لیست استان ها
مسقطی استان فارس

مسقطی از سوغات استان فارس به همراه طرز تهیه

جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۹
3,639 بازدید بدون دیدگاه

مسقطی یکی از شیرینی‌های خوشمزه استان فارس است که تقریباً همه ایران آن را می‌شناسند. این شیرینی خوشمزه معمولاً با چای مصرف می‌شود و اگر کسی به این استان سفر کند و قصد خرید سوغات داشته باشد، قطعاً مسقطی یکی از گزینه‌های او خواهد بود.

طرز تهیه مسقطی استان فارس

در ادامه باهم به طرز تهیه این شیرینی خوشمزه می‌پردازیم:

مواد لازم

نشاسته:۱ پیمانه

آب: ۷ پیمانه

شکر: ۳ پیمانه

کره: نصف پیمانه

خلال بادام: به مقدار لازم

خلال پسته: به مقدار لازم

زعفران آب کرده: به مقدار لازم

گلاب: ۴ قاشق غذاخوری

هل: به مقدار لازم

مراحل تهیه مسقطی استان فارس

این سوغات خوشمزه در سیه مرحله تهیه می‌شود که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم:

۱– مرحله اول:

برای درست کردن مسقطی بهتر است نشاسته را از قبل بخیسانید تا ترشی آن گرفته شود. سپس اول از همه آب و نشاسته خیس‌خورده را در ظرفی ریخته و خوب هم بزنید. بعد از اینکه نشاسته در آب حل شد آن را از صافی عبور دهید تا یکدست شود. بعد در قابلمه‌ای ریخته و بر روی حرارت قرار دهید.

۲– مرحله دوم:

شکر را به همراه کره به نشاسته اضافه کنید و بگذارید تا مواد مخلوط شده بجوشند و غلیظ شوند. در حین قوام آمدن نشاسته زعفران دم‌کرده را به مواد در حال جوشیدن اضافه کنید و مدام هم بزنید تا ته نگیرد.

۳– مرحله سوم:

بعد از اینکه نشاسته به قوام کافی رسید یعنی از فرنی غلیظ‌تر شد گلاب و هل را به آن اضافه کنید و ۲ تا ۳ دقیقه بعد حرارت را خاموش کنید. زمانی که مواد خوب جا افتاد و به شکل خمیری در آمد و از ظرف جدا شد، ظرف مستطیلی شکلی را چرب کرده و مواد مسقطی را داخل آن بریزید و روی آن به‌اندازه دلخواه خلال بادام و پسته بریزید و کنار بگذارید تا سرد شود.

بعد از سرد شدن مسقطی را داخل یخچال بگذارید تا خودش را خوب بگیرد. هنگام سرو آن را به شکل دلخواه برش بزنید و در دیس پذیرایی بچینید.

نکات مهم در پخت این سوغات

۱– مسقطی را بعد از آماده کردن می‌توان در ظرف در بسته و در یخچال برای ٣ تا ۴ ماه نگهداری کنید.

۲– مسقطی یک شیرینی خوشمزه و پرطرفدار می‌باشد که به عنوان دسر و پیش غذا استفاده می‌شود.

۳– برای اینکه شیرینی شما خوش عطر و خوش‌طعم‌تر شود مقداری هل را به آن هنگام پختن اضافه کنید. برای خارج کردن از قالب نیز دقت کنید که شیرینی را خراب نکنید. بهتر است ابتدا لبه‌های مسقطی را با یک چاقوی مرطوب از قالب جدا کنید و مدتی بگذارید در دمای محیط بماند. سپس آن را در بشقابی که مرطوب کرده‌اید برگردانید. به این ترتیب مسقطی بدون اینکه خراب شود از قالب جدا خواهد شد.

۴– زمان تهیه و آماده‌سازی مسقطی در حدود ٣ تا ۴ ساعت طول خواهد کشید و به حوصله زیادی برای تهیه نیاز دارد.

۵– در یک ساعت اول و تا زمان جوشیدن، نباید حلوا را ترک کنید و مداوم باید هم بزنید تا نشاسته به خوبی پخته شود و بوی خامی آن گرفته شود. اگر هم نزنید نشاسته گلوله و تکه‌تکه می‌شود.

۶– تفاوت انواع مسقطی شیرازی در طعم‌دهنده‌ای است که روی آن می‌ریزند. می‌توان از وانیل، گل محمدی، زرشک و سایر مغزی جات و اسانس‌ها استفاده نمود.

۷– مسقطی شیرازی در کنار کلوچه از قدیم‌الایام در شیراز پخت می‌شده و از نظر فرم ظاهری و نحوه سرو با مسقطی لاری تفاوت دارد.

۸– مسقطی لاری به‌صورت لقمه‌ای مثل گز یا به‌صورت کاسه‌ای است که خیلی نرم و خوشمزه است و حالت کشسانی دارد.

۹– به یاد داشته باشید که هم زدن مداوم این شیرینی در ابتدای کار در کیفیتش بسیار مؤثر است.

۱۰– بهتر است بدانید که برخی هم در مرحله پایانی پخت، مسقطی را دم می‌کنند که این کار هم در کیفیتش تأثیر دارد.

۱۱– مسقطی را می‌توان در سینی و ظرف های فلزی و پیرکس ریخت و بعد به قطعات کوچک برش داد و هم اینکه می‌توان در کاسه و یا قالب‌های مختلف فلزی و سیلیکونی ریخت و مسقطی قالبی درست کرد به‌راحتی هم از قالب جدا می‌شود. نوع قالبی این دسر هم بسیار زیبا و جذاب است.

برای خرید سوغات و صنایع دستی کلیک کنید

سوغات و صنایع دستی مرتبط

موقعیت مکانی
نام استان
فارس
مرکز استان
شیراز
جمعیت
5 میلیون نفر
تعداد شهرستان
36
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
071
مساحت استان
122,608 کیلومتر مربع
تبلیغات
نمایش نقشه
لیست استان ها