لیست استان ها
چکدرمه استان گلستان

چکدرمه از غذاهای محلی استان گلستان به همراه طرز تهیه

دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰
3,306 بازدید بدون دیدگاه

چکدرمه یکی از غذاهای محلی و معروف استان گلستان است که تقریباً در تمامی نقاط این استان طبخ می‌شود و بیش از هزار سال قدمت دارد. این غذای خوشمزه طرفداران بسیاری دارد و اگر به این استان سفر کردید، حتماً از این غذای خوشمزه میل بفرمایید.

طرز تهیه چکدرمه استان گلستان

در ادامه باهم مراحل پخت این غذای خوشمزه را مرور می‌کنیم.

مواد لازم (برای ۴ نفر)

برنج: ۴ پیمانه

گوشت گوسفندی: ۴۰۰ گرم

رب گوجه‌فرنگی: یک قاشق غذاخوری

گوجه‌فرنگی: ۴ عدد متوسط

زعفران دم‌کرده: ۲ قاشق غذاخوری

کشمش پلویی (اختیاری): نصف پیمانه

پیاز: یک عدد درشت

آب: حدود یک لیتر

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه پلویی: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

مراحل تهیه چکدرمه استان گلستان

این غذای خوشمزه در ۴ مرحله آماده می‌شود که به توضیح آن می‌پردازیم:

۱- مرحله اول:

ابتدا گوشت گوسفندی را کمی بزرگ‌تر از گوشت خورشتی تکه می‌کنیم. سپس به همراه کمی روغن داخل یک قابلمه مناسب می‌دهیم تا گوشت‌ها رنگشان تغییر کند و به خوبی سرخ شوند.

۲– مرحله دوم:

پس‌ازاینکه گوشت را سرخ کردیم، آن را از قابلمه خارج می‌کنیم، سپس پیاز را به‌صورت نگینی یا خلالی خرد می‌کنیم و به قابلمه اضافه می‌کنیم. پیاز را چند دقیقه تفت می‌دهیم تا سبک شود، سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه اضافه می‌کنیم.

پس‌ازاینکه ادویه‌ها با پیاز یکدست شدند، رب گوجه‌فرنگی را اضافه می‌کنیم و به خوبی تفت می‌دهیم تا طعم خامی رب گوجه‌فرنگی گرفته شود، سپس گوشت سرخ‌شده را نیز به قابلمه بر می‌گردانیم و با دیگر مواد کمی تفت می‌دهیم.

۳- مرحله سوم:

در این مرحله گوجه‌فرنگی‌ها را پوست می‌گیریم و پس از رنده کردن به قابلمه اضافه می‌کنیم و به خوبی تفت می‌دهیم تا مواد روغن بیندازند و آب اضافی موجود در قابلمه تبخیر شود، سپس ۳ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می‌کنیم.

سپس درب قابلمه را می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم گوشت‌ها به‌طور کامل بپزند. در همین حین برنج را با آب ولرم و کمی نمک می‌خیسانیم. پس‌ازاینکه گوشت به‌طور کامل پخت آن را از قابلمه خارج می‌کنیم و کمی نمک اضافه می‌کنیم.

۴– مرحله چهارم

در این مرحله برنج خیسانده شده را به قابلمه اضافه می‌کنیم تا در آب موجود در قابلمه به‌صورت کته پخته شود. زمانی که آب موجود در قابلمه کشیده شد، گوشت را روی برنج می‌چینیم و در صورت نیاز کمی آب جوش اضافه می‌کنیم.

حالا درب قابلمه را می‌گذاریم تا برنج به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت به‌طور کامل بپزد. در همین حین کشمش را نیز با کمی روغن تفت می‌دهیم. در پایان غذا را در ظرف موردنظرمان می‌کشیم و به همراه کشمش و گوشت تزیین می‌کنیم. نوش جان!

انواع چکدرمه

چکدرمه انواع مختلفی دارد که در ادامه به توضیح مختصر آن‌ها پرداخته می‌شود:

۱چکدرمه گوشت:

اینو نوع معمولاً از گوشت گردن گوسفند که در اصطلاح ترکمنی «اوجه» می‌گویند، تهیه می‌شود که خوش‌طعم‌ترین در نوع چکدرمه گوشت می‌باشد و انواع دیگر چکدرمه گوشت را می‌توان با گوشت گوساله و یا گوسفند طبخ نمود.

۲چکدرمه با گوشت پرنده شکم پر:

این نوع را می‌توان از انواع پرندگان از جمله انواع اردک، بلدرچین، کبک و … و در کمترین حالت با مرغ طبخ نمود. مطمئناً طبخ با اردک وحشی خوشمزه‌ترین در نوع چکدرمه به شمار می‌رود. در طبخ این نوع از چکدرمه شکم پرنده را می‌توان با آلو برغان، هویج، کشمش، پیاز، ادویه جات مختلف و … پر نمود.

۳چکدرمه ماهی شکم پر:

این نوع چکدرمه که مخصوص فصل سرما است، از خوشمزه‌ترین نوع چکدرمه بشمار می‌رود که با انواع ماهی می‌توان طبخ نمود که چنانچه از ماهی استخوانی مدنظر باشد ماهی کپور بهترین ماهی برای طبخ آن به شمار می‌رود چنانچه چکدرمه با ماهی خاویاری (اوزون‌برون، فیل ماهی، تاس ماهی و …) طبخ گردد در اصطلاح ترکمنی «یاهانا» می‌گویند که طعم و مزه‌ای بی‌نظیر را برای شما به ارمغان می‌آورد.

۴چکدرمه هویج

این چکدرمه بدون گوجه‌فرنگی یا رب گوجه‌فرنگی تهیه می‌شود و در آن مقدار زیادی هویج در حین پختن اضافه می‌شود. این نوع از چکدرمه بیشتر در کشور ترکمنستان رایج می‌باشد.

نکات مهم

۱– زمان آماده‌سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدوداً ۳۰ دقیقه و زمان پخت و انتظار آن در حدود دو ساعت می‌باشد.

۲چکدرمه را می‌توانید در وعده نهار یا شام سرو کنید. همچنین می‌توان در ماه رمضان به‌عنوان سحری یا افطار میل کرد.

غذاهای مرتبط

مشخصات استان
نام استان
گلستان
مرکز استان
گرگان
جمعیت
1.9 میلیون نفر
تعداد شهرستان
14
آب و هوا
معتدل و مرطوب
پیش شماره
017
مساحت استان
20,367 کیلومتر مربع
تبلیغات
نمایش نقشه
لیست استان ها