موزه آبگینه و سفالینه تهران موزه آبگینه و سفالینه سی تیر تهران موزه های تهران موزه آبگینه و سفالینه موزه زیبای آبگینه و سفالینه موزه آبگینه و سفالینه کجاست موزه آبگینه و سفالینه در تهران
آثار ملی ثبت شده در ایران تهران تهران

موزه آبگینه و سفالینه در خیابان سی تیر تهران

پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۹۹
3,459 بازدید بدون دیدگاه

موزه آبگینه و سفالینه یکی از موزه‌های زیبا و جذاب تهران است که در بافت مرکزی تهران قرار دارد. این موزه همه‌روزه علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر را به‌سوی خود می‌کشد.

معرفی موزه آبگینه و سفالینه

موزه آبگینه و سفالینه در بنای تاریخی که مربوط به دوره قاجار است برپا شده است و در تهران، خیابان سی تیر جای گرفته است. این مکان یک موزه تخصصی با موضوع شیشه و سفال است.

این موزه یکی از مکان‌های پربازدید تهران است و بیشتر بازدیدکنندگان آن گردشگران خارجی هستند. سالانه به‌طور میانگین بیش از ۲ میلیون نفر از این موزه بازدید می‌کنند.

پیشینه موزه

این مجموعه از ۱۳۰۰ تا ۱۳۳۰ خانه و محل کار قوام السلطنه بود و بعد از آن مدت هفت سال در اختیار سفارت مصر قرار گرفت. بعد از آن، به ترتیب محل استقرار سفارت افغانستان و بانک بازرگانی بود.

در سال ۱۳۵۵ دفتر فرح پهلوی این عمارت قاجاری را برای راه‌اندازی موزه خریداری کرد و با همکاری مهندسان ایرانی و اتریشی نوسازی و بهسازی آن آغاز شد.

طراحی این موزه به مهندسان ایرانی و طراحی ویترین‌ها و معماری داخلی آن به هانس هولاین، معمار برجسته اتریشی سپرده شد. هولاین در طراحی موزه آبگینه از آثار برجسته تاریخی ایران مانند کاخ تچر، ستون‌های تخت جمشید، قوس‌های صفوی و کعبه زرتشت الهام گرفته و با اینکه ویترین‌ها و فضای کلی موزه به شیوه مدرن طراحی شده‌اند، اما این طراحی مدرن به فضای کلی ساختمان آسیب نزده و در هماهنگی کامل با آن است.

معماری بنا

ساختمان موزه هشت ضلعی است و در باغی به مساحت ۷,۰۰۰ مترمربع قرار دارد. طرح‌های در و پنجره‌های نفیس که بسیار خوب نگه داری شده‌اند، یادآور معماری عصر سلجوقی است.

تزیینات بنا شامل منبت‌کاری چارچوب درها و پله‌ها است و آجرکاری نما که در ۵۰ نوع است.

این خانه بر پایه آمیزه‌ای از معماری ایرانی و اروپایی ساخته‌شده است. طراحی پلکان آن به شیوه روسی است اما هنر معماری ایرانی در منبت‌کاری درها و پله‌ها، گچ‌بری های سقف‌ها و ستون‌ها و آیینه‌کاری آن دیده می‌شود.

پس از انقلاب و در سال ۱۳۶۸ بخش‌هایی به آینه‌کاری طبقه دوم موزه افزوده‌ شده که در آن‌ها درون‌مایه مذهبی و انقلابی به چشم می‌خورد.

گچ بری موزه شامل دو دوره است: دوران قوام و سبک غربی در زمان سفارت مصر و آینه کاری‌های طبقه دوم که مربوط به دوره قاجار است.

بخش‌های مختلف موزه آبگینه و سفالینه

موزه آبگینه در ۲ طبقه با ۵ تالار ساخته شده است که در دو تالار طبقه یک شیشه و سفال مربوط به دوران قبل از اسلام و در سه تالار طبقه دوم آثار دوران اسلامی به نمایش گذاشته شده است. در تالار شماره دو (بلور) قدیمی‌ترین شیشه‌ها و لوله‌های شیشه‌ای و سفال‌ها قرار داده شده است.

در ادامه به معرفی اجمالی تالارهای موزه پرداخته می‌شود:

تالار صدف

تالار صدف به علت شباهت شکل آن به صدف نیمه‌باز به این نام خوانده می‌شود و شامل انواع سفال‌های قرن سوم و چهارم شهر نیشابور است.

تالار زرین

تالار چهار (زرین) که به خاطر ظروف زرین فام که از دوره سلجوقی به‌جا مانده چنین نامی گرفته است، شامل ظروفی است که دورتادور با خط نسخ و نستعلیق تزیین شده است. همچنین چهره‌های مغولی روی این ظروف خودنمایی می‌کنند که با توجه به شهر محل پیدایش، نقوش آن‌ها فرق می‌کند.

تالار لاجورد

تالار پنج (لاجورد) به خاطر لعاب‌های یک رنگ فیروزه به این نام خوانده می‌شود و از قرن هفتم و هشتم (دوره ایلخانی) به‌جای مانده است.

با نزدیک شدن به دوران صفویه، اشیاء مصرفی‌تر می‌شود. تزیینات این بخش شامل گلاب‌پاش و صراحی است. همچنین میزی که از دوران قاجار به‌جای مانده است، با لعاب هفت رنگ و مزین به نقش چهره‌های شخصیت‌های شاهنامه است که نام هر شخص بالای چهره نوشته شده است.

بخش‌های دیگر

موزه شامل بخش‌های اداری (زیرزمین)، دبیرخانه و ریاست (طبقه بالا) است.

کتابخانه موزه نیز، واقع در ضلع شمال غربی، شامل ۴۰۰۰ جلد کتاب فارسی و انگلیسی در زمینه‌های باستان شناسی، تاریخ و هنر است.

در ضلع شمالی محوطه، بناهایی برای تکمیل مجموعه در دست احداث است که در طبقه اول کلاس‌های آموزشی و در طبقه دوم نمایشگاه موقت قرار دارد.

اطلاعات بازدید

در صورتی که علاقه دارید موزه آبگینه و سفالینه را ببینید، اطلاعات زیر برای شما مفید خواهد بود:

ساعات بازدید موزه آبگینه و سفالینه

ساعات بازدید از موزه همه‌روزه به غیر از روزهای دوشنبه و تعطیلات رسمی، ۹ الی ۱۷ می‌باشد.

شماره تماس موزه آبگینه و سفالینه

شماره تماس موزه آبگینه و سفالینه ۰۲۱۶۶۷۰۸۱۵۳ الی ۴ می‌باشد.

ثبت در آثار ملی ایران

این اثر در تاریخ ۷ اردیبهشت ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۰۱۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس موزه آبگینه و سفالینه

 تهران، خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، پلاک ۷۵

جهت رزرو هتل در تهران کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا تهران
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد تهران
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
دوره اثر
قاجاریه
کاربری قبلی
خانه و محل کار قوام السلطنه
مساحت
۷,۰۰۰ مترمربع
ساعات بازدید
همه‌روزه 9 الی 17 به‌جز دوشنبه‌ها
شماره تماس
021-۶۶۷۰۸۱۵۳ الی ۴
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
۷ اردیبهشت ۱۳۷۷
شماره ثبت در آثار ملی ایران
2014
آدرس
خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، پلاک ۷۵
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها