امامزاده علی اکبر چیذر در تهران امامزاده علی اکبر چیذر کجاست امامزاده علی اکبر چیذر امامزاده علی اکبر چیذر تهران
تهران تهران

امامزاده علی اکبر (ع) در چیذر تهران

سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
3,627 بازدید بدون دیدگاه

امامزاده علی اکبر (ع) که در محله چیذر در شمال تهران و در محدوده شهرداری منطقه ۱ واقع شده است، یکی از امامزاده‌های معروف تهران است که همه روزه، به خصوص در مناسبت‌های مذهبی مانند اعیاد، تاسوعا و عاشورای حسینی، شب‌های احیا و …، افراد زیادی را برای زیارت  و انجام مراسم مذهبی به سوی خود می‌کشاند.

معرفی امامزاده علی اکبر (ع) چیذر

مساحت این امامزاده در حدود ۲۰۰۰ مترمربع می‌باشد و مکان دفن امامزاده را که سابق به نام (بشیرزد) معروف بود، زیر چنار دانسته‌اند. بشیرزد بعداً به چیزر و حال به چیذر تبدیل شده است.

شجره‌نامه امامزاده علی اکبر چیذر

برخی منابع صاحب بقعه را علی اکبر (ع)، از نوادگان امام زین العابدین می‌دانند. این منابع بیان می‌کنند که علی اکبر بن ابراهیم بن حسین بن امام زین العابدین (ع) در ده شمیران در خانه بعدالله یونس رسید، آن بد عاقبت امامزاده را دشنام داد و فی الحال بیلی برگرفته محکم بر پیشانی علی اکبر زد و وی را شهید کرد.

برخی مردم محل نیز معتقدند، امامزاده اسماعیل، نهصد سال پیش (قرن پنجم قمری) به چیذر آمده است و عده‌ای نیز آمدن امامزاده را در زمان مأمون عباسی و در پی ولایت امام رضا (ع)‌ می‌دانند.

معماری بنا

طبق نوشته‌ها، بنای اولیه حدود سال ۱۱۸۰ هجری شمسی و به شکل اتاقی به ابعاد ۴*۴ متر با دیوارهایی از جنس خشت و گل و بدون تزئینات معماری ساخته شده است.

بر اساس گفته‌های یکی از راویان، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امامزاده به تدریج شکل مخروبه‌ای پیدا می‌کند.

از سال ۱۳۷۰ هجری شمسی بازسازی امامزاده آغاز می‌شود. علت این بازسازی دفن شهدای جنگ تحمیلی بود که از یک سو باعث توسعه امامزاده و از سوی دیگر، موجب توجه نهادها و مراکز دولتی به آن شد.

فضای گنبد خانه بعد از بازسازی توسعه داده شد؛ ارتفاع سقف افزایش یافت و دیوارها آینه کاری و چهار در چوبی در چهار جهت اصلی نصب شدند و کاشی کاری‌ها در سال ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ هجری شمسی انجام شد.

فضای حیاط از قدیم به همین اندازه کنونی بوده، با این تفاوت که حصارهای اطراف، به جای آجر سه سانتی متری، خشت و گل بود و افراد زیادی در حیاط دفن شده بودند. در هنگام بازسازی امامزاده، در عمق چهار متری، قبری حداقل مربوط به صد و ده سال پیدا شد، که نشان می‌دهد در گذشته سطح بنا حدود چهار متر پایین‌تر از سطح کنونی آن بوده است.

ضریح فلزی امامزاده علی اکبر چیذر نیز در سال ۱۳۷۰ جای ضریح چوبی را گرفت. همچنین در داخل ساختمان حرم و در محوطه‌ای که ضریح در آن قرار دارد، آینه کاری زیبایی وجود دارد که در بخش بالای ضریح و زیر گنبد، فرم آینه کاری هم به شکل گنبدی است و فضای خاصی را شکل داده است.

بخش‌های مختلف امامزاده

امامزاده علی اکبر چیذر دارای بخش‌های مختلفی است که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم:

موزه امامزاده

موزه شهدای چیذر با مساحتی حدود ۵۰۰ مترمربع، در سال ۱۳۷۶ از سوی بنیاد شهید در طبقه دوم بنای امامزاده علی اکبر تأسیس شد. این موزه خاص شهدای منطقه است و وسایل شهدا همچون چفیه، جانماز، وصیت نامه، نامه و دست خط، کلاه‌خود و … در آن نگهداری می‌شود. آثار شهدایی چون سپهبد علی صیاد شیرازی و شهید نوریان، فرمانده اطلاعات، از جمله وسایل موزه است.

گلزار شهدای دفاع مقدس

در جوار حرم مطهر گلزار زیبایی از شهدای دفاع مقدس قرار دارد که به شکلی منحصربه‌فرد طراحی شده است که خود به زیبایی نمای بیرونی حرم مطهر می‌افزاید.

مصطفی احمدی روشن و مسعود علی محمدی، از شهدای هسته‌ای، نیز در کنار این امامزاده به خاک سپرده شده‌اند.

سایر بخش‌ها

علاوه بر بخش‌های بالا، امامزاده دارای کتابخانه فعال می‌باشد و عموم می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین در داخل مجموعه وضوخانه و سرویس بهداشتی نیز قرار دارد جهت استفاده افراد وجود دارد.

آدرس امامزاده علی اکبر چیذر

تهران، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی، میدان ندا، کوچه هاشمی علیا

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
منتسب به
امام زین العابدین (ع)
سال ساخت بنای اولیه
حدود سال ۱۱۸۰ هجری شمسی
آخرین بازسازی
سال 1379 هجری شمسی
بخش‌های مختلف
موزه، گلزار شهدا، کتابخانه و ...
آدرس
میدان ندا، کوچه هاشمی علیا
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها