قدیمی ترین کافه تهران کافه گل رضاییه کافه گل رضاییه تهران کافه گل رضاییه در خیابان سی تیر کافه گل رضاییه در تهران کافه گل رضاییه کجاست کافه گل رضاییه کافه های حوالی خیابان جمهوری کافه های قدیمی تهران کافه گل رضاییه خیابان سی تیر
تهران تهران

کافه گل رضاییه حوالی خیابان جمهوری تهران

پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹
4,060 بازدید بدون دیدگاه

کافه گل رضاییه یکی از قدیمی‌ترین و نوستالژیک‌ترین کافه رستوران‌های ساخته شده در ایران است که در این مقاله به معرفی آن می‌پردازیم. این کافه در خیابان سی تیر یا قوام السطنه سابق قرار دارد و دقیقاً روبروی کوچه خانه محقق و دانشمند مشهور مجتبی منیری واقع شده است.

این کافه در زمان‌های قدیم یکی از معدود مکان‌های پایتخت بوده است که جوانان اوقات فراغت خود را در آن می‌گذراندند.

تاریخچه کافه گل رضاییه تهران

این کافه به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و منحصر به فردترین کافه‌های تهران در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی توسط شخصی ارمنی به اسم گارگنا آوانسیان در خیابان معروف سی تیر گشوده شد. سال ۱۳۲۴ هجری شمسی بود که شخصی به نام عزیزالله خوشامن پدربزرگ جناب آقای شروین صاحب فعلی کافه گل رضاییه آن را خرید. در حقیقت، کافه گل رضاییه به‌عنوان بخشی از میراث فرهنگی و تاریخی تهران در میان اهالی این شهر شناخته شده است.

فضای داخلی

کافه گل رضاییه، هنوز هم حال و هوای قدیم خود را حفظ کرده و این موضوع بر جذابیت‌های آن افزوده است.

به‌محض ورود به کافه گل رضاییه حس و حال روزهای گذشته برایتان زنده می‌شود. گویی که به سال‌های دهه ۴۰ و ۵۰ هجری بازگشته‌اید. با دیدن میز و صندلی‌های چوبی قدیمی، خوردن غذا در لیوان‌های بلوری سبز رنگ، ظرف‌های چینی گل‌سرخی و کاسه‌های سفالی روزهای خوش گذشته برایتان تداعی می‌گردد.

نورپردازی داخلی کافه گل رضاییه قرمز رنگ است و در نگاه اول بسیار جالب و جذاب است. دیوارها گویی با عکس و تصویر و تابلوی هنرمندان (بازیگران، خوانندگان و موزیسین‌ها) فرش شده است. دیوارهای این کافه پر است از عکس و تقریباً هیچ جای خالی‌ای روی آن باقی نمانده است. رنگ قرمز و شلوغی ممکن است پس از ساعتی نشستن در اینجا شما را کمی اذیت کرده و باعث شود که محیط را ترک کنید.

نکات جالب و خواندنی

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که این کافه مشهور روزگاری پاتوق خوبی برای روشنفکرترین افراد مانند صادق هدایت بوده که هر یک آثار بی‌بدیل ادبی را در پشت میزهای کافه گل رضاییه خلق کرده‌اند.

یکی از نقاط جالب این کافه میزی هست که کنار پنجره خیابان قرار دارد و جای همیشگی صادق هدایت و فروغ فرخزاد بوده است و همچنان به همان سبک حفظ شده است و در حال حاضر به‌صورت همیشگی رزرو سفارت فرانسه می‌باشد که میهمان‌های این میز را تشکیل می‌دهند.

غذاهای خوشمزه

از جمله پیش‌غذاهای ساده و خوشمزه این کافه می‌توان به جوجه‌کباب، خورشت قیمه، بورش های خوشمزه روسی، قورمه‌سبزی و کتلت اشاره کرد. از میان پیش‌غذاهای ساده و خوشمزه کافه گل رضاییه می‌توان از نان و پنیر نام برد. خامه، پنیر، زیتون، عسل، قهوه ترک خوش‌طعم و مربای خانگی در ردیف خوراکی‌های خوشمزه سرو شده در وعده صبحانه این کافه‌رستوران هستند.

ساعت کاری و شماره تماس

این کافه برای سه وعده مختلف میزبان مهمانانش می‌باشد:

۱– صبحانه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۰

۲– ناهار از ساعت۱۲:۳۰ تا ۱۶

۳– تریا از ساعت ۱۸ تا ۲۱

همچنین لازم است قبل از رفتن به کافه به‌وسیله تلفن‌های زیر میز خود را رزرو نمایید.

شماره تلفن جهت رزرو میز: ۶۶۷۰۷۲۹۰-۰۲۱ و ۰۹۱۲۴۴۳۰۶۹۴

آدرس کافه گل رضاییه

تهران، خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، پلاک ۱۷۲

جهت رزرو هتل در تهران کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا تهران
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد تهران
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
سال ساخت
۱۳۱۰ هجری شمسی
ساعت کاری
در متن توضیح داده شده است.
شماره تماس
021-۶۶۷۰۷۲۹۰ و ۰۹۱۲۴۴۳۰۶۹۴
آدرس
خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، پلاک ۱۷۲
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها