امامزادگان جعفر و حمیده خاتون امامزاده های تهران امامزاده باغ فیض امامزاده جعفر باغ فیض امامزاده حمیده خاتون باغ فیض امامزاده های تهران پاییز در امامزاده حمیده خاتون باغ فیض محوطه امامزاده باغ فیض امامزادگان جعفر و حمیده خاتون تهران
تهران تهران

امامزادگان جعفر و حمیده خاتون (ع) در باغ فیض تهران

دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
4,149 بازدید بدون دیدگاه

آستان امامزادگان جعفر و حمیده خاتون (ع) یکی از مکان‌های متبرکه و مذهبی شهر تهران که در غرب پایتخت و در محله باغ فیض قرار دارد. این مکان مقدس همه روزه به خصوص در ایام مذهبی مانند محرم و صفر، ماه مبارک رمضان و … عاشقان اهل‌بیت را جهت زیارت به سوی خود می‌کشد.

معرفی امامزادگان جعفر و حمیده خاتون

این امامزاده در محدوده شهرداری منطقه ۵ واقع شده است.

این بنا در محوطه‌ای وسیع و مشجر به مساحت حدود ۷۰۰۰ مترمربع، با مساحتی بالغ بر یک هکتار و زیربنایی معادل ۶۰۰ مترمربع در دو طبقه، در شمال حیات آن و مشرف بر درختان کهن‌سال و قنات قدیمی قرار گرفته است.

این امامزاده در سال‌های اخیر از نظر فعالیت‌های فرهنگی جزء امامزادگان پویا و فعال بوده است و این مجموعه با یاری و هزینه‌های مردمی توانسته است در خود کتابخانه، مجتمع فرهنگی ـ ورزشی، سالن اجتماعات و … را ایجاد کند.

پیشینه بنا امامزاده

قدمت و پیشینه دقیق بنای این امامزاده مشخص نیست، اما وجود چند درخت تنومند و کهن‌سال گردو، بید و چنار در صحن و حیاط این امامزاده که سن آن‌ها به ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال می‌رسد و همچنین عبور قنات از وسط حیاط امامزاده، حاکی از قدمت طولانی این بنا دارد.

این امامزاده یکی از معدود یادگارهای بافت قدیمی روستای باغ فیض محسوب می‌شود. بنای امامزاده در گذشته به صورت بنایی ساده خشتی و دو گنبد گلی در بین باغ‌های متعدد میوه و زمین‌های کشاورزی این محله واقع شده بود.

بنای فعلی شامل یک ایوان، شبستان و فضای جانبی مسقف، زیبا و بزرگی برای برگزاری مراسم به ویژه در فصل سرما است.

در ساقه گنبد ۸ پنجره آهنی به نشانه ستاره هشت پر اسلامی کار گذاشته شده و معماری بنا کاملاً اسلامی و سنتی است.

شجره‌نامه امامزادگان جعفر و حمیده خاتون

امامزادگان جعفر و حمیده خاتون (ع) که از نوادگان امام موسی بن جعفر علیه‌السلام هستند. به گفته اهالی قدیمی و مطلع باغ فیض این دو بزرگوار که خواهر و برادر بوده‌اند، در کودکی برای دیدن امام رضا علیه‌السلام راهی ایران شده بوده‌اند، که در بین راه در این روستا دچار بیماری شده و رحلت می‌کنند و در همین محل دفن می‌شوند.‌

فضاهای امامزاده

درب اصلی ورودی به امامزاده در خیابان ناطق نوری قرار دارد. پس از عبور از درب ورودی و ورود به یک راهروی پهن و بزرگ، تعدادی مغازه و دفتر کار در سمت چپ و راست آن دیده می‌شود که شامل شورایاری، نمایندگی ستاد بازسازی عتبات عالیات، انجمن خیریه، فروشگاه محصولات مذهبی و فرهنگی است.

این فضا به یک سری پله عریض ختم می‌شود که به محوطه بزرگ امامزاده خواهد رسید.

در روبرو تعدادی درخت چنار چند صد ساله دیده می‌شود که از زیر آن قنات باغ فیض که آب زیادی دارد که به سمت جنوب محوطه و باغ باصفای آن جریان دارد.

در سمت راست درختان چنار، مقابل بقعه، گلزار شهدای باغ فیض وجود دارد، که فضای معنوی خاصی به محوطه داده است، در سمت چپ هم مرقد چند شهید گمنام جنگ تحمیلی قرار دارد.

برای ورود به صحن حرم، پس از بالا آمدن از چند پله سنگی واقع در شمال محوطه امامزاده، وارد ایوان صحن می‌شوید که دارای یک در بزرگ اصلی و دو در کوچک در سمت چپ و راست آن برای ورود جداگانه خواهران و برادران در نظر گرفته شده است. البته معمولاً درب بزرگ به غیر از ایام مراسم بزرگ، بسته است.

همچنین حیاط امامزاده جعفر و حمیده خاتون از گذشته تاکنون آرامگاه بسیاری از اهالی محل بوده است.

بازسازی بنا

بنای سنگی و گنبد گلی، که چندین بار مرمت و بازسازی شده است، در سال ۱۳۶۸ بازسازی و تکمیل و بنای گلی آن به صورت شیروانی و پیازی شکل می‌شود.

بنای آجری بقعه از سال ۱۳۷۰ مورد بازسازی مجدد قرار می‌گیرد. سقف حرم تماماً آینه‌کاری و با نصب روشنایی بزرگی در سقف آن، جلوه خاصی به صحن حرم داده است.

سال ۱۳۷۷ دو ضریح چهارگوش مشابه و مشبک با ترکیبی از نقره و آب‌طلا به برای دو امامزاده که در فاصله ۵/۵ متر از همدیگر قرار دارند، ساخته شد و روی دو سنگ مرمرین قرار گرفت که ضریح سمت راست امامزاده جعفر (برادر) و ضریح سمت چپ مربوط به حمیده خاتون (خواهر) است.

آدرس امامزادگان جعفر و حمیده خاتون

تهران، باغ فیض، خیابان ۲۲ بهمن، خیابان ناطق نوری

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
منتسب به
امام موسی بن جعفر (ع)
آخرین بازسازی
سال ۱۳۷۷ هجری شمسی
آدرس
باغ فیض، خیابان ۲۲ بهمن، خیابان ناطق نوری
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها