امامزاده زید تهران امامزاده زید بازار تهران
آثار ملی ثبت شده در ایران تهران تهران

امامزاده زید (ع) در بافت مرکزی تهران

سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
3,708 بازدید بدون دیدگاه

امامزاده زید (ع) یکی از امامزاده‌های تهران است که در بافت تاریخی پایتخت و در منطقه ۱۲ واقع شده است. این امامزاده همه‌روزه پذیرای عاشقان اهل‌بیت است و افراد زیادی با مراجعه به بازار تهران، علاوه بر خرید، به زیارت در این امامزاده نیز می‌پردازند.

معرفی امامزاده زید (ع)

بقعه امامزاده زید سومین بقعه متبرکه از نظر قدمت و عظیم‌ترین زیارتگاه در شهر تهران به شمار می‌رود. آرامگاه لطفعلی‌خان زند نیز در کنار این امامزاده قرار دارد.

نسب امامزاده زید (ع) به امام حسن مجتبی (ع) بازمی‌گردد. در شجره‌نامه آن حضرت نیز آمده است که وی از فرزندان یحیی بن زید بن علی بن الحسین است.

معماری بنای امامزاده

بنای اصلی این بقعه که مدفن سید زیدبن زین‌العابدین بن حسین بن علی (ع) می‌باشد، به دوران صفویه و اوایل قرن دهم هجری قمری بازمی‌گردد.

در عهد ناصری، بنای قدیمی امامزاده زید (ع) مانند امامزاده یحیی (ع) و امامزاده سید اسماعیل (ع) برداشته و بنای کنونی به جای آن ساخته شد. معماری بنای جدید قدیمی و ایرانی است و تزیینات داخلی شامل آینه‌کاری‌ها و کاشی کاری‌های مختص به زمان خود است. این بنا توسط آصف الدوله قاجار احداث شده و ساختمان ایوان و صحن به امر کامران میرزا نایب السلطنه انجام شده است.

همچنین بنا بر کتیبه موجود، معماران بنای ایوان استاد مهدی ولد و استاد علی‌اکبر کاشی پز بوده‌اند و سازنده در خاتم بقعه استاد کریم شیرازی بوده است و نیز هنرمندان مسئول مرمت بقعه، حاج عباس علی معمار، استاد اسدالله کاشی‌پز و سید مصطفی کاشی‌کار اصفهانی بوده‌اند.

صندوق عتیقه بقعه توسط خواجه قنبر علی بن محمد زرین‌کمر تهرانی وقف شده و سازندگان آن استاد حبیب و استاد احمد لواسانی بوده‌اند. قدیمی‌ترین تاریخ موجود در امامزاده نیز متعلق به همین صندوق است که مورخ ۹۰۲ هجری قمری، است. کتیبه داخل گنبد خانه دارای تاریخ ۱۲۴۵ هجری قمری، است و کتیبه دیگری در ایوان بزرگ بقعه تاریخ ۱۲۹۷ هجری قمری را نشان می‌دهد. همچنین درب خاتم بین حرم و ایوان اصلی تاریخ ۱۳۰۱ هجری شمسی، را نشان می‌دهد و در کمربند گنبد کتیبه‌ای مربوط به سال ۱۳۲۲ هجری شمسی، موجود است.

بنای گنبدخانه امامزاده، از آثار زمان فتحعلی شاه قاجار در سال ۱۲۴۵ هجری قمری، است. صحن ایوان و حجره‌ها نیز در زمان سلطنت ناصرالدین‌شاه و در خلال سال‌های ۱۲۷۹ تا ۱۳۰۱ هجری شمسی، احداث شده است. در این زمان تزیینات نقاشی روی گچ در فضای گنبدخانه با آینه کاری پوشانده شد که آثار این نقاشی‌ها در سال ۱۳۲۵ هجری شمسی، طی مرمت آینه کاری‌ها آشکار شد.

کاشی کاری گنبد و تجدید تعمیر ایوان و آیینه کاری رواق، حرم و مقبره جنب آن در خلال سال‌های ۱۳۱۵ تا ۱۳۱۶ شمسی انجام و صحن قبلی این بقعه امروزه به مدرسه تبدیل شده است. وزارت فرهنگ و هنر وقت، در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی، صحن و حجره‌های اطراف امامزاده را برای احداث مدرسه ابتدایی در نظر گرفت. در این زمان صحن کوچکی از طرف بازار خیاط‌ها در جنوب بقعه ایجاد شد.

خشت‌های کاشی‌کاری کمربندی خارجی گنبد در فاصله بین دو پوش گنبد انباشته شده بود و در سال ۱۳۱۹ هجری شمسی، طی تعمیرات اداره باستان شناسی به‌دست آمد.

در حاشیه تحتانی صندوق نیز در هر سو کتیبه‌ای به خط ثلث است و روی ترنجی طویل امامزاده معرفی‌شده است و مفهوم آن این است که، این پناهگاه مقبره امامزاده سید زید پسر زین العابدین پسر حسین پسر علی (ع) است.

از دیگر ویژگی‌های این بنا مقبره لطف علی‌خان، پادشاه جوان زندیه، است که به‌دست آغامحمدخان قاجار به قتل رسید. اداره کل باستان‌شناسی لوحه‌ای از سنگ مرمر به نام این پادشاه تهیه کرد و پس از اصلاحات و تعمیراتی در بنای مزبور، لوحه را در آن جا نصب کرد.

ثبت در آثار ملی ایران

این اثر در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۱۵ با شماره ثبت ۲۵۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس امامزاده زید (ع)

تهران، میدان امام خمینی، خیابان ناصر خسرو، داخل بازار تهران

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
منتسب به
امام حسن مجتبی (ع)
دوره ساخت اولین بقعه
حکومت صفویه
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
۳۰ خرداد ۱۳۱۵
شماره ثبت در آثار ملی ایران
۲۵۹
آدرس
میدان امام خمینی، خیابان ناصر خسرو، داخل بازار
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها