هم نقش داشته است. جنس سنگ‌های چاهکوه، از سنگ‌های رسوبی موسوم به سنگ‌های آهکی و مربوط به رشته‌کوه زاگرس می‌شوند که جزو یکی از ۳ گروه سنگ‌های موجود در طبیعت (رسوبی، آذرین و دگرگونی) قرار می‌گیرد. در دیواره‌های دره چاهکوه، فرسایش آبی و انحلال، شیارهای عمیق و طویل و انواع حفره‌های عدسی، قاشقی و کروی شکل را حفر کرده‌اند.

طرح‌ها و اشکالی که روی دیواره‌های این تنگه زیبا نقش بسته هر بیننده‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اشکالی که خیال‌انگیز و رویاگونه‌اند و مانند آثار هنری ارزشمندی شده‌اند که به‌دست هنرمند توانایی به وجود آمده‌اند.

ورودی دره شمالی جنوبی از سمت شمال عریض‌تر و کم‌شیب‌تر است و شکل کمابیش U مانندی را نشان می‌دهد. هرچه به سمت جنوب پیش می‌رویم دره کم‌عرض‌تر شده و شیب آن افزایش می‌یابد و در انتها به شکل V درآمده و سخت‌گذر می‌شود.

جنس دیواره‌ها عمدتاً از ماسه سنگ آهکی سست بوده و به دلیل وجود میان لایه‌های مارن قرمز، سیلت و آهک شاهد انحلال و فرسایش‌های شدید در این بخش‌ها هستیم به‌گونه‌ای که در تمامی طول دیواره دره حفره‌های متعدد کوچک و بزرگ نمایان هستند.

در حوالی روستای چاهو در کناره شمالی بخش غربی جزیره دو دره عمود برهم با دیواره‌های عمودی بلند دیده می‌شوند که مورفولوژی شبه کارستی را نشان می‌دهند. در کف یکی از دره‌ها که امتداد تقریباً شمالی جنوبی دارد حفره‌های کم‌عمق و نیمه عمیق چاه مانندی وجود دارند که محل انباشت و ذخیره آب‌های جاری‌شده در دره‌ها بوده و مورد استفاده اهالی منطقه قرار می‌گیرند.

پوشش گیاهی و پوشش جانوری در منطقه

در چاهکوه گیاهانی متناسب با آب‌وهوای بیابانی، استوایی و بیشتر به‌صورت درخت و درختچه‌های پراکنده و استپی رشد و نمو می‌یابند. وجود چاه‌های آب در این تنگه باعث شده تا پرندگان زیادی برای زندگی به اینجا بیایند. از سوی دیگر ۱۶ گونه جانوری نیز در این منطقه زندگی می‌کنند که از میان آنها می‌توان به گونه ارزشمند غزال اشاره کرد.

امکانات دره چاهکوه جزیره قشم

تنگه چاهکوه یکی از بخش‌های ژئوپارک جهانی قشم به شمار می‌رود. در درون تنگه هیچ امکاناتی وجود ندارد چرا که موجب آسیب به جلوه بصری تنگه و شکل آن می‌شود. اما در ابتدای تنگه امکاناتی مانند محل پارک ماشین، کیوسک نگهبانی، نیمکت، سطل زباله، فروش صنایع‌دستی و سوغات وجود دارد. همچنین در روستای چاهوی شرقی که در نزدیکی دره وجود دارد، سرویس بهداشتی، هایپرمارکت، اقامتگاه بومگردی و رستوران وجود دارد.

تفریحات دره چاهکوه جزیره قشم

عکاسی، سنگ‌نوردی و تماشای آسمان شب از جمله تفریحاتی است که می‌توان در این دره تجربه کنید. البته برای سنگ‌نوردی باید در ابتدا با مسئولان قشم هماهنگی لازم را انجام دهید تا بتوانید قسمت‌های صعب‌العبور تنگه چاهکوه را کشف کنید.

همچنین اگر که می‌خواهید بازدید شبانه از چاهکوه داشته باشید، به دلیل نبود امکانات و عدم پوشش دهی آنتن تلفن همراه در درون تنگه، لازم است تا از قبل هماهنگی‌های لازم را انجام دهید و همراهی راه‌بلد و آشنا به تنگه را با خود ببرید تا برایتان مشکلی پیش نیاید.

بهترین زمان سفر

جزیره قشم یکی از مناطق گرمسیری ایران است و توصیه می‌شود که در پاییز و زمستان و یا ایام نوروز تا اواسط اردیبهشت به آنجا سفر کنید. در ابتدای بهار  این جزیره آب‌وهوای تقریباً مطبوعی دارد و مسافران زیادی را به‌ویژه در ایام نوروز به‌سوی خود می‌کشاند. تا اواسط اردیبهشت هم می‌توانید بر روی سفر به این جزیره حساب باز کنید اما پس‌ازآن اگر طاقت گرما را دارید به‌سوی قشم بروید. در تابستان‌های داغ قشم، اهالی جزیره هم بیشتر به سفر می‌پردازند و کمتر کسی ترجیح می‌دهد در جزیره بماند اما این فصل فرصت خوردن خرچنگ‌های خوشمزه و برخی دیگر از آبزیان است. با کاهش دما در این دو فصل، هوای قشم مطبوع‌تر خواهد بود و امکان سفر را برای شما فراهم می‌کند. به‌ویژه در دی و بهمن بازار سفر به قشم داغ داغ است.

آدرس و نحوه دسترسی

چاهکوه در شمال غربی جزیره قشم، در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم قرار دارد و آدرس آن در بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم، جنب روستای چاهوی شرقی است. راه رسیدن به این تنگه آسفالت است و تنها در یکی دو کیلومتر آخر جاده خاکی می‌شود.

آدرس: جزیره قشم، جنب روستای چاهوی شرقی

جهت رزرو هتل در قشم کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا قشم
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد قشم
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
بهترین زمان بازدید
پاییز و زمستان
آدرس
جزیره قشم، جنب روستای چاهوی شرقی
موقعیت مکانی
نام استان
هرمزگان
مرکز استان
بندرعباس
جمعیت
2 میلیون نفر
تعداد شهرستان
13
آب و هوا
گرم و مرطوب
پیش شماره
076
مساحت استان
70,697 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
بندرعباس
6 مکان ثبت شده
قشم
10 مکان ثبت شده
کیش
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها