لیست استان ها
خورش ساک استان گلستان

خورش ساک از غذاهای محلی استان گلستان به همراه طرز تهیه

یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰
2,995 بازدید بدون دیدگاه

خورش ساک یکی از غذاهای محلی و خوشمزه استان گلستان است که تقریباً در تمامی نقاط این استان طبخ می‌شود و طرفداران بسیاری دارد.

طرز تهیه خورش ساک استان گلستان

در ادامه باهم مراحل پخت این غذای خوشمزه را مرور می‌کنیم.

مواد لازم (برای ۴ نفر)

نخود خام: دو لیوان

فلفل، زردچوبه و نمک: به مقدار لازم

گوشت با چربی: یک کیلو

آرد: یک استکان

اسفناج: دو کیلو

روغن: به مقدار لازم

سیر: چند حبه

پیاز: دو عدد

مراحل تهیه خورش ساک استان گلستان

این غذای خوشمزه در ۸ مرحله آماده می‌شود که به توضیح آن می‌پردازیم:

۱- مرحله اول:

اولین مرحله برای تهیه خورشت ساک این است که نخودها را از شب قبل بخیسانید. بهتر است در این مدت چندین دفعه آب نخود را عوض کنید تا نفخ آن کاملاً از بین برود.

۲– مرحله دوم:

حالا نخودها را با آب روی حرارت بگذارید تا بجوشند. همین‌که نخودها کمی نرم شوند، کافی است. آن‌ها را از روی حرارت بردارید و بعد پوستشان را (به کمک روش‌های گفته‌شده در قسمت نکات) بگیرید.

۳– مرحله سوم:

در این مرحله از تهیه خورش ساک نوبت به آماده کردن گوشت می‌رسد. یک قابلمه بردارید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید. مقداری روغن در قابلمه بریزید و صبر کنید تا داغ شود. سپس پیازهای نگینی خردشده را در قابلمه بریزید تا طلایی شوند.

۴– مرحله چهارم:

گوشت خورشتی را به پیازها اضافه کنید و با هم تفت دهید. کمی زردچوبه، فلفل و در صورت تمایل دارچین بریزید و خوب به هم بزنید. حالا نخودها را به قابلمه اضافه کنید و روی آن‌ها ۵ یا ۶ پیمانه آب بریزید. حرارت اجاق را روی درجه زیاد تنظیم کرده و صبر کنید تا به جوش بیاید. وقتی آب خورش ساک به جوش آمد، حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت آرام‌آرام بپزد.

۵- مرحله پنجم:

بعد از گذشت حدوداً دو ساعت و نیم، وقتی گوشت خورشت پخته شد، اسفناج‌هایی را که قبلاً خرد کرده‌اید، به آن اضافه کنید. آرد را با نصف پیمانه آب سرد مخلوط کرده و در قابلمه بریزید. این کار لعاب و غلظت خورش را بیشتر می‌کند. حالا نمک را به خورش اضافه کنید و صبر کنید تا ۲۰ الی ۳۰ دقیقه دیگر به‌طور کامل بپزد.

۶– مرحله ششم:

در یک ماهیتابه دیگر، مقداری روغن بریزید و سیر خردشده را با زردچوبه تفت دهید. در صورت تمایل می‌توانید نعنا هم تفت‌داده و نعنا داغ آماده کنید.

۷– مرحله هفتم:

حالا به خورش ساک مقداری آب‌نارنج اضافه کنید. طعم غذا را بچشید و میزان نمک و ترشی آن را مطابق با ذائقه خودتان تنظیم کنید.

۸– مرحله هشتم:

در این مرحله می‌توانید سیرداغ و نعنا داغ را داخل خورش بریزید یا فقط هنگام سرو روی آن قرار داده و تزیین کنید. سپس خورش را در ظرف سرو بکشید و به همراه پلو یا زرشک‌پلو نوش جان کنید. نوش جان!

نکات مهم

۱– برای این‌که راحت‌تر بتوانید پوست نخودها را جدا کنید دو راه وجود دارد: اول این‌که نخود را در مرحله‌ اول با کمی جوش‌شیرین بپزید. جوش‌شیرین کمک می‌کند پوست نخود راحت‌تر بلند شود. و راه دوم این است که به کمک یک جسم سنگین مثل وردنه یا هاون به نخود فشار آورید و روی سطحی صاف و تمیز نخود را بکشید تا پوستش جدا شود.

۲– در طرز تهیه خورش ساک، قبل از اضافه کردن اسفناج می‌توانید گوشت را از قابلمه خارج کرده و ریش‌ریش کنید. هم‌چنین می‌توانید برای لعاب بیشتر خورش و از بین رفتن سفتی نخودها، در همان مرحله، نخودها را با پشت قاشق له کنید. دقت داشته باشید که نباید نخودها کاملاً له شوند. فقط کمی فشار کافی است تا بافت نرم‌تری پیدا کنند.

۳– برای اضافه کردن آرد به خورش ساک می‌توانید آن را بدون آب به اسفناج اضافه کنید و بعد در قابلمه بریزید.

۴– برای لعابی شدن خورش ساک به‌جای آرد می‌توانید از جو پرک آسیاب شده هم استفاده کنید.

۵– اگر تهیه آب‌نارنج برایتان مشکل است می‌توان از آب‌لیموی تازه هم استفاده کرد. اما طرز تهیه خورشت ساک مجلسی و اصلی با آب‌نارنج است.

۶درصورتی‌که از طعم اسفناج خوشتان نمی‌آید می‌تواند مقدار کمی سبزی جعفری هم به آن اضافه کنید.

غذاهای مرتبط

مشخصات استان
نام استان
گلستان
مرکز استان
گرگان
جمعیت
1.9 میلیون نفر
تعداد شهرستان
14
آب و هوا
معتدل و مرطوب
پیش شماره
017
مساحت استان
20,367 کیلومتر مربع
تبلیغات
نمایش نقشه
لیست استان ها