موزه رضا عباسی تهران موزه رضا عباسی کجاست موزه رضا عباسی سیدخندان تهران موزه رضا عباسی موزه های تهران موزه رضا عباسی در تهران
تهران تهران

موزه رضا عباسی در منطقه سیدخندان تهران

جمعه ۶ تیر ۱۳۹۹
3,831 بازدید بدون دیدگاه

موزه رضا عباسی یکی از موزه‌های تهران است که در منطقه سیدخندان و در خیابان شریعتی جای گرفته است. این موزه در سال ۱۳۵۶ هجری شمسی گشایش یافت.

تاریخچه موزه رضا عباسی

ساختمان موزه در واقع متعلق به یک نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون خانگی بود که به دلیل ویژگی‌های معماری و محل قرارگیری موردتوجه مسئولان وقت قرار گرفت و از صاحب اصلی خریداری شد.

این موزه به‌طور رسمی در مهرماه سال ۱۳۵۶ به‌وسیله فرح پهلوی گشایش یافت اما درست یک سال بعد در آبان ماه سال ۱۳۵۷ تعطیل شد. در این دوره یعنی از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۸، مدیریت موزه بر عهده آیدین آغداشلو بود. در پایان سال ۱۳۵۸ بار دیگر این موزه پس از دگرگونی‌هایی در آرایش داخلی و گسترش فضای نمایشگاهی بازگشایی شد. در سال ۱۳۶۳ موزه بار دیگر به دلیل مشکلات داخلی به تعطیلی کشید و یک سال بعد دوباره بازگشایی شد. اما این بازگشایی دوام چندانی نداشت و موزه یک بار دیگر در همان سال تعطیل شد تا سرانجام در ۱۵ بهمن سال ۱۳۷۹ برای پنجمین بار و پس از انجام بازسازی دوباره آغاز به‌کار کرد.

در حال حاضر این موزه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره می‌شود و سرپرست کنونی موزه شهرام حیدرآبادیان است.

دلیل نامگذاری

این موزه به یاد نقاش مشهور دوره صفویه، رضا عباسی نام‌گذاری شده است. این نقاش اهل کاشان بوده است.

تالارهای موزه رضا عباسی

این موزه شامل آثار هنری دوره پیش از تاریخ تا قرن سیزده هجری است که در سه تالار به نمایش گذاشته شده است که عبارتنداز:

تالار پیش از اسلام

در این تالار آثار ایرانی و دوره‌های ماقبل تاریخ و پیش از اسلام به نمایش درآمده است. شکل و طرح اشیایی که در این تالار به نمایش درآمده است، از حیوانات و صحنه‌های محیط الهام گرفته‌اند. این امر به‌حداعلا در مفرغ‌های لرستان که مجموعه عمده‌ای از آثار محفوظ در این موزه را تشکیل می‌دهند، مشهود است.

به‌علاوه آثاری از دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی عرضه شده‌اند که به پیشرفت افزون دانش فنی و برقراری تماس‌هایی بین صنعتگران و مراکز هنری اشاره دارند. از فلزکاری دوره ساسانی معلوم می‌شود که صنعتگران آن عصر به شناخت تام خواص فیزیکی فلزات دست‌یافته بودند و می‌توانستند آن‌ها را به میل خود شکل دهند.

تالار هنرهای اسلامی

ظروف سفالی، اشیای فلزی، عناصر معماری، جواهرات و منسوجات دوره‌های سلجوقی، تیموری و صفوی در دو تالار عرضه شده‌اند. دوره قاجار نیز در این بخش به‌وسیله قلمدان‌ها و جلدهای کتاب و جعبه‌های روغنی معرفی شده است.

تالار نگارگری و تالار خوشنویسی

خوشنویسی که یکی از والاترین دستاوردهای دوره اسلامی است، در این تالار به نمایش گذاشته شده است. در این تالار می‌توان مراحل مختلف تحول خطاطی را از میان نوشته‌ها که به خطوط ثلث، محقق، نسخ و نستعلیق است، مشاهده نمود و با هنر کتاب سازی نیز آشنا شد.

همچنین گنجینه مفصلی در باب سنت نقاشی دوره اسلامی در این تالار به نمایش گذاشته شده است که کهن‌ترین نمونه آن برگی از شاهنامه «دموت» مربوط به اواسط سده هشتم هجری قمری است. این تالار مراحل تحول و رشد این هنر را تا سده چهاردهم هجری قمری دربر می‌گیرد. در این مجموعه می‌توان تابلوهایی از مکتب شیراز، تبریز و هرات را دنبال نمود.

مجموعه‌های به نمایش درآمده در موزه

مجموعه‌های به نمایش درآمده در این موزه بسیار متنوع بوده و آثاری از هزاره دوم پیش از میلاد تا اوایل قرن بیستم یعنی پایان دوره قاجار را در برمی‌گیرد. این آثار بر اساس ترتیب زمانی به نمایش درآمده‌اند، بنابراین بازدیدکنندگان می‌توانند سیر تکامل هنر، تمدن و فرهنگ را در ایران‌زمین دنبال کنند. این چینش در میان موزه‌های دیگر ایران منحصربه‌فرد است.

همچنین طبقه اول به نمایش آثار نگارگری و خطاطی اختصاص دارد. اثر برگزیده این بخش کهن‌ترین نمونه برگی از شاهنامه دموت مربوط به میانه سده ۸ هجری است.

طبقه دوم نیز به نمایش آثار دوره اسلامی در دو تالار اختصاص دارد.

همچنین در طبقه سوم کتابخانه و تالار آثار پیش از اسلام قرار دارد. در تالار پیش از اسلام ریتون های زرین دوره هخامنشی و ظروف سیمین دوره ساسانی خودنمایی می‌کنند.

در این موزه تعدادی از لوازم شخصی صادق هدایت نیز نگهداری می‌شود اما این وسایل در بخش مخزن موزه قرار دارد و بازدید از آن امکان پذیر نمی‌باشد.

بخش های مختلف موزه رضا عباسی

موزه عباسی عباسی دارای دو بخش مختلف است که در زیر توضیح داده شده است:

بخش مرمت و نگهداری

بخش مرمت و نگهداری موزه با دو آزمایشگاه و کارگاه به مرمت و بازسازی نقاشی‌ها، اشیای فلزی و کتاب‌های خطی اختصاص دارد و یکی از پیشرفته‌ترین کارگاه‌های مرمت در کشور است؛ بنابراین، این کارگاه نه تنها به مرمت اشیای موجود در موزه رضا عباسی می‌پردازد، بلکه ترمیم آثار ارسالی از موزه‌های دیگر کشور را نیز به عهده دارد.

کتابخانه و انتشارات

کتابخانه موزه دربرگیرنده بیش از ده هزار جلد کتاب به زبان‌های پارسی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی است. همچنین کتابخانه مشترک بیش از ۵۰ مجله داخلی و ۶۰ مجله خارجی است. این کتابخانه برای کارکنان موزه‌ها، کارمندان سازمان میراث فرهنگی، استادان و دانشجویان و پژوهشگران فرهنگی قابل‌استفاده است.

انتشارات موزه نیز تاکنون کتاب‌های مرجع گوناگونی را درباره هنر و تاریخ ایران به چاپ رسانده است.

تارنمای رسمی

جهت مشاهده تارنمای رسمی موزه رضا عباسی و مشاهده اخبار و رویدادها، اینجا را کلیک کنید.

اطلاعات بازدید

در صورتی که علاقه دارید از موزه رضا عباسی دیدن فرمایید، اطلاعات زیر برای شما مفید خواهد بود:

ساعات بازدید موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ الی ۱۶ پذیرای علاقه‌مندان می‌باشد.

شماره تماس موزه رضا عباسی

شماره تماس‌های موزه جهت هماهنگی و بازدید به شرح زیر است:

۰۲۱-۸۸۵۱۳۰۰۲ و ۸۸۵۱۳۰۰۷ -۰۲۱ و ۸۸۵۳۵۱۳۶-۰۲۱

بهای بلیط موزه رضا عباسی

بهای بلیط موزه رضا عباسی در ابتدای سال ۱۳۹۹، به ازای هر فرد ایرانی ۲,۵۰۰ تومان و به ازای هر فرد خارجی ۲۵,۰۰۰ تومان است.

آدرس موزه رضا عباسی

تهران، خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، پلاک ۹۷۲

جهت رزرو هتل در تهران کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا تهران
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد تهران
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
سال ساخت
۱۳۵۶ هجری شمسی
تارنمای رسمی
www.rezaabbasimuseum.ir
ساعات بازدید
همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها ساعت ۹ الی 16
شماره تماس
021-۸۸۵۱۳۰۰۲
بهای بلیت افراد ایرانی
2,500 تومان
بهای بلیت افراد خارجی
25,000 تومان
آدس
خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، پلاک 972
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها