لیست استان ها
نان چم‌چمو هرمزگان

نان چم‌چمو از سوغات استان هرمزگان به همراه طرز تهیه

شنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
3,680 بازدید بدون دیدگاه

نان چم‌چمو یکی از سوغات استان هرمزگان است که طرفداران بسیاری دارد. این نان خوشمزه و لذیذ را به دلیل طعم شیرین آن می‌توانید به‌عنوان صبحانه و یا عصرانه با چای میل نمایید. همچنین اگر به استان هرمزگان سفر کردید، می‌توانید این نان خوشمزه را تهیه و به‌عنوان سوغات به شهر خود بیاورید.

طرز تهیه نان چم‌چمو استان هرمزگان

در ادامه باهم مراحل پخت این نان خوشمزه را مرور می‌کنیم.

مواد لازم

آرد: دو و نیم لیوان دسته‌دار فرانسوی

تخم‌مرغ: ۲ عدد

شیر خشک: ۳ قاشق غذاخوری

شکر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

مایه‌خمیر: ۲ قاشق غذاخوری

هل: ۱ قاشق غذاخوری

پودر رازیانه: ۱ قاشق غذاخوری

آب: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

روغن: به میزان لازم

مراحل پخت نان چم‌چمو استان هرمزگان

این نان خوشمزه در چهار مرحله آماده می‌شود که به توضیح آن می‌پردازیم:

۱- مرحله اول:

برای درست کردن خمیر نان، ابتدا آرد را دو بار در یک ظرف بزرگ الک کنید تا ناخالصی‌های آن، کاملاً گرفته شود. تخم مرغ را بشکنید و پودر رازیانه را اضافه کنید. خمیرمایه و شکر را به همراه پودر هل به آرد اضافه کنید. خمیر را ورز دهید یا با قاشق به هم بزنید.

۲– مرحله دوم:

شیر خشک را به آرد اضافه کنید. مواد خمیر را کاملاً با دست ورز دهید تا جایی که یک خمیر لطیف و یکدست داشته باشید. برای این کار، آب را به‌تدریج و در چند مرحله اضافه کنید. در پایان باید به خمیری برسید که به‌دستتان نمی‌چسبد. ظرف را با نایلون بپوشانید و در دمای محیط ترجیحاً گرم به مدت دو ساعت استراحت دهید تا حجم آن زیاد شود.

۳- مرحله سوم:

بعد از اینکه خمیر استراحت کرد، آن را بیرون آورده و روی سطح کارتان را آردپاشی کنید. مقداری از خمیر را بردارید و روی سطح قرار دهید. می‌توانید خمیر را به‌صورت کامل پخش کنید و با وردنه صاف کنید. سپس با استفاده از قالب، به‌اندازه دلخواه درآورید. یا اینکه خمیر را با دست شکل دهید. در یک تابه، روغن بریزید و اجازه دهید روغن کاملاً داغ شود. خمیرهای آماده شده را در روغن بیندازید و سرخ کنید. اگر یک طرف نان چم‌چمو سرخ شد، سریع آن را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود. روی خمیر را با قاشق، روغن نریزید چون این کار باعث می‌شود نان به‌قدر کافی پف نکند.

۴– مرحله چهارم:

بعد از اینکه هر دو طرف نان کاملاً طلایی و سرخ شد، آنها را از روغن خارج کرده و روی دستمال قرار دهید تا روغنشان گرفته شود. نوش جان!

نکات مهم

۱– می‌توانید به‌جای شیر خشک، از شیر پاستوریزه استفاده کنید. در این حالت شیر را به همان اندازه آب، در طرز تهیه نان چم‌چمو به‌کار ببرید و آب را از دستور پخت حذف کنید.

۲– اگر از شیر پاستوریزه استفاده می‌کنید، بهتر است آن را در حالی که ولرم است به آرد اضافه کنید. البته باید دمای آن در حدی باشد که دست را نسوزاند.

۳– پودر رازیانه جزء جدا نشدنی در طرز تهیه نان چم‌چمو است و توصیه می‌شود اگر برای اولین اقدام به تهیه نان چم‌چمو می‌کنید، حتماً از آن استفاده کنید چون طعم فوق‌العاده‌ای به نان می‌دهد و از طرفی در دستور اصلی پخت نان چم‌چمو، رازیانه وجود دارد.

۴بعد از اینکه خمیر را استراحت دادید و قبل از قالب زدن و شکل دادن، دوباره به مدت ۱۰ دقیقه خمیر را ورز دهید.

سوغات و صنایع دستی مرتبط

موقعیت مکانی
نام استان
هرمزگان
مرکز استان
بندرعباس
جمعیت
2 میلیون نفر
تعداد شهرستان
13
آب و هوا
گرم و مرطوب
پیش شماره
076
مساحت استان
70,697 کیلومتر مربع
تبلیغات
نمایش نقشه
لیست استان ها