دیدنی های لارک جزیره لارک قشم قلعه پرتغالی ها جزیره لارک کمپ در جزیره لارک جزیره لارک ساحل جزیره لارک
قشم هرمزگان

جزیره لارک در جنوب شرقی جزیره قشم

شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰
3,963 بازدید بدون دیدگاه

جزیره لارک یکی از جزیره‌های زیبا و دیدنی خلیج‌فارس است که در جنوب شرقی قشم جای دارد. این جزیره دیدنی‌های زیادی دارد و به همین دلیل گردشگران زیادی به‌خصوص در فصل پاییز و زمستان به آن سفر می‌کنند.

معرفی جزیره لارک

جزیره لارک که در جنوب شرقی جزیره قشم قرار دارد، ۷۷ کیلومترمربع مساحت داشته و دارای دو آبادی به نام‌های تیاب و کوه بالا می‌باشد. فاصله لارک با قشم ۱۶ کیلومتر، با جزیره هنگام ۵۱ کیلومتر، با جزیره هرمز ۲۲ کیلومتر، با جزایر تنب‌های بزرگ و کوچک ۱۲۶ کیلومتر و با بندرعباس ۳۱ کیلومتر است.

این جزیره از کوه‌های آتش‌فشانی مخروطی شکل تشکیل‌شده و بلندترین نقطه آن ۱۳۸ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بزرگ‌ترین قطر آن ۱۰.۶ کیلومتر است.

از نظر زمین‌شناسی این جزیره از تنوع زیادی برخوردار است. جزیره لارک گنبد نمکی است که در اواخر دوران سوم زمین‌شناسی به وجود آمده است. رسوبات حواشی گنبد دارای چینه‌بندی متقاطع با زاویه بیش از ۳۰ درجه گواه بر رسوب ماسه‌های ساحلی و تأثیر عمده باد شمال در رسوب‌گذاری این نوع رسوبات است.

لارک و هرمز دارای آبراهه میان خود هستند که هر روز محل گذر کشتی‌های باری و نفت‌کش‌های عظیم است، اما کشتی‌های غول‌آسا کاری با بندر کوچک لارک ندارند، چون اسکله آن برای این کشتی‌ها قابل پهلوگیری نیست. جزیره لارک در منطقه تنگه هرمز جنوبی‌ترین خاک ایران محسوب می‌شود، برای همین از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است و سواحل جنوبی آن نظامی است. در صورت صاف بودن هوا به‌راحتی جزایر هرمز، قشم،‌ بندرعباس و کشور عمان از سواحل لارک قابل‌دیدن هستند.

کسب و کار روستاییان چیست؟

این جزیره در تنگه هرمز قرار دارد و در کنار جزایر قشم و هرمز واقع‌شده و بخش مسکونی آن محدود به روستایی با جمعیت اندک است. کسب‌وکار لارکی‌ها بیشتر صیادی است. صیادان ماهی‌های خود را بیشتر در شهرهای کشور عمان می‌فروشند، چون آنجا پول بیشتری برای صید می‌دهند. میزان صید سالیانه حدود ۸۰۰ تن بوده که از اول مهرماه صید آغاز می‌شود و انواع ماهی‌های صیدشده در این جزیره عبارت‌انداز: هامور، سرخو، سنگسر، مقوا و میش ماهی.

برخی از مردم جزیره نیز به دامپروی سنتی که به‌طور غالب پروش بز است، مشغول هستند.

همچنین در این جزیره معادن طبیعی وجود دارد که عبارتنداز: معدن خاک سرخ در ۱۲ کیلومتری جنوب‌غربی اسکله، معدن سنگ‌آهن، معدن نمک، معدن گوگرد و معدن سنگ سفید.

جمعیت جزیره لارک

جمعیت موجود در این جزیره حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ خانوار برآورد شده‌است. گویش بومی مردم لارک گویشی از زبان لری به نام کُمزاری است. این گویش در جزیره مُسَندَم (روستای کُمزار) کشور عمان هم رواج دارد. البته گویش کمزاری لارک تحت تأثیر فارسی قرار گرفته و تفاوت زیادی با نوع خود در کشور عمان دارد.

برخلاف دو جزیره قشم و هرمز،‌ مردم جزیره لارک ارتباط زیادی با کشور عمان و شهر راس‌الخیمه دارند و حتی برخی از آن‌ها برای مهاجرت به این کشور رفته‌اند.

تأسیسات جزیره

آب آشامیدنی مردم این جزیره بیشتر از طریق بندرعباس به آن برده می‌شود و همچنین آب برکه‌ها و چاه‌های جمع‌آوری آب باران هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. برق جزیره نیز به‌وسیله ۲ موتور برقی که به میزان ۱/۵ مگاوات آبی قدرت دارد، تولید می‌شود.

تاریخچه جزیره لارک

جزیره لارک از قرن شانزدهم میلادی به این‌طرف در تصرف هلند، پرتغال و انگلیس بوده و تأسیسات، قلعه‌ها و استحکامات نظامی با تجهیزات توپ و برج و باروهای دیده‌بانی این جزیره، حکایت از دوران استعماری گذشته دارد. این جزیره در زمان سلطنت شاه‌عباس هم‌زمان با تصرف سایر جزایر تنگه هرمز تحت تسلط دولت ایران درآمد. در قرن هجدهم میلادی ناحیه تنگه هرمز و جزایر آن بیشتر مورد توجه اعراب عمان و مسقط به‌خصوص اعراب جواسم بود.

نئارک، تاریخ‌نگار مشهور اهل مقدونیه درباره جزیره لارک می‌گوید: «پس از چندین روز کشتی‌رانی از جزیره کیش به جزیره‌ای خالی از سکنه رسیدند که موسوم به ارقانا (لارک) بود». سدید نیز از گردشگران دوران حکومت قاجار درباره جزیره لارک این‌طور صحبت می‌کند: «قلعه‌ای مستحکم در جزیره لارک وجود داشته که گویند بانی‌اش نادرشاه بوده و در آن قلعه ۲۰۰ خانوار ساکن و ماهیگیر و معدودی هم نخل دارند و به آب چاه شیرین و گوارا و برکه‌ای پرآب مجهز».

جاذبه‌های گردشگری جزیره لارک

خلوتی، پاکیزگی، و ساحل تمیز مناسب شنا عامل جذب شدن قشمی‌ها به لارک است. اگر می‌خواهید مدتی در آرامش باشید و از طبیعت بکر لذت ببرید، حتماً گذری به لارک داشته باشید. البته در این جزیره تفریحات متعددی نیز دارد که در ادامه به معرفی هر یک پرداخته خواهد شد:

قلعه پرتغالی‌ها

ماجرای حضور پرتغالی‌ها در خلیج‌فارس یا به عبارتی دیگر در جنوب ایران‌زمین مربوط به دوران صفویه است. در آن دوره پرتغالی‌ها و انگلیسی‌ها از یک‌سو و دولت عثمانی از سویی دیگر به ایران‌زمین وارد شدند. در بیشتر یا شاید تمام جزایر خلیج‌فارس آثار پرتغالی‌ها به چشم می‌خورد. قلعه بازمانده از پرتغالی‌ها در جزیره لارک قلعه‌ای بزرگ است و این روزها قرار است مورد بازسازی و مرمت قرار بگیرد. این بنا به‌هرحال بخشی از تاریخ این مرز و بوم را یدک می‌کشد. قلعه پرتغالی‌های جزیره لارک از نظر قدمت با قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز و جزیره قشم هم‌دوره به‌حساب می‌آید. این قلعه از سنگ‌های مرجانی و دریایی و ملات ساروج ساخته‌شده بود و به دلیل ستون‌های چوبی‌ای که دارد همچنان پابرجا مانده است. گفتنی است این قلعه از نظر مساحت بعد از قلعه جزیره هرمز، بزرگ‌ترین قلعه پرتغالی‌ها در خلیج‌فارس به شمار می‌رود.

ذکر این نکته نیز شاید ضروری باشد که در جزیره لارک تنها قلعه‌ای بزرگ از پرتغالی‌ها به یادگار باقی‌مانده است. درحالی‌که در جزایر قشم و هرمز توپ‌های پرتغالی به‌وضوح باقی‌مانده‌اند. شاید پرتغالی‌ها از جزیره لارک به‌عنوان اتاق فکر یا محلی برای تجمع استفاده می‌کرده‌اند و تجهیزات نظامی خود را در جزایر قشم و هرمز قرار داده بوده‌اند.

شب‌های درخشان ساحل و کهشکان

فرصت عکاسی در شب‌هنگام و به علت حضور دسته‌ای از پلانکتون‌ها در آب‌های جزیره با انعکاسی از رنگ آبی، در جزیره لارک در شب‌هایی آرام انتظارتان را می‌کشد. در سال ۲۰۱۵ میلادی، یکی از عکس‌های منتخب در نشریه نشنال جئوگرافیک، عکسی بود که توسط یک ایرانی به نام پویان شادپور به هنگام قدم زدن در کنار ساحل جزیره لارک گرفته‌شده است. این عکس شگفت‌انگیز به دلیل نورهای جادویی پلانکتون‌های درون دریا بود که باعث ایجاد چنین صحنه‌ای زیبایی شدند که او را ترغیب به گرفتن این عکس جالب کردند.

آسمان این جزیره بی‌همتا، صاف و مهتابی است. هنوز دوده و غبار و آلودگی زیبایی‌های این آسمان را در خود محو و پنهان نکرده است. هنوز برق چراغ‌های صنعتی بر ستارگان آسمانی غلبه نکرده و شاید باورش سخت باشد اما لازم است بدانید که هنوز ستارگان در آسمان این جزیره می‌درخشند.

ساحل نقره‌فام جزیره لارک

شاید احساس کنید اطلاق تعبیر نقره‌فام بودن به ساحل جزیره لارک تنها یک ادعای شاعرانه است. اما باید با چشمان خود ببینید که این ساحل واقعاً نقره‌فام است و در معرض تلألؤ خورشید همچون ذرات نقره که نقش بر خاک شده باشند می‌درخشد. خاک جزیره لارک خاکی گران‌بها به شمار می‌رود. در این خاک معادن بسیاری وجود دارد و به همین دلیل انتظار عجایب بسیار نیز می‌رود. به‌طورکلی در جزیره لارک معادن بسیاری از جمله معادن گوگرد، سنگ‌آهن، خاک سرخ و نمک وجود دارد. سرتاسر این خاک ارزشمند است. گویی در تمام این جزیره خاک طلا و نقره پاشیده‌اند.

غواصی در آب شفاف

ساحل جزیره لارک از عمق ۲ تا ۳۲ متری با شیبی ملایم و داشتن موجودات زیبای دریایی همچون مرجان‌ها، ماهیان آکواریومی و شقایق دریایی پذیرای گردشگران عازم به تورهای جنوب است. آب در منطقه‌ای خاص به‌قدری صاف، پاک و شفاف باشد که به‌راحتی امکان تماشای زندگی آبزیان در زیر آب را فراهم کند. برخی از سایت‌های غواصی در این جزیره در زیر نام‌برده شده‌اند:

۱– سایت غواصی کشتی سوخته:

موقعیت مکانی کشتی سوخته در جنوب جزیره قشم و بین جزیره لارک و قشم واقع شده است. عمق این سایت بین ۲۸ تا ۴۰ متر و میدان دید آن بین ۳ تا ۶ متر می‌باشد. وضعیت جریان آب، متوسط و گونه آبزیانش شیرماهی، باراکودا، ماهی‌شهری، هامور، جاش، مارماهی و گیش است.

۲– کشتی مغروق سوپر تانکر:

موقعیت مکانی نفت‌کش غرق‌شده در غرب جزیره لارک واقع‌شده است. عمق این سایت بین ۱۲ تا ۳۰ متر و میدان دید آن بین ۵ تا ۸ متر می‌باشد. وضعیت جریان آب، متوسط و گونه آبزیانش پروانه ماهیان، فرشته‌ماهیان، هامور، طوطی ماهی، جعبه ماهی، ماشه ماهی، آنجل، شیر ماهی، باراکودا، گیش، مارماهی، مقوا، اژدرماهیان، ماهی شهری و صدف‌های بزرگ است.

۳لنچ مغروق خلیفه:

موقعیت مکانی لنج غرق‌شده در شرق جزیره لارک واقع‌شده است. عمق این سایت بین ۲۵ تا ۴۰ متر و میدان دید آن بین ۵ تا ۱۰ متر می‌باشد. وضعیت جریان آب، متوسط و گونه آبزیانش شیر ماهی، باراکودا، ماهی شهری، هامور، جاش، مارماهی و گیش است.

۴به ارج:

موقعیت مکانی به ارج در غرب جزیره لارک واقع‌شده است. عمق این سایت بین ۵ تا ۸ متر و میدان دید آن بین ۱۰ تا ۱۵ متر می‌باشد. وضعیت جریان آب، آرام و ملایم و گونه آبزیانش پروانه ماهیان، فرشته‌ماهیان، هامور، طوطی ماهی، جعبه ماهی، ماشه ماهی، آنجل، گیش، مارماهی، اژدرماهیان، ماهی شهری، صدف‌های بزرگ، پافر، لابستر، لاک‌پشت، سفره‌ماهی، جراح ماهی و انواع خرچنگ است.

گورستان قدیمی

نام گورستان همیشه اندوه و غم را همراه با خود یدک می‌کشد. اما دیدار از گورستان قدیمی جزیرهٔ لارک خالی از لطف نیست. مردم لارک رسم جالب و زیبایی دارند. آن‌ها بر سر هر قبر آتشدانی تعبیه کرده‌اند و در آن آتشدان اسپند، عود و کندر می‌سوزانند. سوختن این گیاهان خشبو بر فراز قبرها رایحه‌ای معنوی و دل‌نشین ایجاد می‌کند. مردم لارک هر هفته در شب‌های جمعه با قرار دادن اسپند و کندر و گاهی هم عود در آتشدان‌ها از رفتگان خود یاد می‌کنند.

آتشدان‌ها در این گورستان از جنس سفال پخته هستند و سنگ‌قبرها از جنس مرجان دریایی. تمام این عوامل در کنار هم سبب شده‌اند که این گورستان در تمام جهان منحصربه‌فرد و بی‌مانند باشد.

امکانات جزیره

ساحل جزیره لارک را می‌توان کاملاً دست‌نخورده دانست که نزدیک به هفت‌هزار گردشگر را به خود جذب کرده، اما فاقد امکانات مسکونی برای گردشگران است و به‌صورت نیمروزی معمولاً به آن سفر می‌شود. در این جزیره فروشگاه یا مرکز بزرگ خرید نیز وجود ندارد. روستا تنها یک مغازه دارد که ساکنان جزیره و سربازان نیروی دریایی اجناس موردنیاز خود را از آنجا تهیه می‌کنند. تنها وسیله نقلیه‌ای که در این جزیره می‌توان پیدا کرد، موتورسیکلت است، آن‌هم به تعداد اندک. در سراسر جزیره فقط دو اتومبیل پیدا می‌شود که یکی برای دهیاری است و دیگری برای نیروی دریایی. از این جزیره می‌توانید انواع تابلوهای صدفی و مرجان‌های تزئینی را تهیه کنید. همچنین غذاهایی مانند خوراک میگو، پرندگان دریایی، حلوای رطب و ماهی تنوری را هم می‌توانید میل کنید.

آب و هوای جزیره لارک

آب‌وهوای این جزیره مانند سایر نقاط جنوب ایران، گرم و مرطوب بوده و در نیمه دوم سال مناسب سفر گردشگران است.

مراقب جزیره باشید!

این جزیره نیز مانند جزیره قشم از جمله دارایی‌های باارزش ملی و زیستگاه‌های طبیعی کشورمان محسوب می‌شود و تمامی گردشگران باید علاوه بر رعایت نکات بهداشتی و نظافتی در آن، از وارد کردن هرگونه آسیب مانند برداشتن خاک جزیره، برداشتن صدف‌ها و مرجان‌های دریایی و غیره خودداری کنند.

آدرس و نحوه دسترسی

از جزیره قشم و از اسکله شهید ذاکری، اتوبوس‌های دریایی به جزیره لارک رفت‌وآمد می‌کنند. گزینه دیگر قایق‌های موتوری هستند. فاصله دریایی از جزیره قشم تا لارک ۱۰ کیلومتر است. همچنین می‌توانید با استفاده از قایق هم از سمت بندرعباس به لارک بیایید.

آدرس: جنوب شرقی جزیره قشم

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
بهترین زمان بازدید
پاییز و زمستان
آدرس
جنوب شرقی جزیره قشم
موقعیت مکانی
نام استان
هرمزگان
مرکز استان
بندرعباس
جمعیت
2 میلیون نفر
تعداد شهرستان
13
آب و هوا
گرم و مرطوب
پیش شماره
076
مساحت استان
70,697 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
بندرعباس
6 مکان ثبت شده
قشم
10 مکان ثبت شده
کیش
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها