لیست استان ها
دلمه برگ مو آذربایجان شرقی

دلمه برگ مو از غذاهای محلی استان آذربایجان شرقی به همراه طرز تهیه

چهارشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۰
3,217 بازدید بدون دیدگاه

دلمه برگ مو یکی از غذاهای محلی استان آذربایجان شرقی به‌خصوص تبریز است که تقریباً در تمام نقاط ایران پخته می‌شود. این غذا بسیار خوشمزه و لذیذ است و مناسب همه ذائقه‌ها می‌باشد.

طرز تهیه دلمه برگ مو آذربایجان شرقی

در ادامه باهم مراحل پخت این غذای خوشمزه را مرور می‌کنیم.

مواد لازم (برای ۴ نفر)

برنج: ۲ پیمانه (۲۶۰ گرم)

لپه: نصف پیمانه (۷۵ گرم)

گوشت چرخ‌کرده: ۲۵۰ گرم

سبزی دلمه: ۴۰۰ گرم

برگ مو (انگور): به تعداد لازم

گو جه خشک‌شده: ۱۰۰ گرم

پیاز: ۱ عدد متوسط

نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و روغن: به میزان لازم

مراحل تهیه دلمه برگ مو آذربایجان شرقی

این غذای خوشمزه در شش مرحله آماده می‌شود که به توضیح آن می‌پردازیم:

۱- مرحله اول:

ابتدا برنج را می‌خیسانیم و لپه را به همراه یک لیوان آب و کمی نمک داخل یک قابلمه کوچک می‌ریزیم تا نیم پز شود. در همین حین داخل یک قابلمه مناسب مقداری آب می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا آب جوش بیاید.

۲– مرحله دوم:

برگ‌های مو را داخل قابلمه آب جوش قرار می‌دهیم تا رنگشان زرد شود و به خوبی نرم شوند، سپس از آب جوش خارج می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. در ادامه پیاز را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و به همراه کمی روغن در یک تابه مناسب تفت می‌دهیم.

۳– مرحله سوم:

پس از اینکه پیاز سبک شد کمی زردچوبه اضافه می‌کنیم و پس از یک دقیقه تفت دادن گوشت چرخ‌کرده را به تابه اضافه می‌کنیم. گوشت را به خوبی تفت می‌دهیم تا رنگش تغییر کند سپس رب گوجه‌فرنگی را به همراه نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز اضافه می‌کنیم.

۴- مرحله چهارم:

رب گوجه‌فرنگی را کمی تفت می‌دهیم تا طعم خامی‌اش گرفته شود، سپس سبزی دلمه را که از قبل خرد کرده‌ایم اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا مواد یکدست شوند. در ادامه برنج و لپه نیم پز شده را نیز اضافه می‌کنیم.

۵– مرحله پنجم:

مواد دلمه را به خوبی مخلوط می‌کنیم تا یکدست شوند. حالا داخل برگ‌های مو از مواد می‌ریزیم و به‌صورت لوله‌ای یا بقچه‌ای به سلیقه خود می‌پیچیم و دلمه‌ها را به ترتیب کنار هم داخل یک قابلمه مناسب می‌چینیم.

۶– مرحله ششم:

حالا مقداری آب و روغن داخل قابلمه می‌ریزیم و قابلمه را روی حرارت قرار می‌دهیم تا آب جوش بیاید. در ادامه درب قابلمه را می‌گذاریم و به مدت یک ساعت و نیم اجازه می‌دهیم دلمه‌ها بپزند. برای طعم بهتر دلمه‌ها می‌توانید کمی شکر و سرکه هم مخلوط کنید و به دلمه‌ها اضافه کنید. نوش جان!

نکات مهم

۱– بهترین برگ مو برگ انگور عسگری است و برای این که دلمه برگ مو لطیف‌تر، خوشمزه‌تر و زیباتر به نظر برسد، از برگ مو تازه، کوچک، بدون رگه و به رنگ سبز کم‌رنگ استفاده می‌کنیم. مزه برگ‌ها تأثیر به سزایی درترش و شیرین شدن و خوشمزه‌تر شدن این غذا دارد.

۲– این غذا با نان سنگک تازه و سبزی‌خوردن بسیار خوشمزه‌تر می‌شود.

۳می‌توان از زرشک شسته شده برای تزیین این غذا استفاده کرد.

غذاهای مرتبط

مشخصات استان
نام استان
آذربایجان شرقی
مرکز استان
تبریز
جمعیت
3.9 میلیون نفر
تعداد شهرستان
21
آب و هوا
سرد و کوهستانی
پیش شماره
041
مساحت استان
۴۵٬۴۹۱ کیلومتر مربع
تبلیغات
نمایش نقشه
لیست استان ها