بزرگترین کلیسای تهران کلیسای سرکیس مقدس تهران کلیسای سرکیس مقدس کجای تهران است کلیسای سرکیس مقدس کریم خان کلیسای سرکیس مقدس کلیسای سرکیس مقدس در تهران
تهران تهران

کلیسای سرکیس مقدس در منطقه کریم خان تهران

جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
4,090 بازدید بدون دیدگاه

کلیسای سرکیس مقدس یکی از کلیساهای بزرگ تهران است که در خیابان کریم‌خان قرار گرفته است. این کلیسا مربوط به ارامنه مقیم تهران است و آن‌ها در مراسم مذهبی و آیینی خود از این مکان مقدس استفاده می‌کنند.

معرفی کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس مقدس، کلیسای جامع ارامنه تهران است که با هزینه شخصی فردی خیر از ارامنه تهران به نام مارگار سرکیسیان و طرح مهندس آفتاندیلیان بنا شد و کار بنای کلیسا و ساختمان‌های اداری واقع در جنوب محوطه آن در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی مصادف با سال ۱۹۷۰ میلادی خاتمه یافته و مقر خلیفه‌گری ارامنه تهران از کلیسای مریم مقدس به این محل جدید انتقال یافت.

در محوطه این کلیسا بنای یادبود شهدای ۱۹۱۵ ارامنه و در کنار آن مقبره اسقف فقید آرداک مانوکیان خلیفه پیشین ارامنه تهران قرار دارد.

نام کلیسا از کجا آمده است؟

سرکیس مقدس، از قدیسان کلیسای حواری ارمنی، در اوایل سده چهارم میلادی از سرداران ارتش روم بود که به علت مسیحی بودن تحت تعقیب قرار گرفت. او به همراه پسرش، «ماردیروس»، به ارمنستان پناه برد اما تیران، پادشاه ارمنستان، تحت فشار امپراتور روم مجبور به اخراج آنان از ارمنستان شد. آنان به خدمت ارتش شاپور دوم درآمدند که در جنگ با کوشانها بود. شاپور از خدمات سرکیس بسیار خرسند بود اما از آنجایی که به وی اتهام تبلیغ مسیحیت در بین سپاهیان شاپور را زده بودند دستور داد تا او و پسرش را به همراه شماری از سربازان در نیشابور به قتل رسانند. امروزه از نام همین شخصیت در این کلیسا استفاده شده است.

معماری بنای سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس مقدس، که بزرگ‌ترین کلیسای تهران است، دارای ابعادی به طول ۳۶/۵ متر و عرض ۱۷/۸ متر با پلان بازیلیکا تک ناوی است که بر روی صفه ای کم ارتفاع بنا شده و با در نظر گرفتن امانت خانه‌های دو طرف محراب در سمت شرقی بنا و راهرو ورودی اصلی، در سمت غربی بنا، کلیسا از داخل دارای پلان صلیبی‌شکل است. دیوارهای خارجی بنا با سنگ مرمر سفیدرنگ و دیوارهای داخلی و سقف با گچ پوشانده شده است.

اگرچه مهندس آفتاندلیانس در طراحی کلیسای سرکیس مقدس از معماری قرون وسطی و عصر جدید ارمنستان پیروی کرده با جسارت تغییراتی در این دو نوع معماری داده و گنبدی ساخته که ظاهراً بدون داشتن تکیه‌گاهی بر روی سقف قرار دارد و در هوا معلق است. از آنجایی که در کلیساهای تک ناوی وزن سقف بنا به وسیله قوس‌های واقع در زیر سقف به دیوارهای طولی دو طرف بنا منتقل می‌شود، بنابراین این‌گونه بناها، برای تحمل فشار سقف، نمی‌توانند عرض زیادی داشته باشند و به همین دلیل نیز، فاقد گنبد و معمولاً، بناهایی کوچک هستند اما آفتاندلیانس، متأثر از معماری کلیساهای تک ناوی و آمیختن این سبک با معماری تالارهای گنبد دار، کلیسای سرکیس مقدس را به گونه‌ای طراحی کرده است که توانسته گنبد عظیمی بر روی آن قرار دهد.

محراب کلیسا به صورت نیم دایره است و مطابق با سنت کلیساهای ارمنیان در سمت شرقی بنا قرار دارد. کف آن نیز بالاتر از کف صحن کلیسا و دارای سه نورگیر است. در دو طرف محراب، امانت خانه‌ها قرار دارند که هر یک دارای نورگیری کوچک هستند و به غیر از ورودی به داخل صحن کلیسا ورودی مجزایی نیز به محوطه خارج از بنا دارند. دیوارهای بالای محراب و دو سمت آن با نقاشی‌های دیواری، با موضوعاتی برگرفته از کتاب مقدس، اثر ادمان آیوازیان، پوشیده شده است.

صحن کلیسا را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد که قسمت میانی ۷۵ سانتی متر از هر طرف پهن‌تر از دو قسمت شرقی و غربی است و گنبد در این قسمت از بنا قرار دارد. گنبد شانزده ضلعی کلیسا به وسیله یک چهار ضلعی بر روی چهار طاقی قرار گرفته که بر روی شاه‌تیرها تکیه دارد. ساق و گنبد آن تماماً از نورگیرها تشکیل شده است.

ورودی اصلی، که دارای سردری با سبک معماری کلیساهای سده‌های چهارم و پنجم میلادی ارمنستان است به داخل راهرویی به پهنای محراب کلیسا باز می‌شود و در بالای آن، بالکنی وجود دارد که محل اجرای سرودهای روحانی گروه کر است. کلیسا دارای دو ناقوس خانه است که در دو طرف راهروی ورودی ضلع غربی آن و در بالای دو ورودی بنا، به صورت برجی با پلان چهار گوش قرار دارند و در انتهای آن‌ها گنبدهایی شبیه به گنبد اصلی کلیسا با ساق‌های هشت ضلعی ساخته شده است. به غیر از ورودی ذکرشده، کلیسا دارای دو ورودی دیگر در دو سمت شمال و جنوب کلیسا واقع در زیر برج‌های ناقوس خانه است.

لازم به یادآوری است که در ابتدا گنبد کلیسا بر روی دیوارهای آن استوار بوده است یعنی بنا فاقد ستون‌های حامل بوده است ولی پس از مدتی به علت شروع به نشست سقف کلیسا خطر ریزش گنبد احساس گردید و لذا چهار ستون زیر گنبد ساخته شد تا سنگینی بار گنبد را تحمل کند.

بنای یادگاری از نسل کشی ارامنه

بنای یادمان نسل کشی ارمنیان در کلیسای سرکیس مقدس از سنگ مرمر سفید ساخته شده و بلندی آن ۳/۵۰ متر است که بر پایه‌ای از همان سنگ به ابعاد ۷۷×۱۶۲ و بلندی ۸۲ سانتی‌متر قرار گرفته است. روی پایه، کتیبه‌ای به پهنای ۷۷ و بلندی ۶۶ سانتی متر دیده می‌شود که بر روی آن به خط نستعلیق فارسی و زیر آن به ارمنی نوشته شده است: «یادبود شهدای ارامنه». زیر این نوشته به زبان ارمنی «۲۴ آوریل ۱۹۱۵».

این بنا در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۲ خورشیدی در پنجاه و هشتمین سالگرد نسل کشی ارمنیان رونمایی شد.

تلفن تماس کلیسای سرکیس مقدس

در صورتی که علاقه دارید با کلیسای سرکیس مقدس تماس بگیرید، می‌توانید از شماره تماس ۸۸۹۰۱۶۳۴ الی ۶ استفاده نمایید.

آدرس کلیسای سرکیس مقدس

تهران، میدان ولیعصر (عج)، بلوار کریم‌خان زند، نبش خیابان نجات اللهی

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
سال ساخت
1349 هجری شمسی
شماره تماس
۸۸۹۰۱۶۳۴ الی ۶
آدرس
بلوار کریم‌خان زند، نبش خیابان نجات اللهی
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها