لیست استان ها
طرز تهیه حلیم بادمجان در اصفهان حلیم بادمجان اصفهان

حلیم بادمجان از غذاهای محلی استان اصفهان به همراه طرز تهیه

جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹
3,355 بازدید بدون دیدگاه

حلیم بادمجان یکی از غذاهای محلی اصفهان است که البته در استان‌های دیگر نیز طبخ می‌شود. این غذا بسیار خوشمزه است و طرفداران زیادی دارد و در رستوران‌های اصفهان معمولاً به‌عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود.

طرز تهیه حلیم بادمجان اصفهان

در ادامه باهم به طرز تهیه این غذای خوشمزه می‌پردازیم:

مواد لازم برای شش نفر

برنج: ۲ پیمانه

کشک: ۵۰۰ گرم

گوشت سردست یا گردن گوسفند: ۵۰۰ گرم

بادمجان سرخ‌شده: ۲ کیلوگرم

سیر رنده شده و سرخ‌شده: ۴ حبه

پیاز خام: ۲ عدد متوسط

پیازداغ سرخ‌شده مجلسی: ۱ و نیم لیوان

نعنا داغ: ۶ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین: به مقدار دلخواه

زعفران دم‌کرده غلیظ: ۳ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه حلیم بادمجان اصفهان

این غذای خوشمزه در چهار مرحله تهیه می‌شود که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم:

۱- مرحله اول:

دو پیمانه برنج را با چهار پیمانه آب خوب بپزید تا برنج له و شفته شود درست مانند زمانی که برنج شله‌زرد را می‌پزید.

۲- مرحله دوم:

گوشت را با پیاز و ادویه بپزید. تا قبل از پخت کامل گوشت به آن نمک اضافه نکنید که گوشت سفت و دیرپز نشود. بعد از پخت گوشت، نمک آن را اندازه کنید. بهتر است گوشتی که استفاده می‌کنید کمی چرب باشد مانند گوشت گردن یا سردست. در این فاصله بادمجان‌ها را پوست بگیرید و ورقه کنید و نمک بزنید و به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. سپس بادمجان‌ها را بشورید و سرخ‌کنید.

۳- مرحله سوم:

حالا گوشت پخته‌شده و بادمجان سرخ‌شده را با گوشت‌کوب دستی یا برقی خوب له کنید. مخلوط گوشت و بادمجان را به برنج پخته‌شده که آب آن کاملاً کشیده شده اضافه کنید و خوب مخلوط‌کنید و باز هم بکوبید. هر چه بیشتر این مخلوط را بکوبید حلیم بادمجان کشدارتر و لذیذتر می‌شود. بد نیست بدانید اصفهانی‌ها کشک بادمجان را با کف دست هم ورز می‌دهند، به این کار «کف‌مال» می‌گویند و عقیده دارند با کف‌مال کردن، حلیم بادمجان کشدارتر می‌شود. گوشت گردن هم حلیم بادمجان را کشدارتر می‌کند.

۴- مرحله چهارم:

سپس کشک را اضافه کنید و خوب هم بزنید. حلیم بادمجان را ۵ دقیقه دیگر روی شعله متوسط گاز بگذارید تا طعم خامی کشک گرفته شود. در مرحله آخر هم نصف زعفران، پیازداغ و سیرداغ را اضافه کنید و با باقی‌مانده این مواد به‌علاوه نعنا داغ حلیم بادمجان سرو شده را تزیین کنید.

نکات مهم

۱– برای درست کردن این غذای خوشمزه، می‌توانید به جای برنج، از عدس استفاده کنید. در این حالت رنگ حلیم بادمجان کمی تیره می‌شود.

۲– در برخی مناطق کرمانشاه به این غذا «آش بادمجان» می‌گویند و برای درست کردن آن از حبوبات شامل عدس، لوبیا سفید و نخود استفاده می‌کنند. البته برای درست کردن این سبک از حلیم بادمجان مقداری از گوشت را جداگانه می‌کوبند و کف هرکدام از ظرف‌ها می‌گذارند. در هر ظرف برای هر نفر هم یک یا دو ورقه بادمجان کوبیده نشده می‌گذارند و سپس سایر مواد کوبیده شده را برای تمام افراد روی این مواد می‌ریزند و سرو می‌کنند.

۳– طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی هم مثل اصفهانی است با این تفاوت که شیرازی‌ها در این غذا عدس و برنج را نصف می‌ریزند و کمی گردوی خردشده هم به آن اضافه می‌کنند.

۴– اگر علاقه دارید این غذا را بدون گوشت درست کنید، فقط کافی است گوش را حذف کنید و باقی مراحل پخت را مانند بالا انجام دهید.

۵– در طرز تهیه این غذا با گندم، بهتر است از بلغور گندم استفاده کنید و موقع پخت بلغور و برنج در حد له شدن اجازه دهید بپزند.

۶حلیم بادمجان با لوبیا سفید هم مشهور است. لوبیاها را از شب قبل خیس و چند بار آب آن را عوض کنید. لوبیاها را جداگانه بپزید و بعد از پخت به مواد اضافه له کنید.

۷– دستور پخت این غذا در کرمان نیز به همین سبک است اما کرمانی‌ها به‌جای برنج به مقدار مساوی لوبیا سفید و عدس در آن می‌ریزند و مثل بقیه غذاهای کشکی کرمانی که تعدادشان هم کم نیست، از کشک محلی برای پخت آن استفاده می‌کنند.

۸حلیم بادمجان یک نمونه عالی غذای نانی برای ناهار است اما اگر وعده شام را زود میل می‌کنید از حلیم بادمجان غافل نشوید.

غذاهای مرتبط

مشخصات استان
نام استان
اصفهان
مرکز استان
اصفهان
جمعیت
5 میلیون نفر
تعداد شهرستان
26
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
031
مساحت استان
107,018 کیلومتر مربع
تبلیغات
نمایش نقشه
لیست استان ها