لیست استان ها
باسترمه پلو استان گلستان

باسترمه پلو از غذاهای محلی استان گلستان به همراه طرز تهیه

دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰
2,889 بازدید بدون دیدگاه

باسترمه پلو یکی از غذاهای معروف و خوشمزه استان گلستان است. این غذای محلی که با ماهی طبخ می‌شود، طرفداران بسیاری دارد و موردتوجه علاقه‌مندان به غذاهای دریایی است.

طرز تهیه باسترمه پلو استان گلستان

در ادامه باهم مراحل پخت این غذای خوشمزه را مرور می‌کنیم.

مواد لازم

برنج: به ازای هر نفر یک پیمانه

ماهی اوزون‌برون: نیم کیلوگرم

سیب‌زمینی و پیاز: سه عدد متوسط

انار ترش دانه شده: یک پیمانه

نمک و فلفل: به مقدار لازم

مراحل تهیه باسترمه پلو استان گلستان

این غذای خوشمزه در ۵ مرحله آماده می‌شود که به توضیح آن می‌پردازیم:

۱- مرحله اول:

برای تهیه این غذا باید از قبل برنج خود را خیس کنید. اگر عجله‌ای ندارید بهتر است از شب قبل این کار را انجام دهید اما اگر عجله دارید یک ساعت خیساندن هم برای بهتر پخته شدن آن کافی خواهد بود. حالا برنج را بر روی شعله گاز به همراه آب گرم و نمک قرار دهید تا برنج به مرحله آبکش برسد. این زمان در حدود ده دقیقه خواهد بود.

۲– مرحله دوم:

سه عدد سیب‌زمینی متوسط را پوست بگیرید. پس‌ازآن می‌توانید این سیب‌زمینی‌ها را به حالت دایره‌ای درآورده و با ریختن کمی روغن در انتهای قابلمه، آنها را در داخل قابلمه قرار دهید یعنی به شکلی که کف قابلمه شما توسط سیب‌زمینی‌ها پوشیده شود.

حالا سه عدد پیاز متوسط را به‌صورت حلقه‌ای برش دهید و بر روی سیب‌زمینی‌هایی که در کف قابلمه چیده شده‌اند بچینید.

۳– مرحله سوم:

حالا ماهی اوزون‌برون را باید بر روی پیازهای حلقه‌ای به‌صورت فیله‌ای قرار دهید. سپس برای طعم‌دار شدن غذای اصلی می‌توانید از نمک و فلفل استفاده کنید.

۴- مرحله چهارم:

در مرحله بعدی نوبت به دانه‌های انار می‌رسد. این دانه‌های انار از نوع ترش‌مزه هستند و شما می‌توانید آن را بر روی ماهی ریخته و درنهایت برنج خود را بر روی این ماهی بریزید. کمی آب بر روی این ترکیب بریزید. البته این میزان آب در حد چند قاشق کافی خواهد بود. حالا می‌توانید درپوش را قرار دهید.

۵– مرحله پنجم:

درنهایت باید از برنجی که در حالت آبکش بوده بر روی آن ریخته و کمی هم روغن برای چرب‌تر شدن آن اضافه نماییم. حالا درب را قرار داده و حرارت گاز را بر روی ملایم قرار دهید تا حدود یک ساعت بعد باسترمه پلو پخته شود و طعم اصلی خود را حفظ نماید. نوش جان!

نکات مهم

۱درصورتی‌که در محل زندگی خود نمی‌توانید ماهی اوزون‌برون را پیدا کنید، استفاده از انواع دیگر ماهی‌ها ایرادی ندارد اما به‌شرطی که ماهی‌هایی که استفاده می‌کنید استخوانی نباشند.

۲- ترکیب اصلی باسترمه پلو به‌گونه‌ای است که نباید بسیارترش شود. بنابراین درصورتی‌که دانه‌های انار بسیارترش هستند و شما این دانه‌ها را به غذای خود اضافه کرده‌اید، یکی از بهترین راه‌حل‌ها استفاده از چند قاشق شکر خواهد بود تا طعم ملایمی را به غذا بدهد.

غذاهای مرتبط

مشخصات استان
نام استان
گلستان
مرکز استان
گرگان
جمعیت
1.9 میلیون نفر
تعداد شهرستان
14
آب و هوا
معتدل و مرطوب
پیش شماره
017
مساحت استان
20,367 کیلومتر مربع
تبلیغات
نمایش نقشه
لیست استان ها