پارک جنگلی چیتگر تهران پارک جنگلی چیتگر پارک چیتگر پارک چیتگر پارک چیتگر تهران پارک چیتگر در تهران پارک چیتگر غرب تهران دوچرخه سواری در پارک چیتگر نمای کلی پارک چیتگر امکانات پارک چیتگر
برتر در ایران تهران تهران

پارک جنگلی چیتگر در غرب تهران

شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
3,561 بازدید بدون دیدگاه

پارک جنگلی چیتگر یکی از پارک‌های زیبای تهران است که در محدوده شهرداری منطقه ۲۲ و در غرب پایتخت قرار دارد. این پارک همه‌روزه به‌خصوص در ایام تعطیل پذیرای علاقه‌مندان به طبیعت است و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند.

معرفی پارک چیتگر

این پارک از شمال به زمین‌های چیتگر، از جنوب به آزادراه تهران – کرج، از غرب به آزادشهر و پیکان شهر و از شرق به منطقه خرگوش دره محدود می‌شود و با مساحتی در حدود ۹۵۰ هکتار زمین پردرخت، از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی استان تهران به شمار می‌رود.

منطقه‌ای که پارک چیتگر در آن واقع گردیده است، بسته به نقاط مختلف آن، دارای عوارض و پستی و بلندی‌های بسیاری می‌باشد و به همین نسبت نوسانات شیب آن زیاد است و از صفر شروع و تا هشتاد درصد نیز می‌رسد. امتداد اصلی پارک در جهت شرقی – غربی قرارگرفته و پستی و بلندی‌های عمده را تپه ماهور تشکیل می‌دهد.

با توجه به عبور مسیل چیتگر از وسط پارک، این محدوده به دو بخش غربی و شرقی تقسیم‌شده است. محدوده شرقی به مساحت تقریبی ۲۵۳ هکتار است و محدوده غربی مساحتی معادل ۶۵۸ هکتار را به خود اختصاص داده است. حداقل ارتفاع پارک چیتگر از سطح دریا ۱۲۲۵ متر و حداکثر آن ۱۳۱۳ متر بوده و متوسط آن ۱۲۶۹ متر می‌باشد (اختلاف ارتفاع پارک بین پست‌ترین و مرتفع‌ترین نقطه آن ۸۸ متر است).

پوشش گیاهی منطقه

پوشش درختی پارک درمجموع مساحتی در حدود ۷۳۴ هکتار را دربر می‌گیرد. حدود ۵۳ درصد از این درختان را گونه‌های سوزنی‌برگ تشکیل می‌دهند. درمجموع درختان سوزنی‌برگ در حدود ۳۹۰ هکتار (در حدود ۴۸% مساحت کل پارک) را به خود اختصاص داده‌اند. درختان پهن‌برگ حدود ۴۷ درصد درختان پارک را شامل می‌شوند.

درختان عمده کاشته شده در پارک عبارت‌انداز: کاج الداریکا، سرو نقره‌ای، سرو خمره‌ای، اقاقیا، زبان‌گنجشک، افرای زینتی، پلت، نارون چتری، ارغوان، داغداغان، انواع بلوط و ایلان (عرعر).

امکانات پارک چیتگر

پارک چیتگر در حال حاضر دارای امکاناتی همچون مجتمع فرهنگی ـ ورزشی، زمین‌بازی، سالن اجتماعات و انبار، ایستگاه و پیست دوچرخه‌سواری، ایستگاه آتش‌نشانی، رستوران و بوفه، ساختمان اداری، پارکینگ، آلاچیق‌ها و چادرهای اقامتی و دیگر فضاهای مشابه می‌باشد. بیشتر این امکانات در محدوده شرقی پارک استقرار یافته و محدوده غربی دارای امکانات خدماتی کمتری است و به‌صورت بکر و جنگلی باقی‌مانده است.

همچنین به‌منظور حفظ، نگهداری و ایجاد محیط سالم شهری و در جهت توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری در جهت حفظ هرچه بیشتر محیط‌زیست و همچنین کمک به‌سلامت و فراهم نمودن اوقات مفرح و خوش برای شهروندان، شهرداری منطقه ۲۲ اقدام به راه‌اندازی مسیرهای دوچرخه‌سواری در سطح پارک جنگلی چیتگر نموده است که شامل پیست سرعت، پیست استقامت ویژه آقایان و پیست مخصوص بانوان است. لازم به ذکر است غرفه‌های کرایه دوچرخه نیز در سطح پارک ایجاد گردیده است.

نکته دیگر اینکه در پارک جنگلی چیتگر، حدود ۱۴ کیلومتر جاده آسفالته (یک کیلومتر بلوار) و تقریباً ۵۰ کیلومتر جاده خاکی وجود دارد.

طراح اتصال پارک به دریاچه

در ضلع شمالی پارک، دریاچه‌ای به همین نام قرار دارد که اینجا می‌توانید توضیحات کامل آن را مطالعه نمایید.

مهدی علیپور مدیر گروه معماری و شهرسازی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، اعلام کرد پلی جهت اتصال دریاچه و پارک چیتگر در حال طراحی است. او هدف از طراحی این پل را تسهیل دسترسی شهروندان از پارک جنگلی چیتگر به این دریاچه ۱۴۰ هکتاری دانست و افزود: این دو مجموعه تفریحی از طریق احداث یک پل روگذر دو طبقه روی عرض بزرگراه شهید حکیم به یکدیگر متصل می‌شوند تا امکان حضور عابران پیاده و همچنین دوچرخه‌سواران در پهنه ساحلی دریاچه شهدای خلیج‌فارس تسهیل شود.

آدرس پارک چیتگر

تهران، بزرگراه شیخ فضل الله نوری شرق به غرب، بعد از خروجی بزرگراه آزادگان، خروچی پارک چیتگر

جهت رزرو هتل در تهران کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا تهران
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد تهران
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
نوع پارک
جنگلی
امکانات
آلاچیق، نیمکت، سرویس بهداشتی، منقل و ...
آدرس
بزرگراه شیخ فضل الله نوری شرق به غرب، پارک چیتگر
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها