لیست استان ها
کوکو شیرین قزوینی کوکو شیرین قزوین

کوکو شیرین از غذاهای محلی استان قزوین به همراه طرز تهیه

یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
3,003 بازدید بدون دیدگاه

کوکو شیرین یکی از غذاهای محلی استان قزوین است که در دیگر مناطق ایران از جمله مشهد، اصفهان و تبریز نیز طبخ می‌شود. این غذای خوشمزه پای ثابت مجالس و مهمانی‌ها است و به‌صورت سرد یا گرم برای پیش‌غذا یا دسر سرو می‌شود.

طرز تهیه کوکو شیرین استان قزوین

در ادامه باهم مراحل پخت این غذای خوشمزه را مرور می‌کنیم.

مواد لازم (برای ۸ نفر)

سیب‌زمینی متوسط آب‌پز: ۶ عدد

تخم‌مرغ: ۶ عدد

ماست: ۳ قاشق غذاخوری

شکر: ۲ قاشق غذاخوری

هل ساییده شده: یک قاشق مرباخوری

زعفران دم‌کرده غلیظ: یک قاشق غذاخوری

شربت: ۱٫۵ پیمانه

مواد لازم برای شربت

آب: یک پیمانه

شکر: ۲ پیمانه

زعفران دم‌کرده: ۲ قاشق غذاخوری

هل ساییده شده: یک قاشق مرباخوری

گلاب: دو قاشق غذاخوری

مراحل تهیه کوکو شیرین قزوین

این غذای خوشمزه در ۶ مرحله آماده می‌شود که به توضیح آن می‌پردازیم:

۱- مرحله اول:

سیب‌زمینی‌ها را با مقداری آب بپزید؛ سپس پوست بگیرید و اجازه دهید قدری خنک شوند. بعد آن‌ها را رنده کنید. ترجیحاً از رنده متوسط استفاده کنید تا سیب‌زمینی‌ها خیلی ریز و له نشوند. تخم‌مرغ‌ها را نیز در ظرف جداگانه‌ای بشکنید و در حد مخلوط شدن کمی با همزن دستی بزنید. وقتی تخم‌مرغ‌ها از حالت لختگی درآمدند، سیب‌زمینی رنده‌شده را به آن اضافه و خوب کنید تا یکدست شوند.

۲– مرحله دوم:

در این مرحله نوبت به افزودن ماست، پودر هل و زعفران دم‌کرده می‌رسد. غلظت مواد باید شبیه به ماست سفت باشد.

۳– مرحله سوم:

کف قالب موردنظر (ترجیحاً قالب مستطیلی) را با روغن جامد یا مخلوط کره و روغن مایع چرب کنید. در واقع کل قالب باید به روغن آغشته شود و مقدار روغن آن خیلی بیشتر از زمان چرب‌کردن قالب برای سایر کیک‌ها باشد. سپس مایه کوکو را داخل قالب بریزید و روی آن را صاف کنید. و آن را در فری قرار دهید که از ۱۵ دقیقه قبل روی دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کرده‌اید. مدت‌زمان پخت کوکو حدود یک ساعت است؛ هرچند زمان پخت به سایز قالب و نوع فر بستگی دارد.

۴– مرحله چهارم (آماده‌سازی شربت):

در این فاصله شربت را آماده کنید. آب و شکر را مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید.

وقتی مخلوط شکر و آب، چند جوش زد و تقریباً پس از پنج دقیقه، زعفران دم‌کرده، گلاب و پودر هل را اضافه کنید و پس از یک تا دو جوش، زیر شعله را خاموش کنید تا شربت خنک شود. برای این کوکو نیازی نیست که شربت غلیظ شود.

۵- مرحله پنجم:

وقتی رنگ روی کوکو طلایی شد و پخت، آن را از فر درآورید و اجازه دهید که کمی خنک شود.

حالا با یک چاقوی تیز، روی آن شیارهای لوزی‌شکل ایجاد کنید تا بعدتر از روی همین شیارها برش بزنید. بعد شربت خنک را به‌آرامی روی کوکو بریزید. اول نصف شربت را روی کوکو بریزید و اجازه دهید که به خورد آن برود. سپس اگر نیاز بود، مابقی شربت را بریزید که معمولاً باید از همه شربت استفاده کنید.

۶– مرحله ششم:

اجازه دهید کوکو کاملاً خنک شود. بعد آن را برش کامل بزنید و از قالب خارج کنید. روی کوکو را با خلال پسته، خلال بادام یا پودر پسته تزیین کنید؛ ولی استفاده از زرشک توصیه نمی‌شود؛ زیرا روی مزه کوکو تأثیر می‌گذارد. نوش جان!

نکات مهم

۱– برای تهیه کوکوی شیرین به ازای هر سیب‌زمینی متوسط، یک عدد تخم‌مرغ استفاده می‌شود. ضمن اینکه مابقی مواد را می‌توانید کم یا زیاد کنید.

۲– اگر می‌خواهید که سیب‌زمینی خیلی ریز و پوره نشود و موقع برش، شکل مجلسی‌تری به خود بگیرد، آن را با رنده متوسط رنده کنید.

۳– پس از مخلوط کردن سیب‌زمینی و تخم‌مرغ، درصورتی‌که مایه خیلی شلی به‌دست آمد، می‌توانید سیب‌زمینی بیشتری در آن بریزید و اگر مایه خیلی سفت بود، تخم‌مرغ دیگری به آن اضافه کنید.

۴– شربت را ملاقه ملاقه و به‌تدریج روی کوکو بریزید تا بافت کوکو خراب نشود.

۵– کوکوی شیرین را می‌توانید روی گاز نیز درست کنید. برای این منظور در تابه‌ای روغن بریزید و وقتی داغ شد، مایه کوکو را به آن منتقل کنید. حرارت را پایین بیاورید و در تابه را بگذارید تا یک طرف کوکو کاملاً سرخ شود. بعد با احتیاط کوکو را برگردانید. برای اینکه کوکو را راحت‌تر برگردانید، در تابه را روی آن قرار دهید و دو طرف تابه و در را نگه‌دارید و یک دفعه آن را برگردانید تا کوکو روی در تابه قرار بگیرد. بعد با کمی لیز دادن کوکو، آن را به داخل تابه منتقل کنید. در صورت نیاز کمی روغن به کوکو اضافه کنید و اجازه دهید تا طرف دیگر نیز سرخ شود. بعد کوکو را برش بزنید. نحوه ریختن شربت روی کوکو نیز مشابه دستوری است که ذکر شد.

۶– در طرز تهیه کوکوی شیرین مجلسی، آن را طبق  روش سنتی به‌شکل لوزی برش می‌زنند؛ اما می‌توانید کوکو را در قالب‌های کوچک‌تر درست کنید و بعد روی آن شربت بدهید و بدون برش، به‌صورت قالبی سرو کنید.

۷– کوکوی شیرین قزوینی، برای سرو در کنار پلوها بسیار عالی است.

۸– برای نگه‌داری کوکوی شیرین حتماً باید بگذارید که خنک شود و بعد در ظرف دربسته قرار دهید و در یخچال نگه‌داری کنید. ماندگاری این کوکو بالا است؛ اما شاید برای استفاده مجدداً نیاز به شربت داشته باشد.

۹– برای اینکه ظاهر کوکو زیباتر شود، در ۱۰ دقیقه آخر پخت روی آن رومال بمالید. زرده تخم‌مرغ و زعفران دم‌کرده و کمی کره آب‌شده را باهم مخلوط کنید و با برس روی کوکو بکشید. سپس شعله گریل را روشن کنید تا روی آن طلایی و ترد شود.

۱۰– خلال پسته را خیس نکنید؛ زیرا باعث تغییر رنگ آن می‌شود.

۱۱– کوکوی شیرین تبریز درست مشابه کوکوی شیرین قزوین است؛ فقط در نوع تبریزی آن از نان باگت خشک و آسیاب‌شده استفاده می‌شود.

غذاهای مرتبط

مشخصات استان
نام استان
قزوین
مرکز استان
قزوین
جمعیت
1.3 میلیون نفر
تعداد شهرستان
6
آب و هوا
معتدل و کوهستانی
پیش شماره
028
مساحت استان
۱۵٬۸۲۰ کیلومترمربع
تبلیغات
نمایش نقشه
لیست استان ها