قلعه پرتغالی‌ها قلعه پرتغالی‌ها جزیره قشم
آثار ملی ثبت شده در ایران قشم هرمزگان

قلعه پرتغالی‌ها در شرق جزیره قشم

سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
3,758 بازدید بدون دیدگاه

قلعه پرتغالی‌ها یکی از جاذبه‌های تاریخی جزیره قشم است که ساخت آن به سال‌های حضور پرتغالی‌ها در این منطقه بازمی‌گردد. این قلعه زیبا در کنار سایر جاذبه‌های این جزیره، همه‌روزه افراد زیادی را از نقاط مختلف کشور منطقه می‌کشاند.

معرفی و تاریخچه قلعه پرتغالی‌ها جزیره قشم

قلعه‌های جنوب ایران یادگاری‌هایی کهن از دوران استعمار پرتغالی‌ها در ایران محسوب می‌شوند که جهت جلوگیری از حمله احتمالی بومی‌ها در جزایر جنوب ساخته‌شده بودند. قلعه پرتغالی‌ها در قشم، هرمز و لارک از مهم‌ترین قلعه‌های بازمانده از آن دوران به شمار می‌آیند.

به‌طورکلی قلعه‌های ساخته‌شده توسط پرتغالی‌ها، شامل انبارهای جنگ‌افزار، آب‌انبار بزرگ، اتاق‌های سربازخانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی، تالار است. کلیسای بعضی از این قلعه‌ها، دارای دو ردیف ستون‌های سنگی دایره‌ای شکل با قوس‌های زیبایی از سنگ‌های مرجانی تراش خورده است. این قلعه‌ها یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان و جزیره قشم محسوب می‌شوند.

پرتغالی‌ها در اوایل قرن ۱۶ میلادی تسلط بر مناطق استراتژیک جنوب ایران را در دست گرفتند و نزدیک به یک قرن بر این مناطق حکومت کردند.

این قلعه در سال ۱۵۰۷ میلادی با پلان چهار ضلعی نامنظم به‌فرمان دریانورد پرتغالی آلفونسوآلبر کرک در مساحتی حدود ۲ هزار مترمربع ساخته می‌شود. با ساخت چندین قلعه در بنادر و جزایر جنوبی ایران، پرتغالی‌ها، استیلای کامل را بر جنوب ایران تثبیت کردند و از این طریق، بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط یافتند. چیرگی پرتغالی‌ها بر این آبراه مهم دریایی ۱۱۰ سال طول کشید. در این مدت، آنها به ساختن دژها و استحکاماتی پرداختند که از آن جمله دژهای هرمز، قشم و لارک است.

درنهایت در زمان حکومت صفویان (توسط «امام‌قلی خان» از سرداران شاه‌عباس) قلعه‌ پرتغالی‌ها و دیگر پایگاه‌ها در دهانه خلیج‌فارس به تصرف ایران درآمد.

زمان کشف قلعه

این قلعه تاریخی در سال ۱۳۷۸ هجری شمسی توسط احسان یغمایی از زیر خاک بیرون آورده شد. البته قبل از آن نیز قلعه تا حدودی کشف‌شده بود اما بررسی‌های دقیق در این سال انجام شد و در کاوش‌های قلعه‌ پرتغالی‌ها تعدادی ظروف چینی متعلق به چین، شیشه‌های ساخت و نیز و توپ‌های جنگی یافت شد.

همچنین باستان شناسان در سال ۱۳۸۷ هجری شمسی تونلی زیرزمینی در زیر قلعه کشف کردند که به‌منظور راه فراری برای فرماندهان با طولی در حدود ۳ کیلومتر تا میدان سعدی قشم امتداد داشت. این تونل زیرزمینی یکی از نکات جالب‌توجهی بود که در این سال کشف شد و در ابتدا به خاطر حفاری‌های شرکت برق به وجود آن پی بردند.

معماری قلعه پرتغالی‌ها قشم

قلعه پرتغالی‌ها در قشم با مساحتی بیش از ۲ هزار مترمربع از سنگ‌های آهکی و گچی با ملاط ساروج محلی ساخته‌شده است.

قلعه مذکور شامل انبارهای اسلحه، آب‌انبار بزرگ، اتاق‌های سربازخانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالار است. در واقع کاربرد اصلی قلعه مکانی چون یک انبار بزرگ یا جای نگهداری مهمات و سلاح بوده که در مواقع اضطراری پشتیبان دژهایی چون دژهای هرمز، قشم و لارک را به عهده داشته است. آب مصرفی قلعه را  آب باران و آب چاه تأمین می‌کردند که توسط کانالی زیرزمینی در برکه‌ها و حوض‌های قلعه نگهداری می‌شد.

برج‌های نگهبانی با ارتفاع ۱۲ متری در چهار گوشه بنا دیده می‌شود که یادگاری از دوران حضور پرتغالی‌ها در جنوب ایران است. هرچند در طراحی و ساخت این قلعه زیبا، از سبک معماری قلعه‌های قرون‌وسطی اروپایی، الهام گرفته است اما در ساخت آن می‌توان معماری ایرانی برگرفته از معماری قوم پارت و ساسانی را دید و از شباهتش به معماری سلجوقیان و حتی کاروانسراهای شاه‌عباسی شگفت‌زده شد.

جذابیت‌های قلعه پرتغالی‌ها

داخل این قلعه می‌توان توپ‌های جنگی دوران پرتغالی‌ها را دید و حتی سنگ گورهایی جذاب نیز در آن قابل‌مشاهده هستند.

از دلایل دیگری که باعث می‌شود بازدید از قلعه پرتغالی‌های قشم توصیه شود، قرار گرفتن آن در شهر است و این یعنی دسترسی بسیار آسانی دارد. البته نزدیک بودن آن به ساحل زیبای دریا و قرار گرفتن آن بر روی تپه، طوری که کاملاً مشرف به دریا باشد نیز بر جذابیت آن افزوده است. همچنین درختان نخل این مجموعه نیز می‌توانند زینت‌بخش عکاس‌های بازدیدکنندگان باشد.

اطلاعات بازدید

اگر قصد دارید از این قلعه زیبا دیدن فرمایید، اطلاعات زیر را بخوانید:

ساعات بازدید از قلعه پرتغالی‌ها در قشم

ساعات بازدید از قلعه پرتغالی‌ها در قشم همه‌روزه از ساعت ۸ الی ۱۸ می‌باشد. البته این قلعه در تعطیلات رسمی بسته است.

شماره تماس قلعه پرتغالی‌ها در قشم

شماره تماس مجموعه جهت کسب اطلاعات بیشتر: ۰۹۳۷۲۱۳۴۹۹۳

بهای بلیط قلعه پرتغالی‌ها در قشم

قیمت بلیط قلعه پرتغالی‌های قشم در ابتدای سال ۱۴۰۰، به ازای هر فرد ایرانی ۱۵,۰۰۰ تومان و به ازای هر گردشگر خارجی ۶۰,۰۰۰ تومان می‌باشد.

ثبت در آثار ملی ایران

قلعه پرتغالی‌های قشم، در آذرماه سال ۱۳۷۷ هجری شمسی با شماره ثبت ۲۲۰۲ در ردیف آثار ملی قرار گرفت.

آدرس

شرق جزیره قشم، بلوار هرمز

جهت رزرو هتل در قشم کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا قشم
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد قشم
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
سال ساخت
1507 میلادی
ساعات بازدید
همه‌روزه 8 الی 18 به‌جز روزهای تعطیل
شماره تماس
09372134993
بهای بلیط برای افراد ایرانی
15 هزار تومان
بهای بلیط برای افراد خارجی
60 هزار تومان
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
آذرماه 1377
شماره ثبت در آثار ملی ایران
2202
آدرس
شرق جزیره، بلوار هرمز
موقعیت مکانی
نام استان
هرمزگان
مرکز استان
بندرعباس
جمعیت
2 میلیون نفر
تعداد شهرستان
13
آب و هوا
گرم و مرطوب
پیش شماره
076
مساحت استان
70,697 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
بندرعباس
6 مکان ثبت شده
قشم
10 مکان ثبت شده
کیش
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها