لیست استان ها
بادمجان پلو قزوین

بادمجان پلو از غذاهای محلی استان قزوین به همراه طرز تهیه

دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
3,015 بازدید بدون دیدگاه

بادمجان پلو یکی از غذاهای محلی استان قزوین است که بیشتر در روستایی به نام «بَرَک» در منطقه الموت قزوین طبخ می‌شود. این غذای خوشمزه و بسیار دلپذیر، دو نوع قزوینی و شیرازی دارد و با وجود اینکه به‌اندازه قیمه نثار یا شیرین‌پلو مشهور نیست؛ اما به‌هیچ‌وجه نباید از خوردن آن در سفر به قزوین غافل شد.

طرز تهیه بادمجان پلو قزوین

در ادامه باهم مراحل پخت این غذای خوشمزه را مرور می‌کنیم.

مواد لازم (برای ۶ نفر)

برنج: یک کیلوگرم

بادمجان پوست‌کنده و حلقه شده: یک کیلوگرم

پیاز پوست‌کنده و نگینی خرد شده: یک پیمانه

سیر پوست‌کنده و رنده شده: ۳ حبه

گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوسفندی و گوساله: ۵۰۰ گرم

گوجه‌فرنگی پوست‌کنده و حلقه شده: ۲ پیمانه یا ۵ عدد

غذاخوری رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق

روغن: نصف پیمانه

نمک، ادویه پلویی و زردچوبه: به میزان لازم

مراحل تهیه بادمجان پلو قزوین

این غذای خوشمزه در چهار مرحله آماده می‌شود که به توضیح آن می‌پردازیم:

۱- مرحله اول:

روی بادمجان‌های پوست‌کنده و حلقه شده نمک بپاشید و آن‌ها را برای نیم ساعت کنار بگذارید تا تلخی و سیاهی آن‌ها گرفته شود و در حین سرخ کردن، روغن کمتری به خود بگیرند. سپس آن‌ها را بشویید و خوب خشک کنید. مقداری روغن در یک تابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز داغ کنید. سپس بادمجان‌ها را در روغن بچینید و دو طرف آن‌ها را خوب سرخ کنید تا طلایی شوند. بادمجان‌های سرخ‌شده را روی دستمال مخصوص آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود.

۲– مرحله دوم:

برنج را از دو تا سه ساعت قبل در آب و کمی نمک خیس کنید. سپس آب آن را خالی کنید و برنج را در یک قابلمه آب جوش بریزید. برنج را برای هفت تا ۱۰ دقیقه روی حرارت متوسط رو به زیاد گاز بجوشانید تا مغز دانه‌های آن نرم شوند. سپس برنج را آبکش کنید.

۳- مرحله سوم:

مقداری روغن در یک تابه تمیز بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس پیازهای نگینی خرد شده را در تابه بریزید و تفت دهید تا کمی سبک و شیشه‌ای شوند. در ادامه زردچوبه را در تابه بریزید و تفت دادن را برای یک دقیقه دیگر ادامه دهید تا بوی ادویه دربیاید. گوشت چرخ‌کرده و سیر رنده شده را در تابه بریزید و مواد را برای چند دقیقه دیگر تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. سپس رب گوجه‌فرنگی را به مواد اضافه کنید و آن را کمی تفت بدهید تا بوی خامی رب گرفته شود.

۴– مرحله چهارم:

گوجه‌فرنگی‌های حلقه شده، نمک و ادویه پلویی را در تابه بریزید و مواد را خوب با هم مخلوط کنید. اجازه دهید تا آب مخلوط گوشت کشیده شود. سپس ته‌دیگ مورد نظر خود را کف قابلمه بچینید و برنج، بادمجان‌های سرخ‌شده و مخلوط گوشت را به‌صورت لایه‌لایه در قابلمه بریزید. درب قابلمه را ببندید و شعله گاز را زیاد کنید تا برنج بخار کند. سپس کمی روغن روی برنج بریزید و دم‌کنی بگذارید. بادمجان پلو را برای نیم ساعت روی شعله ملایم گاز بپزید تا دم بکشد. نوش جان!

نکات مهم

۱– برای تزئین می‌توان از تکه‌های بادمجان و گوجه‌های سرخ‌شده استفاده کرد.

۲– برخی افراد، این غذا را به‌صورت کته درست می‌کنند. برای این کار، پس از کشیده شدن آب برنج، بادمجان‌های سرخ‌شده و مخلوط گوشت را روی پلو بریزید تا با هم دم بکشند.

۳– شما می‌توانید از زعفران دم‌کرده نیز در تهیه بادمجان پلو استفاده کنید.

۴– بادمجان پلو معمولاً همراه با سبزی‌خوردن تازه یا سالاد شیرازی به‌عنوان یک وعده اصلی غذایی برای ناهار یا شام سرو می‌شود.

غذاهای مرتبط

مشخصات استان
نام استان
قزوین
مرکز استان
قزوین
جمعیت
1.3 میلیون نفر
تعداد شهرستان
6
آب و هوا
معتدل و کوهستانی
پیش شماره
028
مساحت استان
۱۵٬۸۲۰ کیلومترمربع
تبلیغات
نمایش نقشه
لیست استان ها