لیست استان ها
خورش هویج آذربایجان شرقی

خورش هویج از غذاهای محلی استان آذربایجان شرقی به همراه طرز تهیه

سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹
3,258 بازدید بدون دیدگاه

خورش هویج یکی از انواع خورش‌های ایرانی است که اصالتاً متعلق به استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز است و با نام‌های خورش هویج ترکی و خورش هویج تبریزی هم شناخته می‌شود. این خورش طعم خاص و جذابی دارد و اگر به دنبال طعم‌های خاص هستید، حتماً آن را امتحان کنید.

طرز تهیه خورش هویج آذربایجان شرقی

در ادامه باهم مراحل پخت این غذای خوشمزه را مرور می‌کنیم.

مواد لازم (برای ۴ نفر)

گوشت ماهیچه: ۳۰۰ گرم

پیاز خردشده: ۱ لیوان

هویج خلال شده: ۵ لیوان

آلوی خشک: ۲۵۰ گرم

روغن آفتابگردان: ۳ قاشق غذاخوری

شکر: ۲ قاشق غذاخوری

رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

زعفران ساییده: به میزان دلخواه

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان دلخواه

مراحل تهیه خورش هویج

این غذای خوشمزه در سه مرحله آماده می‌شود که به توضیح آن می‌پردازیم:

۱– مرحله اول:

برای شروع، ۲ قاشق غذاخوری روغن را در تابه‌ای بریزید و پیازهای خردشده را در آن تفت دهید، سپس ادویه‌ها (به غیر از زعفران)،‌ شکر و رب را اضافه کنید و گوشت را در این مخلوط بریزید.

۲– مرحله دوم:

پس از چند دقیقه یک لیتر آب به آنها اضافه کنید و اجازه دهید تا آب جوش بیاید. بعد از گذشت حداقل ۳۰ دقیقه آلوها را به این مخلوط اضافه کنید.

۳– مرحله سوم:

در تابه‌ای دیگر، هویج را با یک قاشق غذاخوری روغن باقی‌مانده و کمی نمک تفت دهید و سپس در مخلوط بریزید و بگذارید تا چند دقیقه با هم پخته شوند. هنگام سرو نیز خورشتان را با چند حلقه گوجه‌فرنگی سرخ‌شده تزیین کنید. نوش جان!

نکات مهم

۱– خورش هویج در تبریز در اکثر مواقع با زردک که شباهت زیادی به هویج دارد تهیه می‌شود ولی به دلیل اینکه زردک همیشه در دسترس نیست از هویج به‌عنوان جایگزین استفاده می‌شود و هویج در حال حاضر متداول‌تر است.

۲– خورش هویج به‌صورت متداول با گوشت خورشتی طبخ می‌شود ولی می‌توان آن را با گوشت‌های سفید مانند گوشت مرغ و گوشت بوقلمون هم تهیه کرد. ضمن اینکه این خورش را می‌توانید بدون گوشت و به‌صورت کاملاً گیاهی نیز تهیه کنید.

نکات تغذیه‌ای خورش هویج تبریز

۱– مقدار کالری:

این خورش در مجموع دارای ۱۳۲۰ کیلوکالری انرژی است. درصورتی‌که آن را به ۴ قسمت تقسیم کنید هر بخش ۳۳۰ کیلوکالری انرژی خواهد داشت. البته خوردن آن با برنج میزان کالری دریافتی را حداقل ۱۶۰ کیلوکالری دیگر نیز می‌افزاید.

۲– هویج علیه سرطان:

این سبزی نارنجی رنگ از منابع بتاکاروتن یا پیش‌ساز ویتامین A است به‌طوری‌که بررسی‌ها نشان داده‌اند با خوردن ۱۰۰ گرم از این سبزی تقریباً ۵ هزار میکروگرم از این ماده مغذی تأمین خواهد شد.

فراموش نکنید که بتاکاروتن در گروه آنتی اکسیدان های قوی جای می‌گیرد و دریافت هر روزه آن می‌تواند از بروز سرطان پیشگیری کند. در ضمن، حضور بتاکاروتن همراه سایر منابع پروتئینی، جذب آهن موجود در آن را نیز افزایش خواهد داد. نکته‌ای که درباره بتاکاروتن باید بدانید آن است که این ترکیب به شکل ویتامین A در بدن به تولید آنتی بادی توسط گلبول‌های سفید خون و فعالیت سلول‌های T کمک کرده بنابراین تقویت کننده سیستم دفاعی بدن است پس کسانی که در مناطق آلوده زندگی می‌کنند یا مدام به عفونت‌های مختلف مبتلا می‌شوند بهتر است این سبزی را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند.

۳– ماهیچه علیه کم‌خونی:

گوشت قرمز به‌خصوص ماهیچه‌ها به دلیل فعالیت بیشتر دارای آهن بالایی است؛ ماده معدنی که کمبود آن باعث ابتلای فرد به کم‌خونی می‌شود.

درباره آهن باید بگوییم که این ماده مغذی در تولید ناقلان عصبی در مغز و هورمون تیروئید دخالت دارد، به تولید انرژی در سلول‌ها کمک می‌کند و همچنین باعث حمل اکسیژن به‌وسیله هموگلوبین در گلبول‌های قرمز می‌شود بنابراین کمبود آن کم‌خونی، قاشقی شدن ناخن‌ها، بی‌اشتهایی، عدم تمرکز و خستگی زودرس را به همراه دارد. جالب است بدانید که برای جذب بیشتر آهن، حضور ویتامین A، E، ویتامین B۶ و C ضروری است و درصورتی‌که فرد به کمبود یکی از این ویتامین‌ها مبتلا باشد، احتمال کم‌خونی نیز در وی بالا خواهد رفت.

۴– روغن آفتابگردان علیه ناباروری:

آفتابگردان از جمله دانه‌های روغنی است که از منابع اسید چرب ضروری به نام اسید لینولئیک به‌حساب می‌آید. روغن آن نیز دارای مقاومت بالایی است بنابراین می‌توان آن را برای سرخ کردن مواد غذایی مورداستفاده قرار داد.

غذاهای مرتبط

مشخصات استان
نام استان
آذربایجان شرقی
مرکز استان
تبریز
جمعیت
3.9 میلیون نفر
تعداد شهرستان
21
آب و هوا
سرد و کوهستانی
پیش شماره
041
مساحت استان
۴۵٬۴۹۱ کیلومتر مربع
تبلیغات
نمایش نقشه
لیست استان ها