بهترین پارک های تهران پارک آب و آتش تهران پارک آب و آتش در تهران پارک آب و آتش کجاست پارک آب و آتش پارک های تهران پارک آب و آتش
تهران تهران

پارک آب و آتش (پارک حضرت ابراهیم) در شمال تهران

دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
3,795 بازدید بدون دیدگاه

پارک آب و آتش که به پارک حضرت ابراهیم (ع) نیز معروف است، یکی از پارک های زیبای تهران است که در سال ۱۳۸۸ افتتاح شده است.

موقعیت قرارگیری این پارک و نزدیکی به مکان های زیبای گردشگری تهران مانند پل طبیعت، پارک طالقانی و … باعث شده است همه روزه به خصوص در تعطیلات افراد زیادی به این پارک مراجعه کنند.

معرفی پارک آب و آتش

پارک آب و آتش در تاریخ ۱۳۸۸/۰۴/۱۶ توسط محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران، افتتاح شد. این پارک دارای مساحتی بالغ بر ۲۴,۰۰۰ مترمربع است.

شرکت اوان کاسپین پردیس مدیریت ساخت این پارک را بر عهده داشته است.

دلیل انتخاب اسم

از سمت بزرگراه حقانی یا خیابان دیدار جنوبی که به پارک برسید به برج‌های آتش می‌رسید. به چمن‌زارها و درختان زیبا که از بین آن‌ها مشعل‌های آتش قد کشیده‌اند. هوا که رو به تاریکی می‌رود، مشعل‌ها جان می‌گیرند. کم‌کم می‌غرند و هر نیم ساعت یک بار ناگهان آتش از دهانه‌های آن ۴ برج شعله می‌کشد. شعله‌هایی ۱۰ متری با حرارتی زیاد. تقابلی تماشایی میان فواره‌های آب و شعله‌های آتش. جایی حوالی ستون‌های تنومند فلزی که زبانه‌های آتش از آن‌ها شعله می‌کشد، سوراخ‌هایی در زمین هست که احتمالاً بچه‌هایی را مشغول خیره شدن به آنها می‌بینید. آنها منتظر هستند که موعد مقرر برسد و ناگهان آب با شدت از زمین به بالا پرتاب شود. آری نام پارک هم به همین دلیل انتخاب‌شده است.

این پارک از چهار عنصر اصلی سازنده جهان ساخته‌شده است که عبارت‌اند از: آب، خاک، هوا و آتش.

همچنین پارک آب و آتش راوی و نمایش‌دهنده چند پرده مهم از زندگی حضرت ابراهیم می‌باشد که عبارت است از: ولادت، بت‌شکنی، گلستان شدن آتش، قربانگاه حضرت اسماعیل (ع) و ساخت کعبه.

در بعضی از شب‌ها نقال در مقابل آمفی‌تئاتر تئاتر بوستان آب و آتش می‌ایستد و به پرده‌خوانی مشغول می‌شود و داستان حضرت ابراهیم را توضیح می‌دهد. این نقالی در ۷ پرده است که دورتادور پارک تعبیه‌شده است.

امکانات پارک آب و آتش

از بخش‌های مختلف پارک می‌توان به پل ابریشم، لانه کبوتر، کالسکه رانی، فانوس دریایی، آب‌نما، برج آتش و محیط سبز اشاره کرد.

همچنین در سرتاسر پارک نیمکت، آلاچیق، سرویس بهداشتی، دکه‌های مختلف خوراکی، رستوران و … جهت استفاده مراجعه‌کنندگان قرار دارد.

از مکان‌های جالب‌توجه پارک یک کشتی است که می‌توانید روی آن انواع و اقسام نوشیدنی‌ها و دم‌نوش‌ها را میل کنید. علاوه بر این کشتی که در انتهای پارک قرار گرفته، دو بوفه دیگر هم در کنار زمین اسب‌سواری و نزدیک پل طبیعت وجود دارد.

اسب‌سواری و راپل در پارک

در پارک آب و آتش، جایی بین چادر نمایش و راپل، می‌توانید تهران قدیم و درشکه سواری را تجربه کنید. اسب‌ها شما را دور پارک چرخ می‌دهند و برمی‌گردانند به نقطه اول، جایی در ضلع جنوب شرقی پارک که آنها و کالسکه‌هایشان را نگه می‌دارند. ظرفیت هرکدام از این کالسکه‌ها به‌اندازه دو نفر و یک کودک زیر ۱۰ سال.

جایی نزدیک ایستگاه درشکه، برای آموزش اسب‌سواری تدارک دیده‌شده است. مانژ کوچک بوستان آب و آتش، شما را در قلب پایتخت، اسب‌سوار می‌کند، تجربه‌ای که در هیچ پارک دیگری به‌دست نمی‌آید.

آموزش راپل و حرکت با یک طناب و قرقره در پارک آب و آتش هم‌جایی حوالی برج فانوس در نظر گرفته‌شده تا هیجان معلق ماندن میان زمین و هوا را تجربه کنید، یک نمونه در ابعاد بسیار کوچک و ارتفاع کم که شما را سرگرم و هیجان‌زده می‌کند، «تیرول» یکی از وسوسه‌انگیزترین تفریحات موجود در پارک است، روی تپه‌ای بلند می‌روید و با یک دستگیره که با قرقره به طنابی بلند وصل شده، آویزان می‌شوید و سر می‌خورید به سمت پایین به‌طرف تپه دوم که از اولی کوتاه‌تر است. شرط استفاده از این راپل، داشتن قدی کمتر از ۲ متر و وزنی پایین‌تر از ۱۲۰ کیلوگرم است. آنهایی هم که از ارتفاع می‌ترسند یا ناراحتی قلبی دارند اجازه استفاده از تیرول را ندارند.

آمفی‌تئاتر

آمفی‌تئاتر پارک آب و آتش که در گلستان حضرت ابراهیم واقع است، یک پوشش غشایی ۷۰۰ مترمربعی است که روی به گرادیانی ۷۵۰ نفری دارد. در آمفی‌تئاتر آب و آتش ترکیب سازه و معماری، اساس طرح را تشکیل می‌دهد. جایگاه بتنی تماشاچیان خود به‌عنوان فونداسیون سازه‌های خرپایی پشتی عمل می‌کند. پارچه با اتصالات مفصلی از پشت به این خرپاهای فلزی به‌صورت قله و دره و از جلو به خرپای کابلی که به دو ستون جلویی منتهی می‌شود، متصل است. هرکدام از این دو ستون نیز از پشت با ۴ کابل کشیده می‌شود. در لبه‌های پارچه و همچنین زیر و روی آن کابل‌هایی تعبیه‌شده است که نیروی پیش تنیدگی را در پارچه ایجاد می‌کند و آن را پایدار می‌سازد.

پیشنهادهای جذاب برای بازدید

اگر از پارک آب و آتش دیدن کردید، حتماً از پل طبیعت، پارک طالقانی، پارک بنادر و گنبد مینا نیز دیدن فرمایید. تمامی مکان‌های یادشده در یک مجموعه تفریحی قرار دارند و پیاده می‌توانید همه مناطق را ببینید و لذت ببرید.

مجموعه بوستان بنادر که دارای مساحت ۴۸ هزار مترمربع  است در قسمت جنوبی پارک آب و آتش (بوستان حضرت ابراهیم) قرار گرفته است. مجموعه بوستان بنادر دارای مسیرهای زیبا و ویژه‌ای شامل مسیر ورود پیاده، کالسکه و دوچرخه می‌باشد. بوستان بنادر دارای ویژگی  اجرای عملیات راپل نیز می‌باشد که می‌توان این ویژگی را جزو قابلیت‌های منحصربه‌فرد این پارک به شمار آورد. همچنین این پارک ۱۹ چادر خیمه‌ای جهت تفرج و تفریح را در خود جای داده است.

برج فانوس و کشتی بزرگ در قالب رستوران یکی دیگر ویژگی‌های بوستان بنادر می‌باشد.

آدرس پارک آب و آتش

تهران، میدان ونک، ابتدای بزرگراه شهید حقانی

جهت رزرو هتل در تهران کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا تهران
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد تهران
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
سال ساخت
سال 1388
مساحت
24,000 مترمربع
امکانات
پل ابریشم، لانه کبوتر، اسب‌سواری و ...
آدرس
میدان ونک، ابتدای بزرگراه شهید حقانی
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها