پل طبیعت تهران پل طبیعت تهران پل طبیعت کجاست پل طبیعت دورنمای پل طبیعت نمای شب پل طبیعت پل طبیعت در تهران
برتر در ایران تهران تهران

پل طبیعت رابط بین پارک های طالقانی و آب و آتش در شمال تهران

جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹
3,887 بازدید بدون دیدگاه

پل طبیعت که به‌عنوان یکی از نمادهای جدید شهر تهران معرفی شده است، یکی از نقاط زیبا و جذاب پایتخت محسوب می‌شود که همه‌روزه علاقه‌مندان بسیاری را برای پیاده‌روی و تفریح به سوی خود می‌کشد.

معرفی پل طبیعت

این پل زیبا و خارق‌العاده بر روی عرض بزرگراه مدرس احداث شده است و دو پارک طالقانی و آب و آتش را به یکدیگر متصل می‌کند. کار مطالعاتی این پل در سال ۱۳۸۸ شروع شد و در ۲۰ مهر سال ۱۳۹۳ و در زمان شهرداری جناب آقای دکتر قالیباف افتتاح شد.

مراحل طراحی

در سال ۱۳۸۸ خورشیدی فراخوانی از سوی شرکت نوسازی عباس‌آباد در رسانه‌ها منتشر شد و طراحی این پل در قالب یک مسابقه انجام و عملیات اجرایی آن از اواخر ۶ ماه دوم سال ۱۳۸۹ آغاز گردید.

پیش از اینکه مسابقه طراحی این پل برگزار شود، مهندسان شرکت نوسازی عباس‌آباد پژوهش‌های اولیه‌ای را در خصوص ویژگی‌های این پل انجام دادند. کارشناسان این شرکت چند مورد مهم را در طراحی این پل مدنظر قرار دادند که اولین اولویت توجه به مسائل محیط زیست در طراحی این پل بود. با توجه به اینکه پل طبیعت در نقطه‌ای واقع شده است که تمامی شاهراه‌های پایتخت مانند بزرگراه مدرس، همت، حقانی و رسالت از بالای این پل به خوبی دید دارد، محل جانمایی آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

مشخصات فنی پل

طول این پل ۳۰۰ متر بوده و وزن سازه‌اش ۲۰۰۰ تن می‌باشد. این پل بزرگ‌ترین پل غیر خودرویی ایران محسوب می‌شود. این پل ۷۰۰۰ مترمربع مساحت داشته و عرض پل در نقاط مختلف بین ۶ متر تا ۱۳ متر متغیر است.

بدنه اصلی پل بر روی سه پایه بنا گردیده و برای ساخت آن ۱۴۰۰۰ قطعه فولادی در ابعاد مختلف در ارتفاع ۴۰ متری زمین برشکاری، سر هم و نصب شده است. برای بنای این پل بیش از ۱۰۲ کیلومتر جوشکاری و ۶۲۰۰ مترمکعب بتن ریزی انجام شده است.

در طراحی این پل از معماری پل‌های ایرانی مانند پل خواجو الهام گرفته‌شده و یک سازه با طراحی ارگانیک و شبیه به درخت و کاملاً سازگار با محیط‌زیست و طبیعت است که نمونه مشابه آن در پارک‌های ملی و طبیعی کشورهای فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، مالزی و استرالیا ساخته‌شده است. فرم درختی ستون‌ها و انتخاب نام «طبیعت» برای پل، هر دو تأکیدی است بر پیوستگی دو فضای سبز توسط پل.

برای بنای پل از مصالح مخصوص و لوله‌های ویژه استفاده‌شده و بالاترین استانداردها و ضریب ایمنی برای آن در نظر گرفته‌شده و بر اساس قولی که پیمانکار اجرایی طرح داده پل طبیعت از زمان بهره برداری ۱۰۰ سال عمر خواهد کرد و در برابر حوادث و بلایای طبیعی حتی زلزله بالای ۷ ریشتری مقاوم است.

این پل ۳ طبقه دارد، طبقه اول ۱۴۵۰، طبقه دوم ۲۸۷۰ و طبقه سوم ۵۷۱ مترمربع است. همچنین قرار است در طبقه سوم انواع فضاهای تفریحی از نمایشگاه و کافی‌شاپ گرفته تا گالری و رستوران‌های متنوع به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب ایجاد گردد. پیش‌بینی فضاهای مکث روی پل و طراحی مبلمان شهری مناسب و هماهنگ با ویژگی‌های این سازه از نکاتی است که در طراحی این پل مدنظر بوده است.

امکانات پل طبیعت و اطراف آن

در طول پل فضاهایی با عملکردهای فرهنگی، تفریحی و گردشگری تدارک دیده شده است. به‌عنوان مثال می‌توان به کافی‌شاپ، رستوران، کافه گالری و همچنین فضای سبز کار شده در پل اشاره کرد که در کنار انحنای بدنه مناظر زیبایی را به‌دست می‌دهد.

همچنین با توجه به نزدیکی پل طبیعت به پارک‌های طالقانی و آب و آتش، مراجعه‌کنندگان به این پل می‌توانند از امکانات این دو پارک مانند سرویس بهداشتی، بوفه جهت خرید، نمازخانه و … بهره‌مند شوند.

طراح و سازندگان پل طبیعت چه کسانی هستند؟

طراح این پل لیلا عراقیان، مدرک کارشناسی معماری از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسی ارشد از دانشگاه بریتیش کلمبیا است. لیلا عراقیان همچنین از اعضای مؤسس شرکت سازه‌های پارچه‌ای دیبا است. وی در سن ۲۵ سالگی در مسابقه طراحی پل طبیعت شرکت کرد و طرحش برگزیده شد. این پل باعث شناخته شدن او در سطح بین المللی شد.

این پل توسط شرکت سازه‌های پارچه‌ای دیبا طراحی شده است که نظارت بر ساخت آن نیز بر عهده همین شرکت بوده است. ساخت پل نیز بر عهده گروه تخصصی شهید رجایی بوده است.

افتخارات بین‌المللی پروژه پل طبیعت

این پل انتخاب اول مردم و جزء ۵ انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان در مسابقه معمار شهری (A+ (Architizer Awards در سال ۲۰۱۵ شد.

همچنین پل زیبای طبیعت در سال ۱۳۹۲ به عنوان سازه برتر فولادی ایران شناخته شد. همچنین در سال ۱۳۹۳ جایزه بین المللی خشت طلایی به پل طبیعت داده شد. سال ۱۳۹۳ نیز پل طبیعت در زمره ۶ پل برتر ایران قرار گرفت. این پل جایزه معماری آقاخان در سال ۲۰۱۶ را نیز دریافت کرده است.

ساعات بازدید از پل طبیعت

بازدید از پل طبیعت همه‌روزه در ساعات ۸ الی ۲۳ امکان‌پذیر است.

آدرس پل طبیعت

تهران، میدان ونک، ابتدای بزرگراه حقانی

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
تاریخ افتتاح پروژه
۲۰ مهر سال ۱۳۹۳
امکانات
نیمکت، سطل زباله، رستوران و ...
طراح پل
لیلا عراقیان
ساعات بازدید
همه‌روزه در ساعات ۸ الی ۲۳
آدرس
میدان ونک، ابتدای بزرگراه حقانی
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها