خانه رسولیان در یزد معماری خانه رسولیان یزد خانه رسولیان یزد خانه رسولیان
آثار ملی ثبت شده در ایران یزد یزد

خانه رسولیان در محله سهل بن علی یزد

شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۹
3,621 بازدید بدون دیدگاه

خانه رسولیان یکی از خانه‌های زیبا و تاریخی شهر یزد است که در محله سهل بن علی قرار دارد. در ادامه به معرفی این خانه تاریخی می‌پردازیم.

معرفی خانه رسولیان یزد

خانه رسولیان بنایی متعلق به دوره قاجار است. این خانه تاریخی به همت مرحوم «حاج میرزا کاظم رسولیان» و به‌دست استاد توانمندی به نام «محمدحسن محمدرحیم» در شهر یزد ساخته شد. تاریخ ساخت آن به سال ۱۲۸۳ هجری شمسی بازمی‌گردد که با آخرین سال‌های حکومت سلسله قاجاریه مصادف بود.

معماری خانه رسولیان یزد

خانه رسولیان از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل‌شده است. قسمت بیرونی خانه شامل حوض‌خانه، تالار، زیرزمین، بادگیر و اتاق ارسی می‌شود. بخش اندرونی هم که درواقع فضای خصوصی خانه به‌حساب می‌آید، از اتاق‌های سه‌دری، پنج‌دری، بادگیر، تالار، کلاه‌فرنگی، ارسی و حیاط مشجر تشکیل‌شده است. در میان بخش اندرونی و بیرونی نیز، حمام خانه به چشم می‌خورد.

حیاط بیرونی خانه تاریخی رسولیان درگذشته محل پذیرایی از مهمانان و همچنین برگزاری مراسم روضه‌خوانی برای امام حسین (ع) بوده است. در قسمت اندرونی خانه نیز حیاطی وجود دارد که حیاط اندرونی نام دارد. این حیاط که بخش خصوص خانه به‌حساب می‌آید، حوضی وسیع در وسط خود دارد و با درختان اطرافش زیبایی خاصی به خود گرفته است. تمام بخش‌های مختلف قسمت اندرونی خانه شامل اتاق‌ها، تالار، کلاه‌فرنگی، ارسی و بادگیر در اطراف همین حیاط اندرونی ساخته‌شده‌اند. در خانه رسولیان زیرزمینی هم وجود دارد که درگذشته برای نگهداری لوازم‌خانگی و مواد غذایی مختلف از آن استفاده می‌شده است.

دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه یزد

این خانه ابتدا کاربری مسکونی داشت، ولی در سال ۱۳۶۸ به‌صورت وقف در اختیار دانشگاه یزد قرار گرفت و پس‌ازاینکه بازسازی‌هایی در آن انجام گرفت، تبدیل به بخشی از دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه یزد شد و هم‌اکنون نیز یک محیط علمی و آموزشی به شمار می‌رود. تا جایی که بخش‌های مختلف خانه رسولیان، امروزه به فضاهای آموزشی تبدیل‌شده و در سال‌های اخیر میزبان سمینارهای مختلف علمی نیز بوده است.

آرامگاه استاد پیرنیا

یکی از مواردی که در این خانه توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، یک آرامگاه است. این آرامگاه مربوط به مرحوم استاد محمد کریم پیرنیا است که به‌عنوان پدر معماری سنتی ایران شناخته می‌شوند.

استاد محمد کریم پیرنیا، محقق، نویسنده، نظریه‌پرداز و استاد دانشگاه در رشته معماری بودند که در سال ۱۲۹۹ خورشیدی در شهر یزد چشم به جهان گشودند و در سال ۱۳۷۶ از دنیا رفتند و به درخواست خودشان در خانه رسولیان یزد به خاک سپرده شدند.

ایشان در طول دوران زندگی خود تلاش‌های فراوانی انجام دادند تا در مورد بناهای تاریخی ایرانی و سبک معماری آن‌ها تحقیق کرده و با بررسی این بناها و گفتگو با معماران و استادکاران قدیمی، برخی از اصول و ویژگی‌های معماری سنتی ایرانی را در قالب مقالات فراوان به دیگران بشناسانند. از ایشان با عنوان پدر معماری سنتی ایران یاد می‌شود که این نشان از جایگاه والای ایشان در تاریخ علم معماری در ایران است.

اطلاعات بازدید

دوستدران ایران در خصوص ساعات بازدید، بهای بلیط و سایر اطلاعات مربوط به بازدید تحقیقات جامعی انجام داد و متأسفانه اطلاعات مفیدی در این خصوص به‌دست نیامد. از شما خواننده عزیز درخواست می‌شود درصورتی‌که اطلاعاتی مفیدی در این زمینه دارید، حتماً در قسمت نظرات مطرح نمایید تا این بخش ویرایش شود.

ثبت در آثار ملی ایران

این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۳۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس خانه رسولیان یزد

یزد، خیابان امام، نرسیده به خیابان قیام، کوچه سیزدهم

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
دوره اثر
اواخر دوره قاجاریه
سال ساخت
۱۲۸۳ هجری شمسی
کاربری فعلی
بخشی از دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه یزد
اطلاعات بازدید
نامشخص
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
۱۵ دی ۱۳۷۵
شماره ثبت در آثار ملی ایران
1830
آدرس
خیابان امام، نرسیده به خیابان قیام، کوچه سیزدهم
موقعیت مکانی
نام استان
یزد
مرکز استان
یزد
جمعیت
1.1 میلیون نفر
تعداد شهرستان
10
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
035
مساحت استان
۷۶٬۴۶۹ کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
مهریز
2 مکان ثبت شده
یزد
16 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها