زیبایی های کاخ نیاوران فضای داخل کاخ نیاوران کاخ نیاوران تهران کاخ نیاوران تهران کاخ نیاوران در تهران کاخ نیاوران شمال تهران کاخ نیاوران کاخ های تهران نمایشگاه خودرو کاخ نیاوران کاخ نیاوران در تهران
آثار ملی ثبت شده در ایران تهران تهران

کاخ نیاوران در شمال تهران

چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
4,332 بازدید یک دیدگاه

کاخ نیاوران ازجمله زیباترین و مشهورترین کاخ‌های تهران است که در ناحیه شمال شرقی این شهر و در محدوده شهرداری منطقه ۱ قرار دارد. این کاخ به دلیل زیبایی خیره‌کننده همه‌روزه علاقه‌مندان زیادی را برای بازدید به سمت خود می‌کشد.

معرفی کاخ نیاوران

کاخ نیاوران یکی از کاخ‌های تاریخی تهران است که تاریخ احداث آن به سال‌های ابتدایی روی کار آمدن سلسله قاجاریه بازمی‌گردد.

این کاخ پس از دوران شکوهمند انقلاب اسلامی به موزه‌ای دیدنی بدل گشته و از ابتدای سال ۱۳۷۹ هجری شمسی کاملاٌ مستقل از کاخ سعدآباد اداره گشت.

این مجموعه عظیم، از بخش‌های مختلفی تشکیل‌شده که هرکدام زیبایی‌های خاص خود را دارند. در این میان می‌توان به کاخ صاحبقرانیه، کاخ اختصاصی نیاوران، کتابخانه اختصاصی، کوشک احمدشاهی، موزه جهان‌نما، موزه خودروهای اختصاصی نیاوران و باغ‌موزه کتیبه‌ها اشاره کرد. جذابیت‌های مسحورکننده هر یک از موارد یادشده به‌اندازه‌ای است که هر گردشگری را اعم از ایرانی و خارجی به سمت بازدید از آن‌ها جلب می‌کند.

تاریخچه کاخ نیاوران

تمامی ساختمان‌های موجود در مجموعه نیاوران به‌جامانده از دوران قاجاریه و پهلوی است. در ابتدا، فتحعلی شاه قاجار جهت گذراندن تعطیلات تابستانی خود این منطقه را انتخاب و دستور احداث باغ زیبا و باصفایی را در آن صادر کرد. البته در آن روزگار این ناحیه وسعت ۱۱ هکتاری امروز را نداشته و بسیار کوچک‌تر بوده است. در حقیقت، این باغ ییلاقی سرسبز و زیبا به‌جای نیزاری در حوالی روستایی به نام گرده‌به یا گرده‌وی بنا گردید. به علت جایگزینی آن به‌جای نیزار، به نی‌آوران مشهور و بعدها به نیاوران تغییر نام داد.

پس از روی کار آمدن محمدشاه قاجار، وی نیز اقدام به احداث بنایی ساده و کوچک در این منطقه کرد. همچنین، ناصرالدین‌شاه قاجار کاخ باشکوه صاحبقرانیه را جهت اقامت خود بنا نهاد. باید بدانید که کوشک احمدشاهی آخرین بنای ساخته‌شده در این منطقه به شمار می‌رود. در زمان محمدرضاشاه پهلوی، تعمیراتی اساسی در ظاهر مجموعه نیاوران صورت گرفت. به‌این‌ترتیب که تعدادی از ساختمان‌های کوچک موجود مورد تخریب قرارگرفته و بناهایی بسیار مجلل و مدرن به‌جای آن‌ها احداث گردید.

نیروهای انقلابی، در سال ۱۳۵۷ هجری شمسی مجموعه نیاوران را تسخیر و اداره آن در سال ۱۳۶۰ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار گردید. سرانجام، این کاخ در سال ۱۳۶۵ برای نخستین بار جهت بازدید عموم به روی مردم گشوده شد.

معرفی بخش‌های مختلف مجموعه نیاوران

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، مجموعه نیاوران از بخش‌های مختلفی تشکیل‌شده است. در این قسمت از مقاله، بخش‌های مهم را به شما عزیزان توضیح به صورت مختصر توضیح می‌دهیم.

کاخ صاحبقرانیه

کاخ صاحبقرانیه، ازجمله زیباترین و باشکوه‌ترین کاخ‌های ساخته‌شده در مجموعه نیاوران می‌باشد. کاخی که توسط ناصرالدین‌شاه قاجار و در سی و یکمین سال پادشاهی وی بنا شد.

این کاخ در دو طبقه احداث و بخش‌های مختلفی ازجمله کرسی‌خانه، حمام، شاه‌نشین و ۴۰ تا ۵۰ خانه در آن به چشم می‌خورند. هرکدام از خانه‌های موجود در این دو طبقه از یک ایوان و ۴ اتاق تشکیل‌شده‌اند. در حقیقت، ناصرالدین‌شاه قاجار کاخ صاحبقرانیه را جهت اقامت همسرانش ساخته است.

در مورد وجه‌تسمیه نام کاخ باید بدانید که این پادشاه در سی و یکمین سال سلطنت نام صاحب قران را برای خویش برگزید. لازم به ذکر است که در آن زمان هر سی سال یک قرن خوانده می‌شد. این‌گونه بود که این کاخ به صاحبقرانیه مشهور گشت.

موزه جهان‌نما

موزه جهان‌نما، در سال ۱۳۳۵ هجری شمسی باهدف حفظ و نگهداری از اشیاء و آثار اهدایی و یا خریداری‌شده از کشورهای دیگر به‌وسیله فرح دیبا احداث گردید. در این بنا، آثار برجسته‌ای متعلق به هنرمندان قرن بیستم مانند پابلو پیکاسو، مارک شاگان، پل گوگن، سالوادور دالی و آمادئو مودیلیایی به چشم می‌خورند.

کوشک احمدشاهی

این عمارت زیبا و باشکوه، در زمینی به مساحت ۸۰۰ مترمربع و در دو طبقه احداث گردیده است. بنایی متعلق به دوران قاجاریه که جهت اقامت ییلاقی احمدشاه قاجار بناشده و سقفی شیروانی دارد. نمای آجری فوق‌العاده زیبا و تزیینات بی‌نظیر فضای بیرونی در نظر اول توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. کوشک احمدشاهی، در زمان مرمت کاخ صاحبقرانیه موردبازسازی قرارگرفته و تغییراتی در آن ایجاد شده است.

باغ موزه کتیبه‌های کاخ نیاوران

این باغ‌موزه دیدنی، به نمایش کتیبه‌های صخره‌ای به‌جامانده از روزگاران دور پرداخته و فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرد. از میان کتیبه‌های موجود در این باغ‌موزه می‌توان به آثار دوران اشکانی، هخامنشی، مادها و دوره قبل تا سال ۲۰۰۰ پیش از میلاد مسیح اشاره کرد.

کتابخانه سلطنتی نیاوران

کتابخانه سلطنتی نیاوران (کتابخانه اختصاصی فرح پهلوی)، ازجمله جالب‌ترین بخش‌های مجموعه نیاوران بوده که در سال ۱۳۵۵ هجری ساخته‌شده است. کتابخانه‌ای در دو طبقه و زیرزمینی واقع در قسمت شرقی کاخ نیاوران که گنجینه‌ای ارزشمند از کتاب‌های اهدایی و قدیمی را به نمایش می‌گذارد.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که افراد مشهوری همچون علی‌نقی وزیری، جان افکندی، پروین اعتصامی، جواهر لعل نهرو و رولف بنی کتاب‌های نفیسی را به این مجموعه اهدا کرده‌اند. باید بدانید که کلکسیونی ارزشمند شامل ۳۵۰ تابلو نقاشی نیز در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

کاخ اختصاصی نیاوران

کاخ اختصاصی نیاوران، بنایی فوق‌العاده لوکس و مجلل بوده که در گوشه شمال شرقی این مجموعه به‌مانند نگینی می‌درخشد. این کاخ، در دو طبقه و یک نیم‌طبقه ساخته‌شده و مساحت آن بالغ‌بر ۹۰۰۰ مترمربع می‌باشد. باید بدانید که احداث کاخ اختصاصی نیاوران در سال ۱۳۳۷ هجری شمسی آغاز و در سال ۱۳۴۶ به‌پایان رسید.

هدف اولیه از طراحی این بنا تخصیص آن به‌عنوان مکانی جهت اقامت مهمانان خارجی و پذیرایی سلطنتی بوده است. اما بعدها تصمیم به اختصاص آن به مکان اقامت خانواده محمدرضا شاه پهلوی گرفته شد.

در مورد معماری این بنای باشکوه باید بگوییم که طراحی داخلی و طرح چهارضلعی کاخ تلفیقی از معماری اصیل ایرانی و سبک مدرن است. کاشی‌کاری نمای خارجی به‌وسیله استاد ابراهیم کاظم پور و ایلیا، آینه‌کاری کار دستان هنرمند استاد علی‌اصغر و گچ‌بری‌های بی‌نظیر آن هنر استاد عبداللهی می‌باشد. علاوه بر این‌ها، از سنگ گرانیت سیاه جهت پوشش کف و از آلومینیوم در سقف استفاده‌شده است. یک گروه فرانسوی نیز طراحی مبلمان داخلی و دکوراسیون کاخ اختصاصی نیاوران را بر عهده داشته‌اند.

این قسمت از سه طبقه همکف، نیم‌طبقه و طبقه آخر تشکیل‌شده است.

طبقه همکف: طبقه همکف کاخ اختصاصی نیاوران فضایی بسیار لوکس و مجلل داشته که در بدو ورود نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. نورپردازی خاص، آینه‌های نشسته بر دل دیوار و اشیاء لوکس موجود در آن واقعاٌ نظیر ندارند. ازجمله اشیاء نگهداری شده در طبقه همکف می‌توان به نقاشی طبیعت بی‌جان اثر محسن فروغی، ارگ متعلق به خواهر محمدرضا شاه اشرف پهلوی، گلدان‌های برنز و چینی ساخته‌شده در کارخانه سور فرانسه و فرش مشهور مشاهیر بافت راور کرمان اشاره کرد. در این طبقه، بخش‌های متعددی همچون اتاق انتظار، سالن پذیرایی، تالار آبی، سینمای اختصاصی، اتاق غذاخوری و اتاق نشیمن به چشم می‌خورند.

نیم‌طبقه: این قسمت از کاخ نیاوران، در وسط بنا واقع‌شده و دفتر منشی فرح دیبا، اتاق کنفرانس و اتاق کار، اتاق ندیمه لیلا پهلوی و اتاق‌خواب وی در آن به چشم می‌خورند. لازم به ذکر است که امکان بازدید از این بخش به علت باریک بودن راهرو و مسیر نامناسب وجود ندارد. اشیاء مختلفی در نیم‌طبقه کاخ نیاوران دیده می‌شوند. مجسمه سنگی بودا هدیه کشور پاکستان، پاراوان همراه با تصاویری زیبا از چین باستان، نقاشی سه قابی اثر ماکرولاکیس با مناظری از شمیران ازجمله وسایل نگهداری شده در این بخش هستند.

طبقه آخر: طبقه آخر کاخ نیاوران مختص فضاهای خصوصی و خانوادگی خانواده پهلوی است. ازجمله اشیاء موجود در این طبقه می‌توان به تابلو ساحل لاجوردی اثر هنرمندی به نام مارک شاگال، گوبلن‌هایی زیبا بافته‌شده در قرن هجدهم میلادی در فرانسه و نقاشی دیدنی و جالب از فرح دیبا کار دستان کریم روحانی اشاره کرد. علاوه بر این‌ها، اتاق ندیمه‌ها، اتاق استراحت نیمروزی و چند اتاق‌خواب مخصوص خانواده پهلوی نیز در این طبقه به چشم می‌خورند.

اطلاعات بازدید از کاخ  نیاوران

در صورتی که قصد دارید از این کاخ زیبا دیدن کنید، اطلاعات زیر برای شما مفید خواهد بود:

ساعات بازدید از کاخ  نیاوران

ساعت بازدید از موزه در شش ماهه اول سال از ساعت ۹ الی ۱۹ می‌باشد و بلیط‌فروشی در این بازه زمانی از ساعت ۹ الی ۱۸ است.

ساعت بازدید از موزه در شش ماهه دوم سال از ساعت ۸ الی ۱۷ می‌باشد و بلیط‌فروشی در این بازه زمانی از ساعت ۸ الی ۱۶ است.

ساعت کار بخش اداری مجموعه کاخ نیاوران نیز در تمامی ماه‌های سال از ۸ الی ۱۶٫۴۵ می‌باشد.

همچنین موزه در روزهای ۱۴ خرداد مصادف با رحلت امام خمینی (ره)، ۲۱ رمضان مصادف با شهادت امام علی (ع)، ۹ محرم مصادف با تاسوعای حسینی، ۱۰ محرم مصادف با عاشورای حسینی، ۲۸ صفر مصادف با رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و ۲۵ شوال مصادف با شهادت امام صادق (ع) تعطیل است.

شماره تماس کاخ نیاروان

شماره تماس کاخ نیاوران برای هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر ۰۲۱۲۲۲۸۲۰۱۲ الی ۱۵ می‌باشد.

بهای بلیط کاخ نیاوران

در صورتی که قصد داشته باشید از تمامی قسمت‌های کاخ نیاوران دیدن فرمایید، می‌بایست طبق قیمت بلیط ابتدای سال ۱۳۹۹ به ازای هر فرد ایرانی مبلغ ۲۶ هزار تومان و به ازای هر فرد خارجی مبلغ ۲۲۰ هزار تومان پرداخت نمایید.

همچنین اگر علاقه دارید بهای بلیط کاخ نیاوران را به تفکیک موزه‌ها مشاهده فرمایید، اینجا را کلیک نمایید.

ذکر این نکته قابل اهمیت است که تخفیف کاخ نیاوران مخصوص روزهای اداری یعنی شنبه تا چهارشنبه بوده و روزهای پنجشنبه و جمعه و تعطیلات رسمی شامل تخفیف نمی‌شوند.

بلیط کاخ برای افراد زیر به‌صورت نیم‌بها می‌باشد:

۱- دانش آموزان به‌صورت گروهی و هماهنگی از طرف مدارس

۲- دانشجویان به‌صورت گروهی و هماهنگی از طرف دانشگاه

۳- بسیجیان به‌صورت گروهی و هماهنگی از طرف پایگاه بسیج

۴- بازنشسته به همراه یک نفر با ارائه کارت بازنشستگی

۵- افراد تحت پوشش کمیته امداد با ارائه کارت شناسایی

۶- افراد تحت پوشش بهزیستی با ارائه کارت شناسایی

۷- آزادگان، جانبازان، خانواده‌های محترم شهدا با ارائه کارت شناسایی

بازدید از کاخ نیاوران نیز برای افراد زیر رایگان است:

۱- کارمندان سازمان میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری

۲- راهنمایان تور و راهنمایان گردشگری با ارائه کارت معتبر

لطفاً جهت انجام بازدیدهای گروهی اعم از دانش‌آموزی، دانشجویی، بسیج و … از طریق ارسال درخواست به شماره فکس ۰۲۱۲۲۲۸۷۰۱۲ و هماهنگی با روابط عمومی مجموعه با شماره ۰۲۱۲۲۲۸۲۰۲۰ و ۰۲۱۲۲۲۸۲۰۵۰ اقدام نمایید.

تارنمای رسمی

جهت ورود به تارنمای رسمی کاخ‌موزه نیاوران و دریافت جدیدترین اخبار و اطلاعیه‌ها، اینجا را کلیک نمایید.

نکات مهم هنگام بازدید از کاخ

خواهشمنداست در هنگام بازدید از کاخ نیاوران موارد زیر را رعایت نمایید:

۱– لطفاً در مسیرهای تعیین‌شده بازدید حرکت نموده و فاصله مناسب با حفاظ‌های شیشه‌ای و پایه‌ای را حفظ نمایید تا سبب سقوط این حفاظ‌ها نشوید.

۲– در هنگام بازدید دست کودکان خود را رها نکنید تا از مسیرهای مشخص بازدید خارج نشوند؛ زیرا عدم کنترل سبب برخورد کودکانتان به آثار نمایشی و  درنتیجه آسیب اشیاء خواهد شد.

۳– از لمس نمودن آثار خودداری نمایید؛ این امر سبب انتقال رطوبت، تعرق و …. از دستانتان به آثار شده و به‌ مرور سبب ایجاد برخی ترکیبات آسیب‌رسان در سطح آثار و درنهایت تخریب آنها می‌شود.

۴– لطفاً در هنگام عکاسی از آثار موزه‌ای از فلاش استفاده نکنید. عکاسی با فلاش به دلیل دارا بودن اشعه‌های آسیب‌رسان به‌مرور زمان بر روی آثار مختلف مانند تابلوهای نقاشی، بافته‌ها، آثار دارای رنگینه و… تأثیر گذاشته و سبب آسیب آثار می‌گردد.

۵– در هنگام عکاسی به‌ویژه در داخل موزه‌ها از مونوپاد به دلیل برخورد با آثار استفاده نفرمایید.

۶– عکاسی حرفه‌ای با تجهیزات جانبی از قبیل سه پایه و … در محوطه و داخل موزه‌ها ممنوع می‌باشد.

۷– عکاسی تبلیغاتی بدون اخذ مجوزهای لازم در محوطه و داخل موزه‌ها ممنوع می‌باشد.

۸– از توقف در مسیر بازدید جهت عکس‌های یادگاری که موجب ازدحام می‌گردد، به دلیل مسائل حفاظتی خودداری فرمایید.

۹– از به همراه آوردن خوراکی به فضای داخلی موزه‌ها خودداری فرمایید.

۱۰– از ریختن زباله در فضاهای داخلی موزه‌ها و فضای سبز مجموعه خودداری فرمایید.

۱۱– ورود کالسکه کودک به داخل موزه‌ها ممنوع می‌باشد.

۱۲– لطفاً در صورت مشاهده هرگونه خسارت و آسیب به بناها و آثار موزه‌ای مجموعه توسط بازدیدکنندگان، نظیر یادگاری نویسی بر روی بناها، مجسمه‌های محـوطه و درختـان بـاغ، موارد را سریعاً به دفتر یـگان حفاظـت مجموعه اطلاع دهید.

ثبت در آثار ملی ایران

کاخ نیاوران در تاریخ ۶ خرداد ۱۳۷۷ به شماره ۲۰۲۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس کاخ نیاوران

تهران، میدان باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !
  1. Ehp میگه:
    ۲۰:۵۴ مورخه ۳۰ تیر ۹۹

    با سلام
    مطلب خوبی بود.

مشخصات مکان
دوره اثر
اوایل دوره قاجاریه
ساعات بازدید شش ماهه اول
۹ الی ۱۹
ساعات بازدید شش ماه دوم
۸ الی ۱۷
شماره تماس
۰۲۱۲۲۲۸۲۰۱۲
بهای بلیط افراد ایرانی
26 هزار تومان
بهای بلیط افراد خارجی
220 هزار تومان
تارنمای رسمی
http://www.niavaranmu.ir
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
۶ خرداد ۱۳۷۷
شماره ثبت در آثار ملی ایران
2025
آدرس
میدان باهنر (نیاوران)، مجموعه نیاوران
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !
  1. Ehp میگه:
    ۲۰:۵۴ مورخه ۳۰ تیر ۹۹

    با سلام
    مطلب خوبی بود.

نمایش نقشه
لیست استان ها