لیست استان ها
خوراک عنکاس ماهی مرکب استان هرمزگان

خوراک عنکاس (ماهی مرکب) از غذاهای محلی استان هرمزگان به همراه طرز تهیه

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
3,950 بازدید بدون دیدگاه

خوراک عنکاس که به ماهی مرکب نیز معروف است، یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار استان هرمزگان و خطه جنوب است. این غذا بر پایه ماهی است و به کسانی که به غذاهای دریایی علاقه دارند، توصیه می‌شود.

طرز تهیه خوراک عنکاس (ماهی مرکب) استان هرمزگان

در ادامه باهم مراحل پخت این غذای خوشمزه را مرور می‌کنیم.

مواد لازم (برای ۳ نفر)

عنکاس: ۲۵۰ گرم

پیاز: ۲ عدد

خرما: ۳ تا ۴ عدد

روغن: به میزان لازم

رب گوجه‌فرنگی: ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری

ادویه: نصف قاشق مرباخوری

نمک و فلفل: به میزان لازم

زردچوبه: نصف قاشق چای‌خوری

مراحل پخت خوراک عنکاس (ماهی مرکب) استان هرمزگان

این غذای خوشمزه در سه مرحله آماده می‌شود که به توضیح آن می‌پردازیم:

۱– مرحله اول:

عنکاس را پس از تمیز کردن خوب می‌شوییم و به قطعات کوچک تقسیم می‌کنیم و با خرما در دیگ ریخته و آب را اضافه می‌کنیم و به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه می‌جوشانیم تا عنکاس نرم شود (خرما باعث خوش‌رنگ شدن و نرم شدن عنکاس می‌شود).

۲– مرحله دوم:

پیاز را به خلال‌های نازک تبدیل کرده و در روغن تفت می‌دهیم تا طلایی شود. سپس زردچوبه را اضافه می‌کنیم و عنکاس آب پز شده را با پیاز مخلوط کرده و ۲ الی ۳ دقیقه در پیاز تفت می‌دهیم. سپس رب گوجه را اضافه می‌کنیم و نمک و فلفل و ادویه را اضافه می‌کنیم و همه مواد را باهم زیر و رو می‌کنیم.

۳– مرحله سوم:

بعد یک پیمانه آب می‌ریزیم و حرارت را زیاد می‌کنیم، پس از به جوش آمدن حرارت را کم می‌کنیم و در دیگ را می‌بندیم و به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم می‌پزیم. عنکاس را در بشقاب می‌ریزیم و اطراف آن را با گل از پیاز و تربچه تزئین می‌کنیم. نوش جان!

نکات مهم

۱– در صورت دلخواه می‌توانید نصف پیمانه فلفل دلمه خرد شده و قارچ تفت‌داده شده را به این خوراک اضافه کنید. معمولاً نصف پیمانه سبزی ماهی هم به این خوراک اضافه می‌کنند. پس از این‌که پیاز سرخ شد، مواد نامبرده را می‌ریزیم و تفت می‌دهیم بعد عنکاس اضافه می‌کنیم.

۲عنکاس خشک‌شده نیز غذای دیگری است که تهیه آن نسبتاً پر زحمت است و آن را در فصل تابستان مصرف می‌کنند. بعد از اینکه گوشت عنکاس را تکه‌تکه بریدند؛ در حدود ده روز جلوی آفتاب قرارش می‌دهند تا خشک شود. بعد این گوشت‌های خشک‌شده را کباب می‌کنند و بعد از کمی کوبیدن، سر سفره می‌آورند.

۳– ماهی عنکاس را باید با لیمو و خارک خرما بخورید تا بفهمید چرا آنقدر بین اهالی جنوب محبوب است.

غذاهای مرتبط

مشخصات استان
نام استان
هرمزگان
مرکز استان
بندرعباس
جمعیت
2 میلیون نفر
تعداد شهرستان
13
آب و هوا
گرم و مرطوب
پیش شماره
076
مساحت استان
70,697 کیلومتر مربع
تبلیغات
نمایش نقشه
لیست استان ها