آبنمای موزیکال پارک ملت بهترین پارک های تهران در پاییز بهترین پارک های تهران پارک ملت در تهران پارک ملت تهران پارک ملت در تهران پارک ملت کجاست پارک ملت طبیعت پارک ملت تهران پارک ملت تهران
تهران تهران

پارک ملت در شمال تهران

سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
3,608 بازدید بدون دیدگاه

پارک ملت یکی از پارک‌های قدیمی، زیبا و مجهز تهران است که در قسمت شمالی پایتخت و در محدوده شهرداری منطقه ۳ جای گرفته است. این پارک به همراه مجموعه فرهنگی کنار خود ازجمله سالن‌های سینما، مکان بسیار مناسبی را برای تفریح تهرانی‌ها فراهم کرده است و روزانه افراد بسیاری برای تفریح به این مکان مراجعه می‌کنند.

معرفی پارک ملت

پارک ملت با مساحتی در حدود ۳۴ هکتار، یکی از پارک‌های قدیمی تهران محسوب می‌شود و در گذشته به نام پارک شاهنشاهی معروف بوده است.

این پارک ابتدا زمین بایری بوده که به دستور فرح پهلوی و محمدرضا آقاجانی در ۲ فاز به پارک تبدیل‌شده است.

فاز اول آن شامل قسمتی از پارک، که به‌موازات خیابان ولیعصر (عج) است، به بلوار کنار جاده موسوم بوده و بخشی از آن که در قطعه‌ای از پیاده‌رو گسترده شده در سال ۱۳۴۷، بهره‌برداری شد. فاز دوم آن نیز در سال ۱۳۵۳ به بهره‌برداری رسید که شامل دو بخش تپه‌ای یعنی جنگل‌کاری‌های سمت صداوسیما و چمن‌کاری و گل‌کاری‌های سمت خیابان نیایش و سئول است.

طراحی پارک ملت

طراحی پارک به سبک پارک‌های انگلیسی و به‌صورت نامنظم است که  توسط شخصی به نام پوسن (Posen) طراحی و اجرا شده است.

پوشش گیاهی پارک ملت

قسمت شمالی پارک بیشتر جنگل‌کاری و قسمت جنوبی چمن‌کاری شده است.

پوشش گیاهی اغلب پارک شامل درختان سدروس، صنوبر، چنار، نارون، اقاقیا، بید مجنون، انواع سرو، تبریزی، زبان‌گنجشک، به داغ، یوکا، ارغوان، برگ‌بو، ترون، شمشاد و نشاهای فصلی است.

همچنین در این پارک حدود ۱۲۰ گونه درخت و درختچه و درخت میوه از جمله سیب، زردآلو، هلو، توت، به، موز، خرمالو، انجیر و … وجود دارد. درختان افرا، تبریزی، صنوبر، سپیدار، چنار، اقاقیا، سرو، سرو بادبزنی، نوئل نقره‌ای، کاج کاندیلا، توری، ارغوان پیچ آبجویی، ختمی، یاس شیروانی، شمشاد پرتقالی، شمشاد اناری و رسمی و بسیاری درختان دیگر نیز، فضای پارک را دل انگیز کرده‌اند.

گل‌های چندساله و دائمی نیز مثل رعنا، گالانیا، کوکب، شمعدانی و کردئوپیس و انواع رزهای مینیاتوری، قلمه‌ای، پیوندی، هفت رنگ، حنایی و ساناز، زیبایی خاصی به پارک بخشیده‌اند.

امکانات و جذابیت‌های پارک ملت

پارک ملت مانند اغلب پارک‌های تهران از امکانات رفاهی مانند آلاچیق، ۴ سرویس بهداشتی، آبخوری، نیمکت، بوفه، فضای پیاده‌روی، یک نمازخانه، پارکینگ و … برخوردار است.

سطح ورودی پارک ملت صیقلی است که این نوع کف محلی مناسب برای اسکیت سواری و مسابقات ماشین کنترلی است که همین موضوع باعث ورود افراد علاقه‌مند به این دو رشته به این پارک می‌شود.

در قسمت بالایی پارک یک آبنمای پله‌ای را وجود دارد که در دو سمت آن راه‌پله وجود دارد و شما را به سمت بالا هدایت می‌کند.

مجسمه‌های مشاهیر بزرگ ایران‌زمین نیز یکی از جاذبه‌های بوستان ملت است که در سراسر پارک و به‌ویژه در کنار پلکان بزرگ آن مشاهده می‌شود؛ مشاهیری همچون فردوسی، سعدی، شهریار و نیما یوشیج و مجسمه مادر در این پارک وجود دارد.

از دیگر امکانات پارک می‌توان به سینمای چهار بعدی، دو زمین برای بازی کودکان، وسایل ورزشی در تمامی نقاط پارک و خانه شطرنج اشاره کرد.

دریاچه کوچکی نیز در محدوده پارک وجود دارد که دیدنش خالی از لطف نخواهد بود.

در زیر نیز جذابیت های پارک به طور خلاصه معرفی می شوند:

قطار دودی

یکی دیگر از موارد تماشایی پارک، استقرار اولین قطار دیزل مشهور به‌قطار دودی است که در ضلع غربی پارک بر روی ریل‌های خودکار گذاشته شده است. (این دیزل که تاریخ ۱۸۸۷ میلادی را بر روی خود دارد اولین قطاری است که در زمان ناصرالدین‌شاه میان تهران و حرم شاه عبدالعظیم به‌کار گرفته‌شده است.)

پردیس سینمایی ملت

مجموعه پردیس سینمایی ملت در کنار پارک قرار دارد و دارای سازه‌ای بسیار جالب می‌باشد که توجه هرکسی را به خود جلب می‌کند. این سینما دارای حدود ۴ الی ۵ سالن می‌باشد و بسیاری از مراجعین آن، قبل یا بعد از دیدن فیلم برای دقایقی در پارک به قدم زدن می‌پردازند.

آبنمای موزیکال

یکی دیگر از زیبایی‌های پارک ملت تهران، آب‌نمای موزیکال است که نخستین آب‌نمای موزیکال مدرن و پیشرفته خاورمیانه به شمار می‌آید. این آب‌نما بر روی دریاچه پارک که وسعت آن ۲۲ هزار مترمربع است راه‌اندازی شده است و دارای ۳۶ افکت اصلی و ۴۵۶ افکت فرعی می‌باشد. در این آب‌نمای موزیکال، حرکات ریتمیک آب و نور به‌صورت هماهنگ با نوای موسیقی در هم آمیخته شده است و تصاویر سه بعدی متنوع و زیبایی خلق می‌شود.

بلندی فواره‌های آب‌نما در افکت‌های مختلف از ۲ تا ۳۵ متر تغییر می‌کند و دارای سیستم کامل آتش‌بازی موزیکال درون آب به وسعت ۸ هزار متر نیز فراهم‌شده است. همچنین این آب‌نما ۱۸۵۰ سری چراغ‌های رنگی لیزری دارد و امکان نمایش فیلم بر پرده آب به ابعاد ۴۵ متر در ۱۵ متر نیز فراهم‌شده است.

این آب‌نمای زیبا در قسمت مرکزی پارک قرار دارد.

باغ وحش کوچک

در قسمت غربی پارک، یک حیات‌وحش کوچک وجود دارد که در آن انواع پرندگان مانند طاووس و فنچ و مرغ عشق و طوطی و همچنین انواع حیوانات مانند شترمرغ و میمون نگه‌داری می‌شود.

اولین اولویت برای معرفی به مسافران

بر پایه نظرسنجی‌های انجام‌شده مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری، پارک ملت نخستین پارکی است که یک شهروند تهرانی به یک میهمان غیر تهرانی معرفی می‌کند.

آدرس پارک ملت

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، جنب بزرگراه هاشمی رفسنجانی

جهت رزرو هتل در تهران کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا تهران
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد تهران
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
مساحت پارک
حدود 34 هکتار
زمان بهره‌برداری فاز اول
سال 1347 هجری شمسی
زمان بهره‌برداری فاز دوم
سال 1353 هجری شمسی
نام طراح
پوسن (Posen)
امکانات
آلاچیق، ۴ سرویس بهداشتی، دریاچه و ...
آدرس
خیابان ولیعصر (عج)، جنب بزرگراه هاشمی رفسنجانی  
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها