معماری عمارت مسعودیه عمارت های تهران عمارت مسعودیه معماری عمارت مسعودیه کجاست عمارت مسعودیه در تهران عمارت مسعودیه تهران عمارت مسعودیه
آثار ملی ثبت شده در ایران تهران تهران

عمارت تاریخی مسعودیه در بافت مرکزی تهران

دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹
3,936 بازدید بدون دیدگاه

عمارت مسعودیه یکی از عمارات تاریخی تهران است که در مرکز این شهر و در محدوده شهرداری منطقه ۱۲ واقع‌شده است. این عمارت به دلیل زیبایی خاص و همچنین نزدیکی به بافت تاریخی تهران، بسیار مورد استقبال علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و همه‌روزه افراد زیادی از آن بازدید می‌کنند.

معرفی عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه یک ساختمان تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در تهران، میدان بهارستان قرار دارد.

این باغ عمارت با دستور مسعود میرزا حاکم اصفهان، ملقب به ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه در سال ۱۲۹۵ هجری قمری در زمینی به وسعت حدود ۴۰۰۰ مترمربع ساخته‌شده است. درواقع نام این عمارت نیز برگرفته از نام مسعودمیرزا است که به مسعودیه شهرت یافته است.

تاریخچه عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه در طول سال‌های عمر خود شاهد وقایع بسیار زیادی بود.

در جریان جنبش مشروطه با توجه به نزدیکی آن به میدان بهارستان و اختلاف ظل السلطان با برادرش مظفرالدین شاه و فرزند او، یکی از پایگاه‌های مشروطه خواهان و مخالفان محمدعلی شاه بود.

در سال ۱۲۸۷ در نزدیکی این عمارت بمبی دست‌ساز زیر کالسکه محمدعلی شاه منفجر شد که بهانه لازم را برای به توپ بستن مجلس دست او داد. پس از واقعه بهارستان، عمارت مسعودیه نیز به همراه خانه ظهیرالدوله و سایر مشروطه خواهان به رگبار بسته شد.

همچنین بنای بسیاری از ساختمان‌های فرهنگی کشور در این عمارت گذاشته شد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نخستین کتابخانه و موزه ملی ایران جایی در گوشه این عمارت برپا شدند.

در حدود سال‌های ۱۳۰۴ انجمن معارف با استفاده از یکی از اتاق‌های آن نخستین کتابخانه رسمی کشور را که پایه اصلی و اولیه کتابخانه ملی بود را گذاشت.

چند سال بعد نیز یکی دیگر از اتاق‌های آن به عتیقه‌های باستانی که از گوشه و کنار ایران به‌دست‌آمده بود اختصاص یافت و در حقیقت نخستین موزه ایران در آن پایه‌گذاری شد. اشیای عتیقه همین جا در سال ۱۳۱۸ به موزه ملی منتقل شد.

همچنین در فاصله سال‌های ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ هجری شمسی، از عمارت مسعودیه برای مدت کوتاهی به‌عنوان دانشکده افسری استفاده‌شده است.

در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی نیز با تفکیک وزارت آموزش‌ و پرورش از فرهنگ و هنر، عمارت مسعودیه به این وزارت خانه سپرده شد و نخستین وزارتخانه آموزش‌وپرورش در آنجا مستقر شد.

عمارت مسعودیه ۲۵ شهریور سال ۱۳۹۰ میزبان پانزدهمین جشن خانه سینما بود.

عمارت‌ها

عمارت های اصلی عبارت‌اند از:

عمارت دیوان‌خانه، عمارت سفره‌خانه (وجه‌تسمیه آن برحسب قرینه‌ای است که در کاخ گلستان و در جوار تالار سلام موزه و تالار آیینه است)، حیاط و عمارت سیدجوادی، حیاط مشیری و عمارت مشیرالدوله، حیاط خلوت و عمارت آن، عمارت سردر پیاده رو، عمارت سردر کالسکه رو و باغ دیوانخانه

معماری عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه تهران، باغ لاله‌زار، باغ نگارستان و باغ سردار ایروانی همه از مکان‌هایی هستند که در دوره ناصری و در قسمت شمالی حصار شاه‌طهماسبی تهران احداث شد و مثل سایر باغ‌های ایرانی ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد و با نقش و نگارها ایرانی و نیز عناصر معماری فرنگی زینت داده‌شده است

بر اساس مستندات باقی مانده، این باغ دارای دو قسمت بیرونی و اندرونی می‌شد که در حال حاضر چیزی از قسمت اندرونی آن باقی نمانده است. قسمت بیرونی مجموعه فعلی، باغ عمارت مسعودیه را تشکیل می‌دهد.

این بنا توسط معمار استاد شعبان معمارباشی ساخته‌شده است و از تزیینات به‌کاررفته در آن می‌توان به گچ‌بری، کاشی‌کاری، خطاطی، نقاشی دیواری و … اشاره کرد

عرصه مجموعه به مساحت ۱۵۶۰۰ مترمربع و به‌صورت زمین کشیده‌ای در جهت شمال شرقی جنوب غربی و به شکل ذوزنقه است. ضلع شرقی آن ۱۸۸/۵ متر، ضلع غربی ۱۳۸/۵ متر و ضلع جنوبی ۸۶ متر است که زائده ای (حیاط آبدارخانه) در جنوب غربی که چاپخانه آموزش‌وپرورش در آن قرار دارد.

وجود ۷ کتیبه در این مجموعه تاریخی بر اعتبار و اهمیت آن افزوده است. از این کتیبه‌ها، یک کتیبه در سردر کالسکه‌رو قرار دارد و دو کتیبه دیگر در سردر اصلی نصب شده است. همچنین دو کتیبه در عمارت مشیریه و دو کتیبه هم در عمارت دیوان خانه دیده می‌شود.

اطلاعات بازدید از عمارت مسعودیه

در صورتی که علاقه دارید از این عمارت زیبا دیدن کنید، اطلاعات زیر برای شما مفید خواهد بود:

بهای بلیط عمارت مسعودیه

مبلغ ورودی عمارت مسعودیه ۵۰۰۰ تومان برای هر فرد است.

ساعات بازدید از عمارت مسعودیه

ساعات بازدید عمارت مسعودیه نیز همه‌روزه از ۹ صبح الی ۱۶ عصر می‌باشد. لازم به ذکر است این مجموعه در تعطیلات رسمی تعطیل است.

شماره تماس عمارت مسعودیه

شماره تماس مجموعه نیز ۰۲۱۳۳۹۹۲۰۱۲ می‌باشد.

ثبت در آثار ملی ایران

این اثر در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۹۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس عمارت مسعودیه

تهران، میدان بهارستان، ضلع جنوب غربی، خیابان اکباتان

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

مشخصات مکان
دوره اثر
قاجاریه
معمار بنا
استاد شعبان معمارباشی
بهای بلیط برای هر نفر
5 هزار تومان
ساعات بازدید
۹ الی ۱۶ به جز تعطیلات رسمی
شماره تماس
۰۲۱۳۳۹۹۲۰۱۲
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
27 دی 1377
شماره ثبت در آثار ملی ایران
2190
آدرس
میدان بهارستان، ضلع جنوب غربی، خیابان اکباتان
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

نمایش نقشه
لیست استان ها