باغ وحش پارک پردیسان پارک پردیسان پارک پردیسان تهران پارک جنگلی ردیسان پارک پردیسان پارک پردیسان کجاست پارک های تهران جنگل پارک پردیسان طبیعت پارک پردیسان پارک پردیسان در تهران
تهران تهران

پارک جنگلی پردیسان در شمال غرب تهران

سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
3,877 بازدید بدون دیدگاه

پارک پردیسان یکی از پارک‌های زیبا و جنگلی تهران است که در محدوده شهرداری منطقه ۲ واقع‌شده است. این پارک به دلیل داشتن مجموعه‌های متنوع و مساحت بسیار زیاد، همواره موردتوجه خانواده و ورزش دوستان بوده است.

معرفی پارک پردیسان

پارک پردیسان یکی از پارک‌های مشهور پایتخت است که در شمال غربی این شهر واقع شده است. این پارک از سمت شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از شرق به بزرگراه شیخ فضل الله نوری، از غرب به مسیل رودخانه پونک و از سمت جنوب به بزرگراه حکیم و محله بلوار مرزداران محدود می‌شود.

بزرگراه یادگار امام در راستای شمالی – جنوبی، این بوستان را به دو بخش تقسیم می‌کند که پیوند آن‌ها به‌وسیله دو پل برقرار شده است.

تاریخچه ساخت پارک پردیسان

طرح اولیه این بوستان در زمان پهلوی و متعلق به یک آمریکایی می‌باشد. ایده اولیه این پارک توسط اسکندر فیروز (ریاست وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست) شکل گرفت و برای یافتن شرکتی که بتواند آن را اجرا نماید به آمریکا سفر کرده و بعد از بررسی شرکت‌های مختلف، شرکت WMRT آمریکا به‌عنوان پیمانکار انتخاب می‌شود. در سال ۱۳۵۳ تعدادی ژاندارم جلوی فعالیت آن را گرفته و رام (رئیس وقت بانک عمران) با رایزنی‌های خود موفق شده بود آن را به پروژه شهرک غرب اضافه نماید.

در این بین فیروز با فرح پهلوی تماس و از وی تقاضای کمک می‌کند. فرح پهلوی نیز به گفته خود در مقابل محمدرضا شاه پهلوی زانو زده و تقاضای عدم وصل شدن ۳۰۰ هکتار پردیسان به ۵۰۰ هکتار شهرک غرب را می‌نماید که با موافقت شاه، تیر آن‌هایی که قصد شهرک‌سازی در آن اراضی گران قیمت آن زمان را داشتند به سنگ می‌خورد. پس از آن و با توجه به وقوع جنگ تحمیلی و تنگناهای اقتصادی و شرایط خاص کشور، فعالیت‌های صورت گرفته تا سال ۱۳۶۵ بیشتر به‌منظور تثبیت محدوده طرح بوده است. در نهایت در سال ۱۳۷۶ طرح جامع اکوپارک طبیعت پردیسان تصویب و به شهرداری ابلاغ شد.

طراحی پارک پردیسان

نوع طراحی پارک که به‌صورت جنگلی و با اولویت بازسازی چشم‌اندازهای طبیعی ایران و جهان و به‌منظور آشنایی اقشار مختلف جامعه با تنوع گیاهی اقلیم‌های مختلف داخلی و خارجی و روابط اکولوژیک بین عناصر سازنده زیست‌بوم‌ها می‌باشد.

بخش‌های مختلف پارک پردیسان

این پارک دارای دو بخش حیات‌وحش طبیعی شامل جانوران بومی (پرندگان و خزندگان) و حیات‌وحش در حال اسارت شامل سه گروه گوشت خوران، علف خوران و پرندگان می‌باشد. همچنین این مجموعه با داشتن مرکز تحقیقات زیست‌محیطی، تحقیقات قابل‌توجهی را در زمینه جانورشناسی، گیاه‌شناسی، بیولوژیک حیات‌وحش، رفتار شناسی حیات‌وحش ارائه می‌دهد و همچنین دارای آزمایشگاه‌های مجهز می‌باشد.

از دیگر بخش‌های این پارک می‌توان به موزه تنوع زیستی و موزه آب اشاره کرد. وجود موزه تنوع زیستی با انواع حیوانات و حشرات تاکسیدرمی شده و بعضاً زنده، یکی از جذابیت‌های جالب‌توجه این پارک جنگلی است. این موزه زیبا و جذاب در مقاله‌ای جداگانه معرفی خواهد شد.

ساختمان سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران نیز در قسمت جنوبی این پارک قرار دارد.

امکانات پارک پردیسان

از امکانات پارک می‌توان به فضای مناسب جهت پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، آلاچیق‌های متعدد، سرویس بهداشتی و نمازخانه، پارکینگ‌های کافی در شمال و جنوب پارک، دکه‌های اغذیه‌فروشی و … اشاره کرد.

جشنواره بادبادک‌ها در پارک پردیسان

یکی از اقدامات جالب و جذاب که معمولا در روزهای تعطیل و آخر هفته در فضاهای باز پارک در قسمت جنوبی و شمالی پارک برگزار می‌شود، جشنواره بادبادک‌ها است. در این جشنواره علاقه‌مندان با بادبادک‌های آماده و یا دست‌ساز در آن شرکت می‌کنند و تفریحی سالم را رقم می‌زنند.

پارک بدون دخانیات

این پارک در سال ۱۳۹۳ از طرف سازمان حفاظت از محیط‌ زیست، پارک بدون دخانیات نام‌گذاری شد. پس اگر برای تفریح به این پارک زیبا رفتید، سعی کنید با خود قلیان و سیگار نبرید و از هوا و اکسیژن موجود در پارک استفاده کنید.

پل معلق آسمان

پل معلق آسمان که در آبان سال ۱۳۹۷ افتتاح گردید، ارتباط دهنده این پارک با فاز دوم پارک نهج‌البلاغه می باشد. این پل به صورت پیاده رو بوده و در ارتفاع ۶۵ متری از کف رودخانه احداث شده است. این پل شگفت‌انگیز در مقاله‌ای جداگانه معرفی خواهد شد.

آدرس پارک پردیسان

تهران، بزرگراه شهید حکیم شرق به غرب، بعد از خروجی بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
نوع پارک
جنگلی
امکانات
موزه، باغ‌وحش، آلاچیق، پارکینگ و ...
آدرس
بزرگراه شهید حکیم، بعد از خروجی شیخ فضل‌الله
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها